Xbox Series-spel kostar 200 kr mindre än många Playstation 5-spel

Medlem

Tror inte prislappen spelar någon roll så länge spelet i fråga håller en god kvalité. Microsoft är illa tvungna att ha ett lägre pris på sina spel då deras användare inte köper spel i samma utsträckning som deras konkurrenter, därav Game Pass.


signatur

Specs: PS5

Inaktiv
Skrivet av Caene:

Allt jag vet, är att jag spelar mycket PC och jag kommer fortsätta ha en konsoll. Hela Gamepass-grejen gör Xbox det självklara alternativet för mig. Inge som helst snack om saken.

Resonerade ungefär lika som dig. PS5 blir väldigt dyr som komplement till PC när man räknar in spelköp.

Medlem

Så länge sony har spelen som lockar spelar det ingen roll betalar mer än gärna lite extra för exklusiva spel(som är kvalite)


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Jag börjar tippa över på Xbox ist för PS

Jag har haft Playstation under flera år nu. Hade xbox 360 en kort stund men blev snabbt tillbaka till PS. Jag är i samma tankar som du. Det finns en stor chans att det blir en box denna gång istället för PS5.

Däremot tror jag inte priset på spel kommer ha någon avgörande skillnad för spelarna. De som gillar PS och deras spel kommer köpa dem, utan tvekan.

Medlem

Snes spel kostade 799- 899:- i mitten av 90-talet.
Det var dyrt!


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem
Skrivet av Stripe:

Jag har haft Playstation under flera år nu. Hade xbox 360 en kort stund men blev snabbt tillbaka till PS. Jag är i samma tankar som du. Det finns en stor chans att det blir en box denna gång istället för PS5.

Däremot tror jag inte priset på spel kommer ha någon avgörande skillnad för spelarna. De som gillar PS och deras spel kommer köpa dem, utan tvekan.

Alltså... MÅSTE man välja sida? Varför inte ha båda två? Aldrig förstått det där resonemanget.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Alltså... MÅSTE man välja sida? Varför inte ha båda två? Aldrig förstått det där resonemanget.

För mig är det en kostnadsfråga. Tycker det blir mycket pengar att köpa två konsoler och sen ska ha typ PS+ och Xbox Gold. Så resonerar jag kring detta. Sen om det är att välja "sida" det för stå för dig.

Medlem

Synd för de som var dumma nog att köpa en konsol vars spelpriser är bundna till Sony som enda försäljare. Men de sparade i alla fall 1000kr vid inköp!!

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Alltså... MÅSTE man välja sida? Varför inte ha båda två? Aldrig förstått det där resonemanget.

Det hade jag fram till och med 360. Men sedan försvann behovet då Microsoft införde sin policy att släppa alla sina spel till PC. Så en PC + en PS5 + Switch så har man nog täckning för det mesta i spelväg.

Priset på spel har aldrig varit styrande för mig. Jag köper plattform baserat på spel jag vill spela och jag betalar vad det kostar. Jag har köpt vissa konsoler för ett enda spel för. Som Wii U för Xenoblade X.

Så för min del så är den här nyheten en ickefråga.

Medlem

Spelen är fortfarande relativt billiga med hänsyn till inflation.

Å andra sidan så verkar ni glömma en viktig detalj här. Det är i Sonys digitala butik som dessa priser gäller. En snabb vända på prisjakt visar att exempelvis nya Ratchet & Clank kostar 598:- och Demon's Souls kostar 599:- i fysisk utgåva.

Är det ett grisigt jävla beteende att Sony har hutlösa prisar i sin onlinebutik? Ja, det tycker jag nog att det är. Men det är inte något tvång att köpa där. Har man köpt en PS5 Digital Edition så får man skylla sig själv. Vilket pucko som helst kunde redan för flera år sedan se hur de digitala priserna var betydligt högre än fysiska. Och med fysiska spel kan jag även byt/låna med vänner eller sälja spelet när jag är klar. Spelande är en förhållandevis billig hobby för min del.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Frågan är hur pengarna delas ut i Sonys butik?
För jag menar, ett fysiskt spel har ju tillverking, logistik och butik som alla ska ha en slant.
Att sälja ett digitaltspel har ju minimala kostnader i jämförelse, då ingen behöver stå i butik och kränga, ingen lagerpersonal ska ha pengar. Bara att lägga upp spelet på "hemsidan" och sen trillar pengarna in.
Då ska Sony har 200 kr extra för detta, redan att det är samma pris på online är uselt. Man blir av med andrahandsvärdet då man inte kan sälja sitt spel.

Samtidigt är det ju det att ingen kan konkurrensutsätta dessa onlinebutiker, då dom inte släpps in på plattformen.

Men att betala 850 kr för ett spel finns iallafall inte på kartan för min del. Det är ju 6 månader med Game pass.

Medlem
Skrivet av matt76:

PS3 har ju dock sålt i 83 miljoner (edit, ca 87 miljoner) exemplar vid det här laget, så uppenbarligen betalade folk för det (köpte själv den tjocka varianten på den tiden, senare även en slim). Släpptes även en hel del bra spel under den generationen.

Sant, dom vann försäljningen till slut men det började inte vända tills dom bantade konsolen på saker som t.ex. PS2 emulatorn och usb uttag och kunde då sänka priset på konsolen.

Säger inte att PS3 var dålig men lite hybris måste man ha om man säljer en konsol för 6000kr.

Medlem

När det blir dags för ett PS5 så vet jag att jag ska hålla mig borta från den digitala versionen i alla fall.

Spelbranschens argument för prishöjning håller inte. Kraftfulla motorer och verktyg har gjort det lättare än någonsin att utveckla spel, och antalet konsumenter som köper spelen har aldrig varit så högt som det är idag. Titta på vilken börsnoterad spelutvecklare som helst så kan man se att det går bättre än någonsin.

Jag är glad jag fick tag på en XBOS SX, Gamepass är guld, och PS5 har ändå inget som är värt att spela nu. Väntar man tre, fyra år kommer det finnas en uppsjö spel att plöja genom.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Lustigt att en del tar för givet att alla köper spel, dag ett.

Jag äger en PS5 digital. Ångrar jag det beslutet och känner mig "dum" som vissa uttrycker sig att man bör känna sig? Nej, absolut inte. Jag vet exakt vad jag gav in på med de höga priserna på PS store. Tycker jag att 849 kr är dyrt? Jepp, för jag tyckte att 749 kr var redan för dyrt last gen.

Men inget av ovan påverkar mig speciellt mkt, då senaste gången jag köpte ett fullpris spel var för ca 5-6 år sedan och det var från den amerikanska psn storen som kostade mig $60. Senaste jag spelade fysiska spel var på PS3:an.

Jag har både PS+ och PS Now, och sedan jag betalade för det senaste, juni 2020, så har jag spelat igenom ca 15 spel och endast köpt ett spel + lite dlc för spelen på tjänsterna. Min backlogg är så pass stor pga tjänsterna att jag inte behöver köpa några nya spel. Köper jag något så har spelen blivit så pass billiga att de kostar mig 100-250 kr, vissa är goldversioner som normalt kostar över 1000 kr. Har även pengar inne på storen som jag betalade 30% mindre för, så alla spel/tjänster blir 30% billigare. Pga backloggen så har jag bestämt mig för att inte påbörja några riktiga PS5 spel tills jag har kört genom last gen spelen först. Och när det är dags, så har dagens PS5 spel, sjunkit en hel del i pris eller vissa t.o.m kanske hunnit hamna på PS+.

Jag må spela spel flera år senare än andra, men det förändrar inte känslan jag får jämfört med någon som köpte dag ett. Skulle vilja säga att jag får en ännu mer komplett upplevelse, med alla buggfixar och dlc/expansioner. Så nej, jag känner mig inte dum, utan känner mig vara smart och vet att många kör samma strategi.

Men visst, är du en person som varje gång köper spel dag ett och ändå köper en digital PS5:a, så får du skylla sig själv och inte klaga på priserna efteråt.

Medlem
Skrivet av Potatisbullen:

Fast att den började sälja och till slut kom ikapp 360 var nog mer ett resultat av att de skrotade bakåtkompatibiliteten för PS2 spel och sänkte priset. Vet att när jag köpte mitt PS3 (bland de första slim-modellerna) var priset redan då nere på 3200 kr kontra de 6000 de tog för den tjocka. Kan ha fel men har för mig att den tjocka hade ett helt inbyggt PS2 i sig för att kunna spela de spelen och var därför den från början var så dyr.

Glöm inte att 360 började säljas ett år innan ps3

Medlem
Skrivet av Thane:

Av samma anledning som Foodora finns. Lathet/smidighet. Det är en fin gräns mellan de två men väljer man att betala avsevärt mycket mer för en produkt online för att slippa åka och köpa den så går det över till lathet.

Det är väl inte den enda tänkbara anledningen till varför man kan tänka sig att betala lite mer för nåt smidigt? Jag har själv två grabbar som älskar spel och redan under ps3-eran märkte jag hur bökigt det blev med två spelsugna knoddar som skulle försöka byta skiva stup i kvarten. Då betalar jag gladeligen mer för ett digitalt spel där det enda som krävs är ett knapptryck och noll risk för att skivorna blir skräp.

Notis: Ja jag har faktiskt lärt mina barn att vara försiktiga då jag själv är pedantisk med min teknik men, barn är barn.

Skrivet av kebbe:

Synd för de som var dumma nog att köpa en konsol vars spelpriser är bundna till Sony som enda försäljare. Men de sparade i alla fall 1000kr vid inköp!!

Ska jag tala för mig själv som valde en Digital framför skivläsare så var det definitivt inte pg.a att den var 1000:- billigare. Är man någorlunda med på reorna dessutom så kommer man ner under "normala" priser relativt enkelt. Skulle nog våga påstå att majoriteten som köpte den digitala versionen inte gjorde det enbart för att spara en tusenlapp.

Medlem

Har nämnt det i andra trådar, men missa inte PS-Store rabatten via Benify om ni har tillgång till det via ert jobb. 20% rabatt på PSN-valuta året runt, och ibland 30% vid speciella tillfällen t.ex. black friday. Då kostar ett 849:- spel 679:- (eller 594:- om man tajmar/bunkrar 30% rabatten).

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Har nämnt det i andra trådar, men missa inte PS-Store rabatten via Benify om ni har tillgång till det via ert jobb. 20% rabatt på PSN-valuta året runt, och ibland 30% vid speciella tillfällen t.ex. black friday. Då kostar ett 849:- spel 679:- (eller 594:- om man tajmar/bunkrar 30% rabatten).

För studenter finns Mecenat med 15% rabatt på digital valuta på psn.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Frågan är hur pengarna delas ut i Sonys butik?
För jag menar, ett fysiskt spel har ju tillverking, logistik och butik som alla ska ha en slant.
Att sälja ett digitaltspel har ju minimala kostnader i jämförelse, då ingen behöver stå i butik och kränga, ingen lagerpersonal ska ha pengar. Bara att lägga upp spelet på "hemsidan" och sen trillar pengarna in.
Då ska Sony har 200 kr extra för detta, redan att det är samma pris på online är uselt. Man blir av med andrahandsvärdet då man inte kan sälja sitt spel.

Samtidigt är det ju det att ingen kan konkurrensutsätta dessa onlinebutiker, då dom inte släpps in på plattformen.

Men att betala 850 kr för ett spel finns iallafall inte på kartan för min del. Det är ju 6 månader med Game pass.

Lägg också till prenumeration, den betydligt större kundbasen och att spel idag ofta har DLC för flera hundra kronor så betalar man rätt mycket idag jämfört med förr.

Så länge priset sjunker med tiden så fungerar det, men skulle nog ha väldigt svårt att motivera 850Kr(ibland dyrare för delux och liknande) plus prenumeration och DLC för egen del ifall det inte fanns något val.

Jag har dock aldrig betalat så mycket för spelande som nu, så spelindustrin lyckas nog rätt bra här.
Jag tror nog att detta är standard och att till exempel Gamepass får genomsnittet att betala mer än de gjort innan.

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Resonerade ungefär lika som dig. PS5 blir väldigt dyr som komplement till PC när man räknar in spelköp.

Exakt. Blir ju sedan inte prisvärt av att vissa spelköp kan nyttjas (utan extra kostnad) på både PC och XB.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag är glad jag fick tag på en XBOS SX, Gamepass är guld, och PS5 har ändå inget som är värt att spela nu. Väntar man tre, fyra år kommer det finnas en uppsjö spel att plöja genom.

Samma här. En enormt prisvärd och extremt kraftfull kombo för väldigt lite pengar.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

NuZ
Testpilot
Skrivet av r4v3nl0rd:

Alltså... MÅSTE man välja sida? Varför inte ha båda två? Aldrig förstått det där resonemanget.

Ja! Precis som att man inte kan heja på båda lagen i en hockeymatch

Håller helt med dig. Självklart har man en favorit men man måste ju tyvärr äga samtliga plattformar idag om man vill spela alla spel och det är spelen man vill ha. Inte plastbiten.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Resonerade ungefär lika som dig. PS5 blir väldigt dyr som komplement till PC när man räknar in spelköp.

Beror på hur mycket man orkar jobba.
Jag säljer/byter alla mina PS-spel när jag är klar med dom, så min spelkostnad för Playstation är riktigt billig.

Sen tycker jag Microsofts strategi är awesome! Eftersom ”allt” verkar komma till PC nu så finns det ju inget ”krig” eller ”sidor” längre, kombon PC+PS5 täcker ju in båda sidor!

Medlem
Skrivet av whoo:

Beror på hur mycket man orkar jobba.
Jag säljer/byter alla mina PS-spel när jag är klar med dom, så min spelkostnad för Playstation är riktigt billig.

Sen tycker jag Microsofts strategi är awesome! Eftersom ”allt” verkar komma till PC nu så finns det ju inget ”krig” eller ”sidor” längre, kombon PC+PS5 täcker ju in båda sidor!

Tycker det räcker med PC. Den täcker ju in det absolut mesta.

Sedan ser jag Switch som ett bättre komplement än PS5 (eller XB) med lite annorlunda spel, och smidig som annat format (mer handhållen än vad många PC är).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Jag spelar mest pc och betalar sällan mer än 300-400 kr för ett spel.

Skulle jag mot all förmodan köpa ett spel till det priser så får det vara något alldeles sanslöst nydanande och bra.

12
Skriv svar