Inget Dota 2-mästerskap i Stockholm – anses inte vara ett elitsportevenemang

Medlem
Skrivet av Dunder:

Jupp, spelare osv får inga visum om det inte klassas som en sport.

"With the Minister of the Interior failing to recognize The International - Dota 2 Championships as an elite sporting event, anyone attempting to procure a visa for travel into Sweden for TI10 (including players, talent, and staff) would be denied."

Hur gör då DreamHack med sina turneringar där lag enbart är där för sitt specifika spel? Känns som att man gjort bort sig och satsat på någon form av specifikt sportvisum med förhoppning om att RF hade plockat upp e-sporten.

Amatörmässigt från alla håll.

Medlem
Skrivet av IMSG:

Hur gör då DreamHack med sina turneringar där lag enbart är där för sitt specifika spel? Känns som att man gjort bort sig och satsat på någon form av specifikt sportvisum med förhoppning om att RF hade plockat upp e-sporten.

Amatörmässigt från alla håll.

De har väl inte haft några turneringar i Sverige sedan pandemin startade?

ESL/Dreamhack:s turneringar har varit online, även om de sänds från studion i Stockholm.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Hur har ens intressen inget med ens personlighet att göra? Det trodde jag var självklart.

Hur är det nischat om det är större än de flesta gammelsporter sammanlagt?

Att massa asiater totalt sett större än Nordens befolkning är irrelevant.
Jag gissar att det är pga det som det "stora antalet" drivs upp.

Men att påstå "gammelsport" som nedgående är nog inte korrekt.
Fotboll brukar man ju nästan klassa som en religion


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Dunder:

Hur har ens intressen inget med ens personlighet att göra? Det trodde jag var självklart.

Hur är det nischat om det är större än de flesta gammelsporter sammanlagt?

Vad menar du är större, spel eller e-sport? Många spelar utan att ens ha en tanke om e-sport, många som spelar vet knappt ens om vad som sker med e-sport.

Just själva E-sport (turneringarna, lagen, spelarna) är inte så populära, även om spelen själva är galet populära. Jag tycker ju att Daigo är kung, men han har en jävla väg kvar att bli mainstream.

Medlem

Det är förstås absurt att e-sportförbundet inte får vara med i RF, men kanske är det lika bra...

Riksidrottsförbundet gör nämligen sitt bästa för att göra sig irrelevanta. Under pandemin har RF:s ordförande Björn Eriksson agerat som något slags "regeringens företrädare inför idrotten" istället för tvärtom. När specialförbunden högljutt protesterat mot orimliga restriktioner så har dessa spelats ner av Eriksson på ett mycket arrogant sätt.

Och i maj tog RF beslutet att dra ned på det ekonomiska stödet till fotbollen efter att bland annat Svenska Triathlonförbundet drivit frågan att inget specialförbund borde få mer än 10% av de statliga medlen. Detta reagerade givetvis Svenska Fotbollsförbundet (SvFF) på, med tanke på att fotbollen står för nära 30% av aktivitetstimmarna.

SvFF utreder nu förutsättningarna för att helt enkelt lämna RF. Och det är kanske det bästa som kan hända e-sporten, för då kommer RF inte längre ha sin särställning som "idrottsdefinierande" organ i relation till staten.

Medlem
Skrivet av Dunder:

De har väl inte haft några turneringar i Sverige sedan pandemin startade?

ESL/Dreamhack:s turneringar har varit online, även om de sänds från studion i Stockholm.

Tidigare tänker jag på. Att visum inte utfärdas nu har inget med pandemin att göra så vitt jag förstår.

Medlem
Skrivet av IMSG:

Tidigare tänker jag på. Att visum inte utfärdas nu har inget med pandemin att göra så vitt jag förstår.

Gissar på att det var enklare att komma in i landet innan pandemin, men även då var det såklart många klagomål att esportlagen inte får visum på samma vis som gammelsportens utövare. Detta har varit ett problem länge i Sverige, medan andra länder löst det för länge sedan.

EDIT:

Skrivet av Molotov:

Att massa asiater totalt sett större än Nordens befolkning är irrelevant.
Jag gissar att det är pga det som det "stora antalet" drivs upp.

Men att påstå "gammelsport" som nedgående är nog inte korrekt.
Fotboll brukar man ju nästan klassa som en religion

Samma argumentation går att göra åt andra hållet. Att "massa européer" klassar fotboll som en religion, är det mer relevant?

Tills att det motbevisats har jag svårt att se gammelsporten som något annat än nedåtgående


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skribent

https://www.hltv.org/news/31953/sources-stockholm-still-a-pri...

"The plans to hold the Counter-Strike Major in Stockholm in the fall have not been affected by this development as of yet, sources said. And bringing the event to the Swedish capital for the first time remains a priority for PGL, which has hosted several CS:GO events in the past, including the 2017 Major in Krakow."

Stockholm sägs fortfarande vara första alternativet för CS:GO majoren i oktober-november i alla fall.

Medlem

Känns som man "bara" borde dela upp e-sport i undergrupper, typ deras terminologi FPS, micro management, och sport. Iaf till en början...

Medlem
Skrivet av Dunder:

Samma argumentation går att göra åt andra hållet. Att "massa européer" klassar fotboll som en religion, är det mer relevant?

Tills att det motbevisats har jag svårt att se gammelsporten som något annat än nedåtgående

Ja visst kan man använda samma argumentation men Fotboll spelas i hela världen, av alla "samhällsklasser".
Spela dota spelar endast dota intresserade (stort sett) och det är väll så man ska göra räkna var spel för sig och inte all e-sport som "en gren".


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja visst kan man använda samma argumentation men Fotboll spelas i hela världen, av alla "samhällsklasser".

Precis som esport (och DotA), alltså

Skrivet av Molotov:

Spela dota spelar endast dota intresserade (stort sett)

Precis som fotboll

Skrivet av Molotov:

och det är väll så man ska göra räkna var spel för sig och inte all e-sport som "en gren".

Ja, det kanske är så det kommer bli, men med tanke på hur snabbt esporten utvecklas och nya "grenar" skulle poppa upp, så kommer det bli snart bli svårt att hantera.

Bättre hade kanske varit att ge esportsförbundet samma status som riksidrottsförbundet, och därigenom ändå underlätta visumhanteringen.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Precis som esport (och DotA), alltså

Precis som fotboll

Ja, det kanske är så det kommer bli, men med tanke på hur snabbt esporten utvecklas och nya "grenar" skulle poppa upp, så kommer det bli snart bli svårt att hantera.

Bättre hade kanske varit att ge esportsförbundet samma status som riksidrottsförbundet, och därigenom ändå underlätta visumhanteringen.

Ja det var det jag skrev tidigare, att dom som lobbar för e-sport i riksidrottsförbundet kanske ska ha ett eget förbund.
Så kan man dela upp det i spel eller spelkategorier ist.
Men det känns lite som "nån annan ska fixa" från dessa. Fan skit i riksidrottsförbundet och jobba för nått eget, det är gammalt och stofilt endå.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skamligt sverige. Vi var nästan först med rikstäckande internet. Och nu detta kultur mord


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av Dunder:

Tills att det motbevisats har jag svårt att se gammelsporten som något annat än nedåtgående

Det är inte så bevisbörda (se även Russells tekanna) fungerar - hävdar du att "gammelsport" är nedåtgående eller till och med utdöende (antingen absolut eller i förhållande till e-sport, som om dessa skulle vara ömsesidigt exklusiva) är det du som får styrka det också, inte andra som ska försöka bevisa motsatsen.

Du lämnar inte särskilt mycket utrymme för tolkning i ditt påstående:

Skrivet av Dunder:

Tråkigt att boomers ska sätta stopp för en så viktig utveckling. Gammelsport är utdöende, men man vägrar acceptera framtiden.

Pinsamt.

Personligen tycker jag den här utvecklingen är tråkig, men främst av byråkratiska skäl - jag anser inte att man måste ställa e-sport mot mer traditionell idrott mot varandra så polariserande som en del gör, men samtidigt vill jag också se att ingen av dem får en sådan särställning att ex. visum inte kan beviljas för sådana som ska tävla i e-sport, medan tävlande i mer traditionell idrott har den möjligheten.

I mina ögon borde möjligheten ges till båda grupper, förutsatt att tävlingen är organiserad och officiellt erkänd i någon mån av berörda aktörer för aktiviteten (vilket The International väl ändå för anses vara). Det är synd att byråkratin inte verkar ha hängt med utvecklingen i det avseendet.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Det är inte så bevisbörda (se även Russells tekanna) fungerar - hävdar du att "gammelsport" är nedåtgående eller till och med utdöende (antingen absolut eller i förhållande till e-sport, som om dessa skulle vara ömsesidigt exklusiva) är det du som får styrka det också, inte andra som ska försöka bevisa motsatsen.

Ja, så kan man också tolka det, om man vill.

Skrivet av PeTTs0n:

Du lämnar inte särskilt mycket utrymme för tolkning i ditt påstående:

Personligen tycker jag den här utvecklingen är tråkig, men främst av byråkratiska skäl - jag anser inte att man måste ställa e-sport mot mer traditionell idrott mot varandra så polariserande som en del gör, men samtidigt vill jag också se att ingen av dem får en sådan särställning att ex. visum inte kan beviljas för sådana som ska tävla i e-sport, medan tävlande i mer traditionell idrott har den möjligheten.

I mina ögon borde möjligheten ges till båda grupper, förutsatt att tävlingen är organiserad och officiellt erkänd i någon mån av berörda aktörer för aktiviteten (vilket The International väl ändå för anses vara). Det är synd att byråkratin inte verkar ha hängt med utvecklingen i det avseendet.

Precis! Detta borde vara självklart.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

eld
Medlem
Skrivet av KoP:

E-sport är inte idrott, så det är väl inte så värst konstigt om dom nekades att bli medlemmar i Riksidrottsförbundet.

Diverse sporter som mer eller mindre inte är så mycket idrott, lite mer likt e-sport mer tekniskt, men ändå är en del av riksidrottsförbundet:

Curling
Biljard
Dart
Skytte
casting, med fiskespö
Bilsport
Minigolf
Bowling

Medlem

Ett jättebra extraavsnitt av Fragbite:s podd kring ämnet:
https://fragbite.se/cs/news/46759/en-podd-om-e-sport--ska-sve...

Dray verkar kämpa på för fullt för att försöka påverka, i alla fall


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av eld:

Diverse sporter som mer eller mindre inte är så mycket idrott, lite mer likt e-sport mer tekniskt, men ändå är en del av riksidrottsförbundet:

Curling
Biljard
Dart
Skytte
casting, med fiskespö
Bilsport
Minigolf
Bowling

Visst är det så men bowling tex spelar man bara bowling. Bowling har tydliga regler.
E-sport innefattar olika spel som spelas på olika sätt och kräver olika utrustning.

Jag vet inte om det är det som är hindret men det kanske ska göras nått "Riks e-sport förbundet" ist.
Jag tror tom jag hört nån säga det tidigare att det är det dom borde koncentrera sig på. "Bygga upp sig själva".

Sen måste man komma ihåg att idrottsrörelsen i Sverige bygger mycket på frivilligarbete och föreningar. Nått man inte ser i e-sport


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Sen måste man komma ihåg att idrottsrörelsen i Sverige bygger mycket på frivilligarbete och föreningar. Nått man inte ser i e-sport

Nja, det där stämmer inte riktigt - visst har LAN- och e-sportskulturen förändrats genom åren (och förändringen går ibland förhållandevis fort), men det är ganska mycket ideellt arbete bakom kulisserna även i den världen. Men precis som med mer "konventionell" idrott minskar det sannolikt ju större evenemangen blir, har exempelvis lite svårt att se att det är så många som jobbar gratis på fotbolls-EM som nu pågår, precis som de större e-sportsevenemangen inte har lika många volontärer som ex. Dreamhacks event i Jönköping har (vilket fortfarande är en rätt stor andel, trots att det är ett ganska stort evenemang, åtminstone pre-Covid), eller än mer på lite mindre event.

Nu var det förvisso en rad år sedan jag själv lade Dreamhack Crew-livet bakom mig, men det är många timmars gratisjobb som lades ner varje event, från en rätt stor grupp människor, inom en rad olika områden och funktioner. Många föräldrar som ställde upp och skjutsade och hämtade, långa sträckor i en hel del fall. Så engagemanget att lägga tid/energi/resurser/pengar utan att motta kompensation finns definitivt i den världen också.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Nja, det där stämmer inte riktigt - visst har LAN- och e-sportskulturen förändrats genom åren (och förändringen går ibland förhållandevis fort), men det är ganska mycket ideellt arbete bakom kulisserna även i den världen. Men precis som med mer "konventionell" idrott minskar det sannolikt ju större evenemangen blir, har exempelvis lite svårt att se att det är så många som jobbar gratis på fotbolls-EM som nu pågår, precis som de större e-sportsevenemangen inte har lika många volontärer som ex. Dreamhacks event i Jönköping har (vilket fortfarande är en rätt stor andel, trots att det är ett ganska stort evenemang, åtminstone pre-Covid), eller än mer på lite mindre event.

Nu var det förvisso en rad år sedan jag själv lade Dreamhack Crew-livet bakom mig, men det är många timmars gratisjobb som lades ner varje event, från en rätt stor grupp människor, inom en rad olika områden och funktioner. Många föräldrar som ställde upp och skjutsade och hämtade, långa sträckor i en hel del fall. Så engagemanget att lägga tid/energi/resurser/pengar utan att motta kompensation finns definitivt i den världen också.

Ja du har rätt men det är inte jätte stort. Jag vet där jag bor så ordnades det många "mega lan" och anordnades saker för typ 15 - 20år sen men det är nedlagt sen länge. Det har varit ett antal kommersiella försök också men allt har varit tvunget att läggas ner.
Om vi bortser från fotbolls EM och dota mästerskap så på dom låga nivåerna och där " alla ska få vara med" är inte e-sport speciellt stort.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Bra jobbat Sverige. Dom lär ju ALDRIG vilja ha det i Sverige igen efter detta. Helt ointresserad av Dota men kom igen, snacka om å sumpa fina chanser att göra reklam för landet.

eld
Medlem
Skrivet av Molotov:

Visst är det så men bowling tex spelar man bara bowling. Bowling har tydliga regler.
E-sport innefattar olika spel som spelas på olika sätt och kräver olika utrustning.

Fast bowling, segling, skytte och dykning har inte heller samma regler, ändå finns det något förbiseende för att det existerar i den verkliga världen.

Skrivet av Molotov:

Jag vet inte om det är det som är hindret men det kanske ska göras nått "Riks e-sport förbundet" ist.
Jag tror tom jag hört nån säga det tidigare att det är det dom borde koncentrera sig på. "Bygga upp sig själva".

Sen måste man komma ihåg att idrottsrörelsen i Sverige bygger mycket på frivilligarbete och föreningar. Nått man inte ser i e-sport

e-sporten är väl ändå den vanligaste sporten vi har i samhället, folk har ju satt ihop guilds och klaner i evigheter, vänner har samlat datorer för att spela ihop i evigheter. Det är samtidigt lite svårt att tex fixa lokal för e-sport eller liknande när dessa saker inte kommer kunna få några bidrag, (hade varit en dröm om det fanns e-sports klubbar precis som det fanns fotbollsklubbar och liknande när man var ung)

"Bygga upp sig själva" är ju något som de fysiska sporterna inte behövt göra, de hade turen att redan vara "en riktig sport", medans e-sport förväntas göra det som riksidrottsförbundet gjorde på hundra år, men the international är ju detta år. Vi har redan stora event som många av de riktiga sporterna som är med i riksidrottsförbundet bara kan drömma om.

Men just nu var situationen rätt tydligt, ett jättestort sportevent ska hållas i globen, men det blir problem att få in de tävlande i sverige för att du behöver fördelarna som du får om du är med i riksidrottsförbundet.

Visst kan riksidrottsförbundet fortsätta vara gubbar, det är okej, men det jobbigaste var väl att inrikesministern nekade att klassa eventet som elitevenemang, det hade kunnat lösa allt.

Medlem

Att Mikael Damberg är inkompetent är ju sen gammalt. Tråkigt beslut och ganska svenskt.

Medlem
Skrivet av eld:

Fast bowling, segling, skytte och dykning har inte heller samma regler, ändå finns det något förbiseende för att det existerar i den verkliga världen.

e-sporten är väl ändå den vanligaste sporten vi har i samhället, folk har ju satt ihop guilds och klaner i evigheter, vänner har samlat datorer för att spela ihop i evigheter. Det är samtidigt lite svårt att tex fixa lokal för e-sport eller liknande när dessa saker inte kommre kunna få några bidrag.

"Bygga upp sig själva" är ju något som de fysiska sporterna inte behövt göra, de hade turen att redan vara "en riktig sport", medans e-sport förväntas göra det som riksidrottsförbundet gjorde på hundra år, men the international är ju detta år. Vi har redan stora event som många av de riktiga sporterna som är med i riksidrottsförbundet bara kan drömma om.

Men just nu var situationen rätt tydligt, ett jättestort sportevent ska hållas i globen, men det blir problem att få in de tävlande i sverige för att du behöver fördelarna som du får om du är med i riksidrottsförbundet.

Visst kan riksidrottsförbundet fortsätta vara gubbar, det är okej, men det jobbigaste var väl att inrikesministern nekade att klassa eventet som elitevenemang, det hade kunnat lösa allt.

Jag hoppas ni inte tror att jag tycker att e-sport inte borde få vara med. Men e-sport är väldigt brett.
Man kan inte säga att det är bowling, dart, osv där det är klart och tydligt vad det är för sport/idrott.
Utan det är ju ett flertal olika spel som spelas på olika sätt och med olik utrustning.
Att jämföra med folk sätter ihop klaner, guilds och spela pub-matcher är samma sak som folk drar ihop ett gäng och spelar fotboll på en ledig fotbollsplan.

I swecs nyhet om detta blev jag upplyst om att det finns ett svenska e-sport förbundet och det verkar vara brett. Inte bara cs och dota.
Jag hoppas dom lyckas med sitt arbete och sina mål.

Sen ang att det inte blir nån dota turnering i Stockholm tror jag till största del har att göra med Corona.
Sverige har fått ta mycket skit pga hanteringen av Corona så nu är man hård
Se bara hur man slappat till regler kom fotbolls EM. Det är snudd på skandal egentligen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kul att typ hälften inte ens läser motiveringen till avslaget innan de sitter och klagar.
De har inte gett avslag för att de anser att e-sport inte kan vara sport, de ger avslag för att det i ansökan hänvisas just till e-sport som är ett för brett begrepp. Är som om någon skulle ansöka om arenaidrott typ (dvs allt från fotboll till spjutkastning) utan att specificera närmare vad det är som ska utövas. e-sport är ju bara ett samlingsnamn, om jag talar om för någon att jag sysslar med e-sport så säger det ju inget annat än att jag har en dator som jag tävlar med, tävlar i vad? Pong? Fifa? Dota? WoW? CS? HoMM3?

"Svenska E-sportförbundet och E-sportförbundet SESF
Riksidrottsstyrelsen anser att de båda förbunden varken i sina stadgar, tävlingsregler eller ansökan tydligt har definierat vilken idrott eller vilka idrottsgrenar inom det vida begreppet e-sport som förbundet administrerar och bedriver. Således är det inte möjligt att bedöma medlemsansökan utifrån de villkor som finns i RF:s stadgar."

Medlem
Skrivet av eld:

Diverse sporter som mer eller mindre inte är så mycket idrott, lite mer likt e-sport mer tekniskt, men ändå är en del av riksidrottsförbundet:

Curling
Biljard
Dart
Skytte
casting, med fiskespö
Bilsport
Minigolf
Bowling

Här har du generaliserat skytte väldigt mycket och utgår ifrån att allt skytte typ är stillasittande bänkskytte, vilket det inte är. Bara lite besserwisser info Samtliga grenar inom skytte som bedrivs under riksidrottsförbundet är dock tydlig definierade och faller inte under enbart under ett löst begrepp som skytte.

eld
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag hoppas ni inte tror att jag tycker att e-sport inte borde få vara med. Men e-sport är väldigt brett.
Man kan inte säga att det är bowling, dart, osv där det är klart och tydligt vad det är för sport/idrott.
Utan det är ju ett flertal olika spel som spelas på olika sätt och med olik utrustning.
Att jämföra med folk sätter ihop klaner, guilds och spela pub-matcher är samma sak som folk drar ihop ett gäng och spelar fotboll på en ledig fotbollsplan.

Tanken med att få in e-sporten i riksidrottsförbundet är ju inte att godkänna vartenda e-sport, men för att bana vägen för att kunna godkänna flera e-sporter i framtiden.

Alla idrotter är ju inte med i riksidrottsförbundet.

Om jag slänger ihop en grupp vänner för att spela lite deathmatch tillsammans är som att jag och ett gäng vänner letar upp en ledig fotbollsplan för att sparka boll mot varandra. Om jag och ett gäng vänner tränar varje vecka för att tävla mot andra lag så är det precis samma motsvarighet som i fotboll.

Om jag väljer att organisera en stor discord-grupp där vi öppnar upp för att folk ska kunna hoppa in och träffa folk, spela ett spel med varandra och kanske göra detta på bestämda tider så har man ju uppnått samma sak som när man fixar en lokal i verkligheten där folk kan bli medlemmar och utöva sin sport.

Om jag är i en klan som tränar varje dag i mål om att bli bäst i världen och är med i massa tävlingar så har jag ju blivigt elit-utövare i min sport.

Skrivet av Molotov:

I swecs nyhet om detta blev jag upplyst om att det finns ett svenska e-sport förbundet och det verkar vara brett. Inte bara cs och dota.
Jag hoppas dom lyckas med sitt arbete och sina mål.

Sen ang att det inte blir nån dota turnering i Stockholm tror jag till största del har att göra med Corona.
Sverige har fått ta mycket skit pga hanteringen av Corona så nu är man hård
Se bara hur man slappat till regler kom fotbolls EM. Det är snudd på skandal egentligen

Nej det är ju såklart en annan stor fråga, men risken här är ju ändå att det kommer dröja tills vi får the international igen.

Medlem
Skrivet av eld:

Tanken med att få in e-sporten i riksidrottsförbundet är ju inte att godkänna vartenda e-sport, men för att bana vägen för att kunna godkänna flera e-sporter i framtiden.

Alla idrotter är ju inte med i riksidrottsförbundet.

Om jag slänger ihop en grupp vänner för att spela lite deathmatch tillsammans är som att jag och ett gäng vänner letar upp en ledig fotbollsplan för att sparka boll mot varandra. Om jag och ett gäng vänner tränar varje vecka för att tävla mot andra lag så är det precis samma motsvarighet som i fotboll.

Om jag väljer att organisera en stor discord-grupp där vi öppnar upp för att folk ska kunna hoppa in och träffa folk, spela ett spel med varandra och kanske göra detta på bestämda tider så har man ju uppnått samma sak som när man fixar en lokal i verkligheten där folk kan bli medlemmar och utöva sin sport.

Om jag är i en klan som tränar varje dag i mål om att bli bäst i världen och är med i massa tävlingar så har jag ju blivigt elit-utövare i min sport.

Nej det är ju såklart en annan stor fråga, men risken här är ju ändå att det kommer dröja tills vi får the international igen.

Jag förstår vad du menar och håller med.
Jag tänker mer hur Riksidrottsförbundet möjligtvis tänker

Och precis som ovan bekräftade så är e-sport för brett begrepp och Riksidrottsförbundet har sina regler att hålla sig till.
Men hoppas det går till slut att få det som det ska vara


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Den 22-28 mars tilläts VM i konståkning äga rum i Stockholm. Utan publik men med visum för funktionärer och deltagare. Det hade gått att ha en liknande lösning för the International.

Jag undrar dock detta: hur kan arrangörer och rådgivare till the International haft som huvudlinje att eSport skulle få medlemskap i Riksidrottförbundet? Hade de varit kompetenta hade de sedan mars 2020 lobbat gentemot ansvarigt statsråd i stället.

eld
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag förstår vad du menar och håller med.
Jag tänker mer hur Riksidrottsförbundet möjligtvis tänker

Och precis som ovan bekräftade så är e-sport för brett begrepp och Riksidrottsförbundet har sina regler att hålla sig till.
Men hoppas det går till slut att få det som det ska vara

Yep! Förstår vad du menar, teknik går alltid lite för snabbt för att världen ska hinna ikapp.

En vanlig sport eller idrott förändras otroligt långsamt över många många år, medans en ny e-sport kan dyka upp och försvinna på ett år.

Men e-sport är ju här för att stanna, och med vr så kommer ju även det fysiska aspektet gå att emulera. Dart i verkligheten vs Dart i vr som ett exempel, men det är ju som sagt en burk med maskar som många i idrottsvärlden inte vill öppna upp.

Skriv svar