Capcom anklagas för stöld - igen

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Begriper inte antagonismen i det här forumet, med kommentarer som ”kärringen”. Är det extra provocerande för att det är en kvinna som är upphovsperson?

Utifrån resonemang och kunskapsnivån på det inlägget är jag ganska säker på att vi har att göra med ett barn vars föräldrar borde hålla koll på hur de uttrycker sig på nätet så jag hade inte lagt mycket energi på detta.

Medlem

Jag får erkänna att jag inte läst stämningsansökan men av kommentarerna att döma har de använt personens fotografier som förlaga till texturerna?

Det finns ju en ganska omtalad dom från högsta domstolen där en konstnär målat en tavla föreställande Christer Pettersson och utgått från ett fotografi.
Jag är inte så juridisk bevandrad att jag med hundra procents säkerhet skulle säga att kvinnan skulle förlora sitt fall i svensk domstol, men jag påstår att det i alla fall "ligger i farans riktning".
https://www.kamerabild.se/nyheter/lag-upphovsr-tt/h-gsta-doms...

Medlem
Skrivet av Winzi:

Vad är det som inte du fattar av vad jag skrev?

Hon äger BILDEN, inte DESIGNEN av föremålen PÅ bilden. Att använda en bild som referens för att göra något är inte stöld.
Bara för att denne t.ex. har en bild på en mur med en stenbocksfigur och dörr med ett emblem på så betyder inte det att Capcom (i detta fall) inte får använda dessa bilder som referens och använda sig av dessa designer som bilderna avser i sina fiktiva verk.

Det är en extremt stor skillnad på att använda sig av icke egenskapade verk som i detta fallet fotografier av offentliga platser som referenser och att rakt av publicera bilderna i en tidning eller hemsida, eller använda dem i tv som på t.ex. nyheter o.s.v.

Vissa av dennes bilder borde dock klassas som egenskapade verk som en del av de abstrakta bilderna t.ex G079 som användes i loggan och W148, och där borde dem fällas.

Men som de flesta bilder som innehåller design av pelare, parkettgolv och emblems kan inte räknas som stöld.
Detta är precis vad film och spel gjort i alla år för att få fram en så verklighetstrogen bild av dess fiktiva verk som de kan.
Vart tror ni annars att alla kläddesigner och byggnader i filmer kommer ifrån?

Alltså, är du korkad? Capcom har ju använt hennes bild. Herregud, folk ibland alltså.

123
Skriv svar