Stadia lockar utvecklare med mer generös uppdelning av intäkterna

Robot
Stadia lockar utvecklare med mer generös uppdelning av intäkterna

Streamingtjänsten ska ta en mindre del av kakan för de första försäljningsmiljonerna.

#Google, #Stadia


Medlem

Det går bra nu... jag ger stadia max 2 år till innan Google lägger ner satsningen.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Det går bra nu... jag ger stadia max 2 år till innan Google lägger ner satsningen.

Precis, även om Stadia skulle fungera bra (och det verkar rätt bra) litar jag inte på att ge Google pengar då dom är ökända för att lägga ner saker

Medlem

som engång någon sa “we have process but lack on content” det är stadia atm


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Det går bra nu... jag ger stadia max 2 år till innan Google lägger ner satsningen.

Skrivet av Gesturr:

Precis, även om Stadia skulle fungera bra (och det verkar rätt bra) litar jag inte på att ge Google pengar då dom är ökända för att lägga ner saker

Jag är genuint intresserad - Vilken/vilka betaltjänster har de helt lagt ner?
Den enda tjänst jag vet är GPM som ersattes av YTM så helt försvann den inte även om YTM inte håller samma kaliber.

Stadia fungerar bra men de måste se till att fixa 60FPS på alla Ubi titlar, speciellt AC som bara går i 30 FPS.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av Taskman:

Jag är genuint intresserad - Vilken/vilka betaltjänster har de helt lagt ner?
Den enda tjänst jag vet är GPM som ersattes av YTM så helt försvann den inte även om YTM inte håller samma kaliber.

Stadia fungerar bra men de måste se till att fixa 60FPS på alla Ubi titlar, speciellt AC som bara går i 30 FPS.

https://killedbygoogle.com/

Vilka som är betaltjänster får du kolla själv

Medlem
Skrivet av Taskman:

Jag är genuint intresserad - Vilken/vilka betaltjänster har de helt lagt ner?
Den enda tjänst jag vet är GPM som ersattes av YTM så helt försvann den inte även om YTM inte håller samma kaliber.

Stadia fungerar bra men de måste se till att fixa 60FPS på alla Ubi titlar, speciellt AC som bara går i 30 FPS.

Jag tror de lägger ner för att stadia fick så skamfilat rykte pga lanseringen med den låga fps:en osv som fanns då. Missförstå mej inte; stadia är säkert jättebra nu, men i denna branschen får man oftast bara en chans (kollar på dej diablo 3) och blir inte lanseringen riktigt bra så finns risken att spelarbasen aldrig strömmar till. Vem vill köpa gammal teknik när man kan köpa ny?


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Vercadi:

https://killedbygoogle.com/

Vilka som är betaltjänster får du kolla själv

Du vet att nästan alla funktioner är inbakade i andra appar. den där listan är inte pålitlig

Medlem

Det är dödsdömt. Nu är det verkligen dumt att börja med Stadia. Du har mer nytta av att kasta, bokstavligen, dem pengarna i sjön.

Medlem

Stadia fungerar bra, men skulle inte bygga upp nått större spelbibliotek där känns det som.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Vercadi:

https://killedbygoogle.com/

Vilka som är betaltjänster får du kolla själv

Killedbygoogle är inte representativt eftersom många av deras tjänster där har väldigt få hört talas om och mycket finns i andra appar redan innan de stängdes. Därav frågan, jag vet själv inte mer än 1 app som är betald och använts av många som faktiskt stängts ner dock så flyttade man över till YT Music även om den inte var lika bra (i min mening)

Sen att Stadia haft en tuff start och man borde lanserat det dag 1 på CCwGTV se till att satsa mer på 60FPS absolut men att tro att man skulle stänga ner den finns det inte så många belägg för. Jag säger inte att det kan hända men det gäller alla tjänster, där det kan hända.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

Stadia har varit helt perfekt under pandemin att kunna smygspela på jobb-pcn. Värt varenda krona även om tjänsten skulle försvinna nångång i framtiden.

Medlem

Älskar också Stadia. Om de får ett riktigt bra bibliotek kommer jag aldrig köpa en gaming PC mer.

eld
Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Du vet att nästan alla funktioner är inbakade i andra appar. den där listan är inte pålitlig

EA stängde aldrig ner studios på riktigt, både anställda och IP'n blev inbakade i andra studios!

Medlem
Skrivet av eld:

EA stängde aldrig ner studios på riktigt, både anställda och IP'n blev inbakade i andra studios!

Så google skulle ha kvar tio appar som gör samma sak istället för att baka in 9 av dom i den som är mest populär? Studios är inte samma sak.

eld
Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Så google skulle ha kvar tio appar som gör samma sak istället för att baka in 9 av dom i den som är mest populär? Studios är inte samma sak.

Precis, varför ha kvar stadia när de till slut kan baka in det som en liten underdel av youtube som är den stora jätten i streamingsammanhang!

Medlem
Skrivet av eld:

Precis, varför ha kvar stadia när de till slut kan baka in det som en liten underdel av youtube som är den stora jätten i streamingsammanhang!

De håller på att baka ihop you tube och stadia mer och mer, inget konstigt med det. Vem faan bryr sig om det heter you tube eller stadia.

Stadia finns nu alltså tillgängligt på över 100 000 000 enheter och certifieringsprocessen trendar positivt för de spel som ansöks om att publiceras på plattformen enligt deras keynotes som gick hand i hand med den där de pratade mer om denna intäktsfördelning.

Med endast 180 titlar tillgängliga på plattformen hoppas jag att det ansluter fler, men med ca 150-200 timmar investerade hittills sedan lansering känner jag personligen ingen stress för det. Häftigt också att se dem släppa helt nya spel i Pro-prenumerationen - något jag hoppas de gör oftare än med Little Nightmares 2 (det enda jag känner till med lite högre marknadsföringsbudget).

Tilläggas bör ju att Cyberpunk 2077 råkade funka bäst på Stadia efter PC i fjol och plötsligt har vi en plattform som inte riktigt hittat sitt fäste efter omstruktureringen, men de som är kvar verkar vara oerhört fokuserade på var de ska lägga pengarna - på utvecklare. Och det är ju riktigt bra iaf. Sen återstår att se hur väl deras så kallade "Session Days" kommer fungera iom de 70% av intäkterna som ska fördelas till de utvecklare som har spel med i Pro-biblioteket. Kommer det driva på spel med återkommande spelare i sin modell eller kan det även löna sig för de mindre spelen som är mer linjärt designade?

Jag har så många frågor kring JUST den modellen som jag hoppas vi någon gång får mer konkret svar för.

Men fortfarande - kul att de hänger med. De är just nu den enda konkurrenten till Microsoft vad gäller streaming i hög kvalité med låg latency i mina ögon. Men Microsoft kommer definitivt närmare och närmare med sin teknik. Senaste uppdateringen vara grym för Xcloud.

Nu fattas bara att Microsoft släpper en kontroll som kopplar upp direkt mot nätet och inte till den enhet en spelar på, då Stadias direkt till nätet-koppling är så mycket tightare baserat på de jämförelser jag gjort själv här hemma.


signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

Skribent
Skrivet av DarkSvenn1002:

De håller på att baka ihop you tube och stadia mer och mer, inget konstigt med det. Vem faan bryr sig om det heter you tube eller stadia.

Fast det här beror ju lite på hur de sköter övergången.

Om de tvingar in att du ska måsta köpa en ny handkontroll och nyaste chromecasten, plus att du måste köpa om spelen du har i "nya" stadia. Då pissar de ju på de som redan investerat i Stadia.

Däremot om de har en enkel övergång så är det ju fine med att förändra tjänsten.

Den som lever får se helt enkelt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Fast det här beror ju lite på hur de sköter övergången.

Om de tvingar in att du ska måsta köpa en ny handkontroll och nyaste chromecasten, plus att du måste köpa om spelen du har i "nya" stadia. Då pissar de ju på de som redan investerat i Stadia.

Däremot om de har en enkel övergång så är det ju fine med att förändra tjänsten.

Den som lever får se helt enkelt.

Tror inte det är något problem då stadia och youtube ligger i samma servrar.

1
Skriv svar