Förra året släpptes det mer än ett Steam-spel i timmen

Robot
Förra året släpptes det mer än ett Steam-spel i timmen
Medlem

Borde vara nån form av kvalitetskontroll tycker man


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kan inte annat än att hålla med Molotov. Det finns så överdrivet mycket skit som släpps där numera.

Redaktör
Ponny

MÅSTE SPELA ALLA!

(Nej.)


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Molotov:

Borde vara nån form av kvalitetskontroll tycker man

Varför? De behöver inte vara dåliga för att de inte säljer som smör i solsken.
Att någon ska sitta och diktera vad som får säljas och inte låter som det hör hemma i Kina. Visst kan man klara sig utan spel som endast kan beskrivas som en "scam". Men alla bör få chansen att släppa sitt första spel om de brinner för det.

Medlem

Har steam någon redaktör som tipsar om nya okända godbitar?

Det finns säkert massor av bra spel man missar pga de drunknar i mängden.

Medlem
Skrivet av loerk:

För min egen del tänker jag att en kvalitetssäkring skulle rensa bort mycket av ”skräpspelen” och se till att fokus landar på det som är bra. Idag upplever jag att det blir ett sådant brus av den stora mängden spelsläpp att jag får svårt att sortera ut det som är bra. Men det är bara så jag ser på det😊


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem
Skrivet av beersgarden:

För min egen del tänker jag att en kvalitetssäkring skulle rensa bort mycket av ”skräpspelen” och se till att fokus landar på det som är bra. Idag upplever jag att det blir ett sådant brus av den stora mängden spelsläpp att jag får svårt att sortera ut det som är bra. Men det är bara så jag ser på det😊

Vem bestämmer vad som är skräp då? Så bara för att du inte orkar söka själv ska saker sållas bort helt? Inte som att det är speciellt svårt att se vad som är en ren scam och vad som faktiskt innehåller något av värde.

Avstängd

Otroligt mycket av det där, säkert 95%, är rent skräp. Shovelware som inte borde finnas på butiken öht. Fejkspel, uppenbara upphovsrättsöverträdelser, porr, achievement-spam. Etc.

Det är tragiskt att all den skiten tillåts finnas på store, sänker min bild av Steam överlag när man ser all skit och all cringe som finns, dessutom känns hela sidan bloated och någon quality assurance måste fan införas och butiken rensas ut.

Medlem
Skrivet av loerk:

Varför? De behöver inte vara dåliga för att de inte säljer som smör i solsken.
Att någon ska sitta och diktera vad som får säljas och inte låter som det hör hemma i Kina. Visst kan man klara sig utan spel som endast kan beskrivas som en "scam". Men alla bör få chansen att släppa sitt första spel om de brinner för det.

Tycker inte alls det är något fel, det hade gjort Steam mycket roligare och lättare att använda. Man har väl fortfarande chansen att släppa sitt spel via sin egna hemsida?

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Tycker inte alls det är något fel, det hade gjort Steam mycket roligare och lättare att använda. Man har väl fortfarande chansen att släppa sitt spel via sin egna hemsida?

Ja, och varför ska de förhindras att sälja det på steam? Det är svårt att lyckas i branschen och erat svar är att göra det ännu svårare?
Filtrera bort skiten om det stör er så mycket.

Medlem

Jag lirar ju bara trippel A och AA-spel så jag missar inget som släpps på Steam. Har inga problem att hitta o vraka i butiken. Indie-Retro crappet går bort för egen del. Synd om er som gillar sånt bara. Då blir det nog svårare att hitta i butiken.

Skrivet av xverminator:

Har steam någon redaktör som tipsar om nya okända godbitar?

Det finns säkert massor av bra spel man missar pga de drunknar i mängden.

Finns ju många bra Steam community grupper och spel-kuratorer att gå med i som tipsar om fina spel.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem
Skrivet av xverminator:

Har steam någon redaktör som tipsar om nya okända godbitar?

Det finns säkert massor av bra spel man missar pga de drunknar i mängden.

Ja, de har användarna och communityn som FZ!


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Bra att de släpper massor av spel, sen plockar man upp guldkornen. Jag vill inte att en butik eller annan än jag bestämmer vilka spel jag ska kunna köpa, det är värdelöst.

Medlem
Skrivet av loerk:

Ja, och varför ska de förhindras att sälja det på steam? Det är svårt att lyckas i branschen och erat svar är att göra det ännu svårare?
Filtrera bort skiten om det stör er så mycket.

Du verkar ta frågan om spel-gallring väldigt personligt.

Då kan de göra en egen sida med skräpspel och samla allt sådant där utan någon koppling till bra spel. Då stör det inte mitt flöde och du får som du vill genom att utvecklarna får fortsätta sälja sina produkter även om det är kass kvalitet på en del.

Och ja: om Valve avlönar mig kan jag ta en för laget och börja som officiell spel-avdömare på Steam och gallra bort sånt som jag inte tycker är bra. Överhängande risk att det enda som blir kvar är rollspel och strategispel, men det är smällar man får ta.


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem
Skrivet av xverminator:

Har steam någon redaktör som tipsar om nya okända godbitar?

Det finns säkert massor av bra spel man missar pga de drunknar i mängden.

Edit: Missade att du skrev steam. Där kan du hitta det genom att följa så kallade Curators som gillar spel du gillar. Sen får man också förslag från Steam på bra spel som är i kategorier du spelar. Observera att de är personer med egen smak, men det kan ge bra tips.
https://store.steampowered.com/curators/recommendedcurators/
https://store.steampowered.com/curators/topcurators/

Här på FZ fanns en användare Devan som gjorde det i trådar kallade "Steamspel #xx" men han verkar ha lagt av för något år sedan. Vet inte om sök-länken nedan fungerar https://www.fz.se/forum/sok?searchid=3887c0a1-bcae-45b7-9e52-...

Medlem
Skrivet av beersgarden:

Och ja: om Valve avlönar mig kan jag ta en för laget och börja som officiell spel-avdömare på Steam och gallra bort sånt som jag inte tycker är bra. Överhängande risk att det enda som blir kvar är rollspel och strategispel, men det är smällar man får ta.

Roligt att du i ditt eget inlägg beskriver varför det du föreslår är en dålig ide.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Roligt att du i ditt eget inlägg beskriver varför det du föreslår är en dålig ide.

Var inte helt seriös med just det, och förstår att det inte är lätt hur man gallrar. Men för varje indie-pärla som jag hittar så stöter jag säkert på tre spel som bara gjorts för att tjäna snabba pengar, är ”trasiga”, en skamlös sämre kopia på något annat spel osv osv. Och ja: jag tycker den stora mängden oseriösa eller dåliga spel på steam förstör min upplevelse då sådant som är värt att spela försvinner i mängden. Men som sagt: det är min åsikt, man måste inte hålla med😊


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem
Skrivet av loerk:

Varför? De behöver inte vara dåliga för att de inte säljer som smör i solsken.
Att någon ska sitta och diktera vad som får säljas och inte låter som det hör hemma i Kina. Visst kan man klara sig utan spel som endast kan beskrivas som en "scam". Men alla bör få chansen att släppa sitt första spel om de brinner för det.

Konsumentvärde kort o gott. Att dra in Kina i det är bara enkla poäng. Företag i en fri marknad har rätt att reglera sin egna affär som t.ex. Apple gjort med sin store. Det är fantastiskt att kunna förlita sig på att det du som konsument handlar håller en viss standard och präglar tjänsten i sig, speciellt om det finns tonvis av det dåliga. De som verkligen brinner för sitt spel skulle ändå inte hamna där.

Nu väljer Steam att sälja all skit som finns och det är självklart deras val, men personligen hade jag uppskattat en tjänst med kvalitetskontroll. Vad är alla dom där jäkla 30% av intäkterna går till när de inte ens bistår med det.

Personligen personifierar jag Steam mer och mer som ett slags Walmart för spel än någon proffsig kedja eftersom de aldrig tar tag i varken kvaliteten eller den galet uråldriga klienten.

Medlem

Man trodde att det skulle bli bättre när de lade ner Greenlight. Men... nä.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Pettor:

Nu väljer Steam att sälja all skit som finns och det är självklart deras val, men personligen hade jag uppskattat en tjänst med kvalitetskontroll. Vad är alla dom där jäkla 30% av intäkterna går till när de inte ens bistår med.

Personligen personifierar jag Steam mer och mer som ett slags Walmart för spel än någon proffsig kedja eftersom de aldrig tar tag i varken kvaliteten eller den galet uråldriga klienten.

Du kan refunda allt bara du känner till restriktionerna. Köp ett spel och testa upp till två timmar, refunda utan frågor.

Trots att Steam-klienten är anrik så är den den överlägset bästa spelklienten på PC. Jag har testat i princip alla andra. Apple app store är ett skämt, en av de sämre affärerna som finns. Då har jag testat Microsoft store också, den är snäppet bättre.

Medlem
Skrivet av loerk:

Varför? De behöver inte vara dåliga för att de inte säljer som smör i solsken.
Att någon ska sitta och diktera vad som får säljas och inte låter som det hör hemma i Kina. Visst kan man klara sig utan spel som endast kan beskrivas som en "scam". Men alla bör få chansen att släppa sitt första spel om de brinner för det.

Men Kina hit och Kina dit. Fattar din poäng men
finns många store-fronts som kräver nån form av kvalitet och det är ingen brist på små mindre spel.
Steam är vilda västern och jag pratar inte om spel som säljer lägre volymer utan uppenbart skräp som helt enkelt borde tas bort/aldrig läggas upp.

Men det är tur att man har 2 timmar test så man kan refunda men det är nog en hel del guldkorn som försvinner i skräpet


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem

Som många säger, så här hade det sett ut om de filtrerade vad som fick komma upp på försäljning:

Ser lite billigt gjort ut, får inte säljas.

Wow, det här ser påkostat ut, får säljas!

Eller ett riktigt exempel på hur det kan se ut när ett spel blir nekat på en plattform när de försöker kurera:
https://www.polygon.com/2018/1/6/16858740/opus-magnum-gog-rej...

Medlem
Skrivet av Fulci:

Du kan refunda allt bara du känner till restriktionerna. Köp ett spel och testa upp till två timmar, refunda utan frågor.

Trots att Steam-klienten är anrik så är den den överlägset bästa spelklienten på PC. Jag har testat i princip alla andra. Apple app store är ett skämt, en av de sämre affärerna som finns. Då har jag testat Microsoft store också, den är snäppet bättre.

Hehe refund som också är en rättighet som Steam inte ens ville ha med men infördes som krav via EU.

Tycker inte refund på något sätt har med reglering av kvalitet att göra utan en enkel rättighet för att ens få kallas affär. Konsumenträtt helt enkelt.

Apple Store är inte särskilt fri marknad och har sina monopol problem, men om man utgår från kvalitetskontroll, säkerhet, gränssnitt, nedladdningshastighet osv kan du nog aldrig argumentera för att den skulle vara dålig då den håller högsta standard på just dessa områden. Eller vad är det du tycker den inte håller?

Microsoft Store är verkligen inte bättre, förstår verkligen inte hur den kan vara det. Använt den regelbundet och det är en mindre katastrof vilket är välkänt till och med i MS communities:
https://www.windowscentral.com/microsoft-we-need-talk-about-m...

Instabil, otrolig låg kvalitet på app och utbud samt bedrövlig pålitlighet. Prova att installera ett spel från MS Store. Det är ingen rolig upplevelse. Dock kommer Windows 11 med helt ny som kanske ändrar något.

Steam klienten tycker jag personligen inte mycket om. Den är rätt förlegad i teknik och gränssnitt. GOG är exempel på en bättre upplevelse i min värld. Men utbud (även om jag som sagt önskat kvalitetskontroll), nedladdningshastighet samt stabilitet är bra på Steam.

Skrivet av Pettor:

Hehe refund som också är en rättighet som Steam inte ens ville ha med men infördes som krav via EU.

Tycker inte refund på något sätt har med reglering av kvalitet att göra utan en enkel rättighet för att ens få kallas affär. Konsumenträtt helt enkelt.

Apple Store är inte särskilt fri marknad och har sina monopol problem, men om man utgår från kvalitetskontroll, säkerhet, gränssnitt, nedladdningshastighet osv kan du nog aldrig argumentera för att den skulle vara dålig då den håller högsta standard på just dessa områden. Eller vad är det du tycker den inte håller?

Microsoft Store är verkligen inte bättre, förstår verkligen inte hur den kan vara det. Använt den regelbundet och det är en mindre katastrof vilket är välkänt till och med i MS communities:
https://www.windowscentral.com/microsoft-we-need-talk-about-m...

Instabil, otrolig låg kvalitet på app och utbud samt bedrövlig pålitlighet. Prova att installera ett spel från MS Store. Det är ingen rolig upplevelse. Dock kommer Windows 11 med helt ny som kanske ändrar något.

Steam klienten tycker jag personligen inte mycket om. Den är rätt förlegad i teknik och gränssnitt. GOG är exempel på en bättre upplevelse i min värld. Men utbud (även om jag som sagt önskat kvalitetskontroll), nedladdningshastighet samt stabilitet är bra på Steam.

Jag trycker på "Install" i Xbox-appen på Windows 10, sedan installeras spelet. Kan det bli enklare än så?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av General White:

Otroligt mycket av det där, säkert 95%, är rent skräp. Shovelware som inte borde finnas på butiken öht. Fejkspel, uppenbara upphovsrättsöverträdelser, porr, achievement-spam. Etc.

Det är tragiskt att all den skiten tillåts finnas på store, sänker min bild av Steam överlag när man ser all skit och all cringe som finns, dessutom känns hela sidan bloated och någon quality assurance måste fan införas och butiken rensas ut.

Det är väl fortfarande tillåtet att begära återbetalning, va? Om du vill ha sorterad kontroll så kan du fortfarande ha det i spelbiblioteket. Klart att steams villkor för butiken kan missbrukas, men det känns som ett sådant fruktansvärt litet problem att gnälla för.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag trycker på "Install" i Xbox-appen på Windows 10, sedan installeras spelet. Kan det bli enklare än så?

Tyvärr motsvarar inte en upplevelse allas upplevelse. Hade inte sagt något om jag trodde problemen bara gällde mig heller utan är väl insatt i Microsoft Store och dess problem. Googla problem med Microsoft Store så får du en indikation av vad jag menar 😊 Det är tyvärr välkänt hur dåligt fungerande tjänsten är (kolla länken ovan för en bra genomgång av dess största brister). Har själv haft problem med att spel installerats men sedan plötsligt blivit omöjligt att spela. Spelet går heller inte avinstallera utan filstrukturen blir korrupt. Hela filsystemet är även skyddat i Windows från administratörer osv. att ändra så man kan inte enkelt fixa problemet som man gjort i Steam, Gog eller vilken annan store som helst. Istället får man ta kontroll över filstrukturen genom att forcera in sig själv som ägare osv., sedan ta bort mapparna och ladda om hela spelet. Detta var Dirt Rally 2 förövrigt. Sedan har jag alltid haft problemet med nedladdningar som bara står stilla. Detta är dagligt och händer på varje Windows 10 dator / installation jag haft. Också vältjänt problem.

Men självklart kan man ha en bra upplevelse också. Flight Simulator har jag aldrig haft något problem med, men är fortfarande kritisk till den låsta filstrukturen vilket gör moddning, ändring av configs osv. omöjligt (DRM deluxe).

Nya Xbox-appen är till viss del en lösning som Xbox-teamet gjorde för att Microsoft Store är så dålig att de själva inte kunde förlita sig på den för Game Pass, men lider fortfarande av den bristande strukturen. Windows 11 är det stora hoppet här då deras store egentligen inte fått några större uppdateringar för att lösa problem som existerat i flera flera år. Windows 11 är en omskrivning av hela systemet och tillåter annan struktur så det blir förhoppningsvis bra 😊

Medlem
Skrivet av beersgarden:

Du verkar ta frågan om spel-gallring väldigt personligt.

Då kan de göra en egen sida med skräpspel och samla allt sådant där utan någon koppling till bra spel. Då stör det inte mitt flöde och du får som du vill genom att utvecklarna får fortsätta sälja sina produkter även om det är kass kvalitet på en del.

Och ja: om Valve avlönar mig kan jag ta en för laget och börja som officiell spel-avdömare på Steam och gallra bort sånt som jag inte tycker är bra. Överhängande risk att det enda som blir kvar är rollspel och strategispel, men det är smällar man får ta.

De som tar det personligt är väl ni som stör er så dant på ett ickeproblem?

Medlem
Skrivet av Molotov:

Men Kina hit och Kina dit. Fattar din poäng men
finns många store-fronts som kräver nån form av kvalitet och det är ingen brist på små mindre spel.
Steam är vilda västern och jag pratar inte om spel som säljer lägre volymer utan uppenbart skräp som helt enkelt borde tas bort/aldrig läggas upp.

Men det är tur att man har 2 timmar test så man kan refunda men det är nog en hel del guldkorn som försvinner i skräpet

Ja, som sagt håller jag med dig att spel som är rena asset flips eller annat skräp bara borde tas bort.
Men de hör nog inte till den stora skaran heller.
Och oftast lyfts ju guldkorn upp på första sidan.

Tror inte det skulle bli lättare att hålla koll på dessa själv om spel rensades bort från
butiken heller. Känns som att mängden AA och AAA spel dränker ut det mesta nu för tiden ändå.

Tycker dock att steams sökverktyg fungerar rätt bra, lyckades hitta ett spel åt en kompis där med endast beskrivningen "Isometric och occult".
Vill man hitta guldkorn är det väl bara att rikta in sig på genre och sen ta det goda med det onda.

Skrivet av Pettor:

Tyvärr motsvarar inte en upplevelse allas upplevelse. Hade inte sagt något om jag trodde problemen bara gällde mig heller utan är väl insatt i Microsoft Store och dess problem. Googla problem med Microsoft Store så får du en indikation av vad jag menar 😊 Det är tyvärr välkänt hur dåligt fungerande tjänsten är (kolla länken ovan för en bra genomgång av dess största brister). Har själv haft problem med att spel installerats men sedan plötsligt blivit omöjligt att spela. Spelet går heller inte avinstallera utan filstrukturen blir korrupt. Hela filsystemet är även skyddat i Windows från administratörer osv. att ändra så man kan inte enkelt fixa problemet som man gjort i Steam, Gog eller vilken annan store som helst. Istället får man ta kontroll över filstrukturen genom att forcera in sig själv som ägare osv., sedan ta bort mapparna och ladda om hela spelet. Detta var Dirt Rally 2 förövrigt. Sedan har jag alltid haft problemet med nedladdningar som bara står stilla. Detta är dagligt och händer på varje Windows 10 dator / installation jag haft. Också vältjänt problem.

Men självklart kan man ha en bra upplevelse också. Flight Simulator har jag aldrig haft något problem med, men är fortfarande kritisk till den låsta filstrukturen vilket gör moddning, ändring av configs osv. omöjligt (DRM deluxe).

Nya Xbox-appen är till viss del en lösning som Xbox-teamet gjorde för att Microsoft Store är så dålig att de själva inte kunde förlita sig på den för Game Pass, men lider fortfarande av den bristande strukturen. Windows 11 är det stora hoppet här då deras store egentligen inte fått några större uppdateringar för att lösa problem som existerat i flera flera år. Windows 11 är en omskrivning av hela systemet och tillåter annan struktur så det blir förhoppningsvis bra 😊

OK, då förstår jag lite bättre hur du menar. Att spelen är lite mer "inlåsta" än exempelvis spel nedladdade från VALVE. Man får hoppas att W11 är bättre på den biten.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

12
Skriv svar