Dead Space kommer tillbaka, är en remake av originalet

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

3an hade några bra saker, men där skulle de verkligen behöva reboota. Jag gillade iden med co-op där du upplevde saker asymetrisk för att skapa paranoia. Det är något de borde jobba vidare på.

Co-op var kul, men samtidigt tog det bort hela skräck känslan tycker jag. Samt gillade inte Carver så mycket. Hade varit bättre om spelare 2 fick vara någon redan känd karaktär från tidigare spel. 3:an hade ju sina stunder men microköp och bethren moon var nog det största bristerna. Gillade miljöerna och planeten men berättelsen kunde nog utförts på ett bättre sätt. Hade också varit mer spännande om spelarna delades upp mer så att man fick vara ensam samt att många av de där sidospår grejerna inte bara upprepade samma rum om och om igen, minns det som väldigt repetativ.

Medlem

Kan bara instämma i hyllningskören. Dead Space var fruktansvärt bra och en remake kommer sälja miljoner.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av eld:

Kommer ni ihåg EA bestämde att dead space inte var ett tillräckligt lukrativt IP, och när de sedan stängde ner Visceral?

Efter de yxa...
Westwood
Origin Systems
Maxis
Bullfrog
Pandemic
Criterion
Mythic
Blackbox

...var det knappast något oväntat.

Inte heller länge sedan de bland annat stängde ner spel som Battle Forge och Darkspore. Två lir som hade en helt okej single player del som hade kunnat gå att fixa ett offlinestöd för. Men inte fan bryr sig EA om det.

Folk ser dock bara det de själva bryr sig om, eller ibland bara till nästa hypecykel.

Skribent
Skrivet av Map-pen:

Co-op var kul, men samtidigt tog det bort hela skräck känslan tycker jag. Samt gillade inte Carver så mycket. Hade varit bättre om spelare 2 fick vara någon redan känd karaktär från tidigare spel. 3:an hade ju sina stunder men microköp och bethren moon var nog det största bristerna. Gillade miljöerna och planeten men berättelsen kunde nog utförts på ett bättre sätt. Hade också varit mer spännande om spelarna delades upp mer så att man fick vara ensam samt att många av de där sidospår grejerna inte bara upprepade samma rum om och om igen, minns det som väldigt repetativ.

Håller helt med, sen som jag skrev, spelat mer på hur spelarna upplevde saker asymetriskt. Där tror jag du kan få in skräck även i co-op-spel. Även som du skriver, dela på spelarna mer. Sen föll mycket berättarnässigt och i stort också sabbade serien. Men nu finns det ju en chans att göra saker rätt igen. Om EA inte gör om samma misstag igen dvs...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag ser hellre reboot, 1:an håller än idag, temat är bra och uppföljarna förstörde för mycket.
En reboot behöver inte följa originalet och kan då ge en fräsch nystart på konceptet.

Blir nog ingen remake för mig i alla fall, kanske på någon REA, om ens det.
Känns meningslöst att spela igenom ett skräckspel där man redan vet 90% av vad som kommer hända, det räcker med homage.

International
Man of Mystery

Ser ju väääldigt mysigt ut, kanske dags att spela om de där spelen. Instämmer med Alienshade, klarar bara av skräck i SF-miljö så det här kommer nog bli bra.

Men samtidigt är det lite trist att man satsar på att göra om nåt som redan gjorts, hellre än att våga chansa på att skapa nåt nytt.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Väldigt intetsägande trailer. Om det är en remake, och inte en vanlig remaster, så måste de ändå hitta kombinationen av "lätt stela" kontroller, ljud, grafik, splatter, atmosfär, dialog och story för att det skall bli det bra spel det redan är (igen).

Jag tycker originalet är ett mästerverk, och även om jag spelade det några år efter release, så var grafiken inte något jag reagerade på (negativt). Du har istället en perfekt kombination av hjälplöshet och kontroll som jag har haft svårt att hitta i andra spel.

Helt klart skönt att se något hända i franchise:t så här många år senare, även om det bara är en remake. Vi får se till att köpa, så kanske det kan komma nya titlar i serien!

Medlem

Kommer bli som med Alien Isolation, ett spel jag verkligen verkligen vill spela, men aldrig kommer lyckas ta mig igenom


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Efter de yxa...
Westwood
Origin Systems
Maxis
Bullfrog
Pandemic
Criterion
Mythic
Blackbox

...var det knappast något oväntat.

Inte heller länge sedan de bland annat stängde ner spel som Battle Forge och Darkspore. Två lir som hade en helt okej single player del som hade kunnat gå att fixa ett offlinestöd för. Men inte fan bryr sig EA om det.

Folk ser dock bara det de själva bryr sig om, eller ibland bara till nästa hypecykel.

Vad är poängen här? Att spelföretag inte får stänga ner studios de inte anser är tillräckligt lukrativa? Eller att spelstudios överger spel/spelserier de inte anser har nått den mål de förväntade sig och därmed inte anser är tillräckligt framgångsrika?
Att vi konsumenter ska bojkotta företag som stänger ner studios?

Jag förstår inte riktigt, så därför jag frågar

Medlem

Givet köp på min PS5:a! Fyfan va bra spel!

Medlem

Fick det gratis på Origin ett antal år sedan.
Försökte spela det några gånger men gav upp. Styrningen var ju bland det sämsta jag upplevt, sen vet jag att många verka tycka att det var "tjusningen". Dock så passade det absolut inte mig.

Intressant att se hur det kommer att skilja sig.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Vi lever i en tid då inget nytt skapas så de "remakar" gamla bra saker: Hoppas bara de inte förstör det som är bra med dem, för det är otroligt vanligt.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Väldigt intetsägande trailer. Om det är en remake, och inte en vanlig remaster, så måste de ändå hitta kombinationen av "lätt stela" kontroller, ljud, grafik, splatter, atmosfär, dialog och story för att det skall bli det bra spel det redan är (igen).

Jag tycker originalet är ett mästerverk, och även om jag spelade det några år efter release, så var grafiken inte något jag reagerade på (negativt). Du har istället en perfekt kombination av hjälplöshet och kontroll som jag har haft svårt att hitta i andra spel.

Helt klart skönt att se något hända i franchise:t så här många år senare, även om det bara är en remake. Vi får se till att köpa, så kanske det kan komma nya titlar i serien!

Det är en remake, byggt från grunden i en ny motor. De lägger även till nya grejer för att göra spelet mer sammanhängande med uppföljarna. Hade det varit en remaster så hade spelet använt original assets, höjt upplösningen och gjort en del fixningar och inte byggt om allt från grunden i en helt ny motor med nya ljudeffekter, animationer, QoL fixes med mera. Står även REMAKE överallt, varför har folk svårt att läsa? Hade det varit "Remaster" så hade det stått Dead Space Remaster och inte Dead Space Remake. Finns en hel video där 2 av utvecklarna går igenom vad de gör med spelet.

Medlem

Remakes och färgglada barnspel har vi tillräckligt av. Cash-grab... det klart man vill uppleva gamla godingar med nyare grafik men det får inte ta över innovationen att skapa nya habila lir. Bojkotta GTA V 3.0 nu med så vi får ett GTA innan man får löständer.

Medlem

Hoppas det blir bra men kommer vänta tror jag. Blev lite avskräckt av Dead Space 3. Är annars ett stort fan av de första två


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Medlem

Myyyyyyys💞


signatur

Death by Snu Snu🥰

KoP
Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Fast serien tog väl slut med trean?

Mjo, fast finns ju alltid möjlighet till att göra 4:an som en prequel, få spela som en annan individ och kanske få hänga med då helvetet brakade loss.

Tyckte förövrigt att 3:an var den svagaste delen, gjorde sig inte alls bra i co-op. :/

Medlem

Förstår verkligen inte gnället om att lämna serien ifred för att 1an håller än. Jag är nörd som fan av Dead Space och att vi får en remake är ju en ren dröm så länge de inte slaktar konceptet eller börjar med mtx och woke-trams. Spelet är 13 år gammalt och genren har ytterst få AAA-budget spel som håller klassen av Isolation och Deadspace, så varför gnälla ?

Det går att göra saker så jävla mycket mer inlevelsefullt idag vs 2008 och Viscerals vision kan tas till helt nya höjder med ljus, ljud, grafik och story. Jag köper helt att man oroar sig för hur de gör remaken, men att bara tycka IP:t ska vara fortsatt dött för att 1an håller är ju bara trams, låt bli att spela det då och sitt kvar i båten.

Det finns en ca 15 minuter lång intervju med två utvecklare, och efter att jag sett den tror jag verkligen på dem. Det verkar verkligen vara en approach av by fans for fans snarare än att slakta konceptet eller ta ut stora svängar. Storyn ska i mångt och mycket vara fortsatt canon men man väljer att utöka Viscerals vision av vad de velat göra men inte haft tid eller teknologin för vid tiden samt injicera idéer från senare spel i form av att göra ZERO-G bättre i 1an och mer likt 2an osv. Även loren ska ta ha mer kopplingar/referenser till de andra spelen osv utan att det känns "retrofitted" enligt dem själva. Allt är ju ombyggt från grunden så förhoppningsvis lär vi få löjligt härlig inlevelse om det görs rätt, tänk bara vad man kan göra med ljudet, ljus, vätskor, lemlestandet, layouten i isimura osv.

Att det bara släpps till nextgen+pc är underbart då det kan påverka designen positivt på alla sätt och vis.

Medlem
Skrivet av heady89:

Förstår verkligen inte gnället om att lämna serien ifred för att 1an håller än. Jag är nörd som fan av Dead Space och att vi får en remake är ju en ren dröm så länge de inte slaktar konceptet eller börjar med mtx och woke-trams. Spelet är 13 år gammalt och genren har ytterst få AAA-budget spel som håller klassen av Isolation och Deadspace, så varför gnälla ?

Det går att göra saker så jävla mycket mer inlevelsefullt idag vs 2008 och Viscerals vision kan tas till helt nya höjder med ljus, ljud, grafik och story. Jag köper helt att man oroar sig för hur de gör remaken, men att bara tycka IP:t ska vara fortsatt dött för att 1an håller är ju bara trams, låt bli att spela det då och sitt kvar i båten.

Det finns en ca 15 minuter lång intervju med två utvecklare, och efter att jag sett den tror jag verkligen på dem. Det verkar verkligen vara en approach av by fans for fans snarare än att slakta konceptet eller ta ut stora svängar. Storyn ska i mångt och mycket vara fortsatt canon men man väljer att utöka Viscerals vision av vad de velat göra men inte haft tid eller teknologin för vid tiden samt injicera idéer från senare spel i form av att göra ZERO-G bättre i 1an och mer likt 2an osv. Även loren ska ta ha mer kopplingar/referenser till de andra spelen osv utan att det känns "retrofitted" enligt dem själva. Allt är ju ombyggt från grunden så förhoppningsvis lär vi få löjligt härlig inlevelse om det görs rätt, tänk bara vad man kan göra med ljudet, ljus, vätskor, lemlestandet, layouten i isimura osv.

Att det bara släpps till nextgen+pc är underbart då det kan påverka designen positivt på alla sätt och vis.

https://www.youtube.com/watch?v=OHa56-3OhPw

Länkade exakt samma video tidigare men kom inte ihåg hur man gjorde så den visas och inte bara länken. Hoppas fler ser denna och fattar. Bara bra att den länkas fler gång för folk verkar missat denna intervju sorgligt nog.

Kommer bli så grymt att göra ett återbesök på Ishimura i next-gen anda.

Medlem

Jag vet inte om jag hoppas på en total remake eller om dom bara uppgraderar alltifrån texturer, animationer och ljud. Spelet var i det närmaste perfekt i skräck-gore avseende för mig


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Medlem

Ganska hype!

Jag är inget fan utav skräck, men Dead Space var ett utav de få undantagen och tyckte mycket om ettan.

12
Skriv svar