Pete Hines från Bethesda ber om ursäkt för Starfield-exklusiviteten
Är det inte lättare att helt enkelt köra båda två? Varför måste det "alltid" vara det ena eller det andra? Vill man inte ha 2 konsoler så kan man ju köra gamepass på pcn och ha ett PS5 t.ex. så får man tillgång till alla spel.
Nu gjorde du ett smiley också så vet inte hur allvarlig du var, men det är ju väääääääldigt många som har den inställningen på internet.
Jag kör precis som du säger Playstation och Gamepass till PC. Fattar inte heller varför man måste välja det ena eller det andra.
Tror långt ifrån alla är i en position där man har råd att ha båda konsolerna eller en konsol och en spel dator för många står nog valet snarare mellan vilken av konsolerna alternativt konsol eller dator.
Men det är bara vad jag tror jag råkar vara privilegierad nog att ha både switch xbox series X och en helt ok spel dator och tidigare har jag haft alla konsolerna.
Vilka glädjesiffror i den vinstkalkylen.
Dock så går det mot konceptet i hela affärsidén. Det är 3,5 miljoner potentiella kunder till sitt ekosystem man slarvar bort. Att "ge" bort sina stora dragplåster utanför sitt ekosystem finns nog inte på kartan. Visst tappar man en bunt av dessa kunder men vissa kommer man knyta till sig. Microsoft tänker uppenbarligen långsiktigare än lite snabba pengar.
Går dock inte riktigt ihop med deras beslut att släppa ex. Minecraft på alla plattformar, då de hade kunnat binda detta spelet till GamePass för länge sedan.
AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2
Beror lite på vad som anses som "några" extra försäljningar, exempelvis sålde Skyrim ca 3,5 miljoner kopior till PS4. Om vinsten per sålt spel skulle ligga på 70%, av ca 600 kr, blir det ca 1,5 miljarder i vinst.
Lagom till release vintern 2022 kommer PS5 ha närmare 30 miljoner kunder. Eftersom det säljs mer än två PS5 på varje Series X/S i nuläget så finns möjligheten att MS hamnar mellan 15-20 miljoner vid samma tidpunkt. Lägg till en försening eller två så blir gapet ännu större.
Hade inte Bethesda blivit uppköpta hade de aldrig drömt om att exkludera PS5. En enorm förlust helt i onödan.
Går dock inte riktigt ihop med deras beslut att släppa ex. Minecraft på alla plattformar, då de hade kunnat binda detta spelet till GamePass för länge sedan.
Minecraft fanns redan innan på alla plattformar. Precis som man låter ESO och Fallout 76 vara kvar. Eller alla andra legacy-spel som fortfarande är spelbart på andra plattformar.
Lagom till release vintern 2022 kommer PS5 ha närmare 30 miljoner kunder. Eftersom det säljs mer än två PS5 på varje Series X/S i nuläget så finns möjligheten att MS hamnar mellan 15-20 miljoner vid samma tidpunkt. Lägg till en försening eller två så blir gapet ännu större.
Hade inte Bethesda blivit uppköpta hade de aldrig drömt om att exkludera PS5. En enorm förlust helt i onödan.
Varför släpper inte Sony alla sina spel på Xbox, PC och Nintendo? En enorm förlust helt i onödan.
Tror långt ifrån alla är i en position där man har råd att ha båda konsolerna eller en konsol och en spel dator för många står nog valet snarare mellan vilken av konsolerna alternativt konsol eller dator.
Men det är bara vad jag tror jag råkar vara privilegierad nog att ha både switch xbox series X och en helt ok spel dator och tidigare har jag haft alla konsolerna.
Jag är i en sådan position och jag valde att satsa på PS5 eftersom jag hade PS4 och därmed kunde föra över alla spel osv. Har inte råd med en speldator också eller en Xbox.
PS5 och inget annat.
Hur många respektive konsoler det säljs finns det inga officiella siffror på men du har rätt i att om Zenimax inte tillhörde Microsoft, så skulle de sälja till Sonys maskiner också.
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
Ja det är en definition och det ger mervärde på Microsoft Windows men inte åt XBOX.
Att ett spel släpps till Steam eller Epic men ingen annanstans räknar man inte och inte ens Microsoft själva att nu släpps det på "våran spel-plattform".
Microsoft spelplattform är XBOX (både konsol och PC) man blandar inte in dom andra plattformarna som finns till Windows.
I sammanhanget är det en "tillfällighet" att Microsoft ligger bakom både Windows och XBOX.
Det finns massvis med bolag i olika brancher som har flera "divisioner" eller vad man ska kalla det av olika slag som tom konkurrerar med varandra på ett eller annat sätt.
Jag argumenterar för att mervärdet för Windows är tillräckligt med pluspoäng för att stödja argumentet att det inte är samma sak för andra konsoltillverkare som Nintendo eller Sony att släppa på PC som det är för Microsoft.
Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3
Ja det är en definition och det ger mervärde på Microsoft Windows men inte åt XBOX.
Att ett spel släpps till Steam eller Epic men ingen annanstans räknar man inte och inte ens Microsoft själva att nu släpps det på "våran spel-plattform".
Microsoft spelplattform är XBOX (både konsol och PC) man blandar inte in dom andra plattformarna som finns till Windows.
I sammanhanget är det en "tillfällighet" att Microsoft ligger bakom både Windows och XBOX.
Det finns massvis med bolag i olika brancher som har flera "divisioner" eller vad man ska kalla det av olika slag som tom konkurrerar med varandra på ett eller annat sätt.
Jag ser ändå Microsoft som PC/Xbox.
Ska man spela på PC är det Windows som gäller. Köper du en desktop/laptop betalar man för windows-licensen som är inbakat i priset. Köper man en PC i delar måste man köpa till en Windows-licens vilket är pengar till Microsoft.
Så att Microsoft Studios släpper spel till både Xbox och Windows är ju inga konstigheter.
Varför så arg?
Starfield känns som "det nya storspelet" som kommer vara exklusivt till Xbox ekosystem, många pratar om det och är försiktigt postivita och förväntansfulla. Tror du att en flopp hade gått obemärkt förbi?
Folk verkar ju fortfarande ogilla till exempel Fallout 76 skarpt, trots att det är patchat tusentals gånger och fått otaliga expansioner.
Ja exakt och inte gick någon konsol under för att det floppade, se på cp2077.
Det är ju inte direkt så xbox står och faller med Bethesda.
Finns ju dessutom större spel som är närmare xbox än starfield. Tex halo, gears mf.
1# FZ Troll
Jag ser ändå Microsoft som PC/Xbox.
Ska man spela på PC är det Windows som gäller. Köper du en desktop/laptop betalar man för windows-licensen som är inbakat i priset. Köper man en PC i delar måste man köpa till en Windows-licens vilket är pengar till Microsoft.
Så att Microsoft Studios släpper spel till både Xbox och Windows är ju inga konstigheter.
Ja man kan se det så men det är inte "rätt".
Släpper Sony ett spel till Steam så släpps det till Windows visst.
Men Microsoft kommer inte dra in nått pga den releasen. Det går till Sony och Valve.
Samma ska gäller Epic, Gog och Stadia.
Det Microsoft tjänat in är ev den Windows licens på datorn allt köra, men det är inte deras spel-plattform.
Xbox är som ett samlingsnamn för Microsofts spelplattform som finns till konsol och PC.
Det var vad jag menade med mitt första svar
Ja exakt och inte gick någon konsol under för att det floppade, se på cp2077.
Det är ju inte direkt så xbox står och faller med Bethesda.
Finns ju dessutom större spel som är närmare xbox än starfield. Tex halo, gears mf.
Nu var ju inte CP2077 något exklusivt spel. Dock ser det väl ganska mörkt ut för CDPR just nu? De behöver vinna tillbaka förtroendet.
Om jag formulerar mig så här då: Jag hoppas att Starfield blir bra, annars kommer det ligga MS/Xbox i fatet under en ganska lång tid framöver.
Hur många respektive konsoler det säljs finns det inga officiella siffror på.
Finns tillräckligt för att extrapolera, så klart bara kvalificerade gissningar, men hade rätt om PS4. Gissade att Sony skulle dominera konsolmarknaden rejält redan innan den var släppt, bara baserat på spel, specs och historik, dvs inga kurvor att extrapolera ens..
Än sålänge har MS bara ett fåtal spel utannonserat med ett för stort releasefönster medans PS5 redan har nextgentitlar ute och har inte ens visat upp allt sitt än.
Med VR 2.0 på gång till julen 2022 kommer PS5 dra iväg ytterligare och kurvan kan öka till tre sålda PS5 för varje series X/S. Sköter Sony sina kort som de gjort sedan PS4 så kommer slutet på denna generation vara snarlik den förra, dvs fyra PS för varje xbox här i EU och kanske även globalt om det vill sig. Inte omöjligt när Xbox saknar både nextgen-kontroll och VR. Att köpa upp multiplattstudior kommer skapa rätt mycket bad will.
Det kommer släppas på ps när ms inser att dom inte tjänar tillräckligt med cash på exklusiviteten. Kanske får vänta något år el två. Pr snacket med starfield innan dom ens har visat gameplay är bara för att hypa spelare så dom kan kränga xbox konsoller.
Beror lite på vad som anses som "några" extra försäljningar, exempelvis sålde Skyrim ca 3,5 miljoner kopior till PS4. Om vinsten per sålt spel skulle ligga på 70%, av ca 600 kr, blir det ca 1,5 miljarder i vinst.
Otroligt underhållande att läsa era resonemang måste jag säga. Jag mejlade era kalkyler till Jim Ryan och beslutet togs snabbt när de såg siffrorna. Alla PS-spel kommer till Xbox, Nintendo och PC dag 1.
Deras VR-headset ska också stödja MS Flight Simulator på Xbox och PC. 👍
Är det inte lättare att helt enkelt köra båda två? Varför måste det "alltid" vara det ena eller det andra? Vill man inte ha 2 konsoler så kan man ju köra gamepass på pcn och ha ett PS5 t.ex. så får man tillgång till alla spel.
Nu gjorde du ett smiley också så vet inte hur allvarlig du var, men det är ju väääääääldigt många som har den inställningen på internet.
Nu har ju inte alla möjligheten att ha bägge konsoler eller en gaming-PC av ekonomiska skäl. Det är för de flesta inte några småsummor det handlar om, och för väldigt många familjer som sliter med att bara lägga mat på bordet varje månad är det en lyxprodukt som sparas till under många månader.
Finns tillräckligt för att extrapolera, så klart bara kvalificerade gissningar, men hade rätt om PS4. Gissade att Sony skulle dominera konsolmarknaden rejält redan innan den var släppt, bara baserat på spel, specs och historik, dvs inga kurvor att extrapolera ens..
Än sålänge har MS bara ett fåtal spel utannonserat med ett för stort releasefönster medans PS5 redan har nextgentitlar ute och har inte ens visat upp allt sitt än.
Med VR 2.0 på gång till julen 2022 kommer PS5 dra iväg ytterligare och kurvan kan öka till tre sålda PS5 för varje series X/S. Sköter Sony sina kort som de gjort sedan PS4 så kommer slutet på denna generation vara snarlik den förra, dvs fyra PS för varje xbox här i EU och kanske även globalt om det vill sig. Inte omöjligt när Xbox saknar både nextgen-kontroll och VR. Att köpa upp multiplattstudior kommer skapa rätt mycket bad will.
Du tar i så du spricker
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
Förjävla märkligt uttalande bara.
Först så säljer man sig till MS men sen ber man om ursäkt för att spelen blir exklusiva? Låter rejält snurrigt. Är väl ingen som hade väntat sig nått annat?
Det kallas spel-"journalism". De tar ett ord i en lång intervju och gör det till nåt det inte är.
Otroligt underhållande att läsa era resonemang måste jag säga. Jag mejlade era kalkyler till Jim Ryan och beslutet togs snabbt när de såg siffrorna. Alla PS-spel kommer till Xbox, Nintendo och PC dag 1.
Då gjorde du det helt i onödan. Det är över dubbelt så många ps konsoler än xbox konsoler sålda, att släppa sina exklusiviteter till xbox skulle inte löna sig jämfört med risken att tappa sina kunder. Pa exklusivs kommer redan till pc efter 1 år. Och det var precis vad jag skrev, ps kanske får vänta 1-2 år innan starfield kommer till ps. Nintendo skulle inte klara av att köra ps exklusiviteterna
Då gjorde du det helt i onödan. Det är över dubbelt så många ps konsoler än xbox konsoler sålda, att släppa sina exklusiviteter till xbox skulle inte löna sig jämfört med risken att tappa sina kunder. Pa exklusivs kommer redan till pc efter 1 år. Och det var precis vad jag skrev, ps kanske får vänta 1-2 år innan starfield kommer till ps. Nintendo skulle inte klara av att köra ps exklusiviteterna
MS vill ju ta Sonys kunder och andras kunder och vara första valet för en ny generation kunder. Det har ni förstått va? En kalkyl innefattar mer än bara dagens siffror. Du såg ju vad MS lyckades göra med Xbox 360. Du såg väl vad Playstation lyckades med mot Nintendo.
Men det finns en anledning till varför människor som bara går till jobbet varje dag inte tjänar lika mycket som de som satsar sina besparingar och all sin tid på en affärsidé.
Det är surt för de som exklusivt spelar på konsol, men jag måste bara säga att fy fan vad skönt det är att PC äntligen börjat få uppmärksamhet. Jag är fortfarande lite förvånad varje gång jag ser att PC är inkluderat och planerat inför...är så jäkla van vid att PC ska bli utelämnat eller få en vidrigt portad version som man önskar inte skapades till att börja med.
Exemplet ifråga är taget från nätet, där det på flertalet ställen nämns att utvecklaren får ca 50% av inkomsten från en spelförsäljning (digitalt runt 70%). Därefter tillkommer så klart individuella utgifter, såsom löner, marknadsföring etc. Kan dock hålla med om att för MS del spelar dessa summor inte särskilt stor roll, med tanke på att största spelarbasen för rollspel släppta av Bethesda finns att hitta bland PC-användarna (ex. runt 50% av försäljningen av Skyrim totalt sett).
AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
Nu när Sony har börjat släppa sina titlar på Microsofts platform (PC) går Microsoft och köper upp etablerade spelutvecklare och utesluter Sonys platform. Intressant utveckling.
Microsoft äger inte PC. De har ett världsledande OS, men spel släpps även med Linux eller Applestöd. Windows är bara ett OS, knappast en konkurrent till Playstation. MS spelstudios kan däremot vara en konkurrent.
I drank what?
Det kallas spel-"journalism". De tar ett ord i en lång intervju och gör det till nåt det inte är.
Precis. Sjukt dålig journalistik, som vanligt.
Jump in.
Jag är inte med riktigt, men vad är det som inte stämmer? Artikeln på FZ stämmer väl överens med det han säger i intervjun? Jag lyssnade förvisso inte på hela filmen utan bara typ dom 2 minuterna efter där du länkade.
Precis. Sjukt dålig journalistik, som vanligt.
Vore intressant att veta vad det är som är så "sjukt dåligt" i artikeln, med tanke på att det som sägs är helt korrekt. Hines ursäktade sig i en intervju samtidigt som Howard sa det övriga i en annan. Låter nästan som lite pajkastning mot speljournalisten ifråga, särskilt med slutklämmen "som vanligt".