Ny datorskärm, vad ska man ens titta efter? (hjälp en n00b)

Medlem
Ny datorskärm, vad ska man ens titta efter? (hjälp en n00b)

Ja, som rubriken antyder så har det blivit dags för en ny datorskärm. Har "investerat" i en ny dator, om man nu kan kalla det investering, och tänkte att det vore trevligt med en skärm som faktiskt kan dra nytta av den nya datorns potential.
Har fram tills nu haft en Samsung S24D390HL som gjort ett gott jobb men när jag köpte den så var det helt ärligt en liten chansning på att den var bra nog. Har försökt googla och kolla runt på vad som verkar bra, vad man ska kolla efter, vilka häftiga marknadsföringsfraser som faktiskt i slutändan betyder något, osv. Men blir inte så värst mycket klokare. 2560x1440, 3440x1440, 3840x2160, HZ hit och dit, blir en aning snurrig till slut. Blir den där känslan när hjärnan säger "stopp, nu är det nog". Så tänkte att det kan ju inte skada att fråga folk som ofta kan mer i hopp om att de kan de svar anpassade för mina frågor.

Edit: primära spelandet är single player och är ute efter en snygg upplevelse där man kan uppskatta spelen till 100% på Ultra. var länge sen jag var bra nog i multiplayer för att låtsas som om jag är någon pro gamer.

Tänkte att följande antagligen är relevant. (kanske inte är det)
Processor: Intel i9-10900KF 3.70GHz 3.70 GHz
Ram: 64 GB
Grafikkort: Nvidia 3080

Vad jag söker
Brukar sitta ungefär på en armslängds avstånd och har inga planer på att ändra det, så behöver inte va någon gigantisk 50" skräm. Nuvarande skärmen är ca 23"-24" men skulle inte ha något emot att uppgradera till 27" eller kanske 32".
I bildkvalité ska det ju vara något som dels tar vara på vad min dator pallar men också för vad som är rimligt när man sitter typ 70 max 80cm avstånd.
Spelar inte så stor roll om den är böjd eller inte, i alla fall tror jag inte det, verkar mest vara smaksak vad jag förstår.
Kan tänka mig att spendera 5000-7000 på en skärm (edit: skulle kunna sträcka mig till 8000), kanske lite mer om man får betydligt mer skärm för pengarna.
Har gärna att den funkar med G-Sync (edit: inte nödvändigt)

Några jag tittat på
https://www.komplett.se/product/1151079/gaming/spelutrustning...

https://www.dell.com/sv-se/shop/alienware-34-tums-v%C3%A4lvd-...

https://www.komplett.se/product/1154597/gaming/spelutrustning...

(edit: även spanat på den här) https://cdon.se/hemelektronik/benq-ew3280u-led-skarm-32-3840-...

Sammanfattning
Är ute efter en ny skärm, har absolut noll koll på vad man ska leta efter. Tar gärna emot råd och förslag dels på vad man ska leta efter eller undvika men dels också på bra nya skärmar som drar nytta av den nya datorn.
Tack för hjälpen! Är inte lätt när man inte förstår...

Medlem

För den prislappen ska du ha en 27" skärm med 1440p, 144hz+, G-Sync och helst IPS panel.

Jag hade kört på denna, tror det är bästa skärmen man kan få för under 7000:-
https://www.inet.se/produkt/2218699/dell-27-s2721dgfa-ips-qhd...

Dell har svinbra garanti och pixelpolicy (minsta fel och du får en ny i princip).
Vilket också innebär att de har en hög Quality Control.

Nästa steg är en 34" Ultrawide men då sticker tyvärr prislappen iväg till kring 10k.

Skribent

Dina datorkomponenter och din budget är helt klart relevanta.

Från vad jag ser så är det riktigt bra grejer du har och en bra budget som du kommer få en bra skärm som du blir nöjd med. En sak som hade varit bra att veta dock är vad du tänkt spela, nu gör jag ett antagande om att det är mer single-player spel i stil med RDR2, Metro o.s.v där grafik har en stor del av inlevelsen och inte att du tänkt huvudsakligen spela snabba FPS så som CS:GO, Valorant och Overwatch. Jag gör det antagandet att det är huvudsakligen SP-spel och liknande som är ditt huvudfokus och att det är en "premium-allround-skärm" du är ute efter. Något daterad video från FZs systersida men ändå en riktigt bra och informativ video.

Lite inledande om teknik skrev jag i mitt senaste test här på sidan. Den skärmen är inget för dig, men läs första stycket kallat "teknikstund - väldigt förenklat" i alla fall. Bra grundläggande kunskap att ta till sig.

Som jag ser det när man ska välja skärm är paneltyp (IPS, VA eller TN), uppdateringshastighet (Hz) och upplösning (1440p, 4k) samt adaptiv synkronisering (G-sync, G-sync-kompatibel) det viktigaste. En egenskap som enligt mig också är viktig är skärmens responstid, vanligtvis beskriven som "GtG" eller grey-to-grey, d.v.s. tiden det tar för skärmens pixlar att ändra från en nyans till en annan nyans. För hög responstid kan leda till "ghosting". Generellt har däremot skärmarna i den här prisklassen ett väldigt bra GtG-värde.

Paneltyp var till för något år sedan IPS som var det bästa men Samsungs G7-odessy modeller med VA-panel har fått riktigt bra kritik. Vilket även är en av skärmarna jag ser att du har med på din lista. Även Linus från Linus Tech tips är imponerad, samt flera till - bara kolla på Youtube. Generellt skulle jag däremot säga att IPS-panel är att föredra och att den här skärmen är ett undantag från den regeln.

Många kommer anmärka på att du måste kolla upp "IPS-glow" gällande skärmar med IPS-panel och du kommer se rena skräckbilder om du googlar. Däremot är det extremt överdrivet på bild eftersom kameran förstärker ljuset som skärmen återger och om du bara anpassar ljuset på skärmen till belysningen i ditt rum kommer du med största sannolikhet inte uppleva det här fenomenet mer än ett svagt ljus i hörnen på skärmen när det är helsvart bild.

Nu kommer vi in på personliga preferenser och jag väljer alltid flyt i bilden framför högre upplösning, det vill säga jag vill att grafikkortet ska kunna mata ut minst lika många bildrutor som skärmens uppdateringshastighet. Vissa andra vill hellre att den adaptiva synkroniseringen (G-sync) ser till så bilden flyter lagom, men istället ser allt svinsnyggt ut. Med din budget skulle jag satsa på en skärm med uppdateringshastighet på 144 - 165 Hz eftersom du kommer kunna klämma ut många bildrutor och du vill definitivt ha över 100 Hz. Däremot så blir mer än 165 Hz onödigt för det jag antar du ska använda skärmen till, MEN det är absolut inget minus att ha högre uppdateringshastighet och kan fortfarande vara värt det om den skärmen fyller i alla andra kravrutor du är ute efter (G7 från Samsung är som bekant 240 Hz).

Upplösning, så visst kan du gå på 3840 x 2160 (4K), men 4K på en skärm som är 27" eller 32" gör inte så stor skillnad jämfört med upplösningen 2560 x 1440 (även kallad 1440p i folkmun). Här vet jag att det finns folk kommer säga emot mig, men återigen det här är mina personliga preferenser och inga generella preferenser, jag väljer hellre en skärm med 1440p och 144 Hz än 4K och lägre uppdateringshastighet. Du kommer även få råd av folk som uppmanar dig att köpa en OLED-TV istället för en skärm eftersom du då får en större bildyta och 4K för liknande peng. Det är något jag själv skulle undvika för återigen är det för att jag vill åt högre uppdateringshastighet än vad en OLED-TV kan uppbringa. Utöver det så kopplar du in en skärm med en specifik kabel (Displayportkabel, eller DP-kabel som man vanligtvis säger) och en TV med HDMI. Kablarna är likvärdiga, men en del tekniska fördelar för Displayport. HDMI 2.1 kommer folk säga åt dig är viktigt om du ska koppla via HDMI eller vill använda skärmen till din konsol, och de har inte fel men inte helt rätt heller. Med din budget och utrustning skulle jag satsa på en skärm med upplösningen 2560 x 1440.

Personligen skulle jag inte köpa något från Alienware eftersom min uppfattning är att du får betala en betydande del för märket, samtidigt har jag aldrig provat en Alienware-produkt så borde inte säga så mycket.

Summa summarum:
IPS (eventuellt G7an med VA-panel du länkar. Det är en bra skärm.)
27" - 32"
2560 x 1440
144 - 165 Hz
1 -2 ms GtG-värde
G-sync (eller åtminstone G-sync kompatibel. Lista på G-sync kompatibla skärmar).
Välvd skärm. Bestämmer du helt själv. Återigen förklaring från FZs systersida av någon som säger det bättre än mig

Länk till sorterad lista på prisjakt:
https://www.prisjakt.nu/c/datorskarmar?1705=2717&544=13606&84...

Från Hardware unboxed gällande LG 27GL850
https://www.youtube.com/watch?v=T5Loh7vOcVM

edit: Hade visst missat någon egenskap i sorteringen på prisjaktlänken.

Medlem

Jag instämmer med @Ronzem, köpte mig en Alienware AW2721D här i Japan och den är verkligen fantastisk. Den är färdigkalibrerad från start så du behöver inte ställa in något. HDR är väl sisådär då den bara har 32 lokala dimming zoner, dock något mer än de flesta andra skärmar.

Jag var själv sugen på Samsung-skärmen men Samsung finns inte i Japan samt att min kompis har haft stora problem med sin Odyssey G7, men det kanske bara är hans exemplar.

Dell brukar köra en kupong på skärmar nästan varje vecka, så går alltid att få lite rabatt!

Medlem

Kan rekommendera Samsung G7 som du själv länkar till, riktigt bra pris hos komplett. Köpte min för ett halvår sen och har inte ångrat mig.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Shadee:

Personligen skulle jag inte köpa något från Alienware eftersom min uppfattning är att du får betala en betydande del för märket, samtidigt har jag aldrig provat en Alienware-produkt så borde inte säga så mycket.

I stort sett sant MEN inte när det gäller skärmar.

Medlem

Om du sitter i ett kolsvart rum hade jag kört Samsung G7, annars hade jag nog kört på MSI MAG274QRF-QD så länge du får en bra panel som inte har så dålig uniformity (som med alla andra ips-skärmar är det såklart lotteri).

Inaktiv

Du bör fokusera på 1440p eller 4k. Jag hade satsat på 1440p.
Här kommer några tips:
- Gigabyte G27Q ~$260-$300 (One of the Best Budget Monitors in This Category)
- AOC Q27G2S (Good Budget Option for Australia, ~$300)
- LG 27GN800-B (Not Nano IPS, Poor Ergonomics, but Well Priced for the Panel Performance) ~$300
- Gigabyte M27Q (Better than the G27Q in every metric except for the BGR subpixel layout, which can cause text blurriness issues for some. Competes well with the higher end 1440p 144hz+ models.) ~$300-$330
- MSI Optix G273QF ~$330
- LG 27GL83A-B (Renowned LG Nano IPS Panel) ~$330-$380
- LG 27GN850-B (LG Nano IPS Panel) ~$350-$400
- LG 27GL850-B (LG Nano IPS Panel, Includes a USB Hub) ~$350-$400
- Dell S3220DGF (VA Panel Results in Lower Response Times and Some Flickering + Smear, Great 32" Option for In The Dark Usage) ~$350-$400
- Dell S2721DGF(A) (Slightly Better Tuned LG Nano IPS Panel, Considered the Second Best 1440p 144hz+ Option for its Value and Performance) ~$390-$430
- Lenovo Legion Y27q-20 ~$400-$430
- Gigabyte AORUS FI27Q ~$400
- Acer Nitro XV272U KVbmiiprzx ~400 (Comparable to the MSI Optix MAG274QRF-QD in terms of gaming performance)
- HP Omen 27i (As Low as $300, Now ~$400)
- MSI Optix MAG274QRF-QD (Best In-Class 1440p 144hz+ Monitor, Quantum Dot Technology can make it bit too Oversaturated for some) ~$450
- ASUS ROG Strix XG27AQ ~$500
- LG 27GP850-B ~$500 (Updated LG Nano IPS Panel)
- Gigabyte M32Q ~$500

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Om du sitter i ett kolsvart rum hade jag kört Samsung G7, annars hade jag nog kört på MSI MAG274QRF-QD så länge du får en bra panel som inte har så dålig uniformity (som med alla andra ips-skärmar är det såklart lotteri).

Menar du ljusstyrkan inte är nog på G7?
Aldrig behövt köra med mer än 80 i brightness även i väl upplysta rum.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Shadee:

En sak som hade varit bra att veta dock är vad du tänkt spela, nu gör jag ett antagande om att det är mer single-player spel i stil med RDR2, Metro o.s.v där grafik har en stor del av inlevelsen och inte att du tänkt huvudsakligen spela snabba FPS så som CS:GO, Valorant och Overwatch.

Det antagandet är helt rätt, ska även lägga in det i original posten. Är mest single player spel som kommer spelas, lite casual multiplayer lite då och då men inget som är fokus alls. Är mest av allt intresserad av en skön single player upplevelse där snygg bild är viktigast. är väl medveten om att jag inte är någon MLG pro gamer.
uppdaterade även att budgeten kan sträckas till 8000 i fall det skulle behövas.

kan nämn att jag även spanat in den här men blev tveksam just pga uppdateringshastigheten. https://cdon.se/hemelektronik/benq-ew3280u-led-skarm-32-3840-...

ska ta och läsa på alla de där länkarna du skickade, är en hel del nytt att ta in. tack så mycket, verkligen uppskattat.

Medlem

https://www.komplett.se/product/1174192/gaming/spelutrustning...

Såg att denna var på rea, känns som ett bra pris. Lycka till 😊

Medlem
Skrivet av VirtualBoost:

Jag instämmer med @Ronzem, köpte mig en Alienware AW2721D här i Japan och den är verkligen fantastisk. Den är färdigkalibrerad från start så du behöver inte ställa in något. HDR är väl sisådär då den bara har 32 lokala dimming zoner, dock något mer än de flesta andra skärmar.

Jag var själv sugen på Samsung-skärmen men Samsung finns inte i Japan samt att min kompis har haft stora problem med sin Odyssey G7, men det kanske bara är hans exemplar.

Dell brukar köra en kupong på skärmar nästan varje vecka, så går alltid att få lite rabatt!

att den är färdig och kalibrerad och allt sånt är ett stort plus. verkar som att så fort jag börjar pilla på skärmar och annan hårdvara blir det fel. mjukvaror går bra men inte hårdvara...

Skrivet av alias:

Kan rekommendera Samsung G7 som du själv länkar till, riktigt bra pris hos komplett. Köpte min för ett halvår sen och har inte ångrat mig.

där har vi något jag sett återkommande på Samsung G7, en del är riktigt nöjda men en hel del verkar ha fått måndagsexemplar. och bara i den här tråden har vi en som är riktigt nöjd och en annan som haft stora problem. blir lite avskräckande trots att jag läst att den ska vara bra, men komplett är ju inte omöjliga att ha och göra med om det blir problem.

Medlem
Skrivet av Lillvirus91:

https://www.komplett.se/product/1174192/gaming/spelutrustning...

Såg att denna var på rea, känns som ett bra pris. Lycka till 😊

oj! den är definitivt en möjlighet! känns som att man får läsa på snabbt om man ska hinna med den.

Medlem
Skrivet av Atilaa:

oj! den är definitivt en möjlighet! känns som att man får läsa på snabbt om man ska hinna med den.

Sålänge du får ett bra exemplar så är det väldigt prisvärt. Men chansen att få det är mindre på dessa.

Skribent
Skrivet av Ronzem:

I stort sett sant MEN inte när det gäller skärmar.

SÄger du så, så är det säkert så. Vore kul att testa någon Alienware-pryl, och se om mina fördomarna stämmer eller om man är ute och cyklar

Medlem
Skrivet av Lillvirus91:

https://www.komplett.se/product/1174192/gaming/spelutrustning...

Såg att denna var på rea, känns som ett bra pris. Lycka till 😊

Tack, känner mig som en hyena som smyger runt och letar skärmtips också, börjar kika på denna i annat syfte dock (jobba hemifrån resten av livet?).
Var längesen man kollade skärmar och känner mig också vilsen..

Medlem

Jag hade haft "vanliga" billiga skärmar fram tills jag uppgraderade min dator och slog till på en 32 Acer Predator skärm. Fy satan vilken skillnad, det var värt varenda krona. Kommer aldrig kunna gå tillbaks från 32 nu

Min rekommendation: https://www.komplett.se/product/1170465/gaming/spelutrustning...

Aningen dyr kanske men du lär inte ångra dig

Skribent
Skrivet av Atilaa:

Det antagandet är helt rätt, ska även lägga in det i original posten. Är mest single player spel som kommer spelas, lite casual multiplayer lite då och då men inget som är fokus alls. Är mest av allt intresserad av en skön single player upplevelse där snygg bild är viktigast. är väl medveten om att jag inte är någon MLG pro gamer.
uppdaterade även att budgeten kan sträckas till 8000 i fall det skulle behövas.

kan nämn att jag även spanat in den här men blev tveksam just pga uppdateringshastigheten. https://cdon.se/hemelektronik/benq-ew3280u-led-skarm-32-3840-...

ska ta och läsa på alla de där länkarna du skickade, är en hel del nytt att ta in. tack så mycket, verkligen uppskattat.

Lugnt det. Bara hojta om det är någon mer fråga. Jag satt i samma sits som dig för ett par år sedan när jag skulle köpa min första "riktiga" skärm som inte var avsedd för 100 % CS. Fattade nada av allt skit, men har lagt en hel del tid på att läsa på och kolla recensioner och blivit lite intresserad.

Jag är långt från någon expert, och så vitt jag vet så är den bästa källan för bra material på svenska Tomas Ytterbergs recensioner och genomgångar på Sweclockers. Han har tyvärr slutat där nu, så inga mer inlägg och guider men finns många bra bara man letar lite.

Personligen skulle jag aldrig köpa en skärm med 60 Hz, men det finns folk som gör det också. Det beror helt på vad man prioriterar som sagt.

Medlem
Skrivet av Papphammar:

Tack, känner mig som en hyena som smyger runt och letar skärmtips också, börjar kika på denna i annat syfte dock (jobba hemifrån resten av livet?).
Var längesen man kollade skärmar och känner mig också vilsen..

det är lugnt, mamma brukade säga att jag skrattar som en hyena så du passar in bra här
är en sådan otrolig djungel så man blir inte klok. tur att det finns folk som faktiskt vet något.

Medlem
Skrivet av Shadee:

SÄger du så, så är det säkert så. Vore kul att testa någon Alienware-pryl, och se om mina fördomarna stämmer eller om man är ute och cyklar

Skärmarna är grymma. Vet inte om det är Dell/Alienware-skärmar i allmänhet eller bra med tur i panel-lotteriet men min har nästan obefintlig backlight bleed (känns det som), ska försöka ta någon bild sen. Jag tittade även på Aorus FI27Q-X men det var G-Sync Ultimate i Alienware'n som gjorde att jag körde på AW2721D.

Nu är det väl risk att jag låter som en fanboy men har även en Alienware M15 R4 med RTX 3080 som jag fick som gratis uppgradering då jag hade problem med min Alienware M15 R2. Körde på Alienware främst då Dell har internationell support och garanti. R4'an är väldigt najs, om än den blir lite väl varm. Alienware-laptops har grymma tangentbord också!

Medlem

Jag fastnade och köpte denna när webhallen kapade priset.

https://www.webhallen.com/se/product/332502-Lenovo-G27q-20-27...

Är på väg nu, hoppas den duger. Har ju dockningsstation och usb hubbar så behöver inte betala för det i skärmen kände jag, plus den kommer sitta på en arm istället för ställ.

Medlem
Skrivet av Papphammar:

Jag fastnade och köpte denna när webhallen kapade priset.

https://www.webhallen.com/se/product/332502-Lenovo-G27q-20-27...

Är på väg nu, hoppas den duger. Har ju dockningsstation och usb hubbar så behöver inte betala för det i skärmen kände jag, plus den kommer sitta på en arm istället för ställ.

oj! min "short list" blir ju inte kortare tack vare den! skulle du kunna lämna ett svar eller skicka ett PM om några dagar när du använt den och säga hur den känns? kommer vänta en vecka med att göra slutgiltiga valet och se vad som faktiskt behövs och är rimligt, har fått en hel del att tänka på. och ha begäret försöker förklara att man behöver de största och häftigaste skärmarna

Medlem

Sure, men jag kör ju bara Office- programmen nivå på utrustningen så det är ju inte så bra för spelande kanske kör spelande på tv och Xbox nämligen.

Medlem

Jag vill bara passa på att, innan jag glömmer, tacka alla som har tagit av sin tid och engagerat sig, kommit med goda råd, fina tips, och annan hjälp. Det har verkligen varit uppskattat! Har gått från att tänka "den där skärmen ser nog bra ut, kanske, tror jag, antagligen" till att ha en betydligt bättre aning om vad jag faktiskt vill ha/ behöver.
Vet inte om det är kutym här att pinga hjälpsamma individer och tacka dem, tror nog det är bäst att avstå, med hjälpen har verkligen varit ovärderlig!
Har lyckats få ner det till en "short" list med potentiella köp, hade dock hoppats att den skulle vara kortare... men kommer göra slutgiltiga valet under nästa vecka. Lite lustigt nog har jag märkt att jag gör bättre val om jag sover på dem ett par dagar.
Kommer även kolla igenom alla era tips på skärmar och se om jag borde tänka lite mer på någon av dem.

Än så länge ligger de slutgiltiga valen ligger på:
Dell S3422DWG
Dell S2721DGFA
Alienware AW2721D
Predator XB323UGP

Återigen, tack så mycket. Har ibland svårt att ta in ny information när artiklarna på näten är som en Berlinmur av text där man redan förväntas vara professor i ämnet, så alla hjälp har verkligen varit otroligt uppskattad!

1
Skriv svar