Diskutera – Hur långt i förväg bör ett spel utannonseras?

Medlem

Max ett halvår, annars blir man bara trött! 😉

Medlem

Det kanske är annorlunda för företag som försöker ragga investerare osv. Men för mig som konsument?

När företaget har kommit ut ur startgroparna så pass att de har ungefärlig koll på vilket år spelet kommer kan de börja teasa.

Så jag har inget emot att veta att TES 6 är på väg. För de har varit så tydliga med att det är år bort.

Men visa inget gameplay eller trailers som ska hinta om hur spelet föränn ni börjar närma er mer.

Avstängd

Jag tycker att det är upp till företagen själva.
Företag skall inte fråntas rätten att göra som dom vill med den egna produkten,vi har ju alla varit med om supertabbar genom åren när det hypas för hårt.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Generellt sett så är 6 månader vad jag tycker är lämpligt, ofta när det tillkännages tidigare än så så blir det ändå ofta bara en teaser och sen knäpptyst ett tag. Jag kan knappast vara ensam om att tycka det är bättre när de släpper matig information direkt, lite story, lite gameplay och generell information. Väldigt gärna ska det också ha ett satt release datum. Just nu sitter man och väntar på att Creative Assembly ska tillkännage släppdatum för Total War: Warhammer 3 och communityn känns lagom road över att man bara fått höra Late 2021 och vi är nu i slutet av Juli... för att bara nämna ett exempel. Cyberpunk 2077 är ett annat.

Medlem

Runt 6 månader skulle jag också säga. Inte för att planera semester eller nåt sånt då, skulle aldrig offra semester för ett spel 🤪 Däremot skönt att veta ganska säkert när det kommer.

Tycker det fränaste är när man typ visar ett spel på nån mässa första gången, sen lägger till efter trailer.
-Oh by the way! It´s out now!


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

1-1.5 år 😊

Medlem
Medlem

6 månader och förbjud preorder.

Inaktiv

3-4 månader max innan release

Medlem

6 månader.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

När spelet är i slutet av sin Alpha. Där med minskar risken att de marknadsför eller visar saker som sedan inte finns med i spelet.
Hype är en av spelvärldens plågor. Det finns ingen poäng med att vissa saker som kan ändras & sedan kunna skylla på att folk "över hypa" det. 6 till 3 månader innan spelet släpps räcker, ingen idé att dra in kunderna förens de har en färdig produkt.

Inaktiv

6-12 månader

Medlem

1-2 veckor innan release ? Annars 4-6 månader

Medlem

Tycker det är helt oväsentligt. Sett till hur utvecklare jobbar lite idag man är nästsn i många fall med från början till slut genom media twitch,insta,fb mm.

Kickstarter games behöver många gånger all uppmärksamhet dom kan få, Gillar utvecklares nya approach som tex ashes of creation devs mm är mycket interaktiva med communityn det pitchas ideer osv.

Även crowfall var bra på community men släpptes åt helvete för tidigt. Camelot unchained kommer nog likt chronicels of elyria aldrig se dagens ljus.

Nu fattade folk ganska tidigt att Crowfall skulle sjunka som en sten och köpte det inte, Men hur som för min del får det gärna utannonseras tidigt och sedan utvecklas med bra community manager.

Tror skulle man återgå till det gamla där spelen kom väldigt sent, man läste en recension och köpte det så visar det sig vara totalt skit. 500 i havet hej då (gjort det fan så många ggr)

Annonsera tidigt, låt community följa resan är min point.

Medlem

6 månader och då är spelet klart försökt få bort buggarna och att allt är testat och klart. Tänker på AAA spel som inte fungerar alls nästan vid släpp.

Så mer att dom utannonserar så spelet är klart.

123
Skriv svar