Användare rapporterar att New Worlds-betan brickar vissa 3090-grafikkort

Robot
Användare rapporterar att New Worlds-betan brickar vissa 3090-grafikkort

EVGA:s RMA-avdelning lär ha mycket att göra.

#Amazon, #EVGA, #New-world, #nyhetstips


Medlem

Förstörda kort av för mycket fps i en meny? Njae..


This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

eld
Medlem

Värt att notera att grafikkort inte ska kunna gå sönder pga överbelastning, så det hela ligger på företaget som satte ihop kortet.

Skribent
Ponny

Tur att det är så enkelt att få tag på nya grafikkort. 😬


En Bamseponny av folket

Medlem

Det intressanta här är ju hur fort det sprids att det är spelet i sig som är problemet, när det med högsta sannolikhet inte är det.
Visst har det andra problem, och delar av det är kopplat till hur deras motor fungerar, bl a på inloggningsdelen av spelet. Samt hur spelet i sig ens kan lägga så mycket belastning på korten att de kortsluter sig själv i princip, det ska ett spel inte kunna göra, så något står ju inte rätt till på den sidan heller.

Kan rekommendera JayzTwocents video om just detta.

Mycket av det han nämner verkar stämma, bland annat det att det inte bara rör *ett* grafikkort som EVGA 3090 FTW3 som man trodde först.

Finns rapporter om 6900XT och 6800 kort från amd gått sönder.
källa på 6900XT/6800, även jayztwocent som fått den informationen.

Medlem
Skrivet av Maguz:

Förstörda kort av för mycket fps i en meny? Njae..

Fast, jo, I detta fall. Dock inte spelets fel, det är korten det är strul med.
(Inte bara EVGA's som strular, men i dom allra flesta fall så är det just FTW3 Ultras med rev 0.1 som går pajj.)

ELF
Medlem

Alltid lika kul när man får närmare 1000 fps i en spelmeny och man riktigt hör hur spoltjutet.
Nu var det länge sedan jag stötte på det, men ibland undrar jag om inte många nyare spel har uplåst fps i menyn. Tror bara inte det märks så mycket då det ändå är ganska krävande även i menyn.

Lustigt ändå att ett grafikkort kan överbelastas. Det borde ju finnas en säkerhetsspärr av något slag.


Om inte DRM-skydd är till för att knäckas, vad är det då bra för? (GOG for president)

Medlem

Inför att menyn i sig förstår kortet(kombination av flera saker) men att ha upplåst FPS i menyerna i ren idioti.
Finns ju spel som har det under "loading screens" också där en stillbild visas och man kan nå flera hundra FPS och höra grafikkortet skrika.

Som ovan skrev, Spoltjutet hörs bra när man når dessa 1000 FPS och grafikkortet bara skriker och ber om hjälp att på mindre FPS.

Medlem

Brukar alltid sätta "Max.Bildfrekvens till 60" i Nvidia kontrollpanel för i princip alla spel förutom de där jag vet att de låst spelet till 60 automatiskt.


Who are you if im not me?

Medlem

Trodde ett tag att ett 3090 inte skulle räcka för att spela, ruggigt dyr rigg man får komponera isf 😅

Medlem
Skrivet av Ph3noM:

Det intressanta här är ju hur fort det sprids att det är spelet i sig som är problemet, när det med högsta sannolikhet inte är det.
Visst har det andra problem, och delar av det är kopplat till hur deras motor fungerar, bl a på inloggningsdelen av spelet. Samt hur spelet i sig ens kan lägga så mycket belastning på korten att de kortsluter sig själv i princip, det ska ett spel inte kunna göra, så något står ju inte rätt till på den sidan heller.

Kan rekommendera JayzTwocents video om just detta.

Mycket av det han nämner verkar stämma, bland annat det att det inte bara rör *ett* grafikkort som EVGA 3090 FTW3 som man trodde först.

Finns rapporter om 6900XT och 6800 kort från amd gått sönder.
källa på 6900XT/6800, även jayztwocent som fått den informationen.

Du säger emot dig själv i ditt inlägg när du skriver att spelet med högst sannolikhet inte är problemet, men ändå listar de problem som just spelet orsakar.

Det är som att säga att GPUer som du använder för att minea cryptocurrency brickar och säger att mining inte är problemet, men ändå är det...

Problemet ligger både i spelet och på själva hårdvaran. Spelet är inte optimerat över huvud taget, då det kommer rapporter om att folks kort blir brickade, temperaturen i korten når höjder som inget annat spel har fått korten att uppnå osv.
Hade det här inte varit ett problem som spelet är halvt ansvarigt för så hade vi sett rapporter om andra krävande spel, men det ser vi inte. New World är en faktor i det hela, och ska med all rätt bli anklagad för det.

Sen som du själv länkar, så verkar New World bricka även andra kort än bara 3090. Så, skulle du fortfarande påstå att spelet i sig inte skulle vara problemet?

Medlem
Skrivet av Taskman:

Inför att menyn i sig förstår kortet(kombination av flera saker) men att ha upplåst FPS i menyerna i ren idioti.
Finns ju spel som har det under "loading screens" också där en stillbild visas och man kan nå flera hundra FPS och höra grafikkortet skrika.

Som ovan skrev, Spoltjutet hörs bra när man når dessa 1000 FPS och grafikkortet bara skriker och ber om hjälp att på mindre FPS.

Haha, jag minns när vi i spelet jag jobbade på tidigare INTE hade en gräns, sedan började folk påpeka att korten jobbade som fan själv i menyn, kodaren blev förvånad att folk inte hade v-sync och trodde typ inte på att det kunde vara så, sedan kom det in en gräns ändå.

Nu är det så få det sker för, jag vet inte varför, men jag tycker själv att man kan ju bara lägga in en gräns standard sedan så får man ges ett val att ta bort denna gräns om man nu vill, för det är ingen som bryr sig om spelen inte kommer över 250 fps typ ändå.


Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Du säger emot dig själv i ditt inlägg när du skriver att spelet med högst sannolikhet inte är problemet, men ändå listar de problem som just spelet orsakar.

Det är som att säga att GPUer som du använder för att minea cryptocurrency brickar och säger att mining inte är problemet, men ändå är det...

Problemet ligger både i spelet och på själva hårdvaran. Spelet är inte optimerat över huvud taget, då det kommer rapporter om att folks kort blir brickade, temperaturen i korten når höjder som inget annat spel har fått korten att uppnå osv.
Hade det här inte varit ett problem som spelet är halvt ansvarigt för så hade vi sett rapporter om andra krävande spel, men det ser vi inte. New World är en faktor i det hela, och ska med all rätt bli anklagad för det.

Sen som du själv länkar, så verkar New World bricka även andra kort än bara 3090. Så, skulle du fortfarande påstå att spelet i sig inte skulle vara problemet?

Fast jag är benägen att hålla med honom, han säger inte emot sig själv utan han förklarar hur en förregling fungerar. Själva grund problemet är hårdvaran som ej ska tillåta detta, men i detta fall så hade hårdvaruförreglingen fortsatt gå oupptäckt om inte mjukvaran varit "dålig".

Spelet orsakar i detta fall ett problem som ej ska kunna existera, dvs ja, utvecklarna har kunna göra ett bättre jobb, men deras fel ska fortsatt ha varit oupptäckt.

Detta påminner mycket om förregling i maskiner, och hur dessa sätts, genom just att begå misstag för fel man tidigare ej visste fanns. För GPUer så har man vetat om liknande problem tidigare men EVGA och i viss mån AMD kort har ej byggt in skydd mot detta vilket man som kund ska kunna förvänta sig att de bör ha gjort.

Medlem
Skrivet av SypherZ:

Fast jag är benägen att hålla med honom, han säger inte emot sig själv utan han förklarar hur en förregling fungerar. Själva grund problemet är hårdvaran som ej ska tillåta detta, men i detta fall så hade hårdvaruförreglingen fortsatt gå oupptäckt om inte mjukvaran varit "dålig".

Spelet orsakar i detta fall ett problem som ej ska kunna existera, dvs ja, utvecklarna har kunna göra ett bättre jobb, men deras fel ska fortsatt ha varit oupptäckt.

Detta påminner mycket om förregling i maskiner, och hur dessa sätts, genom just att begå misstag för fel man tidigare ej visste fanns. För GPUer så har man vetat om liknande problem tidigare men EVGA och i viss mån AMD kort har ej byggt in skydd mot detta vilket man som kund ska kunna förvänta sig att de bör ha gjort.

Problemet ligger fortfarande på spelet också. Att säga annat vore lite ignorant. Spelet orsakar att korten drar alldeles för mycket kraft för något som inte behövs. Det finns rapporter om korten dra för hög mängd ström av någon oförklarlig anledning. Det säger även Jayztwocents som vart länkad i videon, och det skriver även folk på Reddit och på New Worlds egna forum.
Spel ska inte göra det. Låt oss säga att spelet inte skulle bricka korten, så skulle spelet fortfarande orsaka förkortad livslängd på GPUn då den arbetar onödigt mycket och drar för mycket kraft.

Som jag skrev i mitt inlägg, så ligger problemet på bägge parter, inte bara på det ena. Ett spel som kan ge negativ påverkan på något du har betalat 10.000+kr för ska inte släppas förens problemen är fixade, inte ens en Beta. Problemet var känd redan under Alpha-testet och Amazon har inte åtgärdat det över huvud taget.

Edit: Värt att tillägga att det är andra kort också som beter sig likadant; 2000-serien och 1000-serien där den drar maximal prestanda och ström. Även en 1060-kort har blivit brickad utav spelet. Så att säga att spelet inte är problemet är lite naivt tycker jag. https://forums.newworld.com/t/known-issue-nvidia-rtx-3090-ser...

eld
Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Du säger emot dig själv i ditt inlägg när du skriver att spelet med högst sannolikhet inte är problemet, men ändå listar de problem som just spelet orsakar.

Det är som att säga att GPUer som du använder för att minea cryptocurrency brickar och säger att mining inte är problemet, men ändå är det...

Problemet ligger både i spelet och på själva hårdvaran. Spelet är inte optimerat över huvud taget, då det kommer rapporter om att folks kort blir brickade, temperaturen i korten når höjder som inget annat spel har fått korten att uppnå osv.
Hade det här inte varit ett problem som spelet är halvt ansvarigt för så hade vi sett rapporter om andra krävande spel, men det ser vi inte. New World är en faktor i det hela, och ska med all rätt bli anklagad för det.

Sen som du själv länkar, så verkar New World bricka även andra kort än bara 3090. Så, skulle du fortfarande påstå att spelet i sig inte skulle vara problemet?

Nej alltså, det är inte spelets fel, hög framerate kan inte skada grafikkort. Det hade antagligen med strömreglering att göra då grafikkorten inte överhettade, grafikkorten drog helt enkelt ström/spänning över specifikationerna och dödade sig själva, något de inte ska göra.

Ett grafikkort bestämmer själv vilka temperaturer det kan klara av, och om de når en nivå som är för hög och kylningen inte hinner med så kommer det klocka ner sig själv tills det når en temperatur det klarar av, om det når en kritisk nivå så kommer det stänga ner sig själv. Så ett spel kan inte överhetta en gpu över dess egna bestämmda nivåer.

Likadant med spänningen, det finns spärrar som gör att grafikkortet inte ska kunna göra det som hände.

Det absolut värsta som kan hända med olåst framerate i en meny är att du får lite jobbig (och helt ofarlig) coilwhine, samt vetskapen att ditt grafikkort kör i 100%, vilket det är designat för att göra, och antagligen kommer göra i resten av spelet.

Så säg efter mig: "onaturligt hög framerate är inte farligt, det är grafikkorten som är defekta"

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Problemet ligger fortfarande på spelet också. Att säga annat vore lite ignorant. Spelet orsakar att korten drar alldeles för mycket kraft för något som inte behövs. Det finns rapporter om korten dra för hög mängd ström av någon oförklarlig anledning. Det säger även Jayztwocents som vart länkad i videon, och det skriver även folk på Reddit och på New Worlds egna forum.
Spel ska inte göra det. Låt oss säga att spelet inte skulle bricka korten, så skulle spelet fortfarande orsaka förkortad livslängd på GPUn då den arbetar onödigt mycket och drar för mycket kraft.

Som jag skrev i mitt inlägg, så ligger problemet på bägge parter, inte bara på det ena. Ett spel som kan ge negativ påverkan på något du har betalat 10.000+kr för ska inte släppas förens problemen är fixade, inte ens en Beta. Problemet var känd redan under Alpha-testet och Amazon har inte åtgärdat det över huvud taget.

Absolut så är det så, men huvudproblemet är hårdvaran i detta fall, och det felet hade gått oupptäckt i annat fall.

Om vi vänder på steken, en nödstoppsknapp i en produktionslina fungerar inte, vad är värst, att någon råkar starta maskinen i fel läge eller att nödstoppen inte fungerar som den ska så att människa blir klämd och skadad?

I detta fall så har amazon inkompetent kodat fel, men GPUerna (nödstoppen) ska ej tillåta detta att hända.

Medlem
Skrivet av eld:

Nej alltså, det är inte spelets fel, hög framerate kan inte skada grafikkort. Det hade antagligen med strömreglering att göra då grafikkorten inte överhettade, grafikkorten drog helt enkelt ström/spänning över specifikationerna och dödade sig själva, något de inte ska göra.

Ett grafikkort bestämmer själv vilka temperaturer det kan klara av, och om de når en nivå som är för hög och kylningen inte hinner med så kommer det klocka ner sig själv tills det når en temperatur det klarar av, om det når en kritisk nivå så kommer det stänga ner sig själv. Så ett spel kan inte överhetta en gpu över dess egna bestämmda nivåer.

Likadant med spänningen, det finns spärrar som gör att grafikkortet inte ska kunna göra det som hände.

Det absolut värsta som kan hända med olåst framerate i en meny är att du får lite jobbig (och helt ofarlig) coilwhine, samt vetskapen att ditt grafikkort kör i 100%, vilket det är designat för att göra, och antagligen kommer göra i resten av spelet.

Så säg efter mig: "onaturligt hög framerate är inte farligt, det är grafikkorten som är defekta"

Ingenstans i mitt inlägg skrev jag att "onaturlig" (finns ingen onaturlig hög framerate till och börja med...) hög framerate dödar korten. Jag skrev att problemet ligger på bägge parter...
Även andra "techies" är inne på samma linje att problemet ligger hos bägge parter, inte bara på det ena.

Medlem
Skrivet av eld:

Så säg efter mig: "onaturligt hög framerate är inte farligt, det är grafikkorten som är defekta"

Exakt detta.
Grafikkort ska kunna justera sig själva och inte dö av den här typen av belastning. Oavsett om det är New Worlds eller något annat. Kortet ska fatta att något "farligt" är på väg att hända och förhindra det.

eld
Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Ingenstans i mitt inlägg skrev jag att "onaturlig" (finns ingen onaturlig hög framerate till och börja med...) hög framerate dödar korten. Jag skrev att problemet ligger på bägge parter...
Även andra "techies" är inne på samma linje att problemet ligger hos bägge parter, inte bara på det ena.

Nej, det var ju jag som först skrev "onaturligt hög framerate"

Det är inte ett fel att ha upplåst framerate, det är bara slöseri med prestanda och något som ändå antagligen skulle fixas då folk inte gillar coilwhine.

Men det är absolut inget som ska kunna döda grafikkort och just därför är detta inget man kan lägga skulden på utvecklaren för, då detta inte är det enda som skulle kunna få fram orsakerna som dödade grafikkorten.

Det räcker ju med att du i framtiden kör ett spel som är cpu-begränsat där grafikkortet kommer försöka köra upp i 100% för att sedan göra det inte får göra och ta död på sig själv.

Medlem
Skrivet av eld:

Nej, det var ju jag som först skrev "onaturligt hög framerate"

Det är inte ett fel att ha upplåst framerate, det är bara slöseri med prestanda och något som ändå antagligen skulle fixas då folk inte gillar coilwhine.

Men det är absolut inget som ska kunna döda grafikkort och just därför är detta inget man kan lägga skulden på utvecklaren för, då detta inte är det enda som skulle kunna få fram orsakerna som dödade grafikkorten.

Ett citat från New Worlds forum (då du verkar vara uppsatt på framerates när det inte är bara det som är problemet):
https://forums.newworld.com/t/known-issue-nvidia-rtx-3090-ser...

Citat:

i am a small time streamer and yea my problem happened mid stream, quite frightning to have everything just shut off instantly and worrying it wont start up again, like i said no game should be pulling 1.1 volts through a card thats not overclocked or running above a 100% power limit, and with further testing at my own risk i may add, anything above 77% power limit for my 2080ti was causing spikes of over 1 volt, thats just not acceptable, what this does to cards like a 3080/ti/90 which pull equal or more power than a 2080ti is a very very scary thing to think about.

Just had a look at applyign 30fps to test, for me at 30 fps temps were cooler, but looking at voltage, for whatever with new world, no changes in voltage use, or if there was, it was so small to not be noticable, Sill spikes at around 77-78% power limit on my end, and if set to 80 it stays at over 1 volt constantly spiking to 1.05 often, and im not going to sit there allowing that to go on for long periods of time… Tested some settings in other games, for example World of tanks, which is also not known to be well optimized especially in its garage, 100% Power limit, 69-71 temps @70% fan speed, nothing over 1 volt.

Jag kommer fortsätta säga det; problemet ligger inte bara hos GPU-tillverkarna (ja, korten behöver definitivt bättre safeguards för att undvika överbelastning/spikes som kan skada hårdvaran), utan även på speltillverkaren när det är uppenbart att spelet orsakar dessa problem. Spelet ska inte orsaka voltage-spikes av ingen anledning. Spelet ska inte sätta en sån enorm stress på ditt GPU att den kan bricka sig själv bara för att den är extremt ooptimerad.

Vi vet att det är inte bara RTX 3090 som får det här problemet. Även äldre kort (2000-serien och åtminstånde ett GTX 1060 kort) har blivit brickade, och AMD-kort blivit brickade. Vi vet också att hade det här varit ett GPU-problem enbart så hade man sett massvis med rapporter om brickade kort av att folk spelar andra spel eller sysslor också, men det har vi inte sett.

Faktumet är; felet ligger hos båda parterna. Att försöka argumentera bort det är dumt, och ger ett gratispass till utvecklarna att utveckla ren skit utav spel som inte är optimerad. Amazon hade fått in rapporter om problemet redan i Alpha-stadiet. Amazon har skitit i det helt och gått över till en större skala av testning nu under Betan, där konsumenter är omedvetna om att det här kan ske.

Om det skulle vara ett drivrutinsproblem så är det fortfarande Amazons ansvar att jobba ihop med nVidia och AMD att släppa uppdaterad drivrutin som åtgärdar problemet så att kortägarna inte råkar ut för detta. Det är alltså inte bara ett ansvar som nVidia och AMD har.

eld
Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Ett citat från New Worlds forum (då du verkar vara uppsatt på framerates när det inte är bara det som är problemet):
https://forums.newworld.com/t/known-issue-nvidia-rtx-3090-ser...

Jag kommer fortsätta säga det; problemet ligger inte bara hos GPU-tillverkarna (ja, korten behöver definitivt bättre safeguards för att undvika överbelastning/spikes som kan skada hårdvaran), utan även på speltillverkaren när det är uppenbart att spelet orsakar dessa problem. Spelet ska inte orsaka voltage-spikes av ingen anledning. Spelet ska inte sätta en sån enorm stress på ditt GPU att den kan bricka sig själv bara för att den är extremt ooptimerad.

Jag tror du missförstått vad optimering är,

Som ett hitte-på-exempel: ett spel nyttjar grafikkortet till 100% men spelet får genom lite sämre optimering bara ut 10 trianglar på skärmen, ett annat spel har optimerat sin pipeline, shaders osv och får ut 20 trianglar.

Båda spelen kör grafikkorten till 100%, inget grafikkort brinner upp.

Grafikkortsskaparna bestämmar vad hårdvaran ska klara av, mjukvaran ska kunna nyttja det till max, hurvida optimerat de nyttjar hårdvaran har inte nånting med det att göra.

Ett grafikkort kan inte bli stressat, det är designat för att köra som det gör.

Skrivet av Shamanfox:

Vi vet att det är inte bara RTX 3090 som får det här problemet. Även äldre kort (2000-serien och åtminstånde ett GTX 1060 kort) har blivit brickade, och AMD-kort blivit brickade. Vi vet också att hade det här varit ett GPU-problem enbart så hade man sett massvis med rapporter om brickade kort av att folk spelar andra spel eller sysslor också, men det har vi inte sett.

Faktumet är; felet ligger hos båda parterna. Att försöka argumentera bort det är dumt, och ger ett gratispass till utvecklarna att utveckla ren skit utav spel som inte är optimerad. Amazon hade fått in rapporter om problemet redan i Alpha-stadiet. Amazon har skitit i det helt och gått över till en större skala av testning nu under Betan, där konsumenter är omedvetna om att det här kan ske.

Om det skulle vara ett drivrutinsproblem så är det fortfarande Amazons ansvar att jobba ihop med nVidia och AMD att släppa uppdaterad drivrutin som åtgärdar problemet så att kortägarna inte råkar ut för detta. Det är alltså inte bara ett ansvar som nVidia och AMD har.

Det är inte ett drivrutinsproblem, det är hårdvaran som har designfel, tex som om ett grafikkort skulle sakna thermal shutoffs, eller att strömregleringen har problem och bränner sig själv inom vad det ska klara av.

Här är en till sak du kan säga efter mig: "Optimering handlar bara om hur bra spelet nyttjar de 100% de får ut av grafikkortet, det handlar inte om hurvida spelet kommer nyttja 100% eller inte"

Hur tror du alla bitcoin eller render farms fungerar i världen, hur tror du spelare kan sitta och spela sina spel i flera dagar i streck utan att grafikkorten dör?

Hårdvaran drar ström inom sina specs, de når en temperatur de klarar av, de kan vara igång i evigheter.

Medlem

"... de bara fått in ett fåtal rapporterar om hårdvaruhaveri. De försäkrar oss därför om att betatestet är säkert att spela."

Jag tror ju knappast att folk som plötsligt fått hårdvara som gått sönder tänker att "nu ska jag buggrapportera detta till Amazon!" Den kopplingen gör nog nästan ingen, att det skulle vara spelet som orsakat det snarare än att det var fel på själva grafikkortet. Dessutom kan det vara svårt för många att buggrapportera redan efter 2-3 dagar när datorn har pajat. Hur som helst ett ogenomtänkt uttalande av Amazon.

Medlem
Skrivet av eld:

Jag tror du missförstått vad optimering är,

Som ett hitte-på-exempel: ett spel nyttjar grafikkortet till 100% men spelet får genom lite sämre optimering bara ut 10 trianglar på skärmen, ett annat spel har optimerat sin pipeline, shaders osv och får ut 20 trianglar.

Båda spelen kör grafikkorten till 100%, inget grafikkort brinner upp.

Grafikkortsskaparna bestämmar vad hårdvaran ska klara av, mjukvaran ska kunna nyttja det till max, hurvida optimerat de nyttjar hårdvaran har inte nånting med det att göra.

Ett grafikkort kan inte bli stressat, det är designat för att köra som det gör.

Det är inte ett drivrutinsproblem, det är hårdvaran som har designfel, tex som om ett grafikkort skulle sakna thermal shutoffs, eller att strömregleringen har problem och bränner sig själv inom vad det ska klara av.

Här är en till sak du kan säga efter mig: "Optimering handlar bara om hur bra spelet nyttjar de 100% de får ut av grafikkortet, det handlar inte om hurvida spelet kommer nyttja 100% eller inte"

Jag vet vad optimering är, kan inte säga desamma att du gör med din förklaring. Men sure, du får gärna tro att New World ska kräva extrem strömförsörjning som i sin tur leder till att GPUerna kortar ner sin livslängd i onödan även om det inte skulle bli brickade. Varför ska de optimera spelet så att den drar bara det som är absolut nödvändigast och inte vad som finns tillgängligt?
"New World kräver bara X-prestanda från denna GPU, men vi skiter i det och istället så låter vi spelet dra Y-prestanda bara för att spelet kan göra det".

Det är inte ett drivrutinsproblem, men problemet kan lösas med drivrutin. Drivrutin kan utöka marginalerna och lägga till skyddsnät för att undvika att korten brickar sig själva. Det här skulle inte vara första gången man gör det. Det har redan gjorts en gång för 3000-serie korten.

Jag ser ingen vits att fortsätta diskussionen med dig. Du anser att problemet ligger 100% på GPU-utvecklarna. Du anser att det är okej för Amazon att utveckla skräp som kan kosta konsumenter pengar. Har hittat konsumenter som skriver att de har fått sitt GPU brickad som inte längre ens har garanti, så roligt för dem personerna då de kommer få behöva köpa nytt GPU med egna pengar.

Edit: Grafikkort kan inte bli stressad? Är det ett seriöst påstående? Komponenter (PSU, GPU, CPU, RAM, SSD etc) kan absolut bli stressade, och om de blir det under en längre period så kortas deras livslängd ner avsevärt. Bara den påståendet från dig ser jag absolut ingen anledning att fortsätta denna diskussion.

Skrivet av Mortac:

"... de bara fått in ett fåtal rapporterar om hårdvaruhaveri. De försäkrar oss därför om att betatestet är säkert att spela."

Jag tror ju knappast att folk som plötsligt fått hårdvara som gått sönder tänker att "nu ska jag buggrapportera detta till Amazon!" Den kopplingen gör nog nästan ingen, att det skulle vara spelet som orsakat det snarare än att det var fel på själva grafikkortet. Dessutom kan det vara svårt för många att buggrapportera redan efter 2-3 dagar när datorn har pajat. Hur som helst ett ogenomtänkt uttalande av Amazon.

Det är väl ett helt genomtänkt uttalande?
De informerar om att det finns folk som fått hårdvaruhaveri samtidigt som de varken tar på sig ansvaret eller skrämmer bort folk från att fortsätta spela.


Viam inveniam aut faciam

eld
Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jag vet vad optimering är, kan inte säga desamma att du gör med din förklaring. Men sure, du får gärna tro att New World ska kräva extrem strömförsörjning som i sin tur leder till att GPUerna kortar ner sin livslängd i onödan även om det inte skulle bli brickade. Varför ska de optimera spelet så att den drar bara det som är absolut nödvändigast och inte vad som finns tillgängligt?
"New World kräver bara X-prestanda från denna GPU, men vi skiter i det och istället så låter vi spelet dra Y-prestanda bara för att spelet kan göra det".

Nej, du har fortfarande helt missförstått vad optimering är.

Att få så många fps som möjligt är ju det vartenda spelare vill, någon som vill köra i 4k kommer ju behöva maxxa grafikkortet, någon som har ett gammalt grafikkort kanske kör ner sina settings i 720p så de kan få över 100 fps till sin snabb-skärm.

Skrivet av Shamanfox:

Det är inte ett drivrutinsproblem, men problemet kan lösas med drivrutin. Drivrutin kan utöka marginalerna och lägga till skyddsnät för att undvika att korten brickar sig själva. Det här skulle inte vara första gången man gör det. Det har redan gjorts en gång för 3000-serie korten.

Absolut, antagligen genom att klocka ner grafikkorten under sina specs, men då får man ju inte längre vad man köper.

Skrivet av Shamanfox:

Jag ser ingen vits att fortsätta diskussionen med dig. Du anser att problemet ligger 100% på GPU-utvecklarna. Du anser att det är okej för Amazon att utveckla skräp som kan kosta konsumenter pengar. Har hittat konsumenter som skriver att de har fått sitt GPU brickad som inte längre ens har garanti, så roligt för dem personerna då de kommer få behöva köpa nytt GPU med egna pengar.

Handlar inte ens om vad jag anser, spel kan inte ha sönder en gpu.

Skrivet av Shamanfox:

Edit: Grafikkort kan inte bli stressad? Är det ett seriöst påstående? Komponenter (PSU, GPU, CPU, RAM, SSD etc) kan absolut bli stressade, och om de blir det under en längre period så kortas deras livslängd ner avsevärt. Bara den påståendet från dig ser jag absolut ingen anledning att fortsätta denna diskussion.

Komponenter kan bli stressad av saker som att stänga av och slå på datorn om och om igen, material som värms upp och kyls ner om och om igen, för hög volt genom hårdvaru-fel eller statisk elektricitet. Att köra en gpu i sin fulla styrka är inte att stressa den, det är att den nyttjas precis som den ska.

Spel är oftast gpu-begränsade idag, det betyder att spelet kommer köra så snabbt som grafikkortet klarar av, alla dessa kör i 100%.

Medlem
Skrivet av eld:

Nej, du har fortfarande helt missförstått vad optimering är.

Att få så många fps som möjligt är ju det vartenda spelare vill, någon som vill köra i 4k kommer ju behöva maxxa grafikkortet, någon som har ett gammalt grafikkort kanske kör ner sina settings i 720p så de kan få över 100 fps till sin snabb-skärm.

Det är en del av optimering, men inte allt. Optimering handlar inte bara om att få så mycket FPS som möjligt. Det handlar även om att få spel att bli stabila t.ex.. Ett spel som orsakar att GPU överarbetar i onödan är inte optimerad. Du får mer än gärna läsa mer på ämnet, så kanske du kan lämna ordet "fps" för en gång och inse att det finns andra aspekter också inom optimering och belastning.
Eller du kanske tror det är normalt att ett spel som är låst till 30FPS kan fortfarande få GPU gå extremt varm och dra absurd ström än vad som behövs, när andra spel på t.ex. 144fps och är mer krävande inte gör det?
Du kan optimera spel för att göra så att du kan få maximal FPS i 4K, men utan att behöva göra så att kortet i sig behöver dra max volt till gränsen för nerstängning.

Flera användare har rapporterat om att deras dator har stängt av sig utan att GPUn har blivit brickad (mest sannolikt att kortens säkhertsnät aktiverats och stängt av sig för att undvika skador). Är det fortfarande GPU-tillverkarna som ska ta ansvaret?

Citat:

Absolut, antagligen genom att klocka ner grafikkorten under sina specs, men då får man ju inte längre vad man köper.

Tills spelet är optimerad. Det finns mer krävande spel som inte orsakar samma problem som New World gör. Det finns ett stort hav av jämförelser som konsumenter har lagt ut där mer krävande spel belastar GPUerna mindre än vad New World gör. Men av att döma dina inlägg så har du gjort 0 efterforskning om det här och bara klankar på GPU-tillverkarna.

Citat:

Handlar inte ens om vad jag anser, spel kan inte ha sönder en gpu.

Absolut inte. De som säger att deras kort har blivit brickad av New World ljuger. Tur att vi har dig här som kan upplysa om annat! /s

Spel kan ha sönder komponenter. Det är uppenbarligen bevisat då New World har brickat flertal kort vid det här laget. Så återigen så anser du att 100% ansvaret ligger hos GPU-tillverkarna och inte på Amazon som har sedan tidigare fått rapporter om att deras spel kan bricka GPUer.

Sen kan det vara så att GPUerna har tillverkningsfel, men det tar inte bort ansvaret från Amazon om att de har fått rapporter om problemet under Alphan, och ignonerat det helt och släppt Beta där fler personer råkar ut för problemet. Det är där Amazons ansvar ligger. De borde inte ha släppt betan fören de har åtgärdat spelet, gjort OPTIMERINGAR, där det här inte händer tills de har kunnat jobba ihop med nVidia och AMD för att fixa en långsiktig lösning.

Citat:

Komponenter kan bli stressad av saker som att stänga av och slå på datorn om och om igen, material som värms upp och kyls ner om och om igen, för hög volt genom hårdvaru-fel eller statisk elektricitet. Att köra en gpu i sin fulla styrka är inte att stressa den, det är att den nyttjas precis som den ska.

Spel är oftast gpu-begränsade idag, det betyder att spelet kommer köra så snabbt som grafikkortet klarar av, alla dessa kör i 100%.

Spel stressar inte GPUer på samma sätt som ett ordentligt stress-test. GPU som visar 99% eller 100% usage i din Afterburner eller Aktivitetshanteraren betyder inte att den blir utsatt för maximal användning.
Det finns anledning varför man inte kör stresstester på komponenter under långvarig tid då det överbelastar och kortar ner livslängden på produkterna.

Som sagt, finns ingen anledning att fortsätta diskussionen. Du har gjort klart för dig att du tror optimering handlar bara om att maximera FPS, och du tror att det är GPU-tillverkarnas ansvar att göra så deras hårdvara fungerar på trasiga spel, och att spelutvecklarna inte bär något ansvar alls.

eld
Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Det är en del av optimering, men inte allt. Optimering handlar inte bara om att få så mycket FPS som möjligt. Det handlar även om att få spel att bli stabila t.ex.. Ett spel som orsakar att GPU överarbetar i onödan är inte optimerad. Du får mer än gärna läsa mer på ämnet, så kanske du kan lämna ordet "fps" för en gång och inse att det finns andra aspekter också inom optimering och belastning.
Eller du kanske tror det är normalt att ett spel som är låst till 30FPS kan fortfarande få GPU gå extremt varm och dra absurd ström än vad som behövs, när andra spel på t.ex. 144fps och är mer krävande inte gör det?
Du kan optimera spel för att göra så att du kan få maximal FPS i 4K, men utan att behöva göra så att kortet i sig behöver dra max volt till gränsen för nerstängning.

Ett spel som är låst till 30 med en gpu som klarar mer kan inte nyttjas mer, den kommer sitta och vänta på att den får rendera en frame igen.

Ett grafikkort bestämmer själv hur det strömförsörjs, spelet har ingen kontroll över det, det gör detsamma vad det är för spel, men det kommer alltid att försöka ge så mycket kraft det bara går så länge det finns mer frames att rendera.

Skrivet av Shamanfox:

Flera användare har rapporterat om att deras dator har stängt av sig utan att GPUn har blivit brickad (mest sannolikt att kortens säkhertsnät aktiverats och stängt av sig för att undvika skador). Är det fortfarande GPU-tillverkarna som ska ta ansvaret?

Tills spelet är optimerad. Det finns mer krävande spel som inte orsakar samma problem som New World gör. Det finns ett stort hav av jämförelser som konsumenter har lagt ut där mer krävande spel belastar GPUerna mindre än vad New World gör. Men av att döma dina inlägg så har du gjort 0 efterforskning om det här och bara klankar på GPU-tillverkarna.

Absolut inte. De som säger att deras kort har blivit brickad av New World ljuger. Tur att vi har dig här som kan upplysa om annat! /s

Spel kan ha sönder komponenter. Det är uppenbarligen bevisat då New World har brickat flertal kort vid det här laget. Så återigen så anser du att 100% ansvaret ligger hos GPU-tillverkarna och inte på Amazon som har sedan tidigare fått rapporter om att deras spel kan bricka GPUer.

Nej, åter igen: grafikkorten sätter alla begränsningar, så om du inte sitter och pillar i dess inställningar och skruvar upp volten så kommer det inte pajja.

Det gör detsamma vad du slänger på den, de är byggda för att nyttjas i timtal i max prestanda.

Skrivet av Shamanfox:

Sen kan det vara så att GPUerna har tillverkningsfel, men det tar inte bort ansvaret från Amazon om att de har fått rapporter om problemet under Alphan, och ignonerat det helt och släppt Beta där fler personer råkar ut för problemet. Det är där Amazons ansvar ligger. De borde inte ha släppt betan fören de har åtgärdat spelet, gjort OPTIMERINGAR, där det här inte händer tills de har kunnat jobba ihop med nVidia och AMD för att fixa en långsiktig lösning.

Amazon kan inte fixa produktionsfelen i hårdvaran, de kan heller inte hindra att grafikkort blir maximalt nyttjade.

Även om de skulle låsa till 60 fps i koden så finns det ju någon som kan dra upp upplösningen och knappt nå 40 fps men nyttja grafikkortet fullt ut, och sedan skulle ju det betyda att någon med 360hz skärm inte får köra spelet i 360hz.

Spelet ber grafikkortet om så många renderade frames som möjligt, och grafikkortet levererar så mycket som det kan.

Grafikkorten pajjade på grund av hårdvarufel.

Skrivet av Shamanfox:

Spel stressar inte GPUer på samma sätt som ett ordentligt stress-test. GPU som visar 99% eller 100% usage i din Afterburner eller Aktivitetshanteraren betyder inte att den blir utsatt för maximal användning.
Det finns anledning varför man inte kör stresstester på komponenter under långvarig tid då det överbelastar och kortar ner livslängden på produkterna.

Anledningen till varför spel inte alltid fungerar som stress-test då spelen kan vara cpu-begränsade, dvs inte nyttja gpun fullt ut
Spel har ingen kontroll över hårdvaran på det sättet, den kommer nyttja allt så länge det finns möjlighet.

Ett stresstest är som sagt ett test av en komponent utan att något annat begränsar den,

Man brukar tex använda renderings-test som stresstest då de använder allt de kan få, och rendering är ju något som man sitter och gör över flera dagar konstant.

Jag sitter själv i arbetet och nyttjar cpu och gpu så mycket det bara går i dagslånga renderingar, 3d-programmet kommer dra så mycket som det finns, det är inget över och komponenterna är begränsade av vad de klarar av, det är det ultimata stresstestet.

Det räknas dock fortfarande som normal användning.

Skrivet av Shamanfox:

Som sagt, finns ingen anledning att fortsätta diskussionen. Du har gjort klart för dig att du tror optimering handlar bara om att maximera FPS, och du tror att det är GPU-tillverkarnas ansvar att göra så deras hårdvara fungerar på trasiga spel, och att spelutvecklarna inte bär något ansvar alls.

Optimering handlar alltid om att göra mer med mindre, och i spels fall så handlar det om att få ut mer prestanda.
dvs, mer effektiv kod, mer effektiva assets, mer smarta system för att rendera mer med mindre.

Jag slänger ut mitt "jag jobbar med spel" kort. Jag har aldrig jobbat med något som kan döda grafikkort hur mycket dumma saker vi än gjort eller hur dåligt optimerat något än varit, det enda som händer är att antingen grafikkortet eller cpu'n når sin maximala prestanda och begränsar den andra.

Vad vi dock stött på är antingen fel i hårdvaran eller drivrutiner, det första leder ibland till skador och det är inget vi har kontroll över, det andra brukar bara leda till buggar och krashar.

Medlem

Man blir även bannad för att mjölka kor.

Medlem
Skrivet av eld:

Ett spel som är låst till 30 med en gpu som klarar mer kan inte nyttjas mer, den kommer sitta och vänta på att den får rendera en frame igen.

Ett grafikkort bestämmer själv hur det strömförsörjs, spelet har ingen kontroll över det, det gör detsamma vad det är för spel, men det kommer alltid att försöka ge så mycket kraft det bara går så länge det finns mer frames att rendera.

Nej, åter igen: grafikkorten sätter alla begränsningar, så om du inte sitter och pillar i dess inställningar och skruvar upp volten så kommer det inte pajja.

Det gör detsamma vad du slänger på den, de är byggda för att nyttjas i timtal i max prestanda.

Amazon kan inte fixa produktionsfelen i hårdvaran, de kan heller inte hindra att grafikkort blir maximalt nyttjade.

Även om de skulle låsa till 60 fps i koden så finns det ju någon som kan dra upp upplösningen och knappt nå 40 fps men nyttja grafikkortet fullt ut, och sedan skulle ju det betyda att någon med 360hz skärm inte får köra spelet i 360hz.

Spelet ber grafikkortet om så många renderade frames som möjligt, och grafikkortet levererar så mycket som det kan.

Grafikkorten pajjade på grund av hårdvarufel.

Anledningen till varför spel inte alltid fungerar som stress-test då spelen kan vara cpu-begränsade, dvs inte nyttja gpun fullt ut
Spel har ingen kontroll över hårdvaran på det sättet, den kommer nyttja allt så länge det finns möjlighet.

Ett stresstest är som sagt ett test av en komponent utan att något annat begränsar den,

Man brukar tex använda renderings-test som stresstest då de använder allt de kan få, och rendering är ju något som man sitter och gör över flera dagar konstant.

Jag sitter själv i arbetet och nyttjar cpu och gpu så mycket det bara går i dagslånga renderingar, 3d-programmet kommer dra så mycket som det finns, det är inget över och komponenterna är begränsade av vad de klarar av, det är det ultimata stresstestet.

Det räknas dock fortfarande som normal användning.

Optimering handlar alltid om att göra mer med mindre, och i spels fall så handlar det om att få ut mer prestanda.
dvs, mer effektiv kod, mer effektiva assets, mer smarta system för att rendera mer med mindre.

Jag slänger ut mitt "jag jobbar med spel" kort. Jag har aldrig jobbat med något som kan döda grafikkort hur mycket dumma saker vi än gjort eller hur dåligt optimerat något än varit, det enda som händer är att antingen grafikkortet eller cpu'n når sin maximala prestanda och begränsar den andra.

Vad vi dock stött på är antingen fel i hårdvaran eller drivrutiner, det första leder ibland till skador och det är inget vi har kontroll över, det andra brukar bara leda till buggar och krashar.

"Jag jobbar med spel"; okej, men du sa tidigare att drivrutin inte kan fixa problemet fastän det kan (oavsett om det är bästa lösningen eller inte). Du säger att optimering är att få ut så mycket FPS som möjligt, vilket inte ens är ens hälften sanning av vad optimering betyder.

https://www.dictionary.com/browse/optimize
Computers. to write or rewrite (the instructions in a program) so as to maximize efficiency and speed in retrieval, storage, or execution.

För mig är det inte effektivt att GPU blir överbelastad av att sitta i en meny. Det är inte effektivt att GPUn blir så belastad att den stänger ner datorn (och detta händer många olika GPUs som jag nämnt tidigare) när en sån belastning inte är rättfärdigad av det spelet försöker rendera.
Effektivitet handlar inte bara om att få högre prestanda. Det handlar även om att få bättre stabilitet. Det borde du veta om du jobbar inom spel.
Ett spel som krashar för att det blir ett minnesproblem t.ex. kan bli optimerad hur den ska läsa/skriva i minnet och därmed göra spelet mer stabil. Det är fortfarande optimering som inte behöver påverka FPSen.

Jag jobbar själv inom både mjukvara och hårdvara, så vet inte exakt vad det där med "jag jobbar med spel" kortet ska betyda egentligen. Grattis att du kan läsa rader av kod eller något? Har sett flera programmerare som kan koda, men besitter ingen kunskap när det kommer till hårdvara eller annan mjukvara som inte är inom deras område t.ex. Så att du jobbar med spel säger mig ingenting, och ser inte att det tillför diskussionen något. Ska det vara "Jag jobbar med spel så därmed anser jag att jag vet mer än dig!!1!" argument?

Du säger att spel har ingen kontroll över hur mycket grafikkort ska dra ström, hur kommer det sig att vissa spel drar mer än andra, även om den som drar mer är ett mindre krävande spel än den som drar mindre, men samma FPS.
Kan det kanske ha något och göra med att vissa spel är optimerad men andra inte? Eller anser du att eftersom de kör samma FPS så kan det absolut inte ha något med optimering att göra?
Hur kommer det sig att folk kan göra 3DMark och andra benchmarks på deras GPU utan problem, men just det här spelet orsakar att GPUn drar så pass mycket ström att den stänger ner sig själv? Du påstår ju att spel har ingen kontroll över detta?

Amazon har ansvar i det här. Om du som nu jobbar med spel inte tycker det så hoppas jag att du inte ansvarar för någon viktig roll i det spel du jobbar med. Hatar när utvecklare inte kan ta sin del av ansvaret och skyller på annat. Amazon delar på ansvaret, likaså gör nVidia och AMD om det är produktionsfel på deras produkter. Som jag har nämnt flertal gånger; Amazon har fått rapporter om att just deras spel orsakar att hårdvara går sönder, och flertal användare har visat data på hur diverse komponenter beter sig under deras spel jämfört med andra, lika krävande om inte mer, spel.
Amazons ansvar här är att inte ha släppt Beta förens de har hittat rotproblemet och löst det, oavsett om lösningen kommer från Amazons sida eller från nVidia/AMD.

Medlem
Skrivet av Taskman:

Som ovan skrev, Spoltjutet hörs bra när man når dessa 1000 FPS och grafikkortet bara skriker och ber om hjälp att på mindre FPS.

Jepp kommer ihåg när jag spelade The Secret World/Secret World Legends (inte 100% på vilken version) på laddsekvenserna/menyerna, 999fps.

Märktes direkt på grafikkortet att fps'en sprang iväg...


| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

12
Skriv svar