Tim Schafer "glad" över reaktionerna på odödlighetsläget i Psychonauts 2

Robot
Tim Schafer "glad" över reaktionerna på odödlighetsläget i Psychonauts 2

"Alla ska få njuta av det här spelet!"

#double-fine, #psychonauts-2, #tim-schafer


Skribent

Jag tycker det är smart. Ratchet & Clank: Rift Apart har också det läget, eller rättare sagt man kan inte dö under strid.

Det enda som det ger är chansen för alla att komma igenom och uppleva spelet.

Medlem
Medlem

Förstår inte riktigt diskussionen. Odödlighet och annat fusk är ju inget nytt och det är väl bara bra om folk hittar sätt att njuta så mycket av spelen som möjligt. Skulle gärna ta diskussionen åt andra hållet och ifrågasätta varför spelföretag har börjat ta bort möjligheten att fuska, svaret är ju självklart och det är för att dom har börjat packetera och sälja fusket som mikrotransaktioner. Tråkig utveckling.

Inaktiv

Han har gått från Monkey wrench till spela igenom medans du samtidigt flippar på mobilen med en hand

Medlem

När ska vi få irl fusk? 😁

Skulle inte vara helt fel att kunna luta sig bakåt, sätta fötterna på skrivbordet och se på när jobbet utförs.

Fast vi är väl snart där när automation tar över mer och mer. Inte för att vi vanliga dödliga skulle ha nytta av det med nuvarande ekonomiska system men ändå.

Bra att fler kan uppleva spel men vart sätter man gränsen?
Vad jag sett verkar detta generellt sett vara accepterat så länge det berör single player och inte multi player.
Men varför ska inte alla få njuta av multi player spel?
Ska man inte kunna njuta av nästa battlefield för att det är multi player only?

Medlem

Har inget emot att de har ett läge där man är odödlig för att fler ska kunna lira, men gillar inte att achievements går att få i det läget, om det jag läste förut stämmer och om jag minns rätt. Känns då som achievements får ännu mindre "värd" än de redan hade, tar bort lite av grejen när en hypotetisk achievement som kräver att jag behöver akta mig för fiender åt höger och vänster så kan en annan bara strosa förbi i lugn och ro.

Skribent
Skrivet av jeppe109:

När ska vi få irl fusk? 😁

Skulle inte vara helt fel att kunna luta sig bakåt, sätta fötterna på skrivbordet och se på när jobbet utförs.

Fast vi är väl snart där när automation tar över mer och mer. Inte för att vi vanliga dödliga skulle ha nytta av det med nuvarande ekonomiska system men ändå.

Bra att fler kan uppleva spel men vart sätter man gränsen?
Vad jag sett verkar detta generellt sett vara accepterat så länge det berör single player och inte multi player.
Men varför ska inte alla få njuta av multi player spel?
Ska man inte kunna njuta av nästa battlefield för att det är multi player only?

För att i Single-player är det en story att spela igenom och du spelar mot datorn. Spelet blir gradvis svårare och med ett odödlighetsfusk kommer du komma igenom spelet och uppleva storyn.
I multi-player tävlar du mot andra människor och spelet är samma sak gång på gång och det är fritt att uppleva allting direkt från första minuten du spelar. Att ha odödlighetsfusk i multi-player har inget med att uppleva eller njuta av spelet att göra.

Medlem
Skrivet av Shadee:

För att i Single-player är det en story att spela igenom och du spelar mot datorn. Spelet blir gradvis svårare och med ett odödlighetsfusk kommer du komma igenom spelet och uppleva storyn.
I multi-player tävlar du mot andra människor och spelet är samma sak gång på gång och det är fritt att uppleva allting direkt från första minuten du spelar. Att ha odödlighetsfusk i multi-player har inget med att uppleva eller njuta av spelet att göra.

Jo det är jag helt med på men det behöver ju inte vara odödlighet det är frågan om. Lite hjälp med sikte kanske skulle räcka för många som har problem med finmotorik exempelvis. Så att dem också kan få uppleva multiplayer utan att få massivt med pisk varje spelomgång.

Tycker mest frågeställningen är intressant. Det blir som med all form av tävling och fördelar olika människor har.
Ska man tillåta vissa hjälpmedel för att skapa en mer jämn spelplan eller inte?
När vi får multiplayerspel med tydliga uppdrag som ska utföras där progression är bundet till färdighet. Ska man inte få uppleva innehållet om man inte klarar av att prestera?
Ska man bli utelämnad för att man inte har möjligheter kanske bara fåtalet har?

För egen del gör det inget om jag inte kan uppleva något för att jag inte har möjligheten till det.
Jag gör något annat som passar mig bättre istället eller så övar jag tills det går men det är inte alla som har ens den möjligheten. Det är en intressant tankenöt för mig och jag försöker se på problemet ur olika perspektiv.

Tävling på elitnivå exempelvis är ju oftast inte rättvis och frågan är om vi vill att den ska vara det. Om vi försöker få alla att nå samma nivå, är det då annat än omkringliggande omständigheter som avgör vem som vinner och är det då rättvist?

Nåväl, det är väl mest min inre filosof som funderar för mycket men det är kul att läsa andras tankar kring det.

1
Skriv svar