MMA och kampsport

phi
Medlem

När ska du komma och hälsa på oss på Northpaw då? VI har ju några Gracie Barras som rullar runt här på mattorna.

Medlem

Fjolligt med kampsport när allt man behöver är en tom ölflaska 😉


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Skribent
Skrivet av phi:

När ska du komma och hälsa på oss på Northpaw då? VI har ju några Gracie Barras som rullar runt här på mattorna.

Ja! AGS är faktiskt systerklubb med oss, anslutna till GB via oss och får sina grader får från Lidköping via oss.

Och yes, jag har faktiskt tänkt besöka ett antal gånger. Var inbjuden av Bäckström att göra besök innan ni öppnade, men pandemin satte stopp för det. Familjen och jag spenderar lite tid i Luleå under somrarna och då är tanken att komma förbi er och köra lite. Dessvärre har pandemin varit samma orsak att jag uteblivit senaste två somrarna på grund av att vi haft karantän i två veckor om man varit och tränat på andra klubbar. MEN nu till sommaren lär jag definitivt komma förbi!


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent

Var det någon som såg ONE X i helgen?

Väldigt mycket roligt, MMA, Thai och grappling. Sen Mighty Mouses match mot Rodtang under mixade regler. Rodtang är ju Thaiboxare medan Musen är MMA-utövare. Så de körde varannan rond Thaiboxning och varannan MMA. Blev väldigt intressant! Pratar lite om det här:


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av HylzaN 2-0:

Fjolligt med kampsport när allt man behöver är en tom ölflaska 😉

En kompis till mig blev faktiskt oprovocerat slagen med en ölflaska (glas) i skallen bakifrån på krogen. Blodig och (antagligen) yr brottade han ned snubben och höll fast honom tills vakterna kom.


signatur

"Writer and Fighter"

phi
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja! AGS är faktiskt systerklubb med oss, anslutna till GB via oss och får sina grader får från Lidköping via oss.

Och yes, jag har faktiskt tänkt besöka ett antal gånger. Var inbjuden av Bäckström att göra besök innan ni öppnade, men pandemin satte stopp för det. Familjen och jag spenderar lite tid i Luleå under somrarna och då är tanken att komma förbi er och köra lite. Dessvärre har pandemin varit samma orsak att jag uteblivit senaste två somrarna på grund av att vi haft karantän i två veckor om man varit och tränat på andra klubbar. MEN nu till sommaren lär jag definitivt komma förbi!

Ah det var som tusan. Jag kände faktiskt inte till kopplingen mellan AGS och Gracie Barra då jag själv kommer från den andra klubben här i stan som ej ska nämnas

Ja, den här jäkla pandemin ställer till det. Skulle just börja gradera mot blått (har inte kört BJJ direkt utan mer MMA och nu fokus på Muay Thai) och hade väl haft det idag och säkert ett par stripes om det inte vore för att allt bara stängde ner. Nåja, är jag på mattan och krälar runt när du tittar förbi så kommer jag fram och hälsar så kan vi rulla lite så får du förnedra en noob.

Skribent
Skrivet av phi:

Ah det var som tusan. Jag kände faktiskt inte till kopplingen mellan AGS och Gracie Barra då jag själv kommer från den andra klubben här i stan som ej ska nämnas

Ja, den här jäkla pandemin ställer till det. Skulle just börja gradera mot blått (har inte kört BJJ direkt utan mer MMA och nu fokus på Muay Thai) och hade väl haft det idag och säkert ett par stripes om det inte vore för att allt bara stängde ner. Nåja, är jag på mattan och krälar runt när du tittar förbi så kommer jag fram och hälsar så kan vi rulla lite så får du förnedra en noob.

Haha, den "andra" Gracie? Det är ju lite rivalitet mellan just GA och GB, men jag har pratat en del med Alex genom instagram, han är schyst. Jag förstår dock att han måste hålla sig till GAs regler och sånt för att inte tappa "licensen". Det är lite tråkigt att klubbtillhörighet ska vara så känsligt. Speciellt utomlands, då är man ju en förrädare om man tränar med andra. Här i Sverige är det ju annorlunda, vi är ju mer öppna och korstränar gärna för få mer erfarenhet. De flesta klubbar har ju öppna mattor som andra klubbar är välkomna på.

Innan pandemin så höll vi läger på AGS lite nu och då. Brukade komma ett gäng från Umeå och så höll vi helgläger och även graderade och sånt. Mattias (min coach) är ju enda GB svartbältet norr om Sundsvall (jag hoppas bli det andra ). Nu har ni ju brunbälten själva, så strecken kan ni ge och även bälten upp till lila. Men det brukar vara roligare och få bälten och streck när det är på ett läger med massa folk.

Tror det kan vara så att två från oss kommer och tävlar på submission only-tävlingen. Tyvärr är jag upptagen annars hade jag åkt med som coach.

Men absolut! Jag hojtar om jag är i krokarna så får vi rulla lite!


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent

Jag var med i egenhet som brunbälte i en Off the Mats Podcast och pratade lite om kampsport och BJJ-scenen i Sverige. Vi var en panel från olika klubbar i världen, men olika bältesgrader. Jag representerade brunbältet i gruppen. Det var riktigt roligt att vara med och ger en liten bild om vad vi sysslar med.

Off the mats podcast Episode 100

Lyssna gärna.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Khamzat fortfarande obesvarad. Men idag fick han slita.
Så idag lärde jag mig att han inte är svensk och att han inte blir mästare så länge Usman står ivägen. Synd.

Medlem

Snyggt av Sterling att förtjäna bältet och bli mästare.

Skribent
Skrivet av Ralf:

Khamzat fortfarande obesvarad. Men idag fick han slita.
Så idag lärde jag mig att han inte är svensk och att han inte blir mästare så länge Usman står ivägen. Synd.

Han mötte andra rankade i divisionen, så det är klart han skulle få slita för födan. Burns är bra överallt, slår stenhårt, världsklass bjj och bra brottning. Det som var bra med denna fight var att vi fick se mer från Khamzat, han har haka och kan gå 3 ronder. Dessutom så såg strikingen bra ut när han inte föll in och började gun-slinga. Lite mer taktik och återhållsamhet så tror jag han kan ta bältet i framtiden. Men som du säger, Usman just nu är för svår match. En annan sak som kan ha påverkat Khamzat är Ramadan, han är under fasta-period nu. Khabib valde ju att inte gå matcher när det vara Ramadan, vilket nog hade varit smart också för Khamzat.

Underhållande match vilket som.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Han mötte andra rankade i divisionen, så det är klart han skulle få slita för födan. Burns är bra överallt, slår stenhårt, världsklass bjj och bra brottning. Det som var bra med denna fight var att vi fick se mer från Khamzat, han har haka och kan gå 3 ronder. Dessutom så såg strikingen bra ut när han inte föll in och började gun-slinga. Lite mer taktik och återhållsamhet så tror jag han kan ta bältet i framtiden. Men som du säger, Usman just nu är för svår match. En annan sak som kan ha påverkat Khamzat är Ramadan, han är under fasta-period nu. Khabib valde ju att inte gå matcher när det vara Ramadan, vilket nog hade varit smart också för Khamzat.

Underhållande match vilket som.

Ja mitt inlägg kanske blev lite för pessimistiskt. Men man/jag har ju gått och trott/hoppats på nya kabib.
Att han är topp 3 i division och fortfarande obesegrad är ju inte direkt dåligt 😊

Men jag tyckte inte att han fick ut något av sin brottning. Och hur ska han då kunna få ut något mot Usman eller covinton?

Sen är han ju tuff och går framåt men han hade lätt kunnat bli knockad med alla fina smällar han fick. Bra haka Jo visst men bättre att skydda sig emot smällarna.

Men är det så att han var sliten pga Ramadan så är det ju en ännu mer imponerande vinst. Men också ett bevis på att han måste skärpa sig och vara smartare.
Slåss mot eliten när man är dåligt förberedd är ju bara idiotiskt. Han vann ju inte övertygande utan han vann en rond tydligt och knappt den 3e

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Underhållande match vilket som.

Verkligen. Den måste fått bonusen.

Skribent
Skrivet av Ralf:

Ja mitt inlägg kanske blev lite för pessimistiskt. Men man/jag har ju gått och trott/hoppats på nya kabib.
Att han är topp 3 i division och fortfarande obesegrad är ju inte direkt dåligt 😊

Men jag tyckte inte att han fick ut något av sin brottning. Och hur ska han då kunna få ut något mot Usman eller covinton?

Sen är han ju tuff och går framåt men han hade lätt kunnat bli knockad med alla fina smällar han fick. Bra haka Jo visst men bättre att skydda sig emot smällarna.

Men är det så att han var sliten pga Ramadan så är det ju en ännu mer imponerande vinst. Men också ett bevis på att han måste skärpa sig och vara smartare.
Slåss mot eliten när man är dåligt förberedd är ju bara idiotiskt. Han vann ju inte övertygande utan han vann en rond tydligt och knappt den 3e

Jag håller helt med i det mesta här, han behöver vara mer taktiskt och sen inte bli indragen i slagdueller på det där viset. För han har en bra jabb, som dessutom är hård. Sätta upp kombinationer istället för att bara börja veva med haka högt. Det var lite frustrerande att se för han kan vara taktiskt när han vill, men väljer att inte vara det. Detta måste fixas.

Angående brottningen så undvek han medvetet nedtagningarna, han fick ju in dem rätt lätt i första ronden men sen valde att ställa sig upp och det var på grund av att han var rädd för Burns grappling. Han sa själv att Burns har en tendens att låsa upp folk i armbars när han blir nedtagen och detta respekterade Khamzat. Däremot borde han kunnat gå på nedtagningar i 3e ronden när Burns var trött tycker jag.

De både fick Fight of the Night-bonusen och jag tror de fick den nya Fan-bonusen på 60 000 i kryptovaluta också?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Hur gick det för tjejetinern inatt?

Kriminell och fått svensk asyl? Hur?

Medlem
Skrivet av Kellini:

Kriminell och fått svensk asyl? Hur?

Svår information att hitta?

Skribent

Khamzat vann i helgen och är nu rankad 3an. Gissar en match till och han får titelmatch mot Usman. Mins lite djupare tanker kring framtiden för både Burns och Chimaev finns här.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent

Det här är en mer allvarlig sak. Waldo Zapata, en av Sveriges bästa BJJ-utövare, men också en fantastiskt MMA-kommentator på Viasats UFC-sändningar. 2020 fick han gallgångs-cancer vilket är en väldigt dålig diagnos, efter operation och cellgiftbehandling lyckades han bli av med skiten. Men nu har cancern blossat upp igen och svenska sjukvården har inte längre något svar eller behandling och allt ser väldigt mörkt ut. Han fick då veta att Tyskland har en ny typ av behandling för just denna typ av cancer och är där nu på behandling, en sista chans. Dessvärre kostar detta massor med pengar, inte bara behandlingen, men resorna, boende och inkomstbortfall. Det är inte heller säkert det kommer hjälpa, men det är sista halmstrået att greppa. Så hans vänner skapade en gofoundme-kampanj så folk kan donera för att hjälpa Waldo och hans familj på fru och två döttrar.

Snälla FZ, donera lite eller mycket. Det här är en man som gett otroligt mycket av sig själv till kampsportssverige och jag hoppas vi kan ge tillbaka,

Här är länken till gofoundme


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent

Josefine "Thunder" Knutsson får en chans på ett UFC-kontrakt genom en turnering den 9-10 juni i Kina. Håll tummarna för henne!


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av phi:

När ska du komma och hälsa på oss på Northpaw då? VI har ju några Gracie Barras som rullar runt här på mattorna.

Ehm, kom på nu att jag var ju och tränade med er för några veckor sen. Hjälpte även till med nybörjarpasset. Körde jag med dig något? XD


signatur

"Writer and Fighter"

phi
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ehm, kom på nu att jag var ju och tränade med er för några veckor sen. Hjälpte även till med nybörjarpasset. Körde jag med dig något? XD

Det var som fasen. Nej, jag har inte kört nå BJJ sen Altan Celik var förbi och körde lite med oss och graderade Niklas till svart. Synd!

Skribent
Skrivet av phi:

Det var som fasen. Nej, jag har inte kört nå BJJ sen Altan Celik var förbi och körde lite med oss och graderade Niklas till svart. Synd!

Det var den veckan jag var där, men åkte hem på torsdagen innan helgen där lägret var.

Men jag kommer nog upp snart igen. Har lovat Caro hos er att försöka komma upp och köra mer med henne. Inte så många i hennes storlek


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Efter ufc 279.

En sport utan bröderna Diaz är en mycket tråkigare sport.
Khamzat eller det mycket roligare namnet som covington gav honom cumshot är ju riktigt duktig. Och i efterhand så känns det som det vore en sån jävla missmatch om han mötte daiz.
Tjejer är rätt trist att se. Men snyggt avslut. ( Jag gillar att se JJ , cyborg och Ronda) men i övrigt är jag nog tyvärr sexistisk eller vad ni nu vill kalla det.

Kinesen är en riktig hårding. Sånt gillar jag fuck viktklasser. Och för övrigt borde det bara finnas max 3 viktklasser. Under 160. 160-200 och över 200. Eller kör bara 2 som i Pride. Under eller över 185 (har jag för mig)

Medlem
Skrivet av Ralf:

Efter ufc 279.

En sport utan bröderna Diaz är en mycket tråkigare sport.
Khamzat eller det mycket roligare namnet som covington gav honom cumshot är ju riktigt duktig. Och i efterhand så känns det som det vore en sån jävla missmatch om han mötte daiz.
Tjejer är rätt trist att se. Men snyggt avslut. ( Jag gillar att se JJ , cyborg och Ronda) men i övrigt är jag nog tyvärr sexistisk eller vad ni nu vill kalla det.

Kinesen är en riktig hårding. Sånt gillar jag fuck viktklasser. Och för övrigt borde det bara finnas max 3 viktklasser. Under 160. 160-200 och över 200. Eller kör bara 2 som i Pride. Under eller över 185 (har jag för mig)

Ja, roligt att du nämner Pride, det hade varit så myclet bättre. För många viktklasser.
Det var magiskt på nå sätt. Jag såg alla Pride och jag satt alltid hemma redo att ladda ner när det släpptes på DC och senare torrentz


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Ralf:

Efter ufc 279.

En sport utan bröderna Diaz är en mycket tråkigare sport.
Khamzat eller det mycket roligare namnet som covington gav honom cumshot är ju riktigt duktig. Och i efterhand så känns det som det vore en sån jävla missmatch om han mötte daiz.
Tjejer är rätt trist att se. Men snyggt avslut. ( Jag gillar att se JJ , cyborg och Ronda) men i övrigt är jag nog tyvärr sexistisk eller vad ni nu vill kalla det.

Kinesen är en riktig hårding. Sånt gillar jag fuck viktklasser. Och för övrigt borde det bara finnas max 3 viktklasser. Under 160. 160-200 och över 200. Eller kör bara 2 som i Pride. Under eller över 185 (har jag för mig)

Jävla cirkus runt UFC 279 och att de ens fick ihop det är ett mysterium. Vissa tror ju att allt till och med var planerat av UFC, bråket, viktmissen etc så de kunde stuva om kortet. Just för att matchen mellan Diaz och Khamzat inte skapat den hajp de trodde.

Var i alla fall intressant och se Khamzat brotta sönder Holland trots att det var en viktklass upp. Men visar ju också att det är där han ska vara och inte banta ned sig till 170.

Li fick nog sämsta möjliga deal av all skit som hände på kortet. Han skulle få gå sin första co-main event och hade till och med köpt en kostym för presskonferensen. Konferensen blir inställd just när han ska gå upp (finns ju en film där man kan se hur besviken han blir). Sen timmarna efter blir han av med sin co-main-plats och får möta en mycket tynger fighter än han skulle möta. Som grädde på moset förlorar han matchen på grund av dåliga domaren...snacka om att han fick the short end of the stick.

Angående tjejerna i UFC så har de legat efter rätt mycket i skill level, mest för att killarna haft försprång i många år med att träna MMA, men framför allt ha möjligheten till en professionell karriär i sporten längre. Det syns fortfarande i att det finns stora glapp i skill levels i vissa divisioner. Ta Valentina Shevchensko, hon får ju de flesta i hennes division att se ut som amatörer. Detsamma var när Rhonda Rousey var som störst. Sen kom Nunes ikapp henne och då blev det annorlunda. Det är väl också egentligen nu som det börjar reda ut sig lite i nivå inom damdivisionerna.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Huvudmatchen var mer underhållande än bra. Att Diaz vann säger mer om Fergusons form. Tänk hur Khamzat hade mosat Diaz. Nästan tur att det blev som det blev. Leech lär väl bli kompenserad på nått sätt. Konstigaste domslutet på länge.

Skribent
Skrivet av boneless:

Huvudmatchen var mer underhållande än bra. Att Diaz vann säger mer om Fergusons form. Tänk hur Khamzat hade mosat Diaz. Nästan tur att det blev som det blev. Leech lär väl bli kompenserad på nått sätt. Konstigaste domslutet på länge.

Leech blev kompenserad av UFC genom att han förlorade sin rakingplats av förlusten. Dana White och c:o verkar inte ha brytt sig alls om honom. Han var på Ariel Helwanis show och berättade där hur besviken han är på hur han blivit behandlad. Rodriquez var ju till och med 10 pound tyngre än honom.


signatur

"Writer and Fighter"

Skriv svar