Xbox: Allt är förlåtet

It's not a lake, it's an ocean
Xbox: Allt är förlåtet

Det finns mycket jag ogillar med Facebook, men en trevlig funktion är "dina minnen" som dyker upp och påminner om bilder och inlägg man postat för tre, fem, sju eller kanske ännu fler år sedan. För åtta år sedan postade jag en bitter kommentar riktad mot Microsoft.

Det var efter att Xbox One hade avtäckts på Xbox Reveal i maj och jag konstaterat att kunder är inte trogna in i döden längre: "Precis lika enkelt som det var att hoppa från PlayStation 2 till Xbox 360 kommer det att vara att hoppa från Xbox 360 till PlayStation 4." Vilket var precis vad som hände. Microsoft förlorade generationen under några få veckor i maj och juni 2013. (Tajmingen att presentera en avancerad spionkamera i folks vardagsrum just när Edward Snowden avslöjade den groteskt omfattande massövervakningen i USA och västvärlden var smått sagolik.)

Jag hade spelat på Xbox sedan den dagen den första konsolen lanserades i Sverige. Men nu var jag förbannad. På Facebook skrev jag inte utan bitterhet: "Trist att det skulle sluta så här mellan oss, Microsoft. It's not me. It's you." Sedan förbokade jag en PS4. Skälet var alla begränsningar som Microsoft planerade.

När jag nu sitter och spelar Gears 5 och Forza Horizon 4 på min Xbox Series X känns allt detta som en halv evighet sedan. Så mycket har hänt, Microsoft har lanserat massor av små och stora kundvänliga förändringar och känns på ett sätt som ett annat företag i dag. Phil Spencer brukar tillskrivas äran för allt detta, och det ligger nog en hel del sanning i det. Även om han brukar framhålla teamets betydelse. Uppenbart är att tonen och approachen i dag är en helt annan än 2013.

För åtta år sedan gjorde jag slut med Xbox. Men det var en separation som endast varade i två år. Microsoft förändrades, och 2015 köpte jag Xbox One för att spela Rise of the Tomb Raider. Det föll sig så att konsolen blev min primära plattform under återstoden av den generationen.

Hur reagerade du på Microsofts famösa avtäckning och efterföljande E3 det året? Fick det dig att dissa Xbox One för hela generationen eller köpte du den till slut ändå? Eller var kanske alltihop bara överdrivet?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Inaktiv

Helt ärligt sitter det kvar än att de gjorde så.. Jag skaffade ps4 då och har nu ps5. Kommer ta ett tag innan jag köper deras produkter igen.

Medlem

Jag minns att jag förbokade en Xbox One (var long-time Xbox 360 fan vid den tidpunkten) men sedan avbokade den igen när det blev känt att det i princip var en glorifierad TV-box med inbyggt spionkamera och med spelmöjlighet. Blev PS4 den generationen.
Håller med om att Microsoft steppat upp ordentligt och nu har jag både en Series X och en PS5. Saknade trots allt Halo och Gears fortsättningarna som jag nu fått möjlighet att spela ikapp tack vare GamePass.

Medlem

Var lite av en PS fanboy bak på den tiden så jag skrattade bara åt deras misslyckande då.
Men nu dem senaste åren har dem total vänt vad det gäller deras konsumentvänlighet och gamer inriktning, så pass mycket att jag hoppat av PS skeppet och simmat ombord på Series X.

Bara en sån grej att dem bara omfamnar memet med att Series X ser ut som ett kylskåp och gjorde ett fåtal riktiga Series X formade kylskåp, ett företag som kan ha roligt och skratta åt sig själva får min röst, har tyvärr svårt att se Sony göra samma sak och släppa en PS5 formad reuter

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av blackidus:

Bara en sån grej att dem bara omfamnar memet med att Series X ser ut som ett kylskåp och gjorde ett fåtal riktiga Series X formade kylskåp, ett företag som kan ha roligt och skratta åt sig själva får min röst, har tyvärr svårt att se Sony göra samma sak och släppa en PS5 formad reuter

Ja, stora bolag är ju inte direkt kända för sin avspändhet och självdistans, så roligt när de kan bjuda på sig själva.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av blackidus:

Var lite av en PS fanboy bak på den tiden så jag skrattade bara åt deras misslyckande då.
Men nu dem senaste åren har dem total vänt vad det gäller deras konsumentvänlighet och gamer inriktning, så pass mycket att jag hoppat av PS skeppet och simmat ombord på Series X.

Bara en sån grej att dem bara omfamnar memet med att Series X ser ut som ett kylskåp och gjorde ett fåtal riktiga Series X formade kylskåp, ett företag som kan ha roligt och skratta åt sig själva får min röst, har tyvärr svårt att se Sony göra samma sak och släppa en PS5 formad reuter

Nja jag tror själva kylskåp meme kom inifrån,likaså router liknelsen från Sony.
Man anar inte vilka summor dessa företag lägger på marknadsföring och om man tror att dessa gulliga "misstag" skapas av sig självt är man en del av deras strategi. Ett företag får inte ses som allsmäktiga eller untouchable det skadar vårt förtroende för dem därav dessa mockups.
Att sen tillverka kylskåpen är ju bara smart marknadsföring inget annat. Kolla kfcs konsolfritös, du tror inte MS hade några fingrar med där?
Inte konstigt dessa företag tjänar det de gör 🙄

Inaktiv
Skrivet av Caesarsaurus:

Nja jag tror själva kylskåp meme kom inifrån,likaså router liknelsen från Sony.
Man anar inte vilka summor dessa företag lägger på marknadsföring och om man tror att dessa gulliga "misstag" skapas av sig självt är man en del av deras strategi. Ett företag får inte ses som allsmäktiga eller untouchable det skadar vårt förtroende för dem därav dessa mockups.
Att sen tillverka kylskåpen är ju bara smart marknadsföring inget annat. Kolla kfcs konsolfritös, du tror inte MS hade några fingrar med där?
Inte konstigt dessa företag tjänar det de gör 🙄

Jag tror du har helt rätt.. Men det är så många som går på det och får sig en "vänskaplig" uppfattning av företaget. De lyckas verkligen med det

I en värld där smarttelefoner är uppkopplade konstant var always-online aldrig ett frågetecken eller för den delen bekymmer för mig.

Vad gäller Kinect kändes det lika klart som vatten efter de första dagarna som att de ville få med en bredare målgrupp och även där var det ett passande verktyg för barnen här hemma och en kul gimmick-grej - så även där - inga problem.

Det som störde mig var ärligt talat att de backade på mycket som hade varit grymt bekvämt, t ex family sharing, att kunna "sälja/låna ut" digitala spel osv osv, hela deras vision om full online digital allmighty eller vad vi nu ska kalla det, är ju precis där vi landade sju år senare egentligen.

Tror jag läste en rapport för ett par år sen om att typ 98% av alla PS4-konsoler är uppkopplade mot PSN. Mikrofoner i handkontroller, prenumerationstjänster, streamingtjänster m.m. Det enda som jag direkt ansåg var en miss var just det där med att inte kunna låna ut fysiska spel till en vän. Men det var ju också på bekostnad av just de digitala möjligheterna som de ville implementera.

Men men, nu är vi här och de gör ju knappast några fel, jag tror bara jag inte tog det så allvarligt där och då som många andra.


signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

Skägg.
10 Chambers

Jag såg presskonferensen i maj 2013, jag var på plats på E3 när Xbox blev fullkomligen ägda av Playstation, som höll sin presskonferens ett par timmar efteråt. Men jag håller med, Xbox gör väldigt mycket rätt just nu.

En sak slår mig dock - en del av sakerna de presenterade då hade flugit så mycket bättre idag. Röststyrning är idag något som finns i vartannat hem genom Google eller Amazon. Att sälja vidare digitala spel känns inte som en superdålig tanke och vilken konsol i västvärlden är inte ständigt uppkopplad idag?


signatur
Medlem

På sätt och vis är jag glad att Microsoft schabblade bort sig och Phil Spencer fick steppa in för bryta Halo-Gears-Forza-triaden, som inte var tillräckligt hållbar eller konkurrenskraftig i jämförelse med konkurrenten. Istället för en halvhjärtad satsning på ett varumärke som alltid kommer ligga efter konkurrensen, har GamePass öppnat dörren för en framtid där Xbox har möjlighet att stå på egna ben och kompensera för utvecklingen av nya spel som inte behöver vara miljonsäljare. Det är något som jag inte hade spått för fem år sedan, när Xbox var i det mest ödesdigra slaget med brutna löften, stängda spelstudios och torrt på spelsläpp.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

En sak slår mig dock - en del av sakerna de presenterade då hade flugit så mycket bättre idag. Röststyrning är idag något som finns i vartannat hem genom Google eller Amazon. Att sälja vidare digitala spel känns inte som en superdålig tanke och vilken konsol i västvärlden är inte ständigt uppkopplad idag?

Microsoft har ju något av en historia av att lansera produkter och tjänster som i efterhand verkar ha varit lite före sin tid. Zune, exempelvis.

Always-online väckte mer ramaskri än vad som var berättigat. Att däremot inskränka möjligheten att sälja, och därmed även köpa, begagnad fysiska spel var en usel idé och inte ett dugg kundvänligt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Håller med till fullo. Jag införskaffade dock ett One på releasefesten (2014 i Sverige) och spelade det i något år. Köpte PS4 som blev main i två år men hoppade tillbaka till Xbox igen efter det.

Tyckte man var lite i framkant med vissa saker, för tidigt för sitt eget bästa helt enkelt. Röststyrningen hackades av i stort sett alla då, men idag är det samma personer som har mikrofoner utspridda i sina hem. Nyhetssidor var också väldigt skeptiska men jag tycker mig inte se något alls om att PS5 kontrollen har en inbyggd mikrofon idag.

Idag ser vi en omvänd spelplan. Jag tycker personligen Sony gör betydligt mer fel denna generationen än Xbox, förutom spelen då.

Inaktiv

Älskar verkligen reklamen sony släppte i samband med allt det där.

https://www.youtube.com/watch?v=kWSIFh8ICaA

Saknar lite reklamerna mellan Sega och Nintendo back in the days. Sega does what nintendont osv. Mer humor på den tiden.

Men pga all skit som ms höll på med just då så blev det just en ps4. Hade lika gärna kunnat bli en one då jag var grymt nöjd med min 360.

Men orkar inte hålla det emot dom nu så har en xsx hemma istället för en ps5 då mina händer inte klarade av duelsense. Aldrig varit en trogen kund gentemot olika bolag.

Medlem

Jag var ganska inställd att låta PS4 vara "lead plattform" i mitt hem även innan MS tog ton på E3 - dock var jag inte lika skeptiskt till det dem presenterade även om en större majoritet inte var redo för detta när det begav sig. Jag skaffade PS4 på releasedagen och Xbox One köpte jag direkt när man kunde beställa den då datumet i Sverige landade minst ett halvår efter att man kunde köpa den från e-handlarna - minns någon när One faktiskt hade release i Sverige?

Gällande Kinect 2.0 tvånget var det väl inget större fel på det egentligen, tyvärr tyckte jag aldrig att det fungerade som utlovat - även om Svenskt språk uteblev så kändes det aldrig som det fungerade riktigt bra, 1-1 förhållande sett mot rörelser var inte heller så bra som man hade hoppats. I övrigt hade One betydligt bättre releasespel än vad Series konsolerna haft, Ryse och Forza 5 var perfekta releasespel.

Vad gäller MS i helhet så har dem en helt annan ton idag, dem avdramatiserar hela konsolkriget genom att egentligen inte utkämpa det då deras stora fokus är gamepass och där har dem lyckats väl. Sony tar sin strategi från PS4 generationen och bygger vidare, flirtar lite mer med PC marknaden och filar på sin nästa VR satsning. Min känsla är båda företagen mår oförskämt bra och gör det dem är bäst på vilket redan betyder väldigt mycket underhållning på våra skärmar med löften om mer framåt.

Summerat så sitter jag idag med både PS5 och Series X i hemmet och då spelen är det som är intressant för min del (inte byggkvalitet på konsolerna, ljudnivån etc), och då menar jag nya spel så är det PS5 som nyttjas till 99% just nu. Det senaste har jag lagt timmar på Returnal och på fredag ser jag fram emot nya Ratchet & Clank. Vad gäller Series X ser jag fram emot E3 på söndag och se vad MS utannonserar, nya Halo Infinite skall bli roligt att spela i höst men hoppas även det dyker upp några överraskningar.

I mitt fall köper jag en konsol för att spela spel som inte finns på den andra konsolen, Sony har en extrem fin repertoar av exklusiva titlar och MS är onekligen på gång med samma sak - på samma sätt som jag äger en Switch för att kunna spela Zelda och Metroid (När kommer livstecken från Prime 4 egentligen?)

Medlem

Efter 360 fiaskot (red ring of death, disc read error) som va den första och enda konsol som pajat för mig hittills och Xbox One Kinect (skaffade aldrig en) så såg jag det som ytters osannolikt att jag skulle någonsin skaffa en Xbox igen.
Nu sitter jag här 2021 med en Xbox Series X och älskar den.

Medlem

Jag tappade suget efter att jag såg dessa krav eftersom jag inte körde online alls på den tiden. Det i kombination med att jag inte gillade varåt Xboxens menyer var på väg. Jag såg dessutom en jämförelse mellan konsolerna innan release där dom sa att PS4 var mer en renodlad spelkonsol medan Xbox en mediahub och det fick mig att tänka på alla onödiga flikar i Xboxens menyer som jag alltid tyckte var irriterande. Så det blev Playstation hela förra generationen och det kommer bli samma denna. Men jag har börjat med Game Pass på PC så dom får lite pengar av mig ändå


signatur

PSN: MrOakenborn

Inaktiv

Va ska man med xbox till när man har en dator, känner jag.

Skribent

Gillar min XSX men saknar storspelen och tycker att UI är stentråkigt, handkontroller med batterier är helt makalöst uselt 2021 (ja , det finns batterikit, men det är inte poängen). Gamepass är dock 10 poäng. Gillar filosofin. Även plus för Dolby Vision.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

2013

BUUUUUUU!

Yaaay!

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Va ska man med xbox till när man har en dator, känner jag.

Då är den här forum-tråden inget för dig..?

Medlem

Körde nästan enbart på ps4 förra generationen och denna blev det både ps5 och Xbox series x och ps5 står bara och dammar just nu. Tills generationen kommer igång och det finns något intressant nytt exklusivt spel till den (låter ju som 2022 som tidigast) lär den nog stå med. Xboxen går dock varm tack vare både game pass och Quick resume (som är den bästa nyheten i en konsol någonsin typ).

Inaktiv
Skrivet av anon_79617:

Va ska man med xbox till när man har en dator, känner jag.

Jag har en PC med snarlika specs som den du har i signaturen. Tycker fortfarande min Series X är supertrevlig!

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Va ska man med xbox till när man har en dator, känner jag.

Att köpa en dator idag är en enorm förlustaffär pga komponentbristen. 5000 spänn för ett gammalt 2060 är ju skrattretande, och ännu mer skrattretande blir det när man tittar på vad 3060 går för. Det är betydligt lättare att få tag på en Series X idag än ett grafikkort, och det är dessutom mycket billigare. Sen har vi local multiplayer. Att sitta och trängas framför en PC är en riktig glädjedödare.

Medlem

Jo, på den tiden de visade upp One så valde jag att vänta på prissänkning. Så många fel. Kinect på köpet med mer. Vissa trevliga funktioner som bild i bild som jag använda då men generellt nej. Och sen försening i Sverige på det. Kändes verkligen som att de var på väg åt fel håll.

Men nu med alla rätt de gjort köpte jag Series X utan att ens tänka att det fanns något måste till den. Såhär i efterhand kommer knappt några måsten till konsolerna exklusivt utan det är lite mer likt PC att allt bara ser bättre ut, laddar bättre och sen ja en handfull funktioner som Quick Resume som såklart är grymma att få med. Ser fram emot att det lossnar på riktigt med spelen.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Hur reagerade du på Microsofts famösa avtäckning och efterföljande E3 det året? Fick det dig att dissa Xbox One för hela generationen eller köpte du den till slut ändå? Eller var kanske alltihop bara överdrivet?

Always online och always kinect gjorde att jag skrattade högt och dömde ut "Xbone" innan den var släppt och lovade mig själv att aldrig skaffa en. Men flera år senare och efter de hade städat upp efter sin egna röra så skaffade jag en specialutgåva av konsolen med Gears 5-tema. Spelade mest Forza Horizon 4 över Game Pass. Och har idag gått vidare till Xbox Series X. Så även om de gjort sina misstag har jag kunnat förlåta dem och fortsatt som ingenting har hänt. För det handlar inte bara om var företag varit, utan var de befinner sig just nu.

Medlem

Jag är nästan mer orolig nu än tidigare, ironiskt nog.

Känns som att det nuvarande läget med Game Pass inte kommer hålla över tid. Helt enkelt: tjänsten känns för bra för att vara sann. Det är helt rätt tid att vara spelutvecklare nu när både Xbox och Epic kastar guldsäckar efter en.

Men för närvarande tycker jag Xbox gör i princip alla rätt. Samtidigt har jag inte ens plastat av mitt Xbox Series X som jag fick på releasedagen eftersom jag har fullt upp med PS5:an backloggen från Steam. Ja, jag skäms.

ZF
Medlem

Undrar bara hur mycket bättre den känslan kan vara idag, när Microsoft ju nyligen fått flera uppdrag för Pentagon. Vilka lustigt nog innefattar både kameraövervakning och datainsamling.

Snowden har säkert sin Xbox inlindad i aluminiumfolie..

Medlem

Jo, Game Pass känns nästan för bra för att vara sann. Jag har knappt köpt något spel senaste halvåret. Har däremot köpt en del DLC istället som jag kanske inte skulle ha gjort tidigare. Bland annat till Wreckfest och Snowrunner. Tror dom räknar hem en del där.

Kan absolut säga att jag "spontanspelar" mycket oftare nu med tanke på startid, Quick resume osv. Grabben tog mitt gamla One x och grymt att vi ändå kan spela ihop. Känns som dom gör allt rätt faktiskt.

Och att batterier i dosan skulle vara förlegat håller jag inte med om. Har laddningsbara hemma som alltid är laddade vilket utesluter ett moment att barnen måste komma ihåg att sätta dosan på laddning. Batterierna kan aldrig bli gamla. Standarden har funnits i många år och finns att köpa överallt. Skulle man vilja ha ett batteripack så finns det att köpa också för den delen.

Medlem

Har alltid, i vuxen ålder, varit emot "konsolkrig" och ogillar fanboys.
I mina unga dagar så förde dock även jag ett sådant krig.
Amiga vs. Atari. Stod alltid på Amiga sidan.

Jag älskar Sony och deras produkter. Men är inte så pass naiv att jag inte kan kritisera dom.
Den enda tv jag ägt som var "doa" vart just en Sony.
Playstation är där jag hittar mitt stora nöje.
Min ps5 går varm dagligen.
Men!
Min Series X, som används på tok för lite, hoppar igång ibland.
För det som Microsoft gjort i och med Game pass är banbrytande!
Så sjukt mycket bra spel som bara skriker efter min uppmärksamhet.
Så ja, Microsoft har vänt skutan. Dom har bollen i rullning och mitt kära Sony får allt passa sig.
För snart kommer även jag starta min Xbox mer än min Playstation.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Bästa och the konsoll man borde köpa just nu.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

123
Skriv svar