Sony köper finska Returnal-studion

Robot
Sony köper finska Returnal-studion

Housemarque blir en av bolagets förstapartsutvecklare.

#housemarque, #playstation, #returnal, #sony


Medlem

Hoppsan hejsan. Det är tydligen inte bara Microsoft som köper upp spelstudior numera.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Hoppsan hejsan. Det är tydligen inte bara Microsoft som köper upp spelstudior numera.

Skillnaden är väl att de flesta trodde att Housemarque redan var en av Sonys studior. De har ju i stort sett varit exklusiva sedan Ps3-eran...

Det går även rykten att Bluepoint Games är uppköpta. Japanska Playstation la upp en bild på twitter med deras namn, men den togs bort ganska snabbt.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Jozo:

Skillnaden är väl att de flesta trodde att Housemarque redan var en av Sonys studior. De har ju i stort sett varit exklusiva sedan Ps3-eran...

Det går även rykten att Bluepoint Games är uppköpta. Japanska Playstation la upp en bild på twitter med deras namn, men den togs bort ganska snabbt.

Här får jag fylla i att jag trodde Bluepoint var Sony-ägda. Men tydligen inte...? Lite Titanfall och så.

(Mig äger ingen.)


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Känns som det har varit Sonys taktik länge att investera i mindre studios under en längre period för att hjälpa dom växa och sen när dom levererar en hit så blir dom uppköpta.

Microsoft verkar mer intresserade av att köpa redan stora och etablerade studios, så dom har lite olika tillvägagångssätt verkar det som.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Hoppsan hejsan. Det är tydligen inte bara Microsoft som köper upp spelstudior numera.

Så är det. Skillnaden är väl att Housemarque har cirka 80 anställda, Zenimax har 2300.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Känns som det har varit Sonys taktik länge att investera i mindre studios under en längre period för att hjälpa dom växa och sen när dom levererar en hit så blir dom uppköpta.

Microsoft verkar mer intresserade av att köpa redan stora och etablerade studios, så dom har lite olika tillvägagångssätt verkar det som.

Double Fine Productions
Compulsion Games
inXile Entertainment
Obsidian Entertainment
Playground Games
Mojang Studios
Rare

Aa sjukt stora och etablerade studios.

Dom har gjort ett köp av en publisher där det ingick flertalet spelstudios som möjligtvis skulle anses som stora och etablerade studios.

Avstängd
Skrivet av Påskmust:

Känns som det har varit Sonys taktik länge att investera i mindre studios under en längre period för att hjälpa dom växa och sen när dom levererar en hit så blir dom uppköpta.

Microsoft verkar mer intresserade av att köpa redan stora och etablerade studios, så dom har lite olika tillvägagångssätt verkar det som.

Jag skulle inte kalla insomniac för en liten studio.


signatur

PS5 och inget annat.

Vill minnas att Housmarque hade nåt sjyst snowboardspel i slutet på 90 - början på 2000-talet? Annars har jag nog inte spelat nåt av deras spel. Returnal ser dock bra ut.

Medlem

Var det inte Sony som förvärvade sig studios med "goda samtal, kontakter och kramar"?

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Double Fine Productions
Compulsion Games
inXile Entertainment
Obsidian Entertainment
Playground Games
Mojang Studios
Rare

Aa sjukt stora och etablerade studios.

Dom har gjort ett köp av en publisher där det ingick flertalet spelstudios som möjligtvis skulle anses som stora och etablerade studios.

Rare, Mojang, Obsidian och Double Fine skulle jag säga är ganska stora namn ändå, men antar att vi tycker olika där. Sen menar jag inte att Sonys sätt är bättre heller, är inte intresserad av konsolkrig. Det var bara hur jag hade uppfattat saker och ting.

Skrivet av breahl:

Jag skulle inte kalla insomniac för en liten studio.

Insomniac har ju jobbat nära Sony sedan 90-talet och då var dom inte så stora som dom var idag. Nej, men det beror på hur man ser på saken. Finns så klart undantag.

Flakmonkey

Var väl rätt väntat och jag tror att Sony känner sig tvingande att köpa studios eftersom de annars löper risken att "tappa dem" till MS som har ett betydligt högre tak på sina swish-överföringar än vad Sony har. Kul för Housemarque dock som nu kan satsa fullt ut på AA och kanske även AAA-titlar som de ju började med iom Returnal... Hoppas bara att de inte glömmer sina arkadrötter

Är ju förövrigt lite kul när det blir diskussioner om vad som är rätt sätt att köpa studios och bygga upp sin katalog. Som sportintresserad måste man ju se likheterna med hur gamla fans (Nintendo och Sony) ser på den "nya" utmanaren (MS) och hur fans ser på klassiska fotbollsklubbar och sådana som tagits över av någon otroligt rik person som bara köper sig till framgång likt PSG, Man City, etc etc. Det historiska glorifieras eftersom de har en historia av att fostra spelare (studios) medan den nya tar sig förbi det steget och försöker köpa sig framgång och även en historia genom att köpa bra spelare med och ett klubbmärke med historia (Bethesda). Lägger ingen egen värdering i det, alla bolag gör vad de kan för att tjäna pengar på det sätt som fungerar för dem och så länge de studios som blir uppköpta är nöjda med det så är jag fine med det. Men underhållande att se argumentationen.

KoP
Medlem

Det enda spelet jag lirat utav Housmarque är nog Stardust på Amigan. Det var väl på den tiden dom hette Bloodhouse? Varför bytte dom namn? Någon som vet?

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Var det inte Sony som förvärvade sig studios med "goda samtal, kontakter och kramar"?

Housemarque och Sony har samarbetat på exklusiva spel i 15 år så det har nog förekommit en del samtal, kontakter och kanske även kramar.

Tydligen har studion fortsatt anställa och söka folk även efter Returnal så det blir nog fler lite större projekt framöver.

Skrivet av KoP:

Det enda spelet jag lirat utav Housmarque är nog Stardust på Amigan. Det var väl på den tiden dom hette Bloodhouse? Varför bytte dom namn? Någon som vet?

De gick samman med Terramarque eller vad de hette.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Rare, Mojang, Obsidian och Double Fine skulle jag säga är ganska stora namn ändå, men antar att vi tycker olika där. Sen menar jag inte att Sonys sätt är bättre heller, är inte intresserad av konsolkrig. Det var bara hur jag hade uppfattat saker och ting.
Insomniac har ju jobbat nära Sony sedan 90-talet och då var dom inte så stora som dom var idag. Nej, men det beror på hur man ser på saken. Finns så klart undantag.

Ja, det är lätt att spotta ut sig påståenden utan någon som helst fakta eller underlag vad du baserar ditt påstående på.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Här får jag fylla i att jag trodde Bluepoint var Sony-ägda. Men tydligen inte...? Lite Titanfall och så.

(Mig äger ingen.)

Tydligen råkade PS Japan lägga upp en nyhet om Housemarque-köpet på Twitter men på den tillhörande bilden var det en Bluepoint-logga så det kanske är något mer på gång?

Medlem

Returnal är riktigt bra spel måste jag säga.


signatur

🐖💨💩

Medlem

Vettigt köp. Returnal är ett av få next gen spel som faktiskt är riktigt bra. Kandidat för årets spel, helt klart!

Trots att spelet är lite för svårt för mig, vill jag inte ge upp.

Inaktiv

Bluepoint verkar vara på gång också.

Medlem

Inte så oväntat då de samarbetat under så många år redan och följer mönstret på hur tidigare uppköp gått till. Har inte spelat Returnal så kan inte uttala mig om det men gillar Dead Nation och Alienation så hoppas på något kommande spel i samma stil.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Ja, det är lätt att spotta ut sig påståenden utan någon som helst fakta eller underlag vad du baserar ditt påstående på.

Ber om ursäkt om mina simpla teorier på något sätt har kränkt dig. Ställer mig fortfarande tveksam till det faktum att du inte tycker att Mojang, en studio som vid uppköpet sålt över 50 miljoner ex av sitt spel, inte räknas som en etablerad studio? Skaparna av ett de populäraste spelen genom tiderna?

Medlem

Lite roligt att man ser på vissa forum att dom mer extrema xbox fanboys jämför detta med Bethesda köpet.
Skrivs att Sony tar ifrån dom spel från Housemarque.
Finns även skrivet att tidigare Xbox studion Housemarque köps av Sony.
Poängtera extrema fanboys och inte ni vanliga fans.
Nä detta kan inte jämföras.
Vissa har ju redan trott att både Housemarque och Bluepoint redan ägs av Sony då dom typ varit så gott som exklusiva i 20år, vilket även Insomniac typ va.
Typ 2 spel under 20år som släppts till xbox gör inte studion till en tredje parts studio.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Lite roligt att man ser på vissa forum att dom mer extrema xbox fanboys jämför detta med Bethesda köpet.
Skrivs att Sony tar ifrån dom spel från Housemarque.
Finns även skrivet att tidigare Xbox studion Housemarque köps av Sony.
Poängtera extrema fanboys och inte ni vanliga fans.
Nä detta kan inte jämföras.
Vissa har ju redan trott att både Housemarque och Bluepoint redan ägs av Sony då dom typ varit så gott som exklusiva i 20år, vilket även Insomniac typ va.
Typ 2 spel under 20år som släppts till xbox gör inte studion till en tredje parts studio.

Äh, hade det varit Sony som köpt Bethesda hade det ju låtit annorlunda.

Missförstå mig rätt. Tycker inte alls att det är något fel i att varken MS eller Sony köper studios, om de så är väletablerade eller mindre kända. Är ju så det funkar i denna och många andra branscher. Tycker det är trams att tro på någon slags nidbild av rika knösar med monokel som köper studios bara för att vara "elaka", liksom.

Pengar som styr det mesta här i världen. Lev med det.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Hoppsan hejsan. Det är tydligen inte bara Microsoft som köper upp spelstudior numera.

Sony köpte Psygnosis innan PS1 släpptes, så dom hade någon att göra PS1-spel åt dom. Psygnosis var något av en gigant på den tiden tack vare spelen dom hade släppt till Amigan och släppte många spel till PS1, främst Wipeoutserien.

25 år senare så la dom ner Psygnosis, undrar hur lång tid det kommer ta innan dom lägger ner Housemarque?

Inaktiv

Sony köper upp spelstudios:

Microsoft köper upp spelstudios:

Medlem

Kul för housemarque, välförtjänt efter Returnal. Sony öppnar denna generation starkt jämnfört med Microsoft.

Ser personligen ingen anledning att skaffa xbox mer än för bakåtkompabiliteten och förlusten av Id/Bethesda.

Xb1 blev snabbt en dammsamlare här hemma, verkligen noll att sätta emot i exklusiva stortitlar. Visst är det mest multiplattform man är ute efter spelar ju valet mindre roll.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Sony köpte Psygnosis innan PS1 släpptes, så dom hade någon att göra PS1-spel åt dom. Psygnosis var något av en gigant på den tiden tack vare spelen dom hade släppt till Amigan och släppte många spel till PS1, främst Wipeoutserien.

25 år senare så la dom ner Psygnosis, undrar hur lång tid det kommer ta innan dom lägger ner Housemarque?

Så länge HouseMarque fortsätter att producera lär det inte vara något problem. Orsaken till nedläggningar är ju allt som oftast att spelstudion ifråga misslyckats på något vis. Ett förfarande som inte direkt är unikt för Sony, utan förekommer hos de flesta, även MS (som ex. lagt ned LionHead studios, Ensemble, Press Play m.fl.)


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Medlem

Personer som tycker memeposts bidrar till en diskussion:

Inaktiv
Skrivet av Kyraal:

Personer som tycker memeposts bidrar till en diskussion:

No harm intended. Var en lite skojigt infall på diskussionen om hur fansen tror Sony vs MS hanterar sina uppköp.

123
Skriv svar