Vad köper man för skrivare 2021?

Medlem
Vad köper man för skrivare 2021?

Jag är i behov av en ny skrivare då jag inte är helt nöjd med min gamla Canon Pixma MG7150. Den används inte superofta och därför hinner bläcket torka ihop och varje utskriven sida blir dyr som stryk. Köper man ens skrivare nu för tiden? Ska man satsa på laser eller Eco Tank/Smart Tank eller något annat modernt? Det handlar om några utskrifter i månaden, mestadels svart/vitt men även färg förekommer. Jag är noll bevandrad i skrivarvärlden så alla förslag och tankar från FZs expertis mottages tacksamt!

Medlem

Ingen aning, men om du har problem med bläcket så rekommenderar jag att du skaffar en laserskrivare.

Jag köpte en laserskrivare 14 år sedan och använder fortfarande samma toner som jag fick till den. Räcker rätt länge då jag gör en utskrift varannan månad eller så.

Medlem

Skulle också rekommendera en laserskrivare, förutom patronen så tycker jag själva konstruktionen generellt är mer robust.

Medlem

Skriv ut på jobbet, eller fixa ett bibliotek kort och skriv ut där för 2kr(eller vad det kostar i din kommun)

Jag gav upp det där med skrivare efter ett antal gånger med uttorkade färgpatroner.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Nu skriver jag ut lite oftare och måste ha möjlighet till scanner.
Jag har nån av HPs varianter med skrivare/scanner/kopieringsfunktioner.

Det är en patron för svart och en för färg.
Har aldrig råkat ut för uttorkning men jag gissar att även dom torkar ut om man inte använder på länge.du bör nog skaffa en laserskrivare. Men jag vill inte påstå att jag är en som har koll på detta


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Har haft laserskrivare i flera år, svart och vitt, färg behöver jag inte. En toner håller hur länge som helst.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Laser funkar tveklöst bäst om man inte behöver använda den dagligen. Inget bläck som torkar eller "gäggar" igen.
Kanske dyrare att köpa nya toners till men att aldrig behöva oroa sig om en utskrift ska funka är guld värd.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Skribent

Har en billigare Epson med någon form av "Eco tank" som jag är väldigt nöjd med. Har skrivit ut massor under de 2-3 år jag haft den, och bläcket tycks aldrig ta slut. Man måste dock skriva ut hyfsat regelbundet för att det inte ska bli problem, och glömmer jag att skriva ut något varje månad så måste man köra igenom de olika rengöringsprogrammen för att utskrifterna ska se bra ut igen.

Skulle dock inte rekommendera den om man skriver ut mycket bilder, eftersom kvaliteten inte riktigt håller för det.

Medlem

Det mesta man skriver ut nu för tiden är väl egentligen textdokument, tror inte det är många som skriver ut högupplösta färgbilder och liknande.
Så mitt förslag är att köpa en billig laserskrivare, ej färgskrivare. Mina två senaste har varit Samsung skrivare som kostat 900-1000kr och dom har fungerat jävligt bra. Färgpatronerna är ju ganska dyra om man köper original men i regel finns det att köpa tredjeparts patroner som är betydligt billigare, sen håller dom ju i en evighet.

Gnällkuk

Still true 2021.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

ZF
Medlem
Skrivet av Tassel:

Kanske dyrare att köpa nya toners till men att aldrig behöva oroa sig om en utskrift ska funka är guld värd.

Ja, men det måste ju också sägas att det många gånger högre priset balanseras mer än upp av de ännu många gånger fler utskriftssidorna. Och det redan innan saker som uttorkning och igenkläggning av patroner räknas.

Det största problemet för de flesta som använder en laser som sällanskrivare är nog att tonern räcker så länge att varken skrivare eller ersättnngstoner existerar längre när det väl är dags att byta. Så se till att köpa en vanlig modell. Jag skulle kolla på tonertillgång först, och sen köpa skrivaren som använder en särskilt långlivad, populär eller prisvärd toner.

Medlem

Det låter ju onekligen som en laser är vad som ska inhandlas. Som sagt så är ju toner rätt dyrt i original, men nu känns det som att jag köper nya bläckpatroner efter var femte utskrift så det blir nog billigare ändå i längden. Jag är ibland i behov av att kunna skanna dokument, men det gör man ju minst lika bra med mobilen nu för tiden. Tror att jag kommer slå till på en HP Color Laser 150nw som verkar uppfylla mina behov och inte kosta en veckolön.

Medlem

Jag har ingen direkt modell att föreslå men kan av egen erfarenhet bara hålla med de som rekommenderat en laserskrivare.
Efter att ha haft 2 bläckstråleskrivare var det en fröjd att gå över till laser.

Dom är lite dyrare men att slippa allt strul plus att kunna lita på att man kan skriva ut när man verkligen behöver det är guld värt.

Medlem

Jag ställer mig i skaran som kan säga laser, det är helt enkelt mycket lättare och bekvämare. Dyrare ja. Bättre och snabbare ja. Det där med att köpa patroner och skit, saker som klibbar och pajar, det är verkligen inget man orkar hålla på med längre. Har haft problem med skrivare hela mitt liv tills vi skaffade en laser.

Ser att vissa pratar om bilder och saker, jag pratar om papper med text och kanske någon logga, typ skolarbeten, fakturor och sådant. Oavsett så kommer laser vara bättre, en svartvit räcker, oavsett om du använder den dagligen eller inte.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nu skriver jag ut lite oftare och måste ha möjlighet till scanner.
Jag har nån av HPs varianter med skrivare/scanner/kopieringsfunktioner.

Det är en patron för svart och en för färg.
Har aldrig råkat ut för uttorkning men jag gissar att även dom torkar ut om man inte använder på länge.du bör nog skaffa en laserskrivare. Men jag vill inte påstå att jag är en som har koll på detta

Beroende på vad som skall scannas kan jag klart rekommendera microsoftlens (tidigare officelens). Mycket bra till dokument, whiteboard, OCR bild -> text osv. Använder den väldigt mycket både privat och i jobbet.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Still fun...

Medlem

Om du inte har tillgång till att skriva ut på jobbet eller biblioteket så är en laserskrivare att rekommendera. En laserskrivare skriver inte ut speciellt bra fotografier, där är helt klart en bläckstråleskrivare bättre. Det behövs dock en relativt bra bläckstråleskrivare för att få bra fotoutskrifter och jag tycker inte det är värt det rent ekonomiskt. Det är väldigt billigt att beställa utskrifter av foton online så därav bättre att skaffa en laserskrivare för andra utskrifter. En stor nackdel med bläckstråleskrivare är att de torkar ut och att bläck ofta är väldigt dyrt (d.v.s. skrivaren krånglar alltid när du som mest behöver den).

Det kan vara värt att nämna att det finns tjänster för att beställa hem utskrivna dokument så om du inte skriver ut speciellt mycket så är det ett bättre alternativ. Har dock inte testat detta själv då jag istället använder biblioteket de få gånger jag behöver skriva ut på papper.

När det kommer till scanner så finns det appar som fixar det galant. Samsungs kamera känner av automatiskt att det är ett dokument och klipper och korrigerar bilden automatiskt men om man inte har Samsung så finns det andra appar för detta. Scannar du jätteofta så är det lite smidigare med en dedikerad scanner men handlar det om ett par dokument per månad eller färre så skulle jag använda telefonen.

För min egen del så skriver jag ut gratis på biblioteket vilket inte är så ofta men det behövs kanske en eller två gånger per år. Allt annat sköter jag digitalt. Scannar gör jag med telefonen när det behövs. Underskrifter av dokument gör jag med telefonen digitalt. Fotoutskrifter beställer jag online.

Medlem
Skrivet av deezel:

Beroende på vad som skall scannas kan jag klart rekommendera microsoftlens (tidigare officelens). Mycket bra till dokument, whiteboard, OCR bild -> text osv. Använder den väldigt mycket både privat och i jobbet.

Tack för tipset.
Har aldrig tidigare tänkt på att använda appar för ändamålet.
Ska testa och blir jag nöjd med resultatet kan jag helt klart tänka mig göra mig av med skrivaren jag har nu och köpa en billig laser.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag har en svartvit laserskrivare med skanner (Brother DCP-1610W) som jag använder för att skriva ut/skanna avtal och blanketter. Jag är riktigt nöjd med den och funkar klockrent.

Om du kan leva utan färgutskrift så rekommenderar jag den starkt.

Medlem
Skrivet av omgponies:

Jag har en svartvit laserskrivare med skanner (Brother DCP-1610W) som jag använder för att skriva ut/skanna avtal och blanketter. Jag är riktigt nöjd med den och funkar klockrent.

Om du kan leva utan färgutskrift så rekommenderar jag den starkt.

Samma som mig, mycket nöjd, den har vi haft sedan 2 uh... 2016 tror jag eller 17.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av deezel:

Beroende på vad som skall scannas kan jag klart rekommendera microsoftlens (tidigare officelens). Mycket bra till dokument, whiteboard, OCR bild -> text osv. Använder den väldigt mycket både privat och i jobbet.

Ska ta en titt på den. Det är sällan jag skannar något men har kört med Adobes variant, som jag inte alls minns namnet på, men det har fungerat fint.

Varje gång det strular så börjar introt till "Damn it feels good to be a gangster" rulla i huvudet.. 😎

Skrivet av Lasrod:

Om du inte har tillgång till att skriva ut på jobbet eller biblioteket så är en laserskrivare att rekommendera. En laserskrivare skriver inte ut speciellt bra fotografier, där är helt klart en bläckstråleskrivare bättre. Det behövs dock en relativt bra bläckstråleskrivare för att få bra fotoutskrifter och jag tycker inte det är värt det rent ekonomiskt. Det är väldigt billigt att beställa utskrifter av foton online så därav bättre att skaffa en laserskrivare för andra utskrifter. En stor nackdel med bläckstråleskrivare är att de torkar ut och att bläck ofta är väldigt dyrt (d.v.s. skrivaren krånglar alltid när du som mest behöver den).

Det kan vara värt att nämna att det finns tjänster för att beställa hem utskrivna dokument så om du inte skriver ut speciellt mycket så är det ett bättre alternativ. Har dock inte testat detta själv då jag istället använder biblioteket de få gånger jag behöver skriva ut på papper.

När det kommer till scanner så finns det appar som fixar det galant. Samsungs kamera känner av automatiskt att det är ett dokument och klipper och korrigerar bilden automatiskt men om man inte har Samsung så finns det andra appar för detta. Scannar du jätteofta så är det lite smidigare med en dedikerad scanner men handlar det om ett par dokument per månad eller färre så skulle jag använda telefonen.

För min egen del så skriver jag ut gratis på biblioteket vilket inte är så ofta men det behövs kanske en eller två gånger per år. Allt annat sköter jag digitalt. Scannar gör jag med telefonen när det behövs. Underskrifter av dokument gör jag med telefonen digitalt. Fotoutskrifter beställer jag online.

Det är ett bra tips, vilket jag har använt mig mycket av under studietiden men nu med ett eget företag så blir det lite fakturor och verifikationer på regelbunden basis som ska skickas och arkiveras. Skulle i och för sig kunna göra det på mitt andra jobb, men det hade känts lite awkward om någon upptäckte det 😬

Skrivet av omgponies:

Jag har en svartvit laserskrivare med skanner (Brother DCP-1610W) som jag använder för att skriva ut/skanna avtal och blanketter. Jag är riktigt nöjd med den och funkar klockrent.

Om du kan leva utan färgutskrift så rekommenderar jag den starkt.

Den verkar ju helt klart vara ett alternativ. Ser ju också ut att vara i smidigt format. Fungerar det trådlösa smidigt?

Medlem

Jag hade samma känslor som OP, fast frugan ville ha färg för lättare fotoutskrifter. Alla jag kollade med innan säger att bläckstråle är för foto i bra kvalité, men för oss som inte skriver ut fotografier (med specialpapper och allt) så blev valet lätt. Vi köpte en Color Laser Jet Pro MFP M283dfw, och har inte haft några som helst skrivarproblem sedan dess. Efter ett år (tror jag?) har vi köpt nya toners, som fortfarande väntar i bokhyllan på att någon av de medföljande verkligen ska ta slut, istället för att bara varna om det

Då den är både trådlös och har scannerfunktion så står den (trots sin storlek) bra på det ställa men hittar åt den, och skriver ut trådlöst från allt som är inkopplat på nätverket...vilket inkluderar mobiler och plattor. Lika lätt genom alla enheter. Verkligen noll strul med installation och utskrifter, vilket är som natt och dag mot min tidigare HP.

Det enda som retat gallfebern på mig nyligen var då jag scannade in bilder och erbjöds något i still med "hitta kanter automatiskt", som ska vara ett alternativ till att manuellt välja rätt storlek på ett fotografi. Jag kanske behöver uppdatera någon, men lägger jag ett färgglatt fotografi i scannern och ber skrivaren att markera längs kanterna så vill jag inte se någon jäkla romb med slagsida! ;D

Hade jag haft mere tid så hade jag kanske kontaktat någon om vad de där handlade om, men i det stora hela så kan jag varmt rekommendera den ändå

Medlem
Skrivet av johnnypark:

Varje gång det strular så börjar introt till "Damn it feels good to be a gangster" rulla i huvudet.. 😎

Inser nu att det inte alls är "Damn it feels good to be a gangster" som spelas i den scenen, men det är så det låter i mitt huvud 😬

Medlem
Skrivet av johnnypark:

Ska ta en titt på den. Det är sällan jag skannar något men har kört med Adobes variant, som jag inte alls minns namnet på, men det har fungerat fint.

Varje gång det strular så börjar introt till "Damn it feels good to be a gangster" rulla i huvudet.. 😎

Det är ett bra tips, vilket jag har använt mig mycket av under studietiden men nu med ett eget företag så blir det lite fakturor och verifikationer på regelbunden basis som ska skickas och arkiveras. Skulle i och för sig kunna göra det på mitt andra jobb, men det hade känts lite awkward om någon upptäckte det 😬

Den verkar ju helt klart vara ett alternativ. Ser ju också ut att vara i smidigt format. Fungerar det trådlösa smidigt?

Jodå, lite bökigt att ansluta till wifi när man behöver skriva in lösenordet med piltangenterna men efter det så funkar det kanon. Jag har dock bara använt WIndows 10 burk för att skriva ut så vet inte hur det funkar med mobil osv.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Har haft laserskrivare i flera år, svart och vitt, färg behöver jag inte. En toner håller hur länge som helst.

Samma här.

Har haft en laserskrivare i 5-6 år och skriver bara ut någon sida varannan månad eller än mer sällan. Har aldrig haft bekymmer.

Värt att tillägga är att jag bara skriver ut text och bild i svartvitt. Det är inte några fotografier som ska ut. Textdokument eller linearts på mario, pokemon eller dragon ball.

Samsung Xpress M2020W
Pris: ca. 1000 kr


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Som alla andra säger för svartvit utskrift, så är det bara laser som gäller, skulle inte fokusera så mycket på priset, kolla istället, hållbarhet , reserv delar samt toner priser, ja skrivaren håller länge men vara dum snål är bara dumt.

Gällande färg utskrifter ska du bara skriva ut nån bild ibland så skulle jag nog titta på fotoframkallning via internet.
Finns en drös med tjänst och oftast inte speciellt dyrt, men visst kan ju ta par dagar och få det hemskickat.

alt köpa typ Canon Pixma IX6850. så kan du skriva ut vad du vill men ja det är bläck så .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jag kan bara instämma med alla som rekommenderar laserskrivare. Har haft någon av Brothers modeller i några år och den funkar alltid även om den står 6 månader mellan användningarna.


signatur

PSN: MrOakenborn

1
Skriv svar