Irriterad på Rosa bandet

Medlem

jag kan tänka mej att några män bär på rosa bandet så frugan deras inte ska sura

Medlem
Skrivet av Pliskin:

Kan de inte ha en generell cancergala istället, varför bara fokusera på en sort?!

Ja, precis! Bröstcancer är ju bara en av många olika sorters cancer.

Det där har jag ofta tänkt.

Medlem

Vad låter bäst Bröstcancer galan eller Cancer galan?

Säger ju sig själv, Sex säljer

Medlem
Skrivet av Thumba:

det är bara för att feministerna är mycket mer väl organiserade än... ja... vad är den manliga motsvarigheten?

Medlem
Skrivet av bapelsin:
Skrivet av Thumba:

det är bara för att feministerna är mycket mer väl organiserade än... ja... vad är den manliga motsvarigheten?

http://creoleindc.typepad.com/rantings_of_a_creole_prin/image...

aaaaaa!:D

är Al Bundy fortfarande partiledare?:P


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Medlem

Kul att Du är irriterad på nåt Bra! Eller synd. Den svenska avundsjukan? Varför ska dom ha och inte vi? Rosa bandet är stort för att folk engagerar sig. Folk, du vet, såna som du och jag. Dags att engagera sig kanske? Istället för att vara irriterad på att det dras in mycket pengar till Rosa Bandet (som väl är bra? Att få cancer är knappast roligt), så kan du väl vara glad för det. En stor del av pengarna som kommer in går trots allt till grundforskning om cancer. Om det nu är Så Fel att det finns Rosa Bandet-gala och inte Blå Bandet-gala så får du väl engagera dig? Det måste ju börja nånstans.

Medlem

Risken är extremt mycket högre för kvinnor att få bröstcancer än för män. Mindre är 1% av de som får bröstcancer är män.

Prostatacancer är vanligare än bröstcancer och prostatacancer har även mycket högre dödlighetsgrad (ca 1/33 mot 1/4).

Så att prioritera bröstcancer över prostatacancer känns som en felprioritering.

Källa? Sök bröst- och prostatacancer på wikipedia.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av m0rfar:

Kul att Du är irriterad på nåt Bra! Eller synd. Den svenska avundsjukan? Varför ska dom ha och inte vi? Rosa bandet är stort för att folk engagerar sig. Folk, du vet, såna som du och jag. Dags att engagera sig kanske? Istället för att vara irriterad på att det dras in mycket pengar till Rosa Bandet (som väl är bra? Att få cancer är knappast roligt), så kan du väl vara glad för det. En stor del av pengarna som kommer in går trots allt till grundforskning om cancer. Om det nu är Så Fel att det finns Rosa Bandet-gala och inte Blå Bandet-gala så får du väl engagera dig? Det måste ju börja nånstans.

Det är ju inte det att han är irriterad på rosa bandet, han är irriterad på att ALL fokus läggs på bröst-cancer när det finns farligare cancer-varianter än så, och han har faktiskt en poäng, all fokus läggs på bröst-cancer.

Väldigt bra tråd förresten, känns som att alla kommentarer är överflödiga nu när ni redan har gjort så bra poänger :D.

Medlem
Skrivet av Famest:
Skrivet av m0rfar:

Kul att Du är irriterad på nåt Bra! Eller synd. Den svenska avundsjukan? Varför ska dom ha och inte vi? Rosa bandet är stort för att folk engagerar sig. Folk, du vet, såna som du och jag. Dags att engagera sig kanske? Istället för att vara irriterad på att det dras in mycket pengar till Rosa Bandet (som väl är bra? Att få cancer är knappast roligt), så kan du väl vara glad för det. En stor del av pengarna som kommer in går trots allt till grundforskning om cancer. Om det nu är Så Fel att det finns Rosa Bandet-gala och inte Blå Bandet-gala så får du väl engagera dig? Det måste ju börja nånstans.

Det är ju inte det att han är irriterad på rosa bandet, han är irriterad på att ALL fokus läggs på bröst-cancer när det finns farligare cancer-varianter än så, och han har faktiskt en poäng, all fokus läggs på bröst-cancer.

What he said.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

mer rätt är att säga att mest medial fokus läggs på bröst cancer kanske.

forskning bedrivs mot dom flesta kända cancer typer idag i mindre eller större skala beroende på land ekonomi osv.

Sen så finns det inte utrymme att ha galor för varje känd katastrog/cancer/sjukdom tyvärr


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

mer rätt är att säga att mest medial fokus läggs på bröst cancer kanske.

forskning bedrivs mot dom flesta kända cancer typer idag i mindre eller större skala beroende på land ekonomi osv.

Sen så finns det inte utrymme att ha galor för varje känd katastrog/cancer/sjukdom tyvärr

risken kan nog vara att de tappar stödet annars, jag menar hur många galor kan folk orka och hur många organisationer kan de tänka sig orka stödja?
Jämför med tex:
Gala för barnen i afrika
Gala för barnen i indien
Gala för barnen i sydamerika

Hur skulle man välja i det fallet?
- De där indiska barnen är ju så gulliga, så jag stödjer dom (?)

Själv skulle jag nog föredra en enda stor gala för cancerforskning istället för just vissa cancerformer, då kan man även nå till publik som kanske inte bryr sig så väldans om forskning som aldrig kommer röra dom själv, fast indirekt såklart påverkar ju bröstcancer oss alla genom våra flickvänner/fruar/mammor etc.
Iaf, just det här med att man specialbehandlar en viss cancerform känns inte helt ok det heller.

Personligen så skulle jag kunna stödja rosa bandet med en del, men jag skulle aldrig ta på mig ett band.


signatur

thank you, come again

Medlem

Ja som du säger, varför inte ha en gala för alla cancerformer (alt. en gala för bröst och prostata) istället för att fokusera på en cancerform som inte ens är den farligaste.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Ja som du säger, varför inte ha en gala för alla cancerformer (alt. en gala för bröst och prostata) istället för att fokusera på en cancerform som inte ens är den farligaste.

Fast undra om det inte är bättre att "en cancer" får riktigt bra med pengar för att göra riktigt ingående och kostsam forkning än att alla cancers får lite så att de kan köpa kaffe till volontärerna?

Förstår du hur jag menar?

Svenska folken skänker en summa varje år, kanske bra om man kan bota en sak i taget istället för att börja överallt samtidigt.

För mig är det inte svårt att sympatisera med rosa bandet-nissarna då jag har en massa kvinnor omkring mig som jag verkligen inte vill se drabbade... då blir jag hellre själv drabbad. Men det är bara jag, det...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Rissan:

Ja som du säger, varför inte ha en gala för alla cancerformer (alt. en gala för bröst och prostata) istället för att fokusera på en cancerform som inte ens är den farligaste.

Fast undra om det inte är bättre att "en cancer" får riktigt bra med pengar för att göra riktigt ingående och kostsam forkning än att alla cancers får lite så att de kan köpa kaffe till volontärerna?

Förstår du hur jag menar?

Svenska folken skänker en summa varje år, kanske bra om man kan bota en sak i taget istället för att börja överallt samtidigt.

För mig är det inte svårt att sympatisera med rosa bandet-nissarna då jag har en massa kvinnor omkring mig som jag verkligen inte vill se drabbade... då blir jag hellre själv drabbad. Men det är bara jag, det...

Jo där kan du ha rätt. Vi i Sverige följer de katastrofer och sjukdomar som är moderna. Barnen i Afrika var moderna på 90-talet, Burma var modernt förra året. Sedan glömmer vi bort det.

Skulle vi ha en Burma-gala idag skulle ingen titta, även om det är lika illa idag. Snart kommer väl bröstcancer att bli omodernt precis som AIDS.

Låter illa, men så är det tamejfan.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Fast undra om det inte är bättre att "en cancer" får riktigt bra med pengar för att göra riktigt ingående och kostsam forkning än att alla cancers får lite så att de kan köpa kaffe till volontärerna?

Förstår du hur jag menar?

Jo, men nu talar vi om två cancerformer varav den ena (som är mindre farlig) får mer pengar pga att den andra knappt får någon uppmärksamhet. Det talas om att prostacancer är farligt därför att män inte vågar tala om det och göra en undersökning, varför satsar man då inte på en gala för att öka uppmärksamheten och göra det lättare för män att få en diagnos?

Skrivet av CastorFiber:

Svenska folken skänker en summa varje år, kanske bra om man kan bota en sak i taget istället för att börja överallt samtidigt.

Borde man då inte försöka bota det som kräver mest liv?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av HinduTimes:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Rissan:

Ja som du säger, varför inte ha en gala för alla cancerformer (alt. en gala för bröst och prostata) istället för att fokusera på en cancerform som inte ens är den farligaste.

Fast undra om det inte är bättre att "en cancer" får riktigt bra med pengar för att göra riktigt ingående och kostsam forkning än att alla cancers får lite så att de kan köpa kaffe till volontärerna?

Förstår du hur jag menar?

Svenska folken skänker en summa varje år, kanske bra om man kan bota en sak i taget istället för att börja överallt samtidigt.

För mig är det inte svårt att sympatisera med rosa bandet-nissarna då jag har en massa kvinnor omkring mig som jag verkligen inte vill se drabbade... då blir jag hellre själv drabbad. Men det är bara jag, det...

Jo där kan du ha rätt. Vi i Sverige följer de katastrofer och sjukdomar som är moderna. Barnen i Afrika var moderna på 90-talet, Burma var modernt förra året. Sedan glömmer vi bort det.

Skulle vi ha en Burma-gala idag skulle ingen titta, även om det är lika illa idag. Snart kommer väl bröstcancer att bli omodernt precis som AIDS.

Låter illa, men så är det tamejfan.

WOOORD!
Vi är en flock får :(.

Medlem

Nej, vi är människor. Var inte så taskig mot fåren


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Inaktiv

Antagligen vet ni redan om det men
30% av pengarna går till forskningen


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

12
Skriv svar