Activision Blizzard anklagas för sexuella trakasserier

Moderator | Testpilot
Skrivet av Sandpapper:

Helt rätt! Den bästa satir är den som stämmer överens med verkligheten. Idag är det alldeles för enkelt att gömma sin bristande kompetens bakom ytliga attribut, men det är en helt annan diskussion det så låter den vara för tillfället.

Vill passa på att ge FZ beröm för att man äntligen låter medlemmarna få debattera i fred utan att lägga sig i och "rensa" bland kommentarerna. Allt blir så mycket roligare för alla om allas åsikter får höras och utmanas. Peace!

Det finns ju dock inte så mycket att debattera här kan jag tycka.

Dessutom så har vi inte slutat rensa bland kommentarer. Så länge ni håller det sakligt (vilket ni nästan alltid gör) så behöver inget rensas. Jag skulle hellre vilja ge er medlemmar en eloge att ni håller det sakligt, även när ni rättar varandra.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd
Skrivet av eld:

Det är inte så mycket att debattera här, jag hoppas alla instämmer att folk inte ska behöva utsättas för dessa saker som beskrivs i utredningen.

Det instämmer nog de flesta om. Hoppas alla instämmer att man låter statliga domstolar avgöra vad som är rätt och fel och inte drevtokiga folkdomstolar eller internetkrigare.

eld
Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Det instämmer nog de flesta om. Hoppas alla instämmer att man låter statliga domstolar avgöra vad som är rätt och fel och inte drevtokiga folkdomstolar eller internetkrigare.

Det hela bygger ju på ifall vi kan vifta bort alla anklagelser som påhittade, vilket i detta fall blir lite svårt.

Jag tycker det är bra att det blir press på företag, så att det faktiskt finns en rädsla inom ledningar om vad som kan hända om man genom HR sätter företaget först och gärna tvättar rent händerna från situationen snarare än att faktiskt ta hand om det på rätt sätt.

Skribent
Skrivet av eld:

Det hela bygger ju på ifall vi kan vifta bort alla anklagelser som påhittade, vilket i detta fall blir lite svårt.

Jag tycker det är bra att det blir press på företag, så att det faktiskt finns en rädsla inom ledningar om vad som kan hända om man genom HR sätter företaget först och gärna tvättar rent händerna från situationen snarare än att faktiskt ta hand om det på rätt sätt.

Jag tror det här fallet och hur domstolen ser på saken kommer bli väldigt viktigt för hur företagskulturen inom spelbranschen utvecklas framöver. Det här måste väl vara den första riktigt omfattande utredningen som ett företag utsatts för? Tidigare har det ju varit enskilda fall, men denna gång är det ju något som de utrett i 2 års tid. Dock kan det ju bli en långdragen sak också, men det är nog bra oavsett att strålkastarljuset riktas åt det här hållet.


signatur

"Writer and Fighter"

eld
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tror det här fallet och hur domstolen ser på saken kommer bli väldigt viktigt för hur företagskulturen inom spelbranschen utvecklas framöver. Det här måste väl vara den första riktigt omfattande utredningen som ett företag utsatts för? Tidigare har det ju varit enskilda fall, men denna gång är det ju något som de utrett i 2 års tid. Dock kan det ju bli en långdragen sak också, men det är nog bra oavsett att strålkastarljuset riktas åt det här hållet.

Kommer att tänka på riot games https://www.latimes.com/business/technology/story/2019-12-02/riot-games-gender-discrimination-settlement

Men mörkertalet är vääldigt stort, finns så otroligt många kvinnor och minoriteter i spelindustrin har en liknande berättelse som ofta slutar med att de själva får ge sig vidare då företagen ofta inte gör så mycket, eller spelar ner händelsen för att inte sätta sig själva i en situation.

Företagen själva tycker oftast att det mest är jobbigt och kan vara dåligt för företaget, så de vill gärna lösa det diskret, och gärna utan att nyckelpersoner ska behöva lämna företaget, och då blir ju problemet att plågoandarna sitter kvar och offret inte har något annat val än att lämna företaget.

Sen har jag inte gått in på vardags-sexismen, där nästan alla företag har någon slags nivå av grabbighet som avskräcker folk, där har jag själv varit skyldig som ung anställd på spelföretag med majoriteten män och där det ofta känns som en skolklass ibland.

Kom just att tänka på "only girl in tech class" tiktok'en som gått runt internet senaste veckan:

Men angående blizzard igen så har vi ju den här videon from 2010, med självaste Alex Afrasiabi och J. Allen Brack:

Medlem

Herrgud... Jag jobbar på en arbetsplats som består av 98% män, väldigt mycket äldre "höhöhö" män. Men jag har aldrig hört nåt ens i närheten av så där illa.

Medlem

Om det finns konkreta bevis på att någon faktiskt är ett offer, så stöttar jag individen/individerna 100%. Men när det handlar om anklagelser som inte har bekräftats med konkreta bevis, då tar jag avstånd.

Så många agendor, överallt.

Medlem
Skrivet av Caene:

Om det finns konkreta bevis på att någon faktiskt är ett offer, så stöttar jag individen/individerna 100%. Men när det handlar om anklagelser som inte har bekräftats med konkreta bevis, då tar jag avstånd.

Så många agendor, överallt.

Gång på gång nämns det i denna tråd:

Den här stämningen är inte från någon enstaka individ, utan från ett departement i delstaten California. Efter 2 års utredning. Måhända att alla har en agenda, men skulle definitivt tro det ligger en del bevis bakom denna stämning. Ett statligt organ skulle inte stämma ett företag utan anledning.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
eld
Medlem
Skrivet av Whisp:

https://www.wowhead.com/news/former-blizzard-president-mike-m...

Mike Morhaimes uttalande. Ganska bra skrivet av honom.

Känns som det bästa han kunde skriva angående situationen.

Ansvaret låg ju dock på honom under den tiden, men å andra sidan så säger han ju ganska tydligt att han misslyckades, vilket är ljusår bättre än företaget blizzards försvar just nu.

Så blandade känslor.

Medlem
Skrivet av Whisp:

https://www.wowhead.com/news/former-blizzard-president-mike-m...

Mike Morhaimes uttalande. Ganska bra skrivet av honom.

Ett försök till att rädda ansiktet där tystnad kan vara talande, eg, damage control.
Det är ju inte som om han inte blivit uppmärksammad på problemet, hur mycket han än kryper till korset om att ha svikit folk. Så vad är det han har stått för som nu svepts bort? Att han är någon som försökt svepa det under mattan?

Medlem

https://www.pcgamer.com/activision-blizzard-employees-denounc...

En liten intressant uppdatering för de som är intresserade.

Medlem
Skrivet av Caene:

Om det finns konkreta bevis på att någon faktiskt är ett offer, så stöttar jag individen/individerna 100%. Men när det handlar om anklagelser som inte har bekräftats med konkreta bevis, då tar jag avstånd.

Så många agendor, överallt.

Håller med!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

eld
Medlem
Skrivet av Hanzo:

Håller med!

Hur många vittnen behöver ni för att det ska bli konkret?

Ytterligare en tidigare Blizzard-anställd som uttalar sig:
https://twitter.com/ChrisMetzen/status/1419076394546470913?s=...


signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

Medlem
Skrivet av eld:

Hur många vittnen behöver ni för att det ska bli konkret?

Exakt. "Where there's smoke, there's usually fire" sägs det. Skulle tro att från vad man hört av diverse anställda och f.d anställda hos Blizzard, så är detta bara en bråkdel av isberget. Som bekant brukar den större massan av ett isberg finnas under ytan. Närmaste tiden kommer det grävas rätt mycket under Blizzards yta.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Skriv svar