FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

Medlem
Skrivet av Doed:

Måste ju bara fråga hur din generella upplevelse av CSL DD är än så länge. Jag har en sen beställning gjord under wave 2 så kommer fortfarande att få vänta ett tag, men vad hade du innan och hur är upplevelsen som sagt? Har inte sett fram emot något så här mycket på länge. Min stackars lilla Playseat Challenge ser dock inte lika glad ut över att den ska komma hit...

Jag kom från en Fanatec CSW 2.5 vilken är helt motsvarande en CSL DD i styrka och annat, så skillnaden för mig är egentligen bara att det nu är direct drive istället för remdrivet.

Efter nån timmes spelande så skulle jag säga att allt känns lite bättre än den gamla, lite mer detaljer i forcefeedbacken och snabbare respons vilken kan behövas för att häva retursladdar på dirt ibland

Kommer man från en nyare fanatec-ratt sedan tidigare ska man inte vänta sig att uppleva nåt revolutionerande, men tar man steget från en logitech eller billigare Thrustmaster lär det kännas som en ny värld! Men

Medlem
Skrivet av bogani:

Också intresserad av CSL DD'n. Kör du med någon av Fanatecs snordyra kringlor eller har du en hub och vanlig ratt?

Har tre olika rattar från Fanatec, kan uppdatera med lite bilder och info ikväll.

Kommer nog köpa en hub för att montera en ”riktig” ratt under hösten, själva hubben är dock löjligt dyr.

https://fanatec.com/eu-en/steering-wheels/clubsport-universal...

Medlem
Skrivet av Bborgqvist:

Jag kom från en Fanatec CSW 2.5 vilken är helt motsvarande en CSL DD i styrka och annat, så skillnaden för mig är egentligen bara att det nu är direct drive istället för remdrivet.

Efter nån timmes spelande så skulle jag säga att allt känns lite bättre än den gamla, lite mer detaljer i forcefeedbacken och snabbare respons vilken kan behövas för att häva retursladdar på dirt ibland

Kommer man från en nyare fanatec-ratt sedan tidigare ska man inte vänta sig att uppleva nåt revolutionerande, men tar man steget från en logitech eller billigare Thrustmaster lär det kännas som en ny värld! Men

Kör du 8NM-varianten eller 5?

Medlem
Skrivet av bogani:

Alla bilar är fullt uppgraderade i Clubs.

Jag menade Engine Mapping men det kanske du förstod. Var de det du menade med att alla bilar är uppgraderade?

Medlem
Skrivet av c0MBATsANTA:

Jag menade Engine Mapping men det kanske du förstod. Var de det du menade med att alla bilar är uppgraderade?

Ja, alltså alla bilar har sin fulla potential när det gäller allt. Det är bara i karriären man börjar med sämre Engine Mapping, part durability osv.

Medlem
Skrivet av Bborgqvist:

Jag kom från en Fanatec CSW 2.5 vilken är helt motsvarande en CSL DD i styrka och annat, så skillnaden för mig är egentligen bara att det nu är direct drive istället för remdrivet.

Efter nån timmes spelande så skulle jag säga att allt känns lite bättre än den gamla, lite mer detaljer i forcefeedbacken och snabbare respons vilken kan behövas för att häva retursladdar på dirt ibland

Kommer man från en nyare fanatec-ratt sedan tidigare ska man inte vänta sig att uppleva nåt revolutionerande, men tar man steget från en logitech eller billigare Thrustmaster lär det kännas som en ny värld! Men

Härligt! Jag var på håret att köpa en CSL Elite eller CSW innan de försvann helt så la en beställning på en DD (med boostkit) så fort den fanns tillgänglig, tillsammans med CSL Pedals (ska köpa loadcell när den släpps) och WRC-ratten (samt en mclaren GT3 V2 för den banracing jag kör). Känns väldigt prisvärt ändå, Jag kör då med ett T150 från thrustmaster för tillfället vilket är det billigaste man kan hitta som är "vettigt" och den är väl helt ok, men jag kände att det var dags att uppgradera efter två år med den! Så jag förväntar mig en ny värld nu!

Medlem

Har känt att mina bilar har bettet sig väldigt konstigt senaste veckorna och det var extra tydligt i Argentina med RWD när man verkligen får jobba med gasen. Har trott att det var mig det var fel på men gjorde en koll i G HUB och såg att det var glapp i gaspedalen på min Logitech G29. Det gick inte att hålla full gas och när jag släppte den låg den kvar en stund mellan 0 och 25% och hoppade. Det visade sig vara potentiometern till gasen som krånglade. Gjorde rent allt och sprayade lite kontaktspray i potten å nu fungerar allt som det ska igen Återstår att se om man kan få lite bättre tider i nästa rally.

brrap brrap pew pew

Jag sammanställer resultaten från Argentina senast imorgon förmiddag - ursäkta dröjsmålet, jag har bara haft svårt att hitta tiden att sätta mig mellan allt

Nu är det Tyskland som gäller i GrB-bilen MG Metro! Kom ihåg att välja rätt bil och kör så det ryker


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av bogani:

Ja, alltså alla bilar har sin fulla potential när det gäller allt. Det är bara i karriären man börjar med sämre Engine Mapping, part durability osv.

Ok, ja karriär men oxå Dailys, weeklys och monthlys. Var osäker på Club bara. Men då vet jag, tack!

Medlem
Skrivet av lerb:

Jag sammanställer resultaten från Argentina senast imorgon förmiddag - ursäkta dröjsmålet, jag har bara haft svårt att hitta tiden att sätta mig mellan allt

Nu är det Tyskland som gäller i GrB-bilen MG Metro! Kom ihåg att välja rätt bil och kör så det ryker

Kör så det skvätter menar du? 😅

brrap brrap pew pew
Säsong 4 rally 2 (Argentina) avslutat!

Hej allihopa! Ber om ursäkt för långsam hantering denna gång, helgen var fylld utav annat trams. Nu är dock äntligen resultat och tabeller uppdaterade utefter skörden i Argentina!

TOP 3

Limpler stämplar återigen in på en förstaplats och denna gång relativt ostört. Hela 5 snabbaste sträckor av 6 möjliga och max antal poäng på powerstage innebär en skörd på hela 35 poäng för andra veckan i rad! Förstaplatsen i Argentina var relativt ohotad med ca 40 sekunder ned till P2.

Patch dundrar in på en fin andraplats, säkerligen revanschsugen efter förra veckans incident i USA som såg honom utan poäng. Patch tar sig i mål ca 40 sekunder efter P1, med nästan 30 sekunder fritt ned till P3 och med en notering för snabbaste sträcka (sträcka 2).

Björn Borgqvist nyper tredjeplatsen för andra veckan i rad och håller sig kvar vid top 3 i säsongstabellen. Men det var tight denna gång, för vid målgång sträcka 6 var det endast omkring 2,5 sekunder ned till Arete på P4.

Tack till alla förare och grattis till alla som tog sig i mål, kul att se att det fortsatt är en stadig skara förare som dyker upp! Jag trodde nog att Argentina skulle leda till fler DNFs men folk verkar ha hållit sig i skinnet, bra jobbat allihop

POWER STAGE

  • 07:06.326 - Limpler - 5 poäng

  • 07:11.641 - Combatsanta - 4 poäng

  • 07:15.625 - Patch - 3 poäng

  • 07:17.927 - Björn Borgqvist - 2 poäng

  • 07:20.669 - Thorellski - 1 poäng

NÄSTA RALLY

Den här veckan sjunger Orup om oss, för vi korsar Atlanten och beger oss mot förrädiska Tyskland, närmare bestämt Baumholder. Varför är det förrädiskt, undrar du? Ja, det kan vara på grund av alla betongsuggor och stenar. Eller alla 90-eller-mer-graders kurvor direkt efter raksträckor med hög hastighet. Eller det faktum att vädergudarna verkat vakna på fel sida...

Kom ihåg att Tysklands rally är one-make och det är GrB-bilen MG Metro 6R4 som gäller!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Hej allihopa! Ber om ursäkt för långsam hantering denna gång, helgen var fylld utav annat trams. Nu är dock äntligen resultat och tabeller uppdaterade utefter skörden i Argentina!

TOP 3

Limpler stämplar återigen in på en förstaplats och denna gång relativt ostört. Hela 5 snabbaste sträckor av 6 möjliga och max antal poäng på powerstage innebär en skörd på hela 35 poäng för andra veckan i rad! Förstaplatsen i Argentina var relativt ohotad med ca 40 sekunder ned till P2.

Patch dundrar in på en fin andraplats, säkerligen revanschsugen efter förra veckans incident i USA som såg honom utan poäng. Patch tar sig i mål ca 40 sekunder efter P1, med nästan 30 sekunder fritt ned till P3 och med en notering för snabbaste sträcka (sträcka 2).

Björn Borgqvist nyper tredjeplatsen för andra veckan i rad och håller sig kvar vid top 3 i säsongstabellen. Men det var tight denna gång, för vid målgång sträcka 6 var det endast omkring 2,5 sekunder ned till Arete på P4.

Tack till alla förare och grattis till alla som tog sig i mål, kul att se att det fortsatt är en stadig skara förare som dyker upp! Jag trodde nog att Argentina skulle leda till fler DNFs men folk verkar ha hållit sig i skinnet, bra jobbat allihop

POWER STAGE

  • 07:06.326 - Limpler - 5 poäng

  • 07:11.641 - Combatsanta - 4 poäng

  • 07:15.625 - Patch - 3 poäng

  • 07:17.927 - Björn Borgqvist - 2 poäng

  • 07:20.669 - Thorellski - 1 poäng

NÄSTA RALLY

Den här veckan sjunger Orup om oss, för vi korsar Atlanten och beger oss mot förrädiska Tyskland, närmare bestämt Baumholder. Varför är det förrädiskt, undrar du? Ja, det kan vara på grund av alla betongsuggor och stenar. Eller alla 90-eller-mer-graders kurvor direkt efter raksträckor med hög hastighet. Eller det faktum att vädergudarna verkat vakna på fel sida...

Kom ihåg att Tysklands rally är one-make och det är GrB-bilen MG Metro 6R4 som gäller!

Tack för veckans rapportering, kapten.

brrap brrap pew pew
Skrivet av AntonKG:

Tack för veckans rapportering, kapten.


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Usch, detta var nog det värsta hittills!!!!!!!!!!

Som en glad amatör sladdade jag likt Ken Block förbi dem första sträckorna. ​
Tyckte det gick rätt väl. Dock, som en nybliven småbarnsförälder, så kom ett blöjbyte helt plötsligt, som ett skänk från ovan in bilden, mitt i allt... (Oväntat... NOT, slår ju aldrig fel ) och jag glömde att byta däck när det väl var dags, så där sladdade jag runt likt bambi på hal is med mina urkassa regndäck som nu såg ut som ett par slitna F1 däck från 50 talet.

Kan väl säga som så att det är FAN inte enkelt att räkna ut bromssträckan, som man nu tog fel på HEEEELA tiden när väl underlaget blev torrt igen efter en riklig storm med regn drog över hela tyskland. Vet inte hur många minuter jag fick straff för, men jag ber om ursäkt och förlåtelse för dem omkomnas familjer som stod i publikhavet, som jag plöjde ner fler gånger än man kan vika ett papper.

Nåväl.. Nya tag nästa vecka.. Drive safe!

Medlem

Riktigt kul det här, även om det inte går så fort för min del. Kul att det är lite spridning på deltagarna och att inte alla är elitförare

Fick lite bättre fart i Tyskland än Argentina, men fick tekniska problem halvvägs in då datorn hängde sig.
Surt sa räven.

Men trots det riktigt kul, tack för initiativ och arbetet du lägger ner lerb!

/Stromzales

Medlem

Idag har den riktiga rallybilen fått komma ut ur garaget. Nästa helg får vi se om dirt hjälpt till att hålla rattrosten borta under ett långt tävlingsuppehåll!

Medlem

Åh fy faoen vad hemsk Metron är på asfalt. Helt plötsligt bara sticker röven och det känns mest som tur när man håller i. Lyckades spinna 1 gång på SS1 och två gånger på SS2, fick stopp och lära starta om motorn och vända ut igen. Ren tur att inget gick sönder, lyckades missa alla stenar.

Lyckades till slut fegköra mig i mål, men kommer jag på topp 10 i slutänden är jag nöjd.

Medlem
Skrivet av Arete:

Åh fy faoen vad hemsk Metron är på asfalt. Helt plötsligt bara sticker röven och det känns mest som tur när man håller i. Lyckades spinna 1 gång på SS1 och två gånger på SS2, fick stopp och lära starta om motorn och vända ut igen. Ren tur att inget gick sönder, lyckades missa alla stenar.

Lyckades till slut fegköra mig i mål, men kommer jag på topp 10 i slutänden är jag nöjd.

Jävla bra tid på SS2 ändå med dom problemen

Fick till en bra setup där röva håller sig hyfsat i schack. Ska försöka köra sista halvan ikväll. Ryktas om torra sträckor!

Medlem
Skrivet av bogani:

Jävla bra tid på SS2 ändå med dom problemen

Fick till en bra setup där röva håller sig hyfsat i schack. Ska försöka köra sista halvan ikväll. Ryktas om torra sträckor!

Skrev fel, ss3 var det dubbelspin.

Medlem
Skrivet av Arete:

Skrev fel, ss3 var det dubbelspin.

Antog nästan det. Sopslut regndäck på torr asfalt är... hårigt 😳

Medlem
Skrivet av bogani:

Jävla bra tid på SS2 ändå med dom problemen

Fick till en bra setup där röva håller sig hyfsat i schack. Ska försöka köra sista halvan ikväll. Ryktas om torra sträckor!

Jag har precis samma problem som Arete, bakänden bara släpper helt okontrollerat ibland.

Tog mig igenom de första tre sträckorna igår utan större dramatik. Nån halvsnurr på de första två regniga och en lite mer tidsödande avåkning i slutet på SS3 så däcken nog var rätt slut.
Hade inte en chans att hänga med i @Boganis tempo, kul att se dig ha bra fart igen!

Medlem
Skrivet av Bborgqvist:

Jag har precis samma problem som Arete, bakänden bara släpper helt okontrollerat ibland.

Tog mig igenom de första tre sträckorna igår utan större dramatik. Nån halvsnurr på de första två regniga och en lite mer tidsödande avåkning i slutet på SS3 så däcken nog var rätt slut.
Hade inte en chans att hänga med i @Boganis tempo, kul att se dig ha bra fart igen!

Bromsade på mig ett par gånger på SS3 och missade vinklarna, inte lätt att bedöma bromspunkterna med fel däck som på den sträckan.

Ja fan, gillar Tyskland. Skönt att kunna visa lite tempo någon gång under säsongen! Får väl se om jag överlever sista tre eller om det blir ett träd 😅

Medlem

Vilken skit, jag har totalmissat att det är krav på specifik bilmodell. Mitt resultat för Tyskland utgår det med då.

Nu ligger man pyrt till.

Medlem

Fasen va kul detta är. Har bara kört det gamla Dirt Rally tidigare. Många sträckor känns igen, men det är ju en helt annan körupplevelse och grafik! Och svårt som tusan, man är ju ljusår efter de snabbaste, men det får man ta. Första gången jag tävlar online och trodde väl inte det skulle vara så nervöst! Genomsvettig efter ett par sträckor ju. 😁

Medlem
Skrivet av Berntlind:

Fasen va kul detta är. Har bara kört det gamla Dirt Rally tidigare. Många sträckor känns igen, men det är ju en helt annan körupplevelse och grafik! Och svårt som tusan, man är ju ljusår efter de snabbaste, men det får man ta. Första gången jag tävlar online och trodde väl inte det skulle vara så nervöst! Genomsvettig efter ett par sträckor ju. 😁

Äsch! Vi andra dödliga kommer aldrig till toppen ändå

Medlem

Insåg att ikväll var min enda chans att köra de avslutande sträckorna då jobb och ”riktigt” rally står på schemat fram till lördag kväll.

Ingen träning och dålig koll på sträckorna gjorde att jag fick köra samma taktik som @arete och fegköra.
Men i mål kom jag utan större drama och tog en tillfällig ledning i tävlingen. Den lär dock inte stå sig särskilt länge.

Medlem

Körde precis igenom sista tre sträckorna utan trädbesök. Bra tempo men utan att ta några risker, snarare lite åt det försiktiga hållet.

Förhoppningsvis en pallplats iallafall, men det är några kvicka kvar som inte kört än.

Spelade in Power Stage trodde jag men fyllde tydligen hårddisken. Delar en film från SS5 istället

Medlem
Skrivet av bogani:

Körde precis igenom sista tre sträckorna utan trädbesök. Bra tempo men utan att ta några risker, snarare lite åt det försiktiga hållet.

Förhoppningsvis en pallplats iallafall, men det är några kvicka kvar som inte kört än.

Spelade in Power Stage trodde jag men fyllde tydligen hårddisken. Delar en film från SS5 istället

https://youtu.be/9Tz4JQ2E6qg

När jag testkörde MG:n två gånger (på sätt och vis turligt nog förstasträckan i veckans rally) så körde jag torrt och soligt.. Först typ 3:50 sen 3:30... Aja, let's go. Så ser jag, spööööregn.. Och sträckans bästa tid var typ 2:50. I REGN!? Haha, var nära att gå och dra täcket över skallen. Det var väl du som hade den tiden. xD Lyckades till råga på allt panga ett däck och jo men tjena, nästan 5 minuter!

Medlem

FORD FIESTA R5 som gäller i Scotland? Såg att det finns en som heter FIESTA MK II R5 med 10 hästar extra, antar att den inte är godkänd.

brrap brrap pew pew
Skrivet av Millmount:

FORD FIESTA R5 som gäller i Scotland? Såg att det finns en som heter FIESTA MK II R5 med 10 hästar extra, antar att den inte är godkänd.

Stämmer bra det!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Skriv svar