Den nya Switch-dockan kommer säljas separat

Robot
Den nya Switch-dockan kommer säljas separat

Bra och dåliga dockningsnyheter.

#Nintendo, #Switch, #Switch-OLED


Medlem

En docka kostar vanligtvis runt tusenlappen till nuvarande Switch, vilket är helt absurt. Oklart om det blir samma prisklass eller högre.
https://www.webhallen.com/se/product/268961-Nintendo-Switch-D...

Med prislappen som OLED kommer landa på för ett komplett paket med docka kan man ju nästan förstå att folk förväntar sig en Pro-variant. Vill inte ens tänka på vad den kommer kosta.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Citat:

Dessutom säljs den bara via Nintendos egen webbutik. Priset för dockan är ännu oklart

Nintendos egna webbutik, fungerar den genom Bergsala/i Sverige?


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Skribent
Skrivet av smuts:

Nintendos egna webbutik, fungerar den genom Bergsala/i Sverige?

Det är en bra fråga om den kommer att gå att beställa genom Bergsala? Vi lär väl få svar på det senare.


signatur

"Writer and Fighter"

ZF
Medlem
Skrivet av Baronova:

En docka kostar vanligtvis runt tusenlappen till nuvarande Switch, vilket är helt absurt. Oklart om det blir samma prisklass eller högre.
https://www.webhallen.com/se/product/268961-Nintendo-Switch-D...

Med prislappen som OLED kommer landa på för ett komplett paket med docka kan man ju nästan förstå att folk förväntar sig en Pro-variant. Vill inte ens tänka på vad den kommer kosta.

Det är nog mer tänkt som en reservdel. Och de är ju också oftast svindyra i original så.

Annars borde fler vara intresserade av att köpa en lite billigare Switch utan docka istället för tvärtom. Att springa mellan flera TV med en Switch låter mer ett nstaka vuxenproblem, än att behöva förse flera ungar med en Switch var som uppenbar excess i familjeutgift.

Fast i verkligheten kostar såklart dockan inte många kronor. Så besparingen hade antagligen blivit obefintlig ändå..

Skrivet av smuts:

Nintendos egna webbutik, fungerar den genom Bergsala/i Sverige?

Troligen inte. Nintendo.se verkar inte ha någon form av online-butik alls.

Hanterar de prylen alls, så är det nog enbart som garantiärende. Vilket de av det finstilta att döma inte heller verkar särskilt intresserade av att ha med att göra.

Medlem

Finns många suveräna 3:e-parts dockor redan nu med ethernet om man så vill.

Medlem

säljas*


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av ZF:

Det är nog mer tänkt som en reservdel. Och de är ju också oftast svindyra i original så.

Annars borde fler vara intresserade av att köpa en lite billigare Switch utan docka istället för tvärtom. Att springa mellan flera TV med en Switch låter mer ett nstaka vuxenproblem

Har aldrig känt mig så offended!

Låter rimligt, även om det stör mig enormt att de är så dyra. Hade gärna haft en vid projektorn i vardagsrummet, sovrummet och tom en till datorskärmen. Får spana in vad det finns för 3:e parts men de kostar väl ändå 4-500 minst.

Medlem
Skrivet av Baronova:

En docka kostar vanligtvis runt tusenlappen till nuvarande Switch, vilket är helt absurt. Oklart om det blir samma prisklass eller högre.
https://www.webhallen.com/se/product/268961-Nintendo-Switch-D...

Med prislappen som OLED kommer landa på för ett komplett paket med docka kan man ju nästan förstå att folk förväntar sig en Pro-variant. Vill inte ens tänka på vad den kommer kosta.

Dockan du köper för 1099kr kommer dock med original AC adapter och HDMI kabel.

AC adaptern ensam kostar 449kr om du köper den löst.
HDMI kabeln ensamt har kostat runt 150kr

Det skulle betyda att med Nintendos prissättning så betalar du 500kr för den gamla dockan.

Så kostar den nya dockan runt 1000kr utan dessa två tillbehör så är något tokigt.

Medlem

Har inte gamla Switchen ethernet? Wow, det var nyheter för mig.

Medlem

Hade varit schysst om Switch, kunde ta allt via USB-C, antingen lägga den vid sidan av eller i ett ställ vid datorskärm för de som har USB-C med PD i skärm.

Nog för att det är relativt ovanligt idag, men jag är övertygad om att det kommer bli vanligare för något mer påkostade skärmar.

Finns det någon TV än med USB-C PD?

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Har inte gamla Switchen ethernet? Wow, det var nyheter för mig.

Det hade inte Wii eller WiiU heller. Istället sålde Nintendo en USB adapter för Ethernet till dessa maskiner. Wii adaptern var kompatibel med WiiU.

Switch har på samma sätt fått en egen adapter. Innan den här nya dockan kommer då.

Medlem

Hmm. Ja det lär väl inte vara något som kommer staplas i
På butikshyllor då den nya docken inte lär bli en storsäljare. Om man nu så gärna vill ha dockan och redan äger en Switch. Varför då inte bara uppgradera till en Switch OLED och sedan sälja den gamla Switchen. De har rätt bra andrahandsvärde. På så sätt får man ju en ny och fräsch för kanske 1500-2000 kr. Mer värt än att köpa endast en ny docka för säkerligen 1000 kr.
Eller så inväntar man en Switch pro och lägger alla uppgraderingsslantar där istället ;).


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem

Switch Only Little Enhanced Device. Switch är fortfarande inte värt 3500kr.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Switch Only Little Enhanced Device. Switch är fortfarande inte värt 3500kr.

Det är ju subjektiv, jag tycker nog att det räcker med att kolla på dess framgångar för att förstå att den är värd det för väääldigt många, så mycket spelglädje många får från spelen man kan spela på Switch. Du hyllar ju allt MS gör och klankar ner på allt som de andra aktörerna gör, du är väldigt noga med att alla ska veta detta, MS är bäst allt annat suger. Tröttsamt beteende som inte ens bjuder in till diskussion, meningslösa inlägg.

Medlem

Jag ser egentligen inte vad den här dockan är tänkt att lösa för problem. Vad exakt är skillnaden mot den nuvarande dockan med en Ethernet-adapter? Den kommer fortfarande ansluta till Switchen från dockan över USB. Repar den Switchen mindre ofta?
Men visst, den är snyggare.

Medlem
Skrivet av tetrisGOAT:

Jag ser egentligen inte vad den här dockan är tänkt att lösa för problem. Vad exakt är skillnaden mot den nuvarande dockan med en Ethernet-adapter? Den kommer fortfarande ansluta till Switchen från dockan över USB. Repar den Switchen mindre ofta?
Men visst, den är snyggare.

Inte jag heller, den är fräschare men förstår inte vad den tillför.

Medlem
Skrivet av tetrisGOAT:

Jag ser egentligen inte vad den här dockan är tänkt att lösa för problem. Vad exakt är skillnaden mot den nuvarande dockan med en Ethernet-adapter? Den kommer fortfarande ansluta till Switchen från dockan över USB. Repar den Switchen mindre ofta?
Men visst, den är snyggare.

Skulle visst vara mindre rapplig..ostabil.


signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Medlem
Skrivet av Pooslice:

Finns många suveräna 3:e-parts dockor redan nu med ethernet om man så vill.

Har du nån länk månne?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Aletheides:

Det hade inte Wii eller WiiU heller. Istället sålde Nintendo en USB adapter för Ethernet till dessa maskiner. Wii adaptern var kompatibel med WiiU.

Switch har på samma sätt fått en egen adapter. Innan den här nya dockan kommer då.

https://puu.sh/HVn9W/f64ffaf5c1.png

Hm, Xbox hade ethernet år 2001...


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Hm, Xbox hade ethernet år 2001...

Har inte haft behov av ethernet sedan år xxxx.
Ethernet är ju äldre än WiFi så är väl ganska logiskt eller😂

Medlem
Skrivet av tetrisGOAT:

Vad exakt är skillnaden mot den nuvarande dockan med en Ethernet-adapter?

Att du inte behöver en adapter?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av aholman:

Har inte haft behov av ethernet sedan år xxxx.
Ethernet är ju äldre än WiFi så är väl ganska logiskt eller😂

Nintendo är ju inte direkt kända för att ligga i framkant här... Mina Xbox One fungerade bättre med kabel, men min Series X kör jag utan.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Hm, Xbox hade ethernet år 2001...

Det beror även på vilken sorts spel du förväntas köra på maskinen. En majoritet av Nintendo köparna är förmodligen inte super kompetetiva online gamers och det finns inte stora mängder av onlinespel till nintendos plattformar. Så wifi har setts som "good enough". Man såg toppar i försäljningen av ethernet adaptrar när Splatoon 1/2 släpptes samt när Xenoblade X släpptes.

Lite perspektiv. Splatoon 2 till Switch sålde 12.5 miljoner ex. Xenoblade X till Wii U sålde dryga 1 miljon ex. Ställt mot detta sålde Mario Cart 8 över 35 miljoner ex. Men ethernet har inte varit speciellt efterfrågat när Mario Cart släpptes till skilnad från det mer shooter fokuserade Splatoon eller det mer Online RPG fokuserade Xenoblade X. Detta trots att Mario Cart 8 har online lägen. Ingen aning varför.

eld
Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det beror även på vilken sorts spel du förväntas köra på maskinen. En majoritet av Nintendo köparna är förmodligen inte super kompetetiva online gamers och det finns inte stora mängder av onlinespel till nintendos plattformar. Så wifi har setts som "good enough". Man såg toppar i försäljningen av ethernet adaptrar när Splatoon 1/2 släpptes samt när Xenoblade X släpptes.

Lite perspektiv. Splatoon 2 till Switch sålde 12.5 miljoner ex. Xenoblade X till Wii U sålde dryga 1 miljon ex. Ställt mot detta sålde Mario Cart 8 över 35 miljoner ex. Men ethernet har inte varit speciellt efterfrågat när Mario Cart släpptes till skilnad från det mer shooter fokuserade Splatoon eller det mer Online RPG fokuserade Xenoblade X. Detta trots att Mario Cart 8 har online lägen. Ingen aning varför.

https://puu.sh/HVvgq/9a076f9043.png

Bortser man från fördelar i stabilitet så tror jag inte många vanliga användare kommer märka om de får några extra millisekunder mindre i latency, eller ha internet snabbt nog att maxxa 5ghz.

Det är lite samma anledning till att så många laptops säljs utan wired, och varför de flesta kommer spela sina switch utan sladdad-kontroll.

Medlem

Alltid kabel framför wifi, om möjligheten finns.

Alltid.

Medlem

Att köpa den nya dockan för tusen spänn enbart för en ethernetport känns som ett ganska dåligt köp då det finns en adapter från Hori för någon hundralapp, och det kan säkert finnas andra inofficiella adaptrar som även fungerar. Har den gamla däremot gått sönder och man behöver en ny så är ju den nya dockan ett självklart val, men jag personligen skulle aldrig köpa den enbart för ethernet.

Medlem
Skrivet av satarielmike:

Har du nån länk månne?

Nej inte här och nu. Du kan googla. Det fanns några som hade uppe en kickstarter och tror dom fortfarande säljer. Minns inte namnet just nu. Det finns många andra på Amazon med.

Medlem

Det är tråkigt men jag är inte förvånad, ingen ström, ingen docka, precis som 3DS. Det handlar bara om pengar, inte att Nintendo tycker det är dyrt utan att de ska tjäna mera pengar, vilket jag inte direkt kan vara arg på dem för. Det är helt klart ett negativ för detta, det är tråkigt för folk som vill köpa sin första switch och priset de ser är utan halva anledningen till maskinen, samma sak gällande pro controllern som hela tiden har varit sviiiiiindyr. Däremot om du redan har en docka, inte behöver en till och denna fungerar till den gamla så kan jag tycka att det är fine... men här är vad jag hade gjort. 2 olika paket. 1: med ALLT inkluderat, Docka, Pro controller, Switch, Joycons, Laddare m.m och 2: med bara nya switchan och joycons som en "uppgradering".

Medlem
Skrivet av eld:

Bortser man från fördelar i stabilitet så tror jag inte många vanliga användare kommer märka om de får några extra millisekunder mindre i latency, eller ha internet snabbt nog att maxxa 5ghz.

Det är lite samma anledning till att så många laptops säljs utan wired, och varför de flesta kommer spela sina switch utan sladdad-kontroll.

Samt att om vi kollar på spel som hade nätverk där flera försökte spela över nätet, som Super Mario Maker 2, så var det koden som sabbade spelet inte nätverket i sig. Nintendo har en väldigt dålig historia av att förstå hur nättjänster ska fungera, i detta fallet är de fruktansvärt Japanska. Om de vill sattsa på bättre tjänster för att kunna få konsolen mera intressant för E-sport så måste de faktiskt fundera om på hur deras tjänster fungerar. MarioKart 8 fungerade helt OK i det stora hela men majoriteten av deras online funktioner har varit undermånliga och i samma klass som nätverk ifrån 2005. Skulle verkligen vilja se dem göra en bättre sattsning där, va fan! Kolla på Sony och Microsoft och stjäl lite idéer! Hur svårt ska det vara?

12
Skriv svar