Dator- och tv-spelsberoendet har ökat under pandemin

Robot
Dator- och tv-spelsberoendet har ökat under pandemin

Pandemin har ökat dator- och tv-spelsberoendet för barn och ungdomar

#datorspel, #pandemi, #tv-spelsberoende


Medlem

Om barnen är ute och spelar fotboll hela dagarna, kommer inte hem utsatta tider så föräldrarna måste fara och hämta dom med tvång varje gång. Barnen spelar fotboll föratt det är roligt och för att det finns endå inget annat att göra.
Är man Fotbollsberoende då?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Vad menas med datorspelsberoende? Är det att man sitter all sin vakna tid och spelar exkluderat äta och sova.

Skribent
Skrivet av landahl:

Vad menas med datorspelsberoende? Är det att man sitter all sin vakna tid och spelar exkluderat äta och sova.

Ett beroende brukar väl betecknas när något blir ohälsosamt för personen, att det tar över dennes liv helt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av landahl:

Vad menas med datorspelsberoende? Är det att man sitter all sin vakna tid och spelar exkluderat äta och sova.

DATASPELSBEROENDE – ENLIGT WHO
”Sjukdomen beskrivs i arbetsdokumenten från WHO som ”ett mönster av spelbeteende, som kan vara digitalt spel eller videospel, karaktäriserat av försämrad kontroll över spelandet, ökad prioritering av spelet framför andra aktiviteter i sådan utsträckning att spelandet går före andra intressen.

Andra symptom som nämns är att spelandet fortsätter trots förekomsten av negativa konsekvenser.

Enligt WHO kommer riktlinjerna att stadga att en individ bör lida av en onormal fixering av spelande i minst ett år innan diagnosen kan ställas.”

Källa: https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/utrikes/who-k...

Mvh
Erik

Medlem

How about ”karaktäriserat av försämrad kontroll över läsandet, ökad prioritering av böcker framför andra aktiviteter i sådan utsträckning att bokläsandet går före andra intressen."


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Sitt inne och spela ett par timmar åt gången några dagar i veckan = skadligt beroende

Sitt inne och läs böcker 15 timmar åt gången alla dagar i veckan = bra gjort!


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Skribent
Skrivet av Ghost Writer:

Sitt inne och spela ett par timmar åt gången några dagar i veckan = skadligt beroende

Sitt inne och läs böcker 15 timmar åt gången alla dagar i veckan = bra gjort!

Jag tror WHOs beskriving har kritiserats, om jag inte missminner mig.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

Sitt inne och spela ett par timmar åt gången några dagar i veckan = skadligt beroende

Sitt inne och läs böcker 15 timmar åt gången alla dagar i veckan = bra gjort!

I artikeln står det: ” Man får inte stirra sig blind på antalet timmar någon lägger ner på sitt spelande. Det man kan titta på är om den som spelar tar hänsyn till sina andra behov som till exempel hur man äter, sover och tränar. Att spela mycket är inte synonymt med att vara beroende”.

Det är intressant, för annars är det ju som du säger.

För ungefär 20 år sedan när jag var ung och helt uppslukad i World of Warcraft så hoppade jag över skolan, kamrater och träning för att spela. Bråkade ofta om det med mina föräldrar. När jag tänker tillbaka var det solklart att jag var beroende av att spela datorspel. Så det finns annat än ren tid som pekar på om personer är beroende eller inte. Jag har läst mycket böcker också men jag har aldrig skolkat för att hinna läsa ett kapitel till.

Mvh
Erik

Skribent
Skrivet av gingererik:

För ungefär 20 år sedan när jag var ung och helt uppslukad i World of Warcraft så hoppade jag över skolan, kamrater och träning för att spela. Bråkade ofta om det med mina föräldrar. När jag tänker tillbaka var det solklart att jag var beroende av att spela datorspel. Så det finns annat än ren tid som pekar på om personer är beroende eller inte. Jag har läst mycket böcker också men jag har aldrig skolkat för att hinna läsa ett kapitel till.

Mvh
Erik

En skulle kanske kunna sammanfatta det med att om intresset/hobby påverkar resterande av livet negativt är det ett tecken på beroende?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Själv så har jag nog inte spelat så LITE som jag gjorde 2020 under de senaste 20 åren...

Medlem
Skrivet av gingererik:

DATASPELSBEROENDE – ENLIGT WHO
”Sjukdomen beskrivs i arbetsdokumenten från WHO som ”ett mönster av spelbeteende, som kan vara digitalt spel eller videospel, karaktäriserat av försämrad kontroll över spelandet, ökad prioritering av spelet framför andra aktiviteter i sådan utsträckning att spelandet går före andra intressen.

Andra symptom som nämns är att spelandet fortsätter trots förekomsten av negativa konsekvenser.

Enligt WHO kommer riktlinjerna att stadga att en individ bör lida av en onormal fixering av spelande i minst ett år innan diagnosen kan ställas.”

Källa: https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/utrikes/who-k...

Mvh
Erik

Beskrivningen får det att låta som om alla starka intressen skulle kunna klassas som ”beroenden”.

Fast det är klart, när man missar sömn och måltider regelbundet så har man problem.

Tyvärr, är det gott om spel som styr över spelarens tid snarare än tvärtom (nästan alla multiplayer / teamplaying spel). Så det är inte alltid lätt att kunna lägga ifrån sig ett spel. Egentligen är det samma med lagsporter med, man kan sällan bara lämna hipp som happ, bara för att det är mat eller för att någon vill det.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Alltså, beroende är ju något andra personer lider utav, jag har bara en hobby Därför jag reagerar sakligt varje gång det nämns att det finns ohälsosamma förhållanden till min hobby!
-Bättre att köra heroin och spela cs än att spela fotboll och läsa böcker.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Bra att folk stannar inne.
Win Win situation här.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Har vi redan gått ifrån att det är "ansvarsfullt" att vara inne o umgås online till att vara skadligt igen!?

Medlem

Jag förväntar mig att en diskussion på FZ huruvida dataspel kan bli skadligt eller ett beroende hålls lika saklig och opartisk som när en präst får frågan vilken religion som är den bästa...

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Alltså, beroende är ju något andra personer lider utav, jag har bara en hobby Därför jag reagerar sakligt varje gång det nämns att det finns ohälsosamma förhållanden till min hobby!
-Bättre att köra heroin och spela cs än att spela fotboll och läsa böcker.

Anledningen till att folk reagerar starkt har ju ingenting att göra med att någon trampat på ömma tår om ens kära hobby utan handlar snarare om implikationerna bakom påståendet. Man säger inte ”denna hobbyn är ett ökande problem” och lämnar det där, istället mynnar det alltid ut i något Kina-inspirerat vänstertrams där man driver på begränsningar av hur folk konsumerar sin underhållning.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Anledningen till att folk reagerar starkt har ju ingenting att göra med att någon trampat på ömma tår om ens kära hobby utan handlar snarare om implikationerna bakom påståendet. Man säger inte ”denna hobbyn är ett ökande problem” och lämnar det där, istället mynnar det alltid ut i något Kina-inspirerat vänstertrams där man driver på begränsningar av hur folk konsumerar sin underhållning.

Inget i huvudnyheten antyder om att något politiskt parti, svenskt eller kinesiskt, försöker begränsa ditt eller mitt tv-spelande. Jag tror någon möjligen trampade på dina ömma tår.

Skribent
Skrivet av Hanzo:

Tyvärr, är det gott om spel som styr över spelarens tid snarare än tvärtom (nästan alla multiplayer / teamplaying spel). Så det är inte alltid lätt att kunna lägga ifrån sig ett spel. Egentligen är det samma med lagsporter med, man kan sällan bara lämna hipp som happ, bara för att det är mat eller för att någon vill det.

Nu handlar det väl kanske inte bara om att man missar en måltid. Snarare när spelandet blir så "viktigt" att skola, jobb och förhållande tar stryk. Tänkt att du ska på LAN, då går du all in i några dagar. Dricker Jolt, äter gorbys och sover framför datorn. Detta varar en helg, sen återgår du till normalt liv. Tänk dig att du skulle leva LAN-livet hela tiden. Jag tror det är den typen av beroende man pratar om.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Quenya_92:

Inget i huvudnyheten antyder om att något politiskt parti, svenskt eller kinesiskt, försöker begränsa ditt eller mitt tv-spelande. Jag tror någon möjligen trampade på dina ömma tår.

Har inte sagt ett ord varken positivt eller negativt om studien. Testa att läsa och förstå innan du skickar iväg ditt svar.

Gnällkuk
Skrivet av Jozo:

Själv så har jag nog inte spelat så LITE som jag gjorde 2020 under de senaste 20 åren...

Exakt samma för mig! Trenden håller i sig detta året också.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Haha, så att utöva intresse under instängning är ett ökat beroende? Nej, dåligt försök till alarmerande "men tänk på barnen då".

eld
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Nu handlar det väl kanske inte bara om att man missar en måltid. Snarare när spelandet blir så "viktigt" att skola, jobb och förhållande tar stryk. Tänkt att du ska på LAN, då går du all in i några dagar. Dricker Jolt, äter gorbys och sover framför datorn. Detta varar en helg, sen återgår du till normalt liv. Tänk dig att du skulle leva LAN-livet hela tiden. Jag tror det är den typen av beroende man pratar om.

Jag tror kritiken kommer ifrån att spelandet misstas som beroende när det handlar om att det ofta är det enda roliga i livet, speciellt under en pandemi där både vuxna och barn förväntas göra allt från hemmet.

Finns många saker jag snöade in mig i på den nivån att jag glömde äta, dricka, samt vad klockan var. Men det handlade inte om att jag jagade efter ett beroende, det handlade bara om att jag hade allt där. onlinespelandet, spel, och onlinevärlden blir lätt allt det där folk inte kan ha vid många tillfällen.

Just att det är föräldrar som skickar sina barn dit skvallrar ju en hel del om det, medans vuxna lika lätt borde hamna i den skiten om spel är så beroendeframkallande som man vill få det att låta som.

Det kan vara lite svårt att se skillnaden ibland.

Medlem

Självklart kan man vara beroende av att spela tv-spel och det är ju inte så konstigt att det ökat under pandemin. Verkar vara en del som är överbeskyddande över sin hobby, förståligt med tanke på hur mycket skit nämnd hobby har fått. Men gameing är inte ofarligt och när det börjar gå utöver din hälsa eller påverkar andra negativt så har du ett problem, samma om det är gameing eller heroin m.

Medlem
Skrivet av eld:

Jag tror kritiken kommer ifrån att spelandet misstas som beroende när det handlar om att det ofta är det enda roliga i livet, speciellt under en pandemi där både vuxna och barn förväntas göra allt från hemmet.

Finns många saker jag snöade in mig i på den nivån att jag glömde äta, dricka, samt vad klockan var. Men det handlade inte om att jag jagade efter ett beroende, det handlade bara om att jag hade allt där. onlinespelandet, spel, och onlinevärlden blir lätt allt det där folk inte kan ha vid många tillfällen.

Just att det är föräldrar som skickar sina barn dit skvallrar ju en hel del om det, medans vuxna lika lätt borde hamna i den skiten om spel är så beroendeframkallande som man vill få det att låta som.

Det kan vara lite svårt att se skillnaden ibland.

Håller helt med i detta! Spel är både fantastiskt roligt, socialt och utvecklande. Inte konstigt att människor vill hålla på med det mycket. Inte heller konstigt att det kan bli för mycket spel när krav o press utifrån känns övermäktigt (vilket det ofta känns som i särskilt i tonåren).
Men att kalla det beroende är bara ett sätt att slippa se grundorsaken och ett sätt för olika aktörer att casha in på diverse behandlingar (tittar på dig Patrik Wincent).

Inaktiv

Corona = fler spelar tvspel
Corona = komponentbrist = färre enheter
Jaja, skoj att fler joinar klubben i alla fall.

Medlem
Skrivet av eld:

Jag tror kritiken kommer ifrån att spelandet misstas som beroende när det handlar om att det ofta är det enda roliga i livet, speciellt under en pandemi där både vuxna och barn förväntas göra allt från hemmet.

Finns många saker jag snöade in mig i på den nivån att jag glömde äta, dricka, samt vad klockan var. Men det handlade inte om att jag jagade efter ett beroende, det handlade bara om att jag hade allt där. onlinespelandet, spel, och onlinevärlden blir lätt allt det där folk inte kan ha vid många tillfällen.

Just att det är föräldrar som skickar sina barn dit skvallrar ju en hel del om det, medans vuxna lika lätt borde hamna i den skiten om spel är så beroendeframkallande som man vill få det att låta som.

Det kan vara lite svårt att se skillnaden ibland.

Vi kommer egentligen in på djupare frågor än de flesta av oss kan ge adekvat förklaring och/eller analys av, antingen då de är alldeles för komplexa för att gå igenom på ett sådant här forum, och/eller för att de innefattar högst individuella aspekter. Meningen med livet, och så vidare.

Därefter kan vi även diskutera vad som innebär funktion och nedsättning/påverkan av sådan (inte minst vad gäller det psykiska, då detta är något mer svårdefinierat och svåranalyserat när inte tydliga objektiva referensramar finns på samma sätt som i många fysiologiska aspekter - vi vet helt enkelt för lite om hur hjärnan fungerar i dagsläget, sen finns det tillämpade ramar i den mån mänskligheten kunnat sätta sådana, i bl.a. ICD och hur denna används av läkare världen över) i dagens samhälle, samt om detta är något absolut eller om en sådan förändras över tid.

Just vad gäller dator-/dataspelsberoende ("Gaming Disorder" enl. WHO och dess ICD-11) är det fortfarande något nytt och som det forskas i, bl.a. Västra Götalandsregionen har gjort studier [Länsstyrelsen VG, PDF] och börjat jobba med det även i praktiken. Studien ovan går in lite mer i detalj på vad som tittas på vad gäller bedömningen av datorspelsberoende, så det kan vara värt att kika på innan man självdiagnostiserar, diagnostiserar andra och/eller får för sig att diagnosen är antingen vattentät, påhittad och/eller tillämplig på en själv/andra.

Som med annan psykiatrisk vård är det många faktorer som spelar in, och en sådan här tråd blir snarast en orgie i personliga erfarenheter och varför just dessa egentligen skulle antingen inneburit, eller absolut inte inneburit, någon form av vårdbehov.
Dock hade det väl varit lite intressant om FZ kunde fått till en intervju med någon överläkare i psykiatri (el. motsvarande) som pysslar med forskning/behandlingsarbete i ämnet.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Anledningen till att folk reagerar starkt har ju ingenting att göra med att någon trampat på ömma tår om ens kära hobby utan handlar snarare om implikationerna bakom påståendet. Man säger inte ”denna hobbyn är ett ökande problem” och lämnar det där, istället mynnar det alltid ut i något Kina-inspirerat vänstertrams där man driver på begränsningar av hur folk konsumerar sin underhållning.

Ok


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Jag var garanterat beroende när jag var ung. Satt o längta efter spel så jag inte kunde sova på nätterna, det ända ja tänkte på var i princip spel. Idag ser jag fram emot spel, inte längtar.

Idag har jag flera intressen och har en balans på det hela.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Om barnen är ute och spelar fotboll hela dagarna, kommer inte hem utsatta tider så föräldrarna måste fara och hämta dom med tvång varje gång. Barnen spelar fotboll föratt det är roligt och för att det finns endå inget annat att göra.
Är man Fotbollsberoende då?

Jag är en gammal spelare,frågan är av oroliga föräldrar som har 7 åring sooooom bara vill spela med sina polare,DÅ säger jag till dom att dom skall testa själv för det är kul.
Svaret är då att det verkar trist ock jobbigt,då blir jag skitsne och frågar dom hur det är med att köra,sponsra,utrustning,föreningsliv,inte supa som 13åring på sportläger(om det inte är en juppe eller piller jag är ju gammal).
DET verkar gå skitbra att stödja men sätta sig tillsammans med sitt barn och vara intresserad den lilla tid det tar verkar vara skitsvårt.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

12
Skriv svar