FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

brrap brrap pew pew

Tjena folket!

Vi står inför en långhelg, imorgon är fredag och alltså sista dagen att köra färdigt veckans rally! Bara en liten påminnelse

Trevlig helg!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Träningen i USA går framåt lutar åt att det blir Mantan

Medlem

Ja vad ska man säga mer än att det är rejält underkänt... besvikelsen är stor, bistande tid för övning (av både bil och bana ) resulterade i en snabb sorti för egen del. En längre berättelse nedanför för de som vill ha det i mer historieform...

Förberedelser.
I vanliga fall tenderar jag och Benny att åka i god tid till rallyt för att ha tid att ta in det lokala samt få ner ett gäng timmars träning. Denna gång var det dock lite annorlunda, vi fastnade i flygplatsen på Havanna (varför vi ens var där från första början är en helt annan historia men en ledtråd är Bennys förkärlek till ciggarer.. eller livet som han uttrycker det) där vi pga säkerhetsklassning inte fick lov att åka med det tänkta planet. Vi hörde då av oss till vårat kontor i Falkenberg där vår reseansvarige sitter. Gunilla har i vanliga fall otroligt koll på läget men pga av en otäck händelse var hon inte i sitt fulla bruk (ingen klander på Gunilla ) . Vi fick en ny tid för avgång dagen efter. Lite nedstämda bestämde vi oss dock för att inte sorkna helt och satte oss på ett av de alla fik som finns på flygplatsen. När vi väl satt på planet så drog vi en suck av lättnad, vi skulle trots detta missfall endast missa en dag av träning. Vi slumrade till redan under taxningen ut till startbanan och vaknade inte upp förän precis innan landning då av flygvärdninan som ville kontrollera ifall vi hade bältet på. Det var då vi förstod att något inte var korrekt, detta ser inte alls ut som Wales..... "va i huna" muntrade Benny. Och visst var våra farhågor sanna, detta var inte Wales... Det var Tokyo..

Detta var inte bra... vi sprang direkt till infodisken och tittade hur vi snabbast kunde ta oss till Wales. Dråpslaget när hon säger om två dagar.... aj aj aj... detta bådar inte gott. Vi har i detta läge inte mycket val, vi köper biljetterna och försöker fördriva tiden bäst det går på flygplatsen. Vid detta läge var båda på ett rätt uselt humör så det kom inte ens på tal om att lämna flygplatsen. När vi väl sätter oss på planet och vi är på väg mot "rätt mål" så infinner sig återigen det där lugnet. Vi sjunker ner i våra förhållandevis bekväma säten som kommer att vara vårat kontor under de kommande 16 timmarna. Cirka 8 timmar in under flygningen så kommer de förbi och erbjuder tidningar, i normalfall så brukar flygningar likt detta inte ha några rallymagazin men med tanke på den senaste årens uppgång av populäritet av rally i Japan så hade de faktiskt det utmärkta rallymagazinet "Gravel,dirt and Snow". Glad i hågen började jag blädra, det är då poletten faller ner... jag utbrister till en slumrande Benny "vafan.... rallyt är ju i Scottland".... Benny far upp ur sitt sätet och slår huvudet i väskhyllan.... och lika snabbt som han for upp drämmer han ner i sätet med ett vrål dels av smärta och dels av frustration. När vi väl sansats oss så inser vi vad detta missöde kommer få för konsekvenser, vi kommer med största säkerhet missa all övningstid och normala förbereselser. Frågan är ifall vi ens kommer hinna till våran starttid. Väl i Wales kommer nästa bakslag, det går inga flyg förän om 4 dagar pga väderförhållanden och strejker. "När det är som mörkast kommer oftast ljuset" sa Benny och tro fan att det stämde i detta fall, vi hade satt oss i baren för att fundera ut vårat nästa drag. Vid bordet brevid oss sitter en herre och röker pipa. Han hör oss prata om Scottland. Det visar sig att han ska åka dit själv, vi förklarar våran situation och blir erbjudna skjus. Det visar sig att denna herre vid namn Roger Macnash är en kaninuppfödare och bor utanför Glasgow. Vi får sitt i hans släp bland alla kaniner, "bättre än inget" mutrar Benny. Resan tar oss till vårat mål tillslut, en resa på 13 timmar. Vi anländer till våran destination kvällen före rallyt ska gå av stspeln. Hungriga, skitiga och trötta så slänger vi i oss mat och ramlar ner i sängarna. Inte den ultimata förderedelserna man vill ha......

Rally.
På startblocken, Benny redo med sina noter... Jag med en enorm klump i magen. Tankarna under morgonen har varit allt annant än positiva. Direkt när vi är iväg så känner jag att jag inte har kontroll. Det är som orden som Benny säger inte har en relevans, jag hör men jag förstår inte.... Det första misstaget väntar inte på sig. Vänster bakhjul lite utanför kanten och slår in i ett träd, punka är ett faktum... men i ärlighetens namn är nog stolheten och oron än värre. Vi fortsätter i samma tempo vilket resulterar i att höger bak även det slår in i ett träd. Här är det rätt klart att detta rally är över för våran del... efter ett nån minut så förstörs däcket helt och bilen blir nästan okontrollerbar. En rejäl smäll in i ett träd visar sig vara sorti ur detta rally för oss. Fy tusan vad uselt.

Efterspelet.
Likt gamla traditioner så sätter vi oss på en lokal pub och går igenom vårat väldigt korta rally.... det är ings muntra tongångar denna gång och med all rätta. Vi börjar tillslut prata om tidigare rallyn och Bennt påtalar att detta är otroligt likt rallyt i syditalien 1987, och ja likheterna är slående. Men det är en historia för en annan gång.

Vi hoppas att nästa rally inte ska vara lika händelserikt som detta.

Medlem

USA avklarat med endast mindre misstag på SS2 och SS4 sen lyckas jag tyvärr toucha ett staket med höger bak på SS6 och drar på mig en punktering.

Nu blir det att återgå till påskfirandet. Glad påsk allihop!

Medlem

Förberedelser inför rallyt.
Kommer en live upptadering nu från ett underbart skövde där teamet , Benny jag brukar köra runt i skogarna när vi inte är ute och far. Teamet har redan begett sig iväg och det är endast Benny och jag så det är lite lugnet före stormen. Efter missödet i Skottland så behövde vi lite andrum på hemmaplan, att samla lite tankar och få bort irritationen. Solen ligger på och vi har det gott med kaffe och ostmackor, Benny vill ju gärna ha sitt kaffe med endast en skvätt mjölk ( han tar gärna en skvätt av starkare saker men är extremt noga med att inte ta det i sammband med körning). Blir nu ett par dagar här på hemmaplanen och sätta de sista delarna med bakhjulsdriften , något som innan visat sig vara problematisk.

Igårkväll satt jag och Benny uppe till småtimmarna och gick igenom noterna från kommande rally, Benny som börjat plugga spanska började tillslut referera noterna på spanska till mig, det var ungefär då vi insåg att det var dags att packa ihop och fortsätta dagen efter. Får återkomma ifall det inträffar något mer av värde.

Glad påsk på er allesammans.

Medlem
Skrivet av Nerox:

Förberedelser inför rallyt.
Kommer en live upptadering nu från ett underbart skövde där teamet , Benny jag brukar köra runt i skogarna när vi inte är ute och far. Teamet har redan begett sig iväg och det är endast Benny och jag så det är lite lugnet före stormen. Efter missödet i Skottland så behövde vi lite andrum på hemmaplan, att samla lite tankar och få bort irritationen. Solen ligger på och vi har det gott med kaffe och ostmackor, Benny vill ju gärna ha sitt kaffe med endast en skvätt mjölk ( han tar gärna en skvätt av starkare saker men är extremt noga med att inte ta det i sammband med körning). Blir nu ett par dagar här på hemmaplanen och sätta de sista delarna med bakhjulsdriften , något som innan visat sig vara problematisk.

Igårkväll satt jag och Benny uppe till småtimmarna och gick igenom noterna från kommande rally, Benny som börjat plugga spanska började tillslut referera noterna på spanska till mig, det var ungefärde då vi insåg att det var dags att packa ihop och fortsätta dagen efter. Får återkomma ifall det inträffar något mer av värde.

Glad påsk på er allesammans.

Ser fram mot din självbiografi, rolig läsning med glimten i ögat 🤩

Medlem
Skrivet av Nerox:

Förberedelser inför rallyt.
Kommer en live upptadering nu från ett underbart skövde där teamet , Benny jag brukar köra runt i skogarna när vi inte är ute och far. Teamet har redan begett sig iväg och det är endast Benny och jag så det är lite lugnet före stormen. Efter missödet i Skottland så behövde vi lite andrum på hemmaplan, att samla lite tankar och få bort irritationen. Solen ligger på och vi har det gott med kaffe och ostmackor, Benny vill ju gärna ha sitt kaffe med endast en skvätt mjölk ( han tar gärna en skvätt av starkare saker men är extremt noga med att inte ta det i sammband med körning). Blir nu ett par dagar här på hemmaplanen och sätta de sista delarna med bakhjulsdriften , något som innan visat sig vara problematisk.

Igårkväll satt jag och Benny uppe till småtimmarna och gick igenom noterna från kommande rally, Benny som börjat plugga spanska började tillslut referera noterna på spanska till mig, det var ungefär då vi insåg att det var dags att packa ihop och fortsätta dagen efter. Får återkomma ifall det inträffar något mer av värde.

Glad påsk på er allesammans.

Undrar hur det skulle gå med officiella benny pacenotes efter att han druckit sitt starka kaffe. Vetifan om han går att lita på men det skulle vara en upplevelse i sig.

Medlem
Skrivet av fishfugg:

Undrar hur det skulle gå med officiella benny pacenotes efter att han druckit sitt starka kaffe. Vetifan om han går att lita på men det skulle vara en upplevelse i sig.

Benny må se ut som en suput men i ärlighetens namn så är han galet noga med alkoholintag inför körning även fast han själv inte fysikt kör. Han har en regel som samtliga inom teamet måste rätta sig efter och det är ett alkohol och drog förbud 38,5 timmar innan race. På något lustigt vänster så har han till och med fått med sig teamägaren på detta, så från denna tidscheck så sker alkoholtester under olika tidsintervaller. Men nog om detta,man skulle inte tro att Benny var såhär strikt som han är när det gäller detta då han inte i övrigt matchar in i denna bild.

En lite rolig grej som hände under kvällen, vi har under dagen testat runt med olika setups för att hitta den optimala. Kom tillbaka för någon timme sedan och varit ute från lunch ungefär, när vi rullar in i garaget och laddar upp racedatan på burken så noterar vi att vi kört med dels fel bil och till denna felaktiga bil har vi använt en totalt fel grundinställning. Men men, vi tar nya tag imorgon... vi lyckades dock reda ut, eller ja.. snarare så att Benny likt en vild höna tillslut värpte ur sig det nya namn på sin katt. Något han gått och funderat på länge och ikväll under ett av de namnvärpningspass som Benny brukar köra med så kom det äntligen, i en 90 graders gruskurva 7 mil söder om skövde.... Svartmörker..... så något fick vi allafall uträttat.

Medlem

Trots sporadiska gröna sektorer gick det ändå helt åt helvete. Missuppfattar nån instruktion på på exakt samma plats - med punktering som följd två gånger! Tommy Hamréus är ju guld, men för min del är det några instruktioner (framför allt i USA) som är bortåt väggarna..

Bra kört ni andra! 🤜🤛

brrap brrap pew pew

Hallå!

Tänkte bara se om det är någon här som vet med sig att de heter Swewoody på steam och Racenet? Har fortfarande inte kunnat knyta den föraren till någon användare här på FZ, vore bra om du hör av dig om du ser det här (PS du körde med fel bil förra rallyt så jag misstänker att det kanske är någon som inte är aktiv på FZ?)

Jag kommer att ta bort förare som inte gör sig till känna här på forumet eller via DM till mig för hela grejen är ju att det är FZ användare som ska vara med och köra Hoppas alla har förståelse för detta.


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Som väntat var USA med 037:an lite av en pärs. Man vet att poängen är att inte köra åt helsike... SS1 och 2 kändes som de gick OK, men när fästet blev sämre på SS3 så lyckades jag göra såna där fjantiga spins i hårnålar två gånger, så där var väl 10-15 sekunder väck
Självförtroendet fick sig en törn, så hela andra rundan kändes som jag fegade, men även fast jag gjorde det kom jag undan med rena förskräckelsen på SS4, och hade någon dumhet på SS6. Så långt ifrån bra, men jag tog mig i mål helskinnad iaf

brrap brrap pew pew

För info allihop så släpar jag lite med resultaten för att ge den enigmatiske Swewoody chans att göra sig tillkänna Har jag inte hört något i eftermiddag så blir det Das Boot™ och då stryker jag såklart hen från resultaten med


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

brrap brrap pew pew
Skottlands rally avslutat!

Hej mitt i veckan alla ni!

Skottland är över, tacka fan för det säger jag för det fick inget vidare personligen

Vi har dessutom ett problem - det är så förbannat tight i säsongstabellen nu när exakt halva säsongen har passerat, att vi har hela 6 delade positioner! Och om inte det vore nog så är det hela 4 förare (!!!) som är på delad elfte plats!

Jag tycker det är svinkul, det är tight precis överallt i tabellen - men problemet är att mina små pilar i kanten av säsongstabellen som indikerar om man gick upp eller ner i position sedan förra veckan ballar ur totalt! Bara för att så många förare hamnade på delade platser denna veckan så har vi för första gången en säsongstabell där INGEN har tappat position

Ni kan väl ha överseende med detta, de där pilarna får leva sitt egna liv och det blir lite såhär när vi kör delade platser istället för utslagning. Och innan någon frågar om vi inte kan ha utslagning istället - nej, jag orkar helt enkelt inte implementera det Dessa excel-ark är färdiga i mina ögon nu och nu får det rulla på

Nog om förra veckan, den här veckan är vi som bekant i USA och det är fritt val i Group B RWD som gäller, skoj! Kör hårt.

Resultaten från Skottland:

Säsongstabell

Resultattabell

Snabbaste sträckor

Positionstabell

Säsongsschema


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Väldigt tråkiga nyheter. Craig Breen har omkommit i en olycka inför Kroatiska rallyt. 😥
https://dirtfish.com/rally/wrc/craig-breen-passes-away-in-tes...

brrap brrap pew pew

Hej Hörrni

Idag är det fredag så jag vill därför påminna om att det är sista dagen att köra klart veckans rally.
Nästa vecka drar vi till Argentina för lite framhjulsdriven action i form av R2-klassen, och det är fritt val av bil.

Trevlig helg!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Fyyy vad det var halt på sista sträckan!

Det gick faktiskt bättre än förväntat men måste erkänna att jag dopade mig med två glas vin innan jag for iväg!

Slog i en sten med bakändan på sista sträckan o trodde att det skulle bli punka och en massa tid förlorat men klarade mig mirakulöst

Medlem

Nu sitter man på helspänn. Brukar inte hinna köra tidigt, utan blir alltid i sista stund. Denna gången var jag klar i tisdags och var inte så många som hade kört då. Törs man hoppas på en top tio… kul gäng och rolig läsning från ett par av er. Lyckats lura med brisarna nu också, så hoppas han hinner köra färdigt.

brrap brrap pew pew
USA:s rally avslutat!

Tjena tjena, hoppas alla har en trevlig helg!

Efter att en vecka i ett slirigt USA med en bakre drivaxel med på tok för många kusar så står vi här med ett resultat, vilket ni finner längre ned.

Nu drar vi igång säsongens sjätte rally och för detta beger vi oss till Argentina, där framhjulsdrivet står på menyn i form av R2 klassen. Välj och vraka kring bilarna då det är fritt val!

Kör hårt

Säsongstabell

Resultattabell

Snabbaste sträckor

Positionstabell

Säsongsschema


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Jag hade en riktigt härlig känsla i USA och det återspeglades i tidslistan.

Men...

...självfallet så missar jag en inbromsning på sträcka 2 och använder en höbal för att få stopp på bilen. Pang sade bakdäcket.
Och på sista sträckan var däcken helt slut, så framänden ville inte svänga in, och bakhjulen måste fått en allergisk reaktion under gaspådrag för det kändes som att de var täckta av snor. Jag hade kul i alla fall.

Medlem

Gick långsamt men stabilt i Argentina. FWD med hårnålar får jag inte till med handkontroll. Hade bara lite karosskador som tog under minuten att fixa på service. Frånsett två avglidningar på SS1 och SS2 som kostade 10s penalty är jag ändå nöjd med insatsen.

Medlem

hade mindre lycka med en avglidning på sträcka 2
terminal direkt
det var det.

Medlem
Skrivet av Baklastarn:

hade mindre lycka med en avglidning på sträcka 2
terminal direkt
det var det.

Trist, hade flax med min första avåkning att det blev en auto reset istället för 100m stup.

Edit: men har alla haft en hektisk helg? Bara vi två som kört än.

Medlem
Skrivet av Baklastarn:

hade mindre lycka med en avglidning på sträcka 2
terminal direkt
det var det.

Argh. Frustrerande! Jag har gjort det några gånger kring broarna...

Efter du "försvann" så hade jag en sjuhelsikes strid med Lapp3n! Jag hade nog tur som hade försprång efter SS2, för resterande sträckor var det ungefär 50/50 gröna sektorer 🫣 Tror han var 3 sekunder snabbare än mig totalt de sista fyra sträckorna... #nervvrak 😅

Medlem

Jaha, då var Argentina klart. Vi börjar mjukt då man inte hunnit köra något i förväg. Vi slår till med första punkan i kurva 4… ja ni vet den stora runda stenen man kunde använda som stöd för att inte köra ner i stupet. Därefter var det en sådan där fyrkantig Sten, det köper jag att det inte går att köra på… för att summera, jag kommer nästa säsong ta med en släpkärra med reservhjul…. Bra jobbat igen Lerb, hade inte kunnat hantera snabbare bilar i denna bergsklädda värld…

EDIT: hela SS3 gick på 3 hjul…

Medlem

Började leka lite med custom liveries
https://www.racedepartment.com/downloads/mitsubishi-space-sta...

Edit: lite snett och vint men var bara för att se hur import och export av texturer fungerade.
Edit2: jag har alltså tagit en befintlig och modifierat för att lära mig.

Medlem
Skrivet av rosski:

Började leka lite med custom liveries
https://www.racedepartment.com/downloads/mitsubishi-space-sta...

<Uppladdad bildlänk>

Edit: lite snett och vint men var bara för att se hur import och export av texturer fungerade.
Edit2: jag har alltså tagit en befintlig och modifierat för att lära mig.

Kul att få lite personlig touch på grejer. Höll mycket på med sånt förr, nästan mer än att spela själva spelen. Skulle vilja ha Castrol-liveries till alla bilar 😅 Sega Rally-skadad.. Men framför allt radera "Phil" i mesta möjliga mån, hah. Det är väl ingen chans att nästa spel blir mer mod-vänligt, det brukar ju inte vara EA's grej.. Tycker det är lite drygt när man måste ersätta snarare än lägga till.

Medlem
Skrivet av Xstioph:

Kul att få lite personlig touch på grejer. Höll mycket på med sånt förr, nästan mer än att spela själva spelen. Skulle vilja ha Castrol-liveries till alla bilar 😅 Sega Rally-skadad.. Men framför allt radera "Phil" i mesta möjliga mån, hah. Det är väl ingen chans att nästa spel blir mer mod-vänligt, det brukar ju inte vara EA's grej.. Tycker det är lite drygt när man måste ersätta snarare än lägga till.

Ja skulle vara fantastiskt om man fick något liknande Forza Horizon livery editor.

Men att kunna byta flaggor och namn på förare och kartläsare samt nummer på bilen känns ju som att det hade varit kul om det varit lite enklare.

Medlem

När man går i mål på SS01 med helgrönt streck och det inte är tidigt i veckan så är ju inte första tanken "Fan va bra det gick" utan snarare "Satan har jag missat att det är one-make och tagit fel bil?", men nej så var det inte. Vad hände egentligen Gissar att fler hade det kämpigt för jag for ut för ett stup på SS02 och var dum som inte resetade direkt utan tappade minst 15 sekunder på att försöka ta mig upp själv. Även en mindre avåkning på SS04 men annars var det ganska rent och alla däck hela.

Medlem

@lerb skulle det vara möjligt att lägga in datum i säsongsschemat? Jag som inte är med och deltar just nu virrar lätt bort mig i vart ni är någonstans.

Medlem

Yikes, det var både högt och lågt i Argentina. Bestämde mig för att köra ikväll, för jag visste inte om jag skulle ha tid annars.
SS1 gick rätt OK, in helt cleant men under 6 min vilket var mitt mål. SS2 kändes som det gick riktigt bra... tills jag råkade smeka en vägg lite för tajt i låg hastighet. Tappade knappt nån fart, men vad säger min kära kartläsare? "Rear right puncture"....
FAAAAAAN!
Som tur är går det att hålla lite tempo ändå med R2:orna, så håller ned förlusten till ca 6-7 sekunder.
Men dum som man är så har man inget reservdäck i... Så SS3 blir hela sträckan på tre hjul. Kämpade som ett as för att hålla kärran på vägen, och lyckades på nåt sätt inte förlora mer än 16 sekunder

Efter det var det bara att sätta fullt fokus, och ge sig fan på att 16 sekunder går att ta in på nåt sätt.
SS4 - tog in 11s.
SS5 - tog in 3 till...
Diffen är 2,2 sekunder mot Zteeve inför SS6. Och där, i mörkret, med slitna däck som understyr, ordnar det sig ändå! Lyckas plocka 10 sekunder på sista sträckan, och ledningen är för tillfället min!

Skriv svar