Epics Tim Sweeney ger tummen upp till Steam Deck

Robot
Epics Tim Sweeney ger tummen upp till Steam Deck

Kommer du behålla SteamOS eller installera ett annat operativsystem?

#Epic, #Steam-deck, #Valve


Medlem

Har andra butiker som EGS och GOG ens Linux-stöd?

Medlem
Skrivet av Brona:

Har andra butiker som EGS och GOG ens Linux-stöd?

Ska man installera EGS så behöver du först fixa Windows på sin Steam Deck, om jag fattar de rätt

Medlem

Bra jobbat av Valve! 🙂👍

Medlem
Skrivet av Brona:

Har andra butiker som EGS och GOG ens Linux-stöd?

Nej, men de kan förstås släppa en Linux klient längre fram. Det finns högst upp på GOG Galaxy önskelista i alla fall https://www.gog.com/wishlist/galaxy

Medlem

Tycker det är bra att han ger tummen upp men vore ju trevligt om GoG, EA, Ubi och EGS alla fungerade i Linux native.
När detta sker utan massa kompromisser så kommer många fler kunna gå över till olika Linux Distro's.

Jag kör gärna Linux på en bärbar men kan inte speldatorn i dagsläget vilket är tråkigt.

Hoppas detta ger mer incitament för spelutvecklare att stödja Linux.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

Epic kan släpps en Linux klient så är det 👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

"Andra platformar"

Ja, men då måste man böka in Windows i Decken, vilket endast en liten minoritet lär orka med. Det blir förmodligen svårare att navigera allting och man lär tappa en del funktionalitet som det ena OS:et bidrar med. Allt för att kunna installera EGS eller GOG exempelvis. Finns ju risk att detta även skulle påverka exempelvis batteritid och prestanda negativt. Vore intressant att se om nån provar och kanske benchar lite. För att summera så tror jag inte det är en bra idé att byta OS:et förutom i extremt få use cases där vi pratar avancerade användare vilket lär vara en försvinnande liten minoritet.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Windows 10 direkt. Vill ju ha den att spela på med så hög fps som möjligt. SteamOS funkade inte på någon av dem 1300 versioner av Steam Machines.

eld
Medlem
Skrivet av smuts:

"Andra platformar"

Ja, men då måste man böka in Windows i Decken, vilket endast en liten minoritet lär orka med. Det blir förmodligen svårare att navigera allting och man lär tappa en del funktionalitet som det ena OS:et bidrar med. Allt för att kunna installera EGS eller GOG exempelvis. Finns ju risk att detta även skulle påverka exempelvis batteritid och prestanda negativt. Vore intressant att se om nån provar och kanske benchar lite. För att summera så tror jag inte det är en bra idé att byta OS:et förutom i extremt få use cases där vi pratar avancerade användare vilket lär vara en försvinnande liten minoritet.

Jo absolut, det största hindret är nog att en användare som inte vet hur den fungerar inte kommer kunna installera windows på den.

Fast att installera windows är inte det svåraste nuförtiden, du pluggar in en usb du får när du köper windows och trycker "next" ett antal gånger så är du färdigt.

Batteritid och prestanda kommer inte ta någon hit alls om du installerar windows på den, om något så kommer prestanda bli pyttelite bättre då du inte behöver köra genom proton för många av spelen, det är ju ändå en helt vanlig pc.

Medlem
Skrivet av Brona:

Har andra butiker som EGS och GOG ens Linux-stöd?

Nä men normalt är det inga problem att installera och köra dem på linux, finns ett program som heter lutris som gör processen enkel.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Windows 10 direkt. Vill ju ha den att spela på med så hög fps som möjligt. SteamOS funkade inte på någon av dem 1300 versioner av Steam Machines.

Köper jag den så blir det också Windows direkt. Kommer knappt att ens testa att boota upp det medföljande Steam OS. Det går fetbort och kommer isf. troligen wipas direkt ur kartong.

Enda anledningen att köra denna istället för mina Switch, är just för kompatibilitet med alla mina spel på PC. Det innebär Windows, och därmed att man kan köra alla spel på Steam (inte bara de som kan köras på Linux/Proton), Epic, Origin och Microsoft Xbox GamePass för PC.

Jäkligt trist att Valve skall ha sådant hat till Microsoft och Windows. Nu funderar jag på att beställa den, men avvakta tester hur väl den fungerar med Windows (drivrutiner, BIOS och annat kan vara mer eller mindre bra).

Hade Valve sålt den med Windows förinstallerat så hade jag köpt den direkt, även om det var en tusenlapp extra. Trist att de inte kan erbjuda det som alternativ.

Som tur är så är de inte ensamma, utan just nu många extremt intressanta handhållna PC-konsoler (med Windows) som utvecklas i Kina och Hong Kong.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

eld
Medlem
Skrivet av martinot:

Köper jag den så blir det också Windows direkt. Kommer knappt att ens testa att boota upp det medföljande Steam OS. Det går fetbort och kommer isf. troligen wipas direkt ur kartong.

Enda anledningen att köra denna istället för mina Switch, är just för kompatibilitet med alla mina spel på PC. Det innebär Windows, och därmed att man kan köra alla spel på Steam (inte bara de som kan köras på Linux/Proton), Epic, Origin och Microsoft Xbox GamePass för PC.

Jäkligt trist att Valve skall ha sådant hat till Microsoft och Windows. Nu funderar jag på att beställa den, men avvakta tester hur väl den fungerar med Windows (drivrutiner, BIOS och annat kan vara mer eller mindre bra).

Hade Valve sålt den med Windows förinstallerat så hade jag köpt den direkt, även om det var en tusenlapp extra. Trist att de inte kan erbjuda det som alternativ.

Som tur är så är de inte ensamma, utan just nu många extremt intressanta handhållna PC-konsoler (med Windows) som utvecklas i Kina och Hong Kong.

Det blir ju lite svårt att sälja en konsol om de inte får boota upp direkt i steam på den, eller ens få ha steam installerat från första början, SteamOS är ju anledningen till varför den existerar till första början!

1
Skriv svar