Sweclockers testar Geforce RTX 3080 Ti: "Dyrt och fullkomligt onödigt"

Robot
Sweclockers testar Geforce RTX 3080 Ti: "Dyrt och fullkomligt onödigt"

9 procent prestandaökning kostar 65 procent mer.

#geforce, #nvidia, #rtx-3070-ti, #rtx-3080-ti


Avstängd

Ja största problemet är ju att det fortfarande inte går att köpa Nvidia GPU:er någonstans, då kan man tycka det är rätt onödigt. Och dyrt (MSRP har ju visat sig vara helt irrelevant)

Medlem

Jag är glad att jag bestämde mig för att uppgradera till 3080 och inte vänta på Ti-kortet. Prestandahoppet från 1080 Ti till 3080 var tillräckligt stor för att kännas värt det, och denna nyhet känner jag att jag lyckades göra det korrekta valet.

Får se hur 4000-serien kommer se ut, tror många kommer vara besvikna över 3080 Ti då 9% ökning är väldigt liten.

Medlem

ja personligen skulle jag ändå vänta tills bra 3e parts tillverkade kort kommer ut så som EVGA eller ASUS korten och deras lösningar.

Medlem

nVidia hanterar ju inte direkt bristen på kort och scalper-situationen imponerande... :/ Det här känns som helt rätt användningsområde för GA102-kretsar, det är ju inte så att de behövs till den extrema efterfrågan på 3080 eller så... /s

Den första subventionerade batchen av kort lär ryka fortare än någon hinner säga flaska, och några glada (och/eller bisarrt snabba, och/eller giriga) själar tjänar tusenlappar bara på att ha lyckats få igenom en beställning. Nu finns ju förvisso inte FE-korten att få tag på direkt i Sverige alls, så problemet är väl inte lika stort som med framförallt 3080.

Komplett löser det lite intressant med utlottning av köpmöjlighet, men det lär väl finnas folk som lyckas kringgå det också på något vänster.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

nVidia hanterar ju inte direkt bristen på kort och scalper-situationen imponerande... :/ Det här känns som helt rätt användningsområde för GA102-kretsar, det är ju inte så att de behövs till den extrema efterfrågan på 3080 eller så... /s

Den första subventionerade batchen av kort lär ryka fortare än någon hinner säga flaska, och några glada (och/eller bisarrt snabba, och/eller giriga) själar tjänar tusenlappar bara på att ha lyckats få igenom en beställning. Nu finns ju förvisso inte FE-korten att få tag på direkt i Sverige alls, så problemet är väl inte lika stort som med framförallt 3080.

Komplett löser det lite intressant med utlottning av köpmöjlighet, men det lär väl finnas folk som lyckas kringgå det också på något vänster.

Hur exakt ska nVidia hantera scalpers-problemet? Det är väl ändå MSI, EVGA, Asus etc som får hantera det problemet, samt återförsäljarna?

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Hur exakt ska nVidia hantera scalpers-problemet? Det är väl ändå MSI, EVGA, Asus etc som får hantera det problemet, samt återförsäljarna?

Att låta bli att subventionera en första batch är väl en bra början?
Inte en chans att det här är ett pris som kommer hålla sig, exempelvis.

Min hållning gällande riktpris har jag diskuterat i en annan tråd nyligen - det är en bra indikator för vad en produkt kan anses vara värd på en samtida marknad, där producenter och partnertillverkare kan tydliggöra för konsumenter vad ett rimligt pris att vänta är. Men när marknaden är så totalt destabiliserad som den nu är så fungerar det inte riktigt för en tillverkare att försöka forcera ett slutpris, det håller ju bevisligen inte. (Vi kommer även in på en jäkla massa följddiskussioner kring prisfixering och lagstiftning kring sådant, men det är inte en diskussion jag orkar gå in på igen.)

Fördelningen i ansvar och kostnad mellan partnertillverkare och nVidia vore dock intressant att gräva mer i.
Vad gäller 3080 lät det på SweC som nVidia stod för en del av fiolerna på de första korten.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Nvidia har blivit scalpers själva!

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Att låta bli att subventionera en första batch är väl en bra början?
Inte en chans att det här är ett pris som kommer hålla sig, exempelvis.

Fördelningen i ansvar och kostnad mellan partnertillverkare och nVidia vore dock intressant att gräva mer i.
Vad gäller 3080 lät det på SweC som nVidia stod för en del av fiolerna på de första korten.

Det du föreslår kommer fortfarande inte ändra något när det kommer till scalping. Hur ska du kunna verifiera att de som köper korten inte kommer sälja de vidare för dyrare peng?

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Det du föreslår kommer fortfarande inte ändra något när det kommer till scalping. Hur ska du kunna verifiera att de som köper korten inte kommer sälja de vidare för dyrare peng?

Jag antar att du menar Kompletts idé med utlottning av platser och inte subventioneringen, då subventioneringen blir en ganska övergripande marknadspåverkan som är lättare för scalpers att utnyttja. Vad gäller utlottningen av köpmöjligheter tror jag inte heller det är en perfekt lösning på något sätt, men det är ett intressant försök.

Och jag tänker inte säga att partnertillverkare och ÅF inte har en roll i att minska scalper-fenomenet som exploderat det senaste året, absolut inte. Samtidigt skriker konsumenter efter kort, och det utnyttjar givetvis skrupellösa individer för att tjäna sig en hacka. (Scalpers, m.a.o.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Känns ju som ett mining kort bara? knappt någon bättre prestanda för spel och hutlöst dyrt som bara crypto folk är villiga att lägga pengar på.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

9 procent prestandaökning kostar 65 procent mer.

#geforce, #nvidia, #rtx-3070-ti, #rtx-3080-ti


Jag ser det snarare som ett kort interessant för AI. Den har mera Cuda kärnor och mera minne. Även om minnet inte alls är i närheten av de ryktade 20GB. Fast för detta pris kan man snarare snegla mot en 3090.

Sen spelar priset noll, absolut noll roll, eftersom de är dyra som fan iaf (finns ju bra artikel på sweclockers om den löjliga prissättningen) plus att skiten är ju i princip inte tillgängligt för olika anledningar.

Medlem
Skrivet av duchovny:

Känns ju som ett mining kort bara? knappt någon bättre prestanda för spel och hutlöst dyrt som bara crypto folk är villiga att lägga pengar på.

Kommer troligen ha den nya mining begränsingen, så svaret är troligen Nej till det du sa


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Troligtvis så har de pågrund av den höga efterfrågan valt att medvetet hordat gpuer som igentligen skulle gått till 3070 och 3080, för att i stället kunna sälja dessa dyrare nu under benämning "Ti". Skulle inte förvåna om det lanseras mer Ti versioner i denna launch än den tidigare

Medlem

Hur fan kan ”standard” priserna ligga över 10.000kr för ett jävla grafikkort?

Köpte mitt 1080ti för 8000kr och jag grät för det var så dyrt. Förstår att det är komponent brist och att priserna går upp men det är ju absurt

Avstängd
Skrivet av rolar:

Hur fan kan ”standard” priserna ligga över 10.000kr för ett jävla grafikkort?

Köpte mitt 1080ti för 8000kr och jag grät för det var så dyrt. Förstår att det är komponent brist och att priserna går upp men det är ju absurt

Jag som ett stort Nvidia-fan vänder numer dessa dårar ryggen, AMD försöker iaf göra livet lite ljusare för oss konsumenter.

Inaktiv
Skrivet av A1200G:

Nvidia har blivit scalpers själva!

Yo dawg, we heard you like to get scammed so we put scalper prices on the scalper prices so you can get scammed while you get scammed.

Typ

Medlem

3070 kommer som med 2070 å 1070 funka skitbra med bästa grafik i allt ändå, bara korkat att lägga mer pengar än så, om man inte har 3 st 4k-skärmar MINST


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

3070 kommer som med 2070 å 1070 funka skitbra med bästa grafik i allt ändå, bara korkat att lägga mer pengar än så, om man inte har 3 st 4k-skärmar MINST

Nja, det där stämmer ju inte riktigt. Har du testat att spela Cyberpunk 2077 med raytracing på? Mitt 3080 får svettas för att driva det redan i 1080p@60 om jag skruvar upp RT rejält, tillsammans med övriga inställningar. Med DLSS påslaget är det förvisso spelbart (det dippar dock ibland under 60), men att påstå att ett 3070 fixar "bästa grafik i allt" är rena dumheter. Det är ju något som dessutom inte beaktar uppdateringsfrekvensen alls. Visst kan du få "bästa grafik i allt", så länge kortet stödjer APIn, och inte hårdvaru- eller mjukvarudesignen (kass VRAM-hantering eller drivrutinsproblem eller så) skapar krascher. Men vilken framerate du får ut är en annan fråga.

Systemkraven för spel minskar ju inte direkt kontinuerligt heller, utan snarare tvärtom - visst kan ett 3070 driva en förhållandevis stor andel spel fullt acceptabelt fram till och med kortets release, men de flesta planerar väl ha sitt grafikkort lite längre än bara några dagar? Även om man hänger på låset och byter grafikkort precis varenda generation så släpps det mer och mer krävande spel även under en enskild generations livscykel. Och även om DLSS lyckas optimera kortens prestanda riktigt imponerande, så är det inte en felfri teknik som gör att korten magiskt presterar bättre.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

3070 kommer som med 2070 å 1070 funka skitbra med bästa grafik i allt ändå, bara korkat att lägga mer pengar än så, om man inte har 3 st 4k-skärmar MINST

Ja i vissa fåtal spel..
Lirar man RDR2, Warhammer, Control etc så klarar inte ens ett 3080 att driva runt dom i vettiga fps med en skärm i 4K.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

3070 kommer som med 2070 å 1070 funka skitbra med bästa grafik i allt ändå, bara korkat att lägga mer pengar än så, om man inte har 3 st 4k-skärmar MINST

Vissa har helt annan standard än andra, men det är ganska stor skillnad mellan 3070 och 3080. Men inte så stor mellan 3080 eller 3090, kanske 15-20%.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Korten kommer gå för 19-20k i Sverige verkar det som. Riktigt jävla sjuka priser för den lilla skillnaddn med tanke på att 3080 gick för ca 7000-8000 när det var nytt. Man blir bara irriterad.

1
Skriv svar