FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)
Inget fan av GruppB då hoppar nog över veckans tävling, hade föredragit Twingo Cup 😋
Ingen favorit här heller. Alldeles för ovan för att bekvämt kunna ratta dessa monster. Lägg till blött underlag till det så är det ju ännu mer plågsamt. Och för att återgå till snacket om grafiken. På etappen med kraftigt regn ser man ju dessutom inte mer än 20m på grund av effekterna som känns mer som ett filter direkt på skärmen än att det skalar med avståndet från bilen.
2 punkor hann man med också. Varav den ena 3 km in på sista 18km långa sträckan så var tvungen att byta det direkt. Gaaah!
Detta till trots och med en känsla av att jag körde som en fegis hela tiden så är jag nöjd att jag tog mig i mål och inte hamnade med en DNF.
@Lerb Av ren nyfikenhet. Hur tar du fram vilka klasser som skall köras? Slump? Eller har du lyssnat in vad som efterfrågas? Eller kör du utifrån vad du själv är sugen på?
En till fråga när jag ändå håller på. Förut vill jag minnas att det var de 6 bästa av de 8 veckorna som räknades ihop till slutresultatet. Är det fortfarande så? Eller är det alla 8 som gäller?
Ingen favorit här heller. Alldeles för ovan för att bekvämt kunna ratta dessa monster. Lägg till blött underlag till det så är det ju ännu mer plågsamt. Och för att återgå till snacket om grafiken. På etappen med kraftigt regn ser man ju dessutom inte mer än 20m på grund av effekterna som känns mer som ett filter direkt på skärmen än att det skalar med avståndet från bilen.
2 punkor hann man med också. Varav den ena 3 km in på sista 18km långa sträckan så var tvungen att byta det direkt. Gaaah!
Detta till trots och med en känsla av att jag körde som en fegis hela tiden så är jag nöjd att jag tog mig i mål och inte hamnade med en DNF.
@Lerb Av ren nyfikenhet. Hur tar du fram vilka klasser som skall köras? Slump? Eller har du lyssnat in vad som efterfrågas? Eller kör du utifrån vad du själv är sugen på?
En till fråga när jag ändå håller på. Förut vill jag minnas att det var de 6 bästa av de 8 veckorna som räknades ihop till slutresultatet. Är det fortfarande så? Eller är det alla 8 som gäller?
En blandning av vad jag anser är "bra kombinationer", "utmanande kombinationer" och slumpade kombinationer.
För den exakta proceduren:
1a - Jag använder en slumpgenerator för att slumpa fram 8 länder av alla som finns tillgängliga
1b - Om för många länder är exakt samma som tidigare säsong så byter jag dem mot nya länder
2a - Jag använder en slumpgenerator för att slumpa fram 8st bilklasser av alla som finns tillgängliga (minus de historiska långsamma bajsbilarna)
2b - Om för många bilklasser är exakt samma som tidigare säsong så byter jag dem mot nya bilklasser
3a - Jag parar ihop länderna med bilklasserna (i samma ordning som slumpgeneratorn gav dem)
3b - Jag, extremt subjektivt, kollar om det nu finns några extremt tråkiga eller dåliga kombinationer och gör erforderliga anpassningar
Klart!
När det kommer till själva rallyuppläggen så är grunden fortfarande att varje rally ska vara 6 sträckor, uppdelat på vad som ska kännas som två dagar i spelet. Grundprincipen är även att det ska vara service på sträcka 1 och 3.
Vad gäller väder så försöker jag hålla mig till att ca 1/4 av säsongen ska ha någon form av väderpåverkan. Ibland blir det kanske lite mer eller lite mindre.
Nu har jag dock försökt laborera lite med service etc då vi har tillgång till extremt långa sträckor, som du tidigare noterat.
Och till sist, ja det stämmer att det inte längre är bästa 6 av 8 som gäller. Jag anser att det i längden går emot allt som rally ska innebära (inte bara full gas - utan att faktiskt komma i mål). Man kan även diskutera om den regeln i slutändan inte gynnade de snabbaste och mest erfarna förarna mest ändå - på grund av att man fick större utrymme att köra "all in" eller "plattan i mattan" varje rally för man hade ju ändå "råd" att vaska två rallyn varje säsong.
Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen
En blandning av vad jag anser är "bra kombinationer", "utmanande kombinationer" och slumpade kombinationer.
För den exakta proceduren:
1a - Jag använder en slumpgenerator för att slumpa fram 8 länder av alla som finns tillgängliga
1b - Om för många länder är exakt samma som tidigare säsong så byter jag dem mot nya länder
2a - Jag använder en slumpgenerator för att slumpa fram 8st bilklasser av alla som finns tillgängliga (minus de historiska långsamma bajsbilarna)
2b - Om för många bilklasser är exakt samma som tidigare säsong så byter jag dem mot nya bilklasser
3a - Jag parar ihop länderna med bilklasserna (i samma ordning som slumpgeneratorn gav dem)
3b - Jag, extremt subjektivt, kollar om det nu finns några extremt tråkiga eller dåliga kombinationer och gör erforderliga anpassningar
Klart!
När det kommer till själva rallyuppläggen så är grunden fortfarande att varje rally ska vara 6 sträckor, uppdelat på vad som ska kännas som två dagar i spelet. Grundprincipen är även att det ska vara service på sträcka 1 och 3.
Vad gäller väder så försöker jag hålla mig till att ca 1/4 av säsongen ska ha någon form av väderpåverkan. Ibland blir det kanske lite mer eller lite mindre.
Nu har jag dock försökt laborera lite med service etc då vi har tillgång till extremt långa sträckor, som du tidigare noterat.
Och till sist, ja det stämmer att det inte längre är bästa 6 av 8 som gäller. Jag anser att det i längden går emot allt som rally ska innebära (inte bara full gas - utan att faktiskt komma i mål). Man kan även diskutera om den regeln i slutändan inte gynnade de snabbaste och mest erfarna förarna mest ändå - på grund av att man fick större utrymme att köra "all in" eller "plattan i mattan" varje rally för man hade ju ändå "råd" att vaska två rallyn varje säsong.
Kul att höra hur du gör. 😀
Ett gediget jobb både före och under säsongen.
Gällande veckoupplägget. Osis att jag vaskade bilen andra veckan i en osynlig stubbe då. 😁
Tror personligen att jag kan lyckas få in mina sessioner under barnens lov. Men det var väl fördelen annars med det gamla systemet. Men jag köper resonemanget helt.
Ja denna veckan gick det åt h-vete. Hade ändå ett hyfsat tempo fram till S5...men där tog det slut..
Ett litet klipp på eländet nedan 😅
Fy fan. Det krävs inte mycket!
Snyggt och stabilt fram tills dess. 👍
Hallå vänner!
Femte rallyt för säsongen är avslutat, det var "för många hästkrafter på för smala grusvägar" som var temat och det har skördat sian offer. Jag höll själv på att stryka med ungefär 20 gånger under resans gång
Hur som helst bra kört allihop. Vi säger grattis till @Balkp, @Limpler och @fishfugg som tog hem pallplaceringarna denna gång!
Den här veckan byter vi tema till "framhjulsdrivna bilar (mesigt!) som bara spinner hela jävla tiden med PÅ TOK för smala asfaltsvägar över berg". Plattan i mattan!
Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen
Jag hinner inte med att spela... med en bebis som krånglar om kvällarna mest hela tiden är tiden för spelande så sjukt knapp, men ska försöka köra klart denna vecka
Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler
Jag hinner inte med att spela... med en bebis som krånglar om kvällarna mest hela tiden är tiden för spelande så sjukt knapp, men ska försöka köra klart denna vecka
Know the feeling. 😄
Jag hinner inte med att spela... med en bebis som krånglar om kvällarna mest hela tiden är tiden för spelande så sjukt knapp, men ska försöka köra klart denna vecka
Känner igen det, men nu är min dotter 21 år gammal. Så tids nog får du tid över 😜
Hallå vänner!
Femte rallyt för säsongen är avslutat, det var "för många hästkrafter på för smala grusvägar" som var temat och det har skördat sian offer. Jag höll själv på att stryka med ungefär 20 gånger under resans gång
Hur som helst bra kört allihop. Vi säger grattis till @Balkp, @Limpler och @fishfugg som tog hem pallplaceringarna denna gång!
Den här veckan byter vi tema till "framhjulsdrivna bilar (mesigt!) som bara spinner hela jävla tiden med PÅ TOK för smala asfaltsvägar över berg". Plattan i mattan!
i.imgur.com/fOcMrvB.png
i.imgur.com/pZbCB9U.png
i.imgur.com/a88AKSc.png
i.imgur.com/xHNkTK5.png
Men alltså kompis, kan du tänka dig att öka upp antal service till nästa säsong? 4 sträckor utan repairs är rätt drygt bara... det kan jag inte vara ensam om att tycka?!
Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler
Men alltså kompis, kan du tänka dig att öka upp antal service till nästa säsong? 4 sträckor utan repairs är rätt drygt bara... det kan jag inte vara ensam om att tycka?!
Man får lägga om sin approach lite bara, skulle vi köra service efter varje sträcka blir det lite glorifierad time trial av allting.
Nu kan man ju tjäna in några placeringar om man kör lite lugnare tempo och det är många som kvaddar.
Man får lägga om sin approach lite bara, skulle vi köra service efter varje sträcka blir det lite glorifierad time trial av allting.
Nu kan man ju tjäna in några placeringar om man kör lite lugnare tempo och det är många som kvaddar.
Jo absolut, I hear you. Men kanske inte efter varje alltså, men säg att man kör 2 sträckor sen service och så repeat...
Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler
Några trevliga punkter i morgondagens uppdatering. allt som bättrar på flytet är välkommet.
Graphics & Performance
Expanded upon Unreal Engine's shader compilation process when booting the game on PC, by adding PSO support for compute shaders. This should help reduce the amount of stutter experienced during gameplay.
Expanded upon Unreal Engine's VFX system ("Niagara"), adding PSO support for compute shaders. This should help reduce the amount of stutter experienced during gameplay.
Fixed an issue in some scenarios in which micro-stuttering was occurring while the player was hitting maximum FPS with V-Sync enabled. This should result in a smoother experience during gameplay.
...
Made improvements to water splash effects in both interior and exterior views.
Men alltså kompis, kan du tänka dig att öka upp antal service till nästa säsong? 4 sträckor utan repairs är rätt drygt bara... det kan jag inte vara ensam om att tycka?!
Tar absolut detta i åtanke inför nästa säsong, vi har alltid kört stenhårt på 3 sträckor, service, sedan 3 sträckor till förut. Den här säsongen när vi har både väldigt långa och väldigt korta sträckor ville jag laborera lite med olika upplägg.
Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen
Jo absolut, I hear you. Men kanske inte efter varje alltså, men säg att man kör 2 sträckor sen service och så repeat...
Jag håller med, service inför sträcka 3 och 5 skulle nog jämna ut tabellen i botten. Det skulle nog även göra att fler blir uthålliga i serien över tid. Det skulle heller inte leda till att dem i toppen tappar mark. Men dagens upplägg har ju givetvis sin charm också, som sagt.
Jag håller med, service inför sträcka 3 och 5 skulle nog jämna ut tabellen i botten. Det skulle nog även göra att fler blir uthålliga i serien över tid. Det skulle heller inte leda till att dem i toppen tappar mark. Men dagens upplägg har ju givetvis sin charm också, som sagt.
Att köra 3 sträckor mellan service tycker jag inte är för mycket begärt. Som sagt, rally handlar minst lika mycket om att hålla bilen i skick som att vara snabb. Slow is smooth, smooth is fast.
Den här veckan i Japan är det bara en sträcka ytterligare, så 4 sträckor mellan service. En av de sträckorna är bara strax över 6km lång - så även om det, ja, är en sträcka extra så är det trots allt bara 6km extra körning vi pratar om.
Om man hamnar i en sits att bilen inte håller ihop mellan service så tycker jag inte att lösningen är att ha fler servicetillfällen - det är att anpassa sin körning.
Med det sagt så kommer vi ha en omröstning inför nästa säsong så det slipper bli diskussioner.
Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen
Att köra 3 sträckor mellan service tycker jag inte är för mycket begärt. Som sagt, rally handlar minst lika mycket om att hålla bilen i skick som att vara snabb. Slow is smooth, smooth is fast.
Den här veckan i Japan är det bara en sträcka ytterligare, så 4 sträckor mellan service. En av de sträckorna är bara strax över 6km lång - så även om det, ja, är en sträcka extra så är det trots allt bara 6km extra körning vi pratar om.
Om man hamnar i en sits att bilen inte håller ihop mellan service så tycker jag inte att lösningen är att ha fler servicetillfällen - det är att anpassa sin körning.
Med det sagt så kommer vi ha en omröstning inför nästa säsong så det slipper bli diskussioner.
Jag tycker det är ett bra upplägg att anpassa servicen efter längd på sträckorna. Att det varierar lite som du gjort nu gör det bara mer intressant.
Jag tycker det är ett bra upplägg att anpassa servicen efter längd på sträckorna. Att det varierar lite som du gjort nu gör det bara mer intressant.
Håller helt med! Denna veckan fick man verkligen tänka lite mer taktiskt när det kom till val av däck och körstil. En liten mer utmaning men jag gillar det 👍😊
Gillar att man behöver tänka till, då mest med tanke på däckval och reservhjul. Kanske sätta intervall som de kör i verkligheten, säg service efter 3 mil, sen om det är 2 eller 4 sträckor spelar inte så stor roll. Vi kör ju inte heller med HC, så borde gå, när man inte lägger sig i ett stup dvs.
F2 är dock min nemesis.
Jag har inte heller något emot upplägget. Blir som andra säger mer strategi över rallyt.
Tyvärr har jag stora problem med eas app. nästan omöjligt att uppdatera spelet. nerladdningen stannar helt och min ssd går på 100%. Har försökt med det mesta men inte hitat någon lösning. Någon annan här som har samma problem?
Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.
Jag har inte heller något emot upplägget. Blir som andra säger mer strategi över rallyt.
Tyvärr har jag stora problem med eas app. nästan omöjligt att uppdatera spelet. nerladdningen stannar helt och min ssd går på 100%. Har försökt med det mesta men inte hitat någon lösning. Någon annan här som har samma problem?
Tolkade det under nerladdningen som att de gör ändringar inne i filerna, i alla fall på Steam vilket leder till mindre fil att ladda ner, men själva installationen av dem tog en stund med uppackning och implementering i filerna, den ersatte alltså inte filer, då har jag en vansinnigt snabb NVMe disk
Tolkade det under nerladdningen som att de gör ändringar inne i filerna, i alla fall på Steam vilket leder till mindre fil att ladda ner, men själva installationen av dem tog en stund med uppackning och implementering i filerna, den ersatte alltså inte filer, då har jag en vansinnigt snabb NVMe disk
Så kanske det kan vara men jag tror det är något annat problem för mig. Fick ner uppdateringen tillsut men det tog hela förmiddagen. Nerladdningen stod helt stilla tills jag tömde cachen i eas app.
Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.
Precis kört klart rallyt. Vad som kändes väldigt stabilt genom hela rallyt med bara små toucher mot barriärer slutade med punktering tidigt på ss6.
Bromsade möjligtvis en gnutta senare än vid träningsrundan. Sånt som händer när man kör på marginalen.
Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.
Inte så mycket träning till Japan, SS1 ett par misstag. Helt plötsligt till SS4 strulade ratten igen, fick pausa o dra strömmen till ratten. Men det blir aldrig det samma efter ratt strulet. Känslan försvinner. Missade repa motorn på service så SS5 o SS6 gick med trasig motor. Kom i mål iaf. Vid service råkade jag repa avgassystemet, men hittar ej hur man ångrar, kan man det ? Så det fanns ingen tid för rep av motorn.
Inte så mycket träning till Japan, SS1 ett par misstag. Helt plötsligt till SS4 strulade ratten igen, fick pausa o dra strömmen till ratten. Men det blir aldrig det samma efter ratt strulet. Känslan försvinner. Missade repa motorn på service så SS5 o SS6 gick med trasig motor. Kom i mål iaf. Vid service råkade jag repa avgassystemet, men hittar ej hur man ångrar, kan man det ? Så det fanns ingen tid för rep av motorn.
Man väljer repair på samma del igen, och sen väljer man den som är markerad med en grön bock, då tar den bort. Inte helt logiskt kanske.
Men, det verkar som att jag ändå lyckades få till ett ganska bra flow detta rally som det ser ut just nu, det är säkert nån rally-harry kvar som kommer spöa mig med minuter, men många av dom snabba verkar haft strul denna vecka, vilket jag inte är jätteledsen för, för då kan man kanske få lite goa poäng på kontot!
Dock inte skadeglad över ratt-malfunction. Bara skadeglad när ni kör in i barriärer å dylikt =P
Well, Japan var en riktig pers... Redan ~5% in på SS01 fick jag ett snedkast och körde över en jordvall med en rejäl flygtur ut i publiken. Bara 6s reset men misstänkter att något i min upphängning gick åt helvete redan där. Bilen hade ingen som helst turn-in och var en ren pina att släpa runt alla småsvängar ända till nästa service. Fick många gånger dra handbromsen för att komma runt i hårnålarna. Mötte ett antal räcken och nåt träd och på S02 var kylaren väck. På SS03 lyser motorlampan. SS04 skrothögen hackar sig fram till målgång. Får hälften lagat på service men efter det kommer jag aldrig igång riktigt. Efter fyra sträckor med kraftig understyrning så vågar jag inte kasta mig in i svängarna och lita på bilen. Jaja.. nya tag nästa vecka.
Well, Japan var en riktig pers... Redan ~5% in på SS01 fick jag ett snedkast och körde över en jordvall med en rejäl flygtur ut i publiken. Bara 6s reset men misstänkter att något i min upphängning gick åt helvete redan där. Bilen hade ingen som helst turn-in och var en ren pina att släpa runt alla småsvängar ända till nästa service. Fick många gånger dra handbromsen för att komma runt i hårnålarna. Mötte ett antal räcken och nåt träd och på S02 var kylaren väck. På SS03 lyser motorlampan. SS04 skrothögen hackar sig fram till målgång. Får hälften lagat på service men efter det kommer jag aldrig igång riktigt. Efter fyra sträckor med kraftig understyrning så vågar jag inte kasta mig in i svängarna och lita på bilen. Jaja.. nya tag nästa vecka.
Håller med, den här veckan var riktigt tuff. Körde med Renaulten och precis som du beskriver så kändes det som att den hade absolut noll turn-in så fort däcken var lite slitna (mer än 1 sträcka gamla). Bromsarna låste man ju konstant dessutom
Men men, jag får ju skylla mig själv
Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen
Man väljer repair på samma del igen, och sen väljer man den som är markerad med en grön bock, då tar den bort. Inte helt logiskt kanske.
Men, det verkar som att jag ändå lyckades få till ett ganska bra flow detta rally som det ser ut just nu, det är säkert nån rally-harry kvar som kommer spöa mig med minuter, men många av dom snabba verkar haft strul denna vecka, vilket jag inte är jätteledsen för, för då kan man kanske få lite goa poäng på kontot!
Dock inte skadeglad över ratt-malfunction. Bara skadeglad när ni kör in i barriärer å dylikt =P
Har för mig jag testade det, men får prova igen 👍
Hallå vänner!
God måndagskväll hoppas jag, där ute i stugorna. Rallyt i Japan är över och här kommer resultaten. Vi säger ett extra grattis till @Vickepedian, @MrZteevee och @Hendrix som knep veckans pallplatser!
Den här veckan är det WRC-bilar kombinerat med Rally Mediterraneo, vilket i princip är Korsika om jag förstått rätt. Här gäller det att ha tungan rätt i mun och ta det försiktigt om man ska ta sig hela vägen!
Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen
Den här veckan är det WRC-bilar kombinerat med Rally Mediterraneo, vilket i princip är Korsika om jag förstått rätt. Här gäller det att ha tungan rätt i mun och ta det försiktigt om man ska ta sig hela vägen!
Haha. Jo jävlar vad det går!! 😅
Jag har testat första sträckan en handfull gånger och aldrig kommit i mål.
Det kommer bli en utmaning även denna vecka!
Mitt problem är att jag börjar försiktigt för att sedan sakta successivt öka farten och risktagandet eftersom det går bra... Tills det inte längre gör det.
Men det blir en kul vecka. 👍😁