Vad vet "alla" egentligen?

Medlem
Vad vet "alla" egentligen?

Jag satt och diskuterade filmer med en jag känner som är född 90, vi är alltså nästan lika gamla och jag frågade vilka karaktärer i Sagan om ringen-filmerna hon gillade. Hon hade inte sett dom och jag blev förvånad eftersom jag förstås tänkte att "alla" i vår generation har sett de filmerna, har någon koppling till Star Wars och Harry Potter.

Men själv har jag alltid haft svårt för "alla vet vem det är" och hamnade där själv, så vad är det som gör att man tror att "alla" vet en sak? De två senaste konstiga kommentarerna som innefattade "alla vet" var en som inte ville förklara vem Regina Lund är eftersom alla vet vem hon var, enligt honom. Även när en bekant spelade en artist vid ett tillfälle men trodde vi alla skulle höra att han lät som Shawn Mendes. Är sånt där pga osäkerhet eller bara norchalans?

I unga dagar så var det vanligt att folk pratade om saker de trodde folk visste, frågade jag det så blev jag ofta hånad. Jag har aldrig riktigt fattat vad folk menade med "Sa du sten" eller "Vem var det som kasta?", jag tror det är tidiga youtubeklipp. Att jag förstår "Du är för dålig för att kasta sten" är för att jag gillade Sagan om ringen filmerna och såg parodin när det begav sig. Jag har fler andra vaga minnen av konstig tystnad varje gång jag frågade under min gymnasietid, nästan som om jag bara blev mer och mer utfryst av det. Den känslan kan jag känna även idag, det finns säkert dom som tror jag kan ha koll på vissa spel bara för att jag skriver på ett forum som i grunden riktar sig till gamers på samma nivå.

Men åter igen kanske jag hamnar i det där automatiskt när jag skämtar om något som kanske berör filmer eller serier för länge sen och tänker att folk fattar vad jag menar. Hade Tillbaka till framtiden-tröja på mig 2015 vid flera tillfällen men bara två-tre personer kopplade det med att fråga om flygande skateboards. Eftersom man i Tillbaka till framtiden 2 så reser man från 1985 till 2015. När jag pratade med några personer som är väldigt insatta inom musikbranchen så blev jag förvånad när en del inte visste vilka Velvet Underground eller Iggy Pop var, vilket vid det tillfället kändes logiskt om man nu är intresserad av musik. Man behöver inte ha lyssnat på dom.

För att förklara min reaktion lite så kändes det lite som om att jag hade pratat med en SSUare som inte känner till Olof Palme eller Tage Erlander. Men mina förvånade tankar håller jag alltid i skallen, vet fler som kan reagera lite överdrivet som en tjej i min klass när flera i klassen inte kände till någon nyhet för att det citat "har varit over the place på internet". Men inte ville förklara vad det handlade om.

Man behöver inte ha koll på Palme eller Erlander om man är aktiv inom SSU, om man är färsk som medlem. Men hur ser ni på folk som tänker att "alla vet detta" "Vet vem där er" och refererar till saker de tror "alla fattar" osv?

Har svårt att veta hur jag ska förhålla mig. Om det visar sig att någon inte vet så förklarar jag också btw.

Skribent

Jag umgås i väldigt blandade åldredkretar och mina (i min värld) självklara 80-tals referenser plockas inte alltid upp av de som är under 30 år.

Men jag har lärt mig att allt är ju inte så självklart och man bara kan räkna med att "alla vet" under perioden en person levt.

Jag funderar inte så mycket på det, utan förklarar gärna om någon inte fattar. Det har ju många gånger också skapat intresse för personen i fråga som sen t.ex. sett filmen eller rent börjat lyssna på en musikgrupp jag namedroppat.

En gamling som jag har inte heller koll på de "självklara" senaste trenderna, så där får gärna den yngre generationen lära mig.

Blir ge och ta över generationsgränsen


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Har själv ingen aning om vem Regina Lund är.

Jag känner inte ens namnet eller personen på bild. Min spontana tanke var att hon säkert jobbar på SVT eller något, eftersom jag inte tittar på TV. Det skulle förklara varför någon kan tro att alla känner till henne.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Regina_Lund


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Vad är det att förhålla sig till? Förstår inte riktigt poängen här, självklart finns det folk som har bättre o sämre koll på populärkultur etc.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Vad är det att förhålla sig till? Förstår inte riktigt poängen här, självklart finns det folk som har bättre o sämre koll på populärkultur etc.

Jag kanske var otydlig men det jag frågade var varför många hamnar där i tanken att ”alla vet ju vem det är” ”ni hör ju vem det är” ect

Medlem

Den största kulturkrocken är när man pratar med artonåriga praktikanter på jobbet. Det är då man verkligen märker att man börjar bli gammal när de inte har en aning om "saker som alla vet om"...

Inaktiv

Jag försöker aktivt att inte påtala när folk inte vet saker som jag tycker är uppenbart. Förutom när det gäller "Top Gun", tror det började när jag pluggade och någon inte hade sett den och vi i princip tvingade honom att se denna kultrulle. Och detta gör jag fortfarande skämtsamt om någon inte har sett den, och den blir ju vanligare då det faktiskt börjar bli till åren nu.

Annars är det nog mest jag som blir "gubbförklarad" då jag inte använder fb, ig, twitter etc. Men även här tar jag det med ro och bjuder på mig själv.

Men som svar på din fråga som jag la märke till nu i efterhand så tror jag att det har med ens normalbild att göra. Det som är vanligt i ens "egna" värld antar man kanske är vanligt för alla.

Medlem

Man märker ju att gammal teknik blir mer eller mindre bortglömd.

Till exempel, en kompis har en tonårig son och dom flyttade för ett tag sedan, och när dom höll på och rensade bland gamla grejer så dök några VHS-band fram och han frågande vad det var för något konstigt.

Medlem

Min mamma och dotter missförstår varandra precis hela tiden på grund av det där. Det är som om de talar olika språk eller lever i olika världar. Nästan tragikomiskt hur jag måste in och tolka mellan dem ibland.

Jag förmodar att det till stor del är en generationsfråga. Populärkulturen tar sig helt andra uttryck nu är när min mamma var ung.

Sedan vill jag minnas att jag förr om åren kunde skämmas över att inte veta sådant som förväntades av mig, oavsett om det gällde en filmreferens eller ett programmeringsramverk. Idag känner jag nästan tvärtom. Det är roligt att fråga. Den som förutsätter att man känner till något brinner ofta för det, därför blir det också roligt att höra dem förklara what the fuss is about


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Tycker det är värre när man vänder på det och människor är arroganta med sin egen okunskap. Exemplvis när folk på ett kaxigt sätt kläcker ur sig "Jag vet inte ens vem det är" och implicerar att eftersom de saknar insikt i personen eller ämnet så är det inte värt att veta.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Häromveckan visste inte en kompis vad batchnummer betyder, 25år.
Tror det kan vara hälsosamt att alltid utgå vad man själv upplever är uppenbart behöver inte vara det för andra. Men ändå.. hur kan man missa vad batchnummer är för något. Har man aldrig kollat vad som står på förpackningen från mataffären?


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Inaktiv

Beror väl på ens vänskapskrets, umgås man mycket med folk som har samma intresse så vänjer man sig lätt och kan tro att andra vet lika mycket om X som dem.

Skribent
Skrivet av Hanzo:

Har själv ingen aning om vem Regina Lund är.

Jag känner inte ens namnet eller personen på bild. Min spontana tanke var att hon säkert jobbar på SVT eller något, eftersom jag inte tittar på TV. Det skulle förklara varför någon kan tro att alla känner till henne.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Regina_Lund

För mig har hon varit skådisen/sångerskan som var ihop med Joakim Thåström.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av dTexN:

Häromveckan visste inte en kompis vad batchnummer betyder, 25år.
Tror det kan vara hälsosamt att alltid utgå vad man själv upplever är uppenbart behöver inte vara det för andra. Men ändå.. hur kan man missa vad batchnummer är för något. Har man aldrig kollat vad som står på förpackningen från mataffären?

Vad fan är batchnummer för något?

Edit: Jag kom på vad det var, men skulle knappast påstå att det är nåt som "alla" känner till, förrän man saknar en vara som återkallats pga produktionsfel. Långt ifrån alla livsmedel är en försedda med batchnummer.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

För mig har hon varit skådisen/sångerskan som var ihop med Joakim Thåström.

För mig är hon Mona i Rederiet

Samt den svenska rösten till April Ryan i Den längsta resan.

Skribent
Skrivet av Danster:

För mig är hon Mona i Rederiet

https://new.static.tv.nu/18682363?forceFit=0&height=720&quali...

Samt den svenska rösten till April Ryan i Den längsta resan.

Ja just det! Rederiet!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Mitt ex hade aldrig hört talas om Hells Angels och hade inte den blekaste aning om vad det var, tyckte det var lite konstigt.

Medlem

För typ två år sedan så hörde jag namnet Greta Thunberg för första gången och jag trodde först att det var någon äldre dam tills jag fick veta att det var en skolflicka.

När jag bodde i Torsby så köpte jag eller lånade lite olika filmer både äldre och nyare men det fanns en person där som brukade säga till mig när jag skulle se någon äldre film för första gången. ”Du lever i ett kulturellt mörker” ungefär som att det skulle vara något fel bara för att man har missat någon film.

Anser att man kan inte ha koll på allt eller ha sett allt och man ska inte ta det förgivet att alla har sett Tillbaka till Framtiden (som för övrigt var mina favorit filmer som barn) eller Sagan om Ringen.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av Danster:

För mig är hon Mona i Rederiet

https://new.static.tv.nu/18682363?forceFit=0&height=720&quali...

Samt den svenska rösten till April Ryan i Den längsta resan.

Känner till Regina Lund lite grann och jag såg ju Rederiet både när det begav sig plus att jag såg igenom hela serien på nytt efteråt men hade missat att det var hon som spelade Mona


signatur

ゼルダの城

Medlem

Rederiet är en serie alla borde känna till! Klassiskt intro också! https://youtu.be/zTfKcRcibyg

Inaktiv
Skrivet av Johan Lorentzon:

För mig har hon varit skådisen/sångerskan som var ihop med Joakim Thåström.

För mig är hon kvinnan som var med i "Snutarna" (har jag för mig?).

Medlem

Har haft fortsatt koll på Regina Lund, som att hon var med i nyversionen av Kärlekens språk (inte alls lika framgångsrik som originalet), den mediokra thrillern Sjön och sedermera new age-flummare. Att hon varit tillsammans med Pimme hade jag dock förträngt. Minns tyvärr inte heller tillräckligt av Snutarna.

Regina Lund är väl annars typexemplet på någon "alla" borde känna till under en given period, dvs typ slutet av 90-talet. Lite som Killinggänget under samma period. Man behövde inte ha sett något av deras alster, men att aldrig ens hört talas om Killinggänget under 90-talet, well, då gick du i blöja (dvs antingen var väldigt liten eller väldigt gammal).

Flakmonkey

Svårt att förvänta sig att någon ska förstå referenser när det eller den man refererar till inte varit aktuellt under deras livstid. Jag förstod inte alla referenser som mina föräldrar, äldre släktingar, etc drog för mig. Dels för att de var gamla men också för att de var från en annan värld. Mina föräldrar kommer från norrlands inland båda två men jag är uppvuxen i stockholm så när vi åkte dit på semester och de började prata om jakt, sågverk, gruvan, etc ja då var man ju helt lost även om det ju var sådant som var aktuellt tidsmässigt.

Det viktiga där är i min mening inte att man måste förstå det, utan det viktiga är att inte avslå det som oviktigt och ännu bättre är om man då är nyfiken och faktiskt tar reda på vad det är. Att göra då är ju upp till båda individen som är förvirrad men också den som drar en liknelse med en referens som går över huvudet på den man talar med.

Gjorde detta en del i helgen då min guddotter hälsade på på landsstället. Hon är 16 år och såklart superhipp och med "på allt" som händer på sociala medier. Vi snackade då en del om musik och såna saker och kom då speciellt in på två saker, sveriges bidrag till popvärlden samt västkustshiphop, hon är uppenbarligen en stor fan av Tupac men hade ingen aning om vilka NWA var och Dr Dre för henne är hörlurarna, ingen koll alls på allt han ligger bakom. Så vad gjorde vi då? Jo vi kollade på dokumentärer på Netflix om sagda ämnen och vips så fick hon lära sig om dennis pop, max martin, abba, etc etc och en ny värld öppnade upp. Samma sak när vi tittade på the defiant ones på netflix och hon fick lära sig om 90-talets oroligheter i USA som ju inte är helt olika från det vi såg främst 2020 och musiken som kom från det med hennes favorit Tupac men också allt annat med Snoop, etc etc etc.

Nu kan man ju inte sätta alla framför dokumentärer, det måste ju finnas ett intresse för att lära sig någonstans, men personligen tycker jag det är superviktigt att vara nyfiken. Inte att lära sig allt förstås med alla detaljer men att ha en övergripande förståelse för mycket så att man inte bara slår ifrån sig. Och det allra viktigaste är kanske ödmjukheten i att erkänna för sig själva att jag inte kan allt och bara för att jag inte kan någonting så är det inte relevant för mig att veta.

Sen så var ju det här popkulturella exempel som på det stora hela kanske inte är så viktiga. Jag menar visst är det bra att veta vilka Rolling Stones var men gör man det inte så är det ju inga superkonsekvenser. Vad som däremot skrämmer mig är när det handlar om historia, vetenskap, etc. Tex när man stöter på människor som knappt känner till Berlinmuren, vad den stod för och vad dess fall innebar och anledningen till att de inte gör det är för att det "inte är viktigt" för mig här och nu. Säger inte att man ska leva i det förflutna, men jag tycker att man måste känna till det. Det som hände för 10 år sedan påverkas världen och oss som människor, det som hände för 50, 100, 500 och tusentals år sedan påverkar hur människor agerar mot varandra. Bra att känna till sånt inte bara för att man ska förstå hur hemska vi människor är och att vi verkligen inte alltid lär oss men också ett bra sett att lära sig att vi faktiskt också gör framsteg och under perioder gör det enormt snabbt.

Farornas Konung

Det konstigaste jag varit med om var när jag skulle handla på en Willys butik och en anställd inte visste vad buljongtärning var för något, och var tvungen att påkalla förstärkning..

Backloggens befriare
Skrivet av JonseredRocks:

Det konstigaste jag varit med om var när jag skulle handla på en Willys butik och en anställd inte visste vad buljongtärning var för något, och var tvungen att påkalla förstärkning..

En så kallad klassiker!

Min absolut mest oväntade upplevelse var en lärare jag hade, som var väldigt musikintresserad, 40-talist som han var, blev jag då extremt förvirrad när han inte ens visste vem Neil Young var.
Hur man kan vara samtida med en så känd artist, intresserad av den typen av musik, och inte ens kunna känna igen namnet var verkligen underligt. Han trodde mig knappt när jag började berätta om honom, av samma anledning, "hur skulle jag kunna ha missat honom?".
Sagt och gjort plockade han fram Bonniers musiklexikon och slog upp Neil Young, och han blev ungefär lika häpen som jag varit.
Det hela slutade med att jag köpte Neil Youngs Greatest Hits till honom.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

En så kallad klassiker!

Min absolut mest oväntade upplevelse var en lärare jag hade, som var väldigt musikintresserad, 40-talist som han var, blev jag då extremt förvirrad när han inte ens visste vem Neil Young var.
Hur man kan vara samtida med en så känd artist, intresserad av den typen av musik, och inte ens kunna känna igen namnet var verkligen underligt. Han trodde mig knappt när jag började berätta om honom, av samma anledning, "hur skulle jag kunna ha missat honom?".
Sagt och gjort plockade han fram Bonniers musiklexikon och slog upp Neil Young, och han blev ungefär lika häpen som jag varit.
Det hela slutade med att jag köpte Neil Youngs Greatest Hits till honom.

Jag vet heller inte vem Neil Young var. Men o andra sidan så är jag ju inte så gammal heller.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Annars är det nog mest jag som blir "gubbförklarad" då jag inte använder fb, ig, twitter etc.

Nu kommer en jobbig insikt för dig: Det är bara gubbar som använder de sociala medier du nämner ovan. Kidsen har gått vidare för länge sen. 😎

Själv funderar jag på att skaffa fb. Men det går nog över tänker jag.


signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Medlem

Svårt att veta vad "alla" vet även inom ens ålderskrets. sen 80-talist här och jag har ingen koll på vem Regina Lund, Smurf-lan och killing(?) gänget är. På samma sätt antar jag inte heller att alla vet vem eller "vad" silver fang är (svensk dubbat var dock lustig, vad är det, 2-3 röstskådisar?) eller vem Jason Voorhees är. Så jag antar att man kanske bara bör anta att man inte kan anta att det finns något som "alla" vet. 🤪

Inaktiv
Skrivet av Distordera:

Nu kommer en jobbig insikt för dig: Det är bara gubbar som använder de sociala medier du nämner ovan. Kidsen har gått vidare för länge sen. 😎

Själv funderar jag på att skaffa fb. Men det går nog över tänker jag.

Se hade jag inte en aning om, men vad är det då som används? Tiktok vet jag dock om även om jag är osäker på vilken funktion den fyller

Medlem

Alla vet att man inte spelar hög musik på allmänna platser, man använder hörlurar istället.

Skriv svar