Red Dead Redemption 2 får DLSS-stöd nästa vecka

Robot
Red Dead Redemption 2 får DLSS-stöd nästa vecka
Medlem

Treeeevligt. Ser fram emot att spela igenom det igen på pc i 4K!

Medlem

Grymt! 4k native på ett 3080 gick inte, men lirade på 2600P istället i 100hz på en LG Oled och det var en riktigt, riktigt trevlig upplevelse.

Medlem

Äntligen!


signatur

Meep!

Medlem

Kan DLSS appliceras på valfritt spel om utvecklaren väljer det?

Medlem
Skrivet av totte1015:

Kan DLSS appliceras på valfritt spel om utvecklaren väljer det?

Ja, men det kräver integrering i spelmotorn. Själv har jag väntat med att spela Red Dead 2 eftersom jag tyckte det kändes obeskrivligt trögt på PS4. Kanske får bli en genomspelning nu i 4k med RTX 3080 TI:t!

Medlem
Skrivet av totte1015:

Kan DLSS appliceras på valfritt spel om utvecklaren väljer det?

Skrivet av Tobhah:

Ja, men det kräver integrering i spelmotorn.

Om Jag har förstått rätt måste utvecklaren lägga till stöd i sitt spel, sedan måste Nvidia köra spelet genom någon slags process som gör att spelet funkar med DLSS sedan måste de släppa nya drivrutiner med stöd för spelet.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Trevligt, trevligt! Se till att ladda ner senaste .dll och lägga in det i mappen för kompatibla spel:

https://www.sweclockers.com/forum/post/19150169

Spåret (ghosting) i himlen som fåglarna lämnar efter sig i Death Stranding är nu borta!

En bild säger mer än tusen ord :

PS Kör själv 4k 60 fps (spikat) och det funkar hur bra som helst med quality läget DLSS (RTX 2080 och i7 4790k).

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:

Om Jag har förstått rätt måste utvecklaren lägga till stöd i sitt spel, sedan måste Nvidia köra spelet genom någon slags process som gör att spelet funkar med DLSS sedan måste de släppa nya drivrutiner med stöd för spelet.

Sedan 2.0 så är det en generell modell för alla spel. Nvidia behöver inte träna per spel och behöver inte släppa nya drivisar för det spelet.

Medlem

Verkligen ett spel som behöver denna hjälp, väldigt krävande för burken. Har förövrigt pausat Red Dead en andra gång innan detta kom så det är ju väldigt lägligt.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Gen
Medlem

Bra men tycker spelet redan har en suddig ton, speciellt på objekt som är längre bort så DLSS kan i värsta fall gör det värre. Iofs är TAA boven i dramat så DLSS kanske tom gör ett bättre jobb.

Skrivet av D1versity:

Grymt! 4k native på ett 3080 gick inte, men lirade på 2600P istället i 100hz på en LG Oled och det var en riktigt, riktigt trevlig upplevelse.

Beror på vad du kör för inställningar. Jag kör HWUs (Hardware Unboxed) optimerade inställningar och det flyter på fint i 4K/60fps på ett 3080 (undervoltat dessutom). Man kan tom höja vissa saker då det optimerade inställningarna är lite för låga för ett 3080.

Medlem
Skrivet av Sheffer:

Sedan 2.0 så är det en generell modell för alla spel. Nvidia behöver inte träna per spel och behöver inte släppa nya drivisar för det spelet.

Det är inte det jag menade med Nvidia behöver fortfarande vara involverad.
Jag vet att Nvidia inte längre kör varje spel genom AI systemet, men varje spel behöver göra något som är olika för olika spel.

Någonting om behöver ge Nvidia specifik info om sitt spel angående "lower resolution rendered frame, the motion vectors, the depth buffer, and the jitter for each frame" för att Drivrutinerna ska optimeras och ge ännu bättre resultat eller nått.

De är någonting jag hört i några DF videos och läst i forum när de förklarar DLSS 2 och hur det ska funka.

Jag kanske fattat helt fel, och det är superenkelt och du behöver inte vara i kontakt med Nvidia alls när du implementerar DLSS i ditt spel, men borde det då inte finnas efter en så lång tid närmare tusentals dlss spel och inte bara närmare 100 spel med dlss?


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av A1200G:

Trevligt, trevligt! Se till att ladda ner senaste .dll och lägga in det i mappen för kompatibla spel:

https://www.sweclockers.com/forum/post/19150169

Spåret (ghosting) i himlen som fåglarna lämnar efter sig i Death Stranding är nu borta!

En bild säger mer än tusen ord :
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/95633?l=eyJyZXNvdXJj...

PS Kör själv 4k 60 fps (spikat) och det funkar hur bra som helst med quality läget DLSS (RTX 2080 och i7 4790k).

RDR2 borde ju redan ha den senaste dock

Medlem
Skrivet av D1versity:

Grymt! 4k native på ett 3080 gick inte, men lirade på 2600P istället i 100hz på en LG Oled och det var en riktigt, riktigt trevlig upplevelse.

Vad är din definition av "går inte". Fan kör red dead med nästan allt på ultra i 4k på tvn och har 60 fps med ett 3080 + i7-10700k

Medlem

Fattar fan inte hur man får igång DLSS på något spel. Antingen är rutan grå och går inte ändra/sätta på, eller så kan jag bara välja typ 720p i upplösning?

Avstängd

Jag vill ha en dedikerad PS5 version av det.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Fattar fan inte hur man får igång DLSS på något spel. Antingen är rutan grå och går inte ändra/sätta på, eller så kan jag bara välja typ 720p i upplösning?

Man måste ha ett RTX grafikkort från Nvidia, ska fungera på de senare GTX kortet om jag minns rätt. Senaste drivrutiner för grafikkortet. Sen ska spelet ha officiellt stöd för DLSS. De spel som har support ska det finnas en lista på. Men för att nämna några: Metro Exodus Enhanced Edition, Control och Cyberpunk 2077 har det. Man kan välja mellan fyra olika lägen. Quality, Balanced, Performance & Ultra Performance.

Vet inte om det hjälper.

Medlem

Sjukt trist att jag redan klarat ut hela spelet till PS4. Hade ju varit trevligt då jag numera har 3080 + LG C9. Men kanske om ett par år. Har planer att spela om Witcher 3 också.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av Freffo:

Man måste ha ett RTX grafikkort från Nvidia, ska fungera på de senare GTX kortet om jag minns rätt. Senaste drivrutiner för grafikkortet. Sen ska spelet ha officiellt stöd för DLSS. De spel som har support ska det finnas en lista på. Men för att nämna några: Metro Exodus Enhanced Edition, Control och Cyberpunk 2077 har det. Man kan välja mellan fyra olika lägen. Quality, Balanced, Performance & Ultra Performance.

Vet inte om det hjälper.

Tack, jo så långt är jag med... Menar bara att jag har aldrig fått det funka utan det presterar bara sämre med DLSS.

Medlem
Skrivet av neocon:

Du väljer två upplösningar när du använder DLSS. En intern upplösning som är lägre, och den upplösning du spelar med. DLSS skalar med AI upp t.ex. 720p till den högre upplösningen. Jag väljer t.ex. 720p internt, 1440p som visad upplösning. Grafikkortet kan ju producera många fler bilder i sekunden när den gör det i 720p. Därav prestandaökningen.

Du får det att låta mycket krångligare än verkligheten...

Medlem
Skrivet av Gen:

Bra men tycker spelet redan har en suddig ton, speciellt på objekt som är längre bort så DLSS kan i värsta fall gör det värre. Iofs är TAA boven i dramat så DLSS kanske tom gör ett bättre jobb.

Beror på vad du kör för inställningar. Jag kör HWUs (Hardware Unboxed) optimerade inställningar och det flyter på fint i 4K/60fps på ett 3080 (undervoltat dessutom). Man kan tom höja vissa saker då det optimerade inställningarna är lite för låga för ett 3080.

Jag har ett 3080 med en cx48 oled. Vad rekommenderar du för inställningar?

Medlem
Skrivet av Loxus:

Du får det att låta mycket krångligare än verkligheten...

Tycker hans förklaring är kristallklar. Hur hade du beskrivit DLSS?


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av Dohman:

Tycker hans förklaring är kristallklar. Hur hade du beskrivit DLSS?

Fast nu handlade det ju inte om hur DLSS tekniskt sett fungerar...väldigt väl medveten om hur det fungerar.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Fast nu handlade det ju inte om hur DLSS tekniskt sett fungerar...väldigt väl medveten om hur det fungerar.

Jo? Frågan var ju varför det antingen var grått (icke valbart) eller varför man bara kunde välja lägre upplösningar, som 720p. Svaret var en perfekt förklaring på varför det var så. Det är inte DLSS om man kan välja en upplösning som är samma som skärmens native.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Hoppas, hoppas, hoppas på att det blir en bra implementering som gör ett bättre jobb än deras hemska suddiga TAA.
Skulle gärna köra utan TAA men det är ju som att kisa och blinka med ögonen konstant i 200 blås. Allt visuellt på skärmen går sönder med miljoner popins och blinkade artefakter överallt.

Smått obegripligt att de lyckats göra ett så trasigt spel med tanke på att GTAV var väldigt snyggt och stabilt rent grafiskt.

Medlem
Skrivet av Dohman:

Jo? Frågan var ju varför det antingen var grått (icke valbart) eller varför man bara kunde välja lägre upplösningar, som 720p. Svaret var en perfekt förklaring på varför det var så. Det är inte DLSS om man kan välja en upplösning som är samma som skärmens native.

Aldrig påstått det.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Tack, jo så långt är jag med... Menar bara att jag har aldrig fått det funka utan det presterar bara sämre med DLSS.

Låter märkligt. Jag får själv bättre prestanda med DLSS på. Men tycker allt är rätt suddigt i de flesta spelen med DLSS satt på läget Quality. Påminner om FXAA.

Medlem
Skrivet av Freffo:

Låter märkligt. Jag får själv bättre prestanda med DLSS på. Men tycker allt är rätt suddigt i de flesta spelen med DLSS satt på läget Quality. Påminner om FXAA.

Exempel på spel där det är suddigt?
Vilken upplösning spelar du i?

Medlem
Skrivet av Loxus:

Exempel på spel där det är suddigt?
Vilken upplösning spelar du i?

Alla spel som har DLSS. Cyberpunk, Metro Exodus och Control har jag provat senast. Kör på 3440x1440.

Medlem

** Dum fråga kanske: Men har PlayStation 5 DLSS stöd eller gäller det bara PC grafikkort?

** Finns det någon PS5 patch för RDR2 eller körs det i PS4 Pro grafik? Kan man då välja 60 fps?


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

12
Skriv svar