Pathfinder: Kingmaker

Dödgrävaren
Pathfinder: Kingmaker

Vilket spel!

Redan från starten så känner man som gammalt fan av Baldurs Gate och Icewind Dale en nostalgikänsla genom hela kroppen, det är infinity-engine vibbar från start, vilket inte är så konstigt då Pathfinder är en förgrening av D&D-reglerna vid just 3.5-versionen som Baldurs Gate 2 använde sig av (det gjorde det inte alls, det var AD&D 2nd ed. minnet svek mig, oavsett så spelas det ungefär likadant).

Karaktärsskapandet ser värre ut än vad det är, men det kan nog vara lätt att bli överväldigad om man inte har en bakgrund som rollspelare, eller från datorrollspel. Kan behövas läsa på om man inte vill göra en katastrofalt usel äventyrare, men om man nu skulle råka göra det och inte vill starta om så finns det NPCer där man kan rerolla sin karaktär för en nätt summa guld.

Storyn är intressant, det hela börjar med ett möte där ett gäng äventyrare får chansen att grabba sig en titel som Baron, dock så vänder det snabbt när lite ondsinta mördare invanderar äventyrarmötet, och då tar tutorialen vid. Det riktigt skoj med introt är att besluten man fattar under tutorialen sedan kommer att avgöra vilka andra äventyrare man får med sig ut i verkligheten. "Zoltan was too mean, I am with Tartuccio!", typ.
Uppdraget är då att ta hand om en elaking som kallar sig "The Stag-Lord" som gör livet outhärdligt för de stackars bönderna i riket, och det är genom att ta hand om honom som man själv blir tilldelad ett baronskap. Detta är dock bara början, och storyn växer allteftersom, och så gör även ens lilla provins med tiden. Vill inte gå in för mycket i detalj i storyn, då jag själv tycker den är kul att följa och vad man än skulle slänga ur sig skulle vara spoilers. Tror dock att berättelsen är baserad på en äventyrsmodul till penna å papper-rollspelet så nästan allting genomsyras av djup lore och när saker nämns så står det med grön text ibland, den kan man hovra över om man vill läsa mer om nån provins/gud eller vad det nu annars kan vara som highlightas.

Att vara Baron innebär en del management av riket, och även om det systemet inte är uselt så är det nog spelets svagaste punkt. Det tvingar fram en hel del laddskärmar och tyvärr spenderar man lite väl mycket tid vid dom när man utforskar kartan i övrigt. Egentligen mitt enda klagomål med spelet.
Managementen är i varje fall händelser som man behöver sätta en hjälpreda på för att lösa, detta låser fast hjälpredan över en tid och ibland så behöver man starta inom en viss tid innan händelsen misslyckas eller försvinner. Hjälpredorna kan antingen vara dina partykollegor, men det finns även NPCer som man inte har med sig i sitt äventyrargäng som kan rekryteras som hjälpredor, deras personlighet spelar dessutom roll i hur de löser situationer och om de kommer till dig med en situation så ska det vara möjligt för dem att säga upp sig om de tycker att du tar dåliga beslut. Detta har jag dock bara läst om och inte upplevt själv, men de har lite egna kommentarer på besluten man tar i varje fall och det gör att karaktärerna går att separera från varandra. När man börjar utveckla sin region lite så ger det så småningom passiva effekter för ens gäng när man drar ut i strid, så det finns en vits med att göra det så bra man kan. Det finns även options för att göra det lättare eller svårare med management, och även en option för att göra att det sköts automatiskt om man helst slipper ta beslut.

Ens äventyrarkollegor tycker jag alla har någon form av personlig ådra, ingen känns överdrivet generisk, möjligen Amiri, barbarkvinnan som är lite endimensionell. Men annars har man en religöst tvivlande dvärg, en underskön krigarkvinna som slåss med svärd och sliter med att vara för snygg. Även en del annat löst folk, har man expansionerna så är det nog en 12-13 rekryter man kan i sitt party, man tar dock bara med sig 5 av dem när man springer och äventyrar. De andra får stanna hemma å virka.

Har man spelat klassiska infinity engine spel så är gameplayet bekant, det är turnbased men realtime med pause eller så utnyttjar man optionen att köra på turnbased helt. Finns även en funktion där man sömlöst kan byta mellan de båda, och det är så det funkar bäst att spela tycker jag. Lättare fighter kan man köra i realtid och bara mörsa igenom en hord med gobliner, men när man blir anfallen av en astral demon och varje handling är essentiell för ens överlevnad, så är det jäkligt skönt att ha tiden på sig att tänka och utnyttja varenda förmåga man har i sin arsenal. Även på normal svårighetsgrad så är spelet bitvis väldigt utmanade tycker jag, och man behöver ett party som klarar av det mesta, och beroende på vad man gör så finns det poänger med att ibland byta karaktärer i huvudgänget. Ens pilbågsskytt är kanske inte optimal om man blir anfallen av en armé av skelett t.ex.

Skall ju även tilläggas att man har väldigt mycket inställningar för att få den svårighetsgrad man själv är bekväm med. Bör även ha ett gäng saves och inte bara leva på quicksave eller autosave, för möjligheten att fastna i en spiral där man skulle nå game over utan att ha förmågan att ändra på det finns.

Grafiken tycker jag är väldigt mysig och snygg. Färgsprakande och glatt när det behövs, och mörkt å påtryckande när man är nere i dungeons där facklor och ljus-magi är välbehövliga verktyg. Egentligen inte så mycket mer att säga om den, jag gillar den mer än jag brukar gilla 3d-grafik i den här varianten. Om man jämför med Divinity Original Sin så tycker jag det är lite mer matta toner här som ger en lite mer realistisk känsla, om det nu är ett ord man ska nyttja i ett spel där man möter spöken, gamla andar och zombie-cycloper... fiende-registret är rätt brett. Och känslan av att gå från relativt vek grisbonde till odödlig dödsmaskin är där, precis som det var i Baldurs Gate och andra D&D-spel.

Musiken är inte så mycket att skriva hem om, den är där, man tänker inte direkt på den, den är varken bra eller dålig. Men intetsägande för någon som fortfarande minns den bombastiska inledningen till Baldurs Gate 2 med värme.

Merparten av dialogen är text, så man behöver tycka om att läsa om man vill få ut fullt av spelet. Men ibland röstskådespelas det, och tycker de delarna håller hög kvalitet.

Så för att göra en lång text kort: Pathfinder Kingmaker är inte ett spel för alla, men om man gillar gamla skolans Black Isle-rollspel så är det en härlig nostalgitripp i ny tappning.

Jag spelar detta på PC, med versionen på GoG.

(Tänkte tagit med screenshots på strid, men det ser väldigt grötigt ut när det inte är i rörelse, i rörelse är det dock mycket fint!)

Pathfinder: Kingmaker
4
Mycket bra
+
Massor av bra berättelser
+
Utmanande, utan att vara orättvist
+
Vackert isometriskt
+
Ett brett register med inställningar
-
Laddskärmar
-
Kan behöva läsa på Pathfinder-regler utanför spelet
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Ska läsa hela recensionen imorgon...men såg direkt en sak. BG2 var 2nd ed Dungeons & Dragons reglerna precis som första.

Medlem

Tack, kul med inblick. Har sedan det här kom varit lite skeptisk med tanke på de relativt låga betygen samt folk som säger att det är extremt svårt att sätta sig in i, etc, men mer och mer talar för att jag nog ändå skulle gilla spelet - tex den här recensionen.

Ska bara spela klart Baldurs Gate 1 först hehe..

Skribent

Stadsbyggardelen drar ned betyget för mig. Jag förstår vad de vill göra, men tycker spelet tappar mycket av rollspelskänslan där. Dock så vill jag ända ge kred till att de försökt göra något nytt, även om det inte helt fungerar.


signatur

"Writer and Fighter"

Dödgrävaren
Skrivet av waeress:

Ska läsa hela recensionen imorgon...men såg direkt en sak. BG2 var 2nd ed Dungeons & Dragons reglerna precis som första.

hm, ja, varför fick jag för mig att det var 3.5, skyller på hög ålder. Oavsett så är det väldigt likt 2nd edition också, klasserna är ju lite annorlunda å så, samt progressionen men det spelas mer eller mindre likadant.

Dödgrävaren
Skrivet av alex_ceci:

Tack, kul med inblick. Har sedan det här kom varit lite skeptisk med tanke på de relativt låga betygen samt folk som säger att det är extremt svårt att sätta sig in i, etc, men mer och mer talar för att jag nog ändå skulle gilla spelet - tex den här recensionen.

Ska bara spela klart Baldurs Gate 1 först hehe..

Såvitt jag förstår det så är de låga betygen för att spelet var sönderbuggat när de släppte det, versionen jag kört är mer eller mindre buggfri. Vissa visuella grejer som att capes inte ligger över ryggen på folk är typ det värsta jag upplevt efter runt 70 timmars spelande.

Medlem
Skrivet av JackG100:

Såvitt jag förstår det så är de låga betygen för att spelet var sönderbuggat när de släppte det, versionen jag kört är mer eller mindre buggfri. Vissa visuella grejer som att capes inte ligger över ryggen på folk är typ det värsta jag upplevt efter runt 70 timmars spelande.

Nice!!

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Stadsbyggardelen drar ned betyget för mig. Jag förstår vad de vill göra, men tycker spelet tappar mycket av rollspelskänslan där. Dock så vill jag ända ge kred till att de försökt göra något nytt, även om det inte helt fungerar.

Den här kampanjen hämtar väldigt mycket material från Kingmaker-kampanjen till bordsrollspelet Pathfinder. I den finns det regler just för att bygga en egen bas och kungadöme. Jag har inte spelat den kampanjen, men med tanke på dess populäritet är det förståeligt att de använde den som mall. Sen är det lättare som spelledare att hantera det så man får rollspelskänsla i bordsspelskampanjen, däremot är all administration förstås jobbigare.

Kingmaker (för bordsrollspelet, obs spoilers)
https://pathfinderwiki.com/wiki/Kingmaker_(adventure_path)

Medlem

Tack för bra recension. Har börjat köra det själv nu igen. Håller med att laddning är segt, de borde jobbat mer på att optimera det. Även på en SSD tar de en del tid och det är rätt mycket laddskärmar.

Medlem

Spelet är lite komplicerat att sätta sig in i och om man dessutom moddar till en massa expansionsmaterial så kan det bli en djungel, dock otroligt när man väl kommer in i och förstår det!

Medlem

Bra recension! Jag upplevelse spelet som plötsligt omöjligt när jag kom fram till strid med stag lord. Och då är jag ändå van sedan BG1 och BG2 med liknande system. Blev sugen av din recension att ge det ett nytt försök för mysigt var det!

Dödgrävaren
Skrivet av butcher:

Bra recension! Jag upplevelse spelet som plötsligt omöjligt när jag kom fram till strid med stag lord. Och då är jag ändå van sedan BG1 och BG2 med liknande system. Blev sugen av din recension att ge det ett nytt försök för mysigt var det!

Det hjälper mycket om man rensar upp så mycket av hans fort som möjligt innan man tar sig an honom. Men ja, ibland kommer svårigheter som man kan ha stora problem med, jag tycker det är skoj men vissa kan säkert bli frustrerade då det inte alltid är helt uppenbart varför det går dåligt. Rekommenderar turnbased i dessa stunder, även om man kanske inte vinner så är det lättare att inse varför man förlorat.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av alex_ceci:

Tack, kul med inblick. Har sedan det här kom varit lite skeptisk med tanke på de relativt låga betygen samt folk som säger att det är extremt svårt att sätta sig in i, etc, men mer och mer talar för att jag nog ändå skulle gilla spelet - tex den här recensionen.

Ska bara spela klart Baldurs Gate 1 först hehe..

Spelet var helt trasigt när det släpptes. Patchat och klart idag, dessutom med ett turordningsbaserat läge som inte fanns när det släpptes. Vidare är det ett ganska svårt spel med hög inlärningströskel - det bidrar förstås med negativa recensioner av folk som förväntar sig något annat.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Stadsbyggardelen drar ned betyget för mig. Jag förstår vad de vill göra, men tycker spelet tappar mycket av rollspelskänslan där. Dock så vill jag ända ge kred till att de försökt göra något nytt, även om det inte helt fungerar.

Stadsbyggardelen kan du ju dock skippa helt och hållet om du verkligen inte vill syssla med den, så det är hårt att dra ned betyget för det tycker jag. Går att sätta på auto i inställningarna så att du tar bort den aspekten från spelet.

Skrivet av butcher:

Bra recension! Jag upplevelse spelet som plötsligt omöjligt när jag kom fram till strid med stag lord. Och då är jag ändå van sedan BG1 och BG2 med liknande system. Blev sugen av din recension att ge det ett nytt försök för mysigt var det!

Testade du att sänka svårighetsgraden? Finns ju en hel del man kan ändra där tills man lärt sig hur spelet funkar, så kan man öka därefter. Stag lord borde inte vara några större bekymmer annars. Finns en del grejer man kan göra för att underlätta striden också (så som att göra sig av med hans livvakter på förhand, exempelvis).

Skribent
Skrivet av Sisyr:

Spelet var helt trasigt när det släpptes. Patchat och klart idag, dessutom med ett turordningsbaserat läge som inte fanns när det släpptes. Vidare är det ett ganska svårt spel med hög inlärningströskel - det bidrar förstås med negativa recensioner av folk som förväntar sig något annat.

Stadsbyggardelen kan du ju dock skippa helt och hållet om du verkligen inte vill syssla med den, så det är hårt att dra ned betyget för det tycker jag. Går att sätta på auto i inställningarna så att du tar bort den aspekten från spelet.

Alltså, nu pratar jag inte om att dra bort flera betygssnäpp. Mer som en liten negativ sak i ett annars riktigt bra spel (efter de patchade upp det).

Sen har du givetvis rätt, det går att ta bort, men känner ändå att det är lite spridda skurar i spelet om vad det vill vara. Höga ambitioner dock och jag ser framemot 2an då jag tror de kan ha tightat till saker där utifrån vad de lärt sig från 1an.


signatur

"Writer and Fighter"

Testpilot

Fin recension. Jag tröttnade ur lite efter ett tag då jag inte gillade tidsaspekten på hur man skötte sitt kungadöme. Man var hela tiden tvungen att åka tillbaka och ta nya beslut då jag egentligen bara ville utforska.
Många aspekter var ganska knutet till huvudkampanjen så man kunde komma till en del strider där det krävdes att man triggat huvudstoryn för att fatta att den delen av kartan var en arena till en strid eller liknande som kördes senare.

Det var ganska länge sen jag körde men spelet var inte nytt då heller och det var en strid i en grotta där man slogs mot nån typ av insekter som var ganska vital och om man försökte göra annat runt omkring så hände inte så mycket förrän man tog sig genom detta.

Det fanns fler sådana ställen jag irriterade mig på och det djupa rollspels systemet var fascinerande men kändes som man blev bestraffad av spelet om man inte försökte min/maxa sitt party. Hade man en medelmåttig fighter <valfri klass> så räckte det inte utan det är maxroll på styrka osv osv för att ens hänga med.

Det var lite för mycket för mig och då har jag trots allt spelat många klassiska rollspel innan. Nånting skar sig helt enkelt och tja sånt händer med även superbra spel. Bara att gå vidare.

Jag rekommenderar dock spelet starkt till er som verkligen vill spela ett klassiskt rollspel med ett djup som få spel har numera kan tänka mig de har slipat mycket sen jag spelade också så många saker kan bli fixade i efterhand.

Medlem

Det enda jag egentligen kan klaga på är "Huset" och att spelet har vissa problem med färdigheter som "borde" ta ("varför ska mina krigare kunna slåss om dom är blinda?")

Balansen kunde varit lite jämnare, det är ett väldigt "hårt" rollspel, du kan verkligen måla in dig i ett hörn med fel färdigheter eller förmågor.

Gillar det verkligen men det skulle ha fått stå på egna ben mer, kungadömet-grejen kändes lite påklistrad.

Medlem

Vad gäller svårighetsgraden så tror jag att dom sköt sig lite i foten. Dom la normal på nivån för spelare som redan kunde spelsystemet bra och höll det konstant genom spelet. Det gjorde att deras svårighetsnivåer konstant låg ovanför vad spelare är vana vid av nya spel.
När detta påtalades tidigt så satte dom ner hälarna snarare än att anpassa sig till moderna spel. Dom skrev om hur spel är för lätta idag och att dom ville följa en äldre formel för utmaning.

Jag förstår deras passion, men istället för att lägga på flera extra svårighetsgrader på toppen än vad som är vanligt så försköt dom det som gemene spelare förväntar sig. Hard blev normal, normal blev easy osv. Och jag är övertygad om att det skrämde iväg många som spelat den här typen av rpg's men som missat vad dom gjort.
Istället erbjuder dom väldigt många inställningar för svårighetsgraden, detaljer, men det är inte vad en spelare är van vid idag. Så det blir lite snubblade.

Men det är ett riktigt bra spel. Om man som hyfsat van spelare av den här spelgenren går ner ett steg i svårighet. Jag startar vanligtvis på hard men insåg efter några timmar att normal är mitt hard.

Dödgrävaren

Efter att ha slutfört spelet så kan jag bara vidhålla att det är en 4/5, det tappar lite kräm mot slutet men när man får se slidesen på slutet så knyter det ändå ihop spelet på ett väldigt tillfredsställande sätt. Nu ser jag verkligen fram emot uppföljaren!

Medlem

Finns på Steam sommarrea, €9 för grundspelet (-55%). Eller €19 med all DLC.
https://store.steampowered.com/app/640820/Pathfinder_Kingmake...

Medlem

Köpte detta på rean, grundspelet. Dödade precis the staglord. MEEEN jag vill träffa nymfen och hon vill ge mig en belöning. MEN JAG FÅR DEN INTE! vad/hur ska jag göra? resa hela vägen dit ensam känns som ett självmords uppdrag hur gjorde ni?


signatur

Allätare

Medlem

OCH en till grej jag kör som Ranger. Vilken är eran favvo klass? <3


signatur

Allätare

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av gonzo247:

Köpte detta på rean, grundspelet. Dödade precis the staglord. MEEEN jag vill träffa nymfen och hon vill ge mig en belöning. MEN JAG FÅR DEN INTE! vad/hur ska jag göra? resa hela vägen dit ensam känns som ett självmords uppdrag hur gjorde ni?

Du måste gå dit själv, utan companions. Finns inget annat sätt.

Skrivet av gonzo247:

OCH en till grej jag kör som Ranger. Vilken är eran favvo klass? <3

Spelade från början som en Two-Handed Fighter. Speccade senare i spelet om som en vanlig Fighter med two-weapon fighting och använde dubbla långsvärd. Inte nödvändigtvis det mest effektiva kanske, men kul.

Har nog ingen favoritklass direkt, gillar att testa olika (och gjorde även det med mercs).

Dödgrävaren
Skrivet av gonzo247:

OCH en till grej jag kör som Ranger. Vilken är eran favvo klass? <3

Invisibility Potions... massor av dem

Du kan resa dit med companions och ändra partyt precis utanför.

Medlem

Köpte detta spelet på steam sale och mycket tack vare denna recension. GRYMT!


signatur

Allätare

Dödgrävaren
Skrivet av gonzo247:

Köpte detta spelet på steam sale och mycket tack vare denna recension. GRYMT!

Gött! Hoppas du gillar det.

Medlem

Har velat testa Pathfinder. Har inte kört mycket rollspel, men ser ändå intressant ut. Får kolla på det en gång till!

(kommer aldrig att fatta steam reviews som dissar spelet bara för att det var broken vid release)

1
Skriv svar