Steam vill göra det svårare att köpa billiga spel från andra regioner

Robot
Steam vill göra det svårare att köpa billiga spel från andra regioner

Den regionala prissättningen utnyttjas av många.

#Steam, #Valve


Avstängd

Låter bra tycker jag.

Medlem

Låter väl rimligt.

Medlem

Det är väl inte tillåtet inom eu?

Man ska kunna köpa från vilket land som helst i EU och det får inte förekomma geoblocking?

Skrivet av Karmak:

Det är väl inte tillåtet inom eu?

Man ska kunna köpa från vilket land som helst i EU och det får inte förekomma geoblocking?

Frågan är då om de kör pris-differens inom EU. I artikeln användes Indien som exempel.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Karmak:

Det är väl inte tillåtet inom eu?

Man ska kunna köpa från vilket land som helst i EU och det får inte förekomma geoblocking?

Inget av länderna blockas från åtkomst till Steam. Däremot får du som användare bara byta land 1 gång per kvartal.

Medlem
Skrivet av apocalypse101:

Inget av länderna blockas från åtkomst till Steam. Däremot får du som användare bara byta land 1 gång per kvartal.

Det är en sorts blockering. Man ska fritt kunna handla från vilket som helst lands sida inom eu. Man ska inte skickas till sitt eget lands sida eller vara fast på ett lands sida.

Så om jag vill till exempel handla från amazon.de kan inte amazon säga då får du bara handla på .de och inte på .se sida i 3 månader

Medlem

Skapa dummy konto i uzbekistan som man loggar in på via vpn, köp spel, skicka som gift, done.
Inte för att jag orkar med sånt, men är ju inte särskillt komplicerat i fortsättningen heller.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Skapa dummy konto i uzbekistan som man loggar in på via vpn, köp spel, skicka som gift, done.
Inte för att jag orkar med sånt, men är ju inte särskillt komplicerat i fortsättningen heller.

Eller köp på andra siter som GMG eller Instant Gaming.


signatur

I drank what?

Skrivet av Tamazin:

Skapa dummy konto i uzbekistan som man loggar in på via vpn, köp spel, skicka som gift, done.
Inte för att jag orkar med sånt, men är ju inte särskillt komplicerat i fortsättningen heller.

Förutom att du inte kan betala med något svenskt bankkort utan måste köra på något ospårbart betalningsmedel.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Karmak:

Det är en sorts blockering. Man ska fritt kunna handla från vilket som helst lands sida inom eu. Man ska inte skickas till sitt eget lands sida eller vara fast på ett lands sida.

Så om jag vill till exempel handla från amazon.de kan inte amazon säga då får du bara handla på .de och inte på .se sida i 3 månader

Inom EU ja, men detta handlar inte om EU. Det handlar om att man köper spel framförallt ifrån Argentina och andra länder och till stor del så blockeras detta av både EU och Sverige p.g.a. skatter. Det är samma anledning till att jag inte får köpa elektronik ifrån USA för deras priser är utan skatt (då du ska betala det i efterhand för det gör ju allt så mycket smidigare...). Man har gråimport men det är gränsfall till olagligt många gånger. Så overall så är det inte konstigt att man gör detta, men det borde egentligen komma som ett krav ifrån EU, inte ifrån Steam själva, men visst när ett spel kan kosta 70% mindre i en region gör ju att folk kommer försöka komma runt det, and who can blame them?

Skrivet av Esri:

Inom EU ja, men detta handlar inte om EU. Det handlar om att man köper spel framförallt ifrån Argentina och andra länder och till stor del så blockeras detta av både EU och Sverige p.g.a. skatter. Det är samma anledning till att jag inte får köpa elektronik ifrån USA för deras priser är utan skatt (då du ska betala det i efterhand för det gör ju allt så mycket smidigare...). Man har gråimport men det är gränsfall till olagligt många gånger. Så overall så är det inte konstigt att man gör detta, men det borde egentligen komma som ett krav ifrån EU, inte ifrån Steam själva, men visst när ett spel kan kosta 70% mindre i en region gör ju att folk kommer försöka komma runt det, and who can blame them?

Det är väl inget förbud att handla elektronik från USA?
Visst, det är bökigt och om inte transportföretaget räknar ut vad du ska betala i tull, skatt, moms och avgift så måste du vända dig till Tullverket för att kunna göra rätt för dig, men det är ju inga restriktioner på elektronik (för tillfället).


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Ja detta med att låsa med land och kreditkort är ett fenomen jag personligen ogillar skarpt.

Till exempel, jag som bor i Italien, kan inte köpa spel via ubisoft store/uplay då jag har ett svenskt kreditkort och jag måste ha en kreditkort/betalkort för onlineköp utfärdat i landet där jag bor.

Detsamma gäller Disney+ när jag tänkte registera ett konto. Det fick jag inte då jag bor i Italien och mitt betalkort är svenskt.

Men jag kan handla överallt i världen med mitt kort och köpa produkter, datorkomponenter, vitvaror etc etc från vilken annan onlinebutik som helst, men inte spel.

Vet inte hur man ska komma runt det då jag inte vill skaffa ytterligare kredikort, har snart hela plånboken full och betala årsavgifter för varje kort är drygt, dessutom här i Italien så går inte det att lösa via internetbanken utan man måste personligen gå till bankkontoret och lämna in sitt gamla kort för att erhålla ett kort som man kan nyttja online, det skickas inte via post som är så smidigt i Sverige.

Om varje spel finns som fysisk kopia så löser det sig men när allt blir digitaliserat och betalkorten blir regionslåsta så förstör det mer än vad det ger.

För min egen del så blir det inga mer steamköp om detta implementeras. Det ska vara fritt inom EU, Har man ett kreditkort som är giltigt och går att använda i hela världen så ska det inte regionlåsas.

Hur skulle det se ut om vi åker utomlands på semester, tyvärr, vi tar inte kontanter här, endast betalkort, men eftersom ditt kreditkort inte är utfärdat i vårt land så kan du tyvärr inte betala för maten/kläderna etc.

Ursäkta bitterheten men detta är ren idioti i mitt tycke.


signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Ja detta med att låsa med land och kreditkort är ett fenomen jag personligen ogillar skarpt.

Till exempel, jag som bor i Italien, kan inte köpa spel via ubisoft store/uplay då jag har ett svenskt kreditkort och jag måste ha en kreditkort/betalkort för onlineköp utfärdat i landet där jag bor.

Detsamma gäller Disney+ när jag tänkte registera ett konto. Det fick jag inte då jag bor i Italien och mitt betalkort är svenskt.

Men jag kan handla överallt i världen med mitt kort och köpa produkter, datorkomponenter, vitvaror etc etc från vilken annan onlinebutik som helst, men inte spel.

Vet inte hur man ska komma runt det då jag inte vill skaffa ytterligare kredikort, har snart hela plånboken full och betala årsavgifter för varje kort är drygt, dessutom här i Italien så går inte det att lösa via internetbanken utan man måste personligen gå till bankkontoret och lämna in sitt gamla kort för att erhålla ett kort som man kan nyttja online, det skickas inte via post som är så smidigt i Sverige.

Om varje spel finns som fysisk kopia så löser det sig men när allt blir digitaliserat och betalkorten blir regionslåsta så förstör det mer än vad det ger.

För min egen del så blir det inga mer steamköp om detta implementeras. Det ska vara fritt inom EU, Har man ett kreditkort som är giltigt och går att använda i hela världen så ska det inte regionlåsas.

Hur skulle det se ut om vi åker utomlands på semester, tyvärr, vi tar inte kontanter här, endast betalkort, men eftersom ditt kreditkort inte är utfärdat i vårt land så kan du tyvärr inte betala för maten/kläderna etc.

Ursäkta bitterheten men detta är ren idioti i mitt tycke.

Mycket har att göra med rättigheter i respektive land, men även tysklands lagar ställer till det. En kompis som pluggade i tyskland skulle lira sniper elite nazi zombie army med oss men kunde inte för han fick en annan version utan hakkors i.

Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

För min egen del så blir det inga mer steamköp om detta implementeras. Det ska vara fritt inom EU, Har man ett kreditkort som är giltigt och går att använda i hela världen så ska det inte regionlåsas.

Hur skulle det se ut om vi åker utomlands på semester, tyvärr, vi tar inte kontanter här, endast betalkort, men eftersom ditt kreditkort inte är utfärdat i vårt land så kan du tyvärr inte betala för maten/kläderna etc.

Ursäkta bitterheten men detta är ren idioti i mitt tycke.

Det här handlar ju inte om att länder blockeras från att köpa. Det handlar om att snålkukar sitter och handlar spel för en spottstyver när de t.ex. bor i Sverige.
Varför är det konstigt att det skulle blockeras? Skyll på idioterna som sysslar med detta och förstör för de som har det sämre ställt istället.

Medlem

Helt rätt tycker jag. Förhoppningsvis så kommer fattigare länder få lite bättre priser av detta. Inte ovanligt att ett spel kostar en månadshyra i vissa länder, och på grund av snåljåpar i rika länder som utnyttjar systemet så kan de inte sätta allt för lågt pris.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det är väl inget förbud att handla elektronik från USA?
Visst, det är bökigt och om inte transportföretaget räknar ut vad du ska betala i tull, skatt, moms och avgift så måste du vända dig till Tullverket för att kunna göra rätt för dig, men det är ju inga restriktioner på elektronik (för tillfället).

Du måste antingen använda dig av en distributör som levererar igenom gråimport, vilket som sagt är gränsfall och EU inte gillar, eller en firma som ShopUSA där du beställer till deras adress så distribuerar de allt till dig, eller kort och gott sidor som faktiskt sköter allt med alla extra avgifter för att få importera till EU, vilket oftast gör köpet mycket, MYCKET dyrare än att köpa inom EU.

Om du går till Amazon.com och kollar på elektronik så får du alltid samma meddelande att de inte levererar till Sverige, om inte säljaren även har lager i EU dvs, Amazon är ju inte endast en egen distributör utan låter även andra sälja. Har sett en del säljare ifrån USA har börjat kunna leverera men kostnaden för det är absurda. En skärm för $120 kostar $160 att få in i EU p.g.a. frakt/skatt/import avgifter. Däremot om du är i USA och tar med dig saker själv till EU så är det ingen som bryr sig.

Så visst, förbjudet enligt lag är det inte men i princip ingen sida i USA tillåter det och du tjänar i princip aldrig på att köpa direkt ifrån USA. Priserna i USA är oftast inte mycket billigare på elektronik egentligen om man kollar på de kostnader som tillkommer efter köp som man inte ser.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Mycket har att göra med rättigheter i respektive land, men även tysklands lagar ställer till det. En kompis som pluggade i tyskland skulle lira sniper elite nazi zombie army med oss men kunde inte för han fick en annan version utan hakkors i.

Det kan jag ha viss förståelse för, att vissa spel kanske inte får spelas i ett land eller att vissa saker censureras pga historiska händelser som förföljt människor i årtionden eller mer. Det är fortfarande ett känsligt ämne även fast innehållet i spelet är fiktion.

Skrivet av loerk:

Det här handlar ju inte om att länder blockeras från att köpa. Det handlar om att snålkukar sitter och handlar spel för en spottstyver när de t.ex. bor i Sverige.
Varför är det konstigt att det skulle blockeras? Skyll på idioterna som sysslar med detta och förstör för de som har det sämre ställt istället.

Jo fast för min del så nekas jag att köpa, jag kan inte prenumerera på disney+, inte köpa spel hos ubisoft/uplay bara för att mitt kort är utfärdat i ett annat land, ska jag även bli nekad från Steam nu också när/om dem implementerar detta?

Jag betalar jag priset som gäller i landet jag bor i samt skatten i landet jag bor i. Kortet är utfärdat i mitt namn, samma namn som jag är folkbokförd med i Italien, enda skillnaden är att mitt kort är utfärdat i ett annat land.

Men jag som EU medborgare för inte använda mitt kort hos dessa återförsäljare. Även fast jag är innehavaren av kortet.

Vart kortet är utfärdat ska inte begränsa möjligheten att handla online om kortet är godkänt internationellt samt godkänt för kortköp online.

På sidorna så går det inte heller att manuellt gå till den svenska butiken utan den ändras till respektive land beroende på din IP.

Byråkratin för att få alla dokument som behövs för att öppna bankkonto, få bankkort ID-kort etc kan ta flera år beroende på land.

Jag tycker det är surt, men som för min egen del när sånt här implementeras så gör jag allt för att undvika framtida köp hos dessa återförsäljare då jag anser att det begränsar mina rättigheter.

Hos vissa har jag varit kund i säkert 20 år och om jag då inte får handla där längre för att mitt kort är utfärdat i "fel" land, då får dem inte mer pengar av mig.


signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Geeks Gaming

Jag tror många missförstår vad ”region” innebär.
Om jag inte har helt fel för mig så är Europa 1 region, Sydamerika 1 region, usa 1 region osv osv.

Du bör alltså lugnt kunna fortsätta handla med ditt svenska kort i Europa om jag tolkar det hela rätt

Testpilot

Tycker det är lite problematiskt att det är olika priser i olika länder, knappast rättvist. Men livet är väl inte rättvist heller antar jag.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag tror många missförstår vad ”region” innebär.
Om jag inte har helt fel för mig så är Europa 1 region, Sydamerika 1 region, usa 1 region osv osv.

Du bör alltså lugnt kunna fortsätta handla med ditt svenska kort i Europa om jag tolkar det hela rätt

Jo det fungerar ju överallt förutom för Disney+ och UPlay idag, vet dock inte vad som händer när jag måste förnya mitt kreditkort.

Problemet med exempelvis UPlay och Disney är att om du är folkbokförd i ett land så måste även betalkortet vara utfärdat i samma land, annars nekas köp samt att dem kollar upp din geografiska position via IP-adressen, så du skickas per automatik till butiken i det land du befinner dig i.

Så jag blir omdirigerad till den italienska sidan, då jag befinner mig lokalt i Italien, så får jag inte använda mitt svenska betalkort för UPlay eller Disney+ då det inte överensstämmer med min geografiska position.

Har kollat upp VPN alternativ (vill undvika in i det sista då jag inte vill addera ytterligare avgifter) men om man använder VPN när man registerar sig exempelvis för Disney+, så måste du kontakta kundtjänst efteråt för att låsa upp kontot.

Detta har dem implementerat på UPlay och Disney+ som gör att jag inte kan prenumerera på deras tjänster.

Ska detta införas likadant på Steam, så innebär det att jag kommer nekas köp där också om det kommer att baseras på geografiskt position och utfärdandeland av betalkortet.


signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag tror många missförstår vad ”region” innebär.
Om jag inte har helt fel för mig så är Europa 1 region, Sydamerika 1 region, usa 1 region osv osv.

Du bör alltså lugnt kunna fortsätta handla med ditt svenska kort i Europa om jag tolkar det hela rätt

Det är som med gamla DVD-filmer!

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Tycker det är lite problematiskt att det är olika priser i olika länder, knappast rättvist. Men livet är väl inte rättvist heller antar jag.

Att priser varierar per land beror ju på landets medelinkomster i förhållande till priser för tjänster/produkter

Om jag jobbar i Sverige så får jag en lön på 30.000+ SEK/månad.
För samma arbete i Italien så är lönen 10.000-15.000 SEK/månad, kortare semester, samt arbetsgivaren beslutar halva min semesterperiod, så endast halva semestern har jag rätt till att bestämma själv.

Detta är enbart lönemässigt, sen måste man även jämföra vad produkter kostar i förhållande till lönen i respektive land.

I Sverige så kan man flytta hemifrån relativt tidigt eller köpa hus om man har en inkomst då priserna inte är så jättehöga i förhållande till lönen.

Men däremot så kostar kläder, restaurangbesök etc betydligt mer, samt kostnader för hyra, tillstånd etc etc en hel del som gör att företagen behöver ta ut vissa priser för att inte gå i konkurs.

I Italien så kostar en lägenhet/villa säkert 10 gånger så mycket i jämförelse med Sverige, men kläder, restaurangbesök med mera kostar nästan ingenting, så dem flesta bor fortfarande hemma hos föräldrarna även när dem är 40+

För att så många som möjligt ska ha råd att unna sig saker som spel så baseras priserna efter detta.

Jag skulle inte klaga om vi hade samma priser för spel, hus etc som Thailand, men då skulle hela landets ekonomi gå i stöpet.

Vi har en väldigt hög standard i Sverige.

Man kan tyvärr inte ha samma priser i alla länder, det skulle bara gynna de länder som har högre löner och de fattigare länderna skulle få det ännu sämre ställt.


signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

ZF
Medlem

Detta kommer ju inte funka såvida de inte även slutar med nycklar. De kan visserligen också begränsas. Men det förtar en del av poängen gissar jag, då de vanligaste verkar vara antingen globala eller för så stora regioner att det ändå finns enorma inkomstvariationer inom dem.

Varför inte starta ett samarbete med Skatteverket, IRS och liknande. Så kan alla betala efter sin egen inkomstnivå istället.

Medlem

varför har usa så mkt billigare än sverige då, inte fan är dom fattiga


signatur

//monster

Testpilot
Skrivet av Mahkizmo:

Att priser varierar per land beror ju på landets medelinkomster i förhållande till priser för tjänster/produkter

Om jag jobbar i Sverige så får jag en lön på 30.000+ SEK/månad.
För samma arbete i Italien så är lönen 10.000-15.000 SEK/månad, kortare semester, samt arbetsgivaren beslutar halva min semesterperiod, så endast halva semestern har jag rätt till att bestämma själv.

Detta är enbart lönemässigt, sen måste man även jämföra vad produkter kostar i förhållande till lönen i respektive land.

I Sverige så kan man flytta hemifrån relativt tidigt eller köpa hus om man har en inkomst då priserna inte är så jättehöga i förhållande till lönen.

Men däremot så kostar kläder, restaurangbesök etc betydligt mer, samt kostnader för hyra, tillstånd etc etc en hel del som gör att företagen behöver ta ut vissa priser för att inte gå i konkurs.

I Italien så kostar en lägenhet/villa säkert 10 gånger så mycket i jämförelse med Sverige, men kläder, restaurangbesök med mera kostar nästan ingenting, så dem flesta bor fortfarande hemma hos föräldrarna även när dem är 40+

För att så många som möjligt ska ha råd att unna sig saker som spel så baseras priserna efter detta.

Jag skulle inte klaga om vi hade samma priser för spel, hus etc som Thailand, men då skulle hela landets ekonomi gå i stöpet.

Vi har en väldigt hög standard i Sverige.

Man kan tyvärr inte ha samma priser i alla länder, det skulle bara gynna de länder som har högre löner och de fattigare länderna skulle få det ännu sämre ställt.

Tack för en fin utläggning!

Det är väl så att den gamla världens uppbyggnad kraschar mot den globala digitala marknaden på underliga sätt. För varför ska det egentligen prissättas efter land? Finns ju vinnare och förlorare på de olika sidorna, och då kommer vi väl tillbaka med det här med rättvisa.

Nu ska jag inte dra det här för långt, men intressant att reflektera kring

Medlem

Jag tänker inte betala en krona mer än vad jag behöver. Men det är klart att företagstopparna vill strypa möjligheterna att komma undan billigt för privatpersonen, deras bonusar på flera miljoner årligen räcker inte till. De vill ha mer.

Sen målar de upp oss som bovarna, som utnyttjar systemet.

Skrivet av Lirilesh:

Jag tänker inte betala en krona mer än vad jag behöver. Men det är klart att företagstopparna vill strypa möjligheterna att komma undan billigt för privatpersonen, deras bonusar på flera miljoner årligen räcker inte till. De vill ha mer.

Sen målar de upp oss som bovarna, som utnyttjar systemet.

Det är väl snarare så att företagen efterskänker delar av kostnaden så att ungdomar i fattigare länder också kan få uppleva gaming.

Men så kommer feta ungar från den rikare västvärlden och utnyttjar detta i syfte att kunna konsumera ännu mer skit. Sen när företagen surnar till på det lätt äckliga kolonialiseringsbeteendet, så stäms det upp i någon slags halvkommunistisk klagosång över att företagen tjänar för mycket pengar.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Slutar använda lågprisställen när företagen gör detsamma.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Geeks Gaming
Skrivet av Mahkizmo:

Jo det fungerar ju överallt förutom för Disney+ och UPlay idag, vet dock inte vad som händer när jag måste förnya mitt kreditkort.

Problemet med exempelvis UPlay och Disney är att om du är folkbokförd i ett land så måste även betalkortet vara utfärdat i samma land, annars nekas köp samt att dem kollar upp din geografiska position via IP-adressen, så du skickas per automatik till butiken i det land du befinner dig i.

Så jag blir omdirigerad till den italienska sidan, då jag befinner mig lokalt i Italien, så får jag inte använda mitt svenska betalkort för UPlay eller Disney+ då det inte överensstämmer med min geografiska position.

Har kollat upp VPN alternativ (vill undvika in i det sista då jag inte vill addera ytterligare avgifter) men om man använder VPN när man registerar sig exempelvis för Disney+, så måste du kontakta kundtjänst efteråt för att låsa upp kontot.

Detta har dem implementerat på UPlay och Disney+ som gör att jag inte kan prenumerera på deras tjänster.

Ska detta införas likadant på Steam, så innebär det att jag kommer nekas köp där också om det kommer att baseras på geografiskt position och utfärdandeland av betalkortet.

Jo det suger ju såklart. Nu pratar jag dock om steam och man säger ju inte ”länder” utan ”regioner”

Skrivet av monsterbenke:

varför har usa så mkt billigare än sverige då, inte fan är dom fattiga

Har ärligt talat dålig koll på priserna där men generellt brukar väl usa visa priser exkl ”tax”?

12
Skriv svar