Damfotboll till Football Manager, ska integreras i grundspelet

Robot
Damfotboll till Football Manager, ska integreras i grundspelet
Medlem

Ganska bisarrt att det inte gjorts tidigare.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Avstängd

Mycket politik i spelbranschen på sistone, precis som det ska vara!

Bättre sent än aldrig, men förstår varför det inte gjorts innan såklart. Målgruppen är barn och ungdomar med överväldigande majoritet killar.

Medlem

Kul!

Frågan har ju varit aktuell i rätt många år på SI:s forum, och svaret har alltid varit att det kommersiella intresset inte har varit tillräckligt stort för att motsvara licens- och utvecklingskostnader. Har för mig att Jacobson brukade säga att när ett visst antal damligor nådde samma tittarsiffror som engelska andraligan på damsidan så skulle de köra på. Verkar som om intresset har ökat såpass mycket nu då.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Fantastiskt att se, jag kan se framför mig halva community sitter med armarna i kors och sura över detta.


signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Fantastiskt att se, jag kan se framför mig halva community sitter med armarna i kors och sura över detta.

Så länge männen inte tas bort tror jag inte allt för många i västvärlden har något emot detta.

Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Fantastiskt att se, jag kan se framför mig halva community sitter med armarna i kors och sura över detta.

Oftast är antalet mer som antar att folk skall sura än de som verkligen surar

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av DJ-SAAB:

Fantastiskt att se, jag kan se framför mig halva community sitter med armarna i kors och sura över detta.

Några gnäller förstås - gnällspikarna hörs allt som oftast högst - men att hälften av communityt skulle sura över detta? Knappast.

Medlem

Äntligen lite riktiga fotbollsspelare och inte en bunt skådisar som ramlar och "skadar sig" om en vindpust ens nuddar deras kinder. Borde vara livstids avstängning på såna fjantar som vill fuska till sig segern istället för att vinna ärligt.

Så bra, alltid kul med fler valmöjligheter

Medlem

Vad sägs om att öppna upp för mixat spel mellan män och kvinnor?
Män mot kvinnor, män och kvinnor mot män och resten av kombinationerna. Borde väl vara möjligt om både herrar och damer finns att tillgå i spelet.

Medlem

När de ändå är i farten så kan de väl inkludera knattefotboll också. P12-lagen ligger väl på samma skicklighetsnivå som damlagen.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Das Davve:

När de ändå är i farten så kan de väl inkludera knattefotboll också. P12-lagen ligger väl på samma skicklighetsnivå som damlagen.

Hur är skickligheten relevant? Grinar du över att det redan idag går att spela i typ Gibraltar eller Malaysia också?

Medlem

Undrar hur dom ska jämnställa spelarnas attibut vs manliga spelare?

Medlem

Sportspel i stort tror jag mest killar spelar, och jag gissar att dom är mer intresserade av "manlig" fotboll jämfört med dam. Kan se det som en anledning till att det inte funnits förut.
Har inget emot att sånt här läggs till.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Millmount:

Undrar hur dom ska jämnställa spelarnas attibut vs manliga spelare?

De interagerar ju inte med varann så "inte alls" antar jag? Alltså, herrspelare kommer ju inte kunna spela i damklubbar och vice versa, så det finns ju ingen anledning att skala damspelares attribut baserat på herrspelare.

Skulle inte förvåna mig om projektet mynnar ut i olika databaser heller. Hoppas dock att man kan få ihop det i samma, annars blir det ju omöjligt att göra som exempelvis Peter Gerhardsson och coacha både herr- och damklubbar i samma save...

Skribent
Skrivet av Millmount:

Undrar hur dom ska jämnställa spelarnas attibut vs manliga spelare?

Precis som i UFC-spelen. Du mäter damerna mot damerna och männen mot männen.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent

Ser fram emot det. Som det diskuterades i en FM-tråd nyligen, fler varierade sätt att spela (och fler utmaningar) är spännande. Enda som kanske kan bli knivigt (men som de säkert löser bra ändå) är just Reputation-nivåerna mellan herr & dam-klubbar. Finns ju inte så många som gått däremellan vad jag minns i huvudet, så kanske kan behövas lite kalibration.

Medlem

Kommer det vara realistiskt?
Det är ju bra att damlagen inkluderas här också, och skönt för många att spela en lite lugnare och mer långsam fotboll gentemot hur herrarna kör. Kan vara en bra nivå för många att spela på, likaså mig själv, så att man hänger med bättre i spelet.

C64
Medlem
Skrivet av Das Davve:

När de ändå är i farten så kan de väl inkludera knattefotboll också. P12-lagen ligger väl på samma skicklighetsnivå som damlagen.

Aja baja sånt negativa tankar får du inte skriva då blir du Uber Bannad

Avstängd
Skrivet av Das Davve:

När de ändå är i farten så kan de väl inkludera knattefotboll också. P12-lagen ligger väl på samma skicklighetsnivå som damlagen.

Då har du inte sett mycket damfotboll.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Då har du inte sett mycket damfotboll.

Han har dock en poäng. Det har spelats tre matcher. Damlandslaget mot p15-16 lag.

0–3 mot ett Stockholms distriktslag P15, 0–8 mot Botafogos P16 och 0–3 mot AIK P16–lag - som hade en man mindre på plan.

Så visst fan är pojkarna en högre division om man säger så.

Men nyheten är väl kul. För dom som gillar damfotboll.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Parabellum87:

Han har dock en poäng. Det har spelats tre matcher. Damlandslaget mot p15-16 lag.

0–3 mot ett Stockholms distriktslag P15, 0–8 mot Botafogos P16 och 0–3 mot AIK P16–lag - som hade en man mindre på plan.

Så visst fan är pojkarna en högre division om man säger så.

Men nyheten är väl kul. För dom som gillar damfotboll.

Vad är relevansen? Att damerna tas med har ju enbart med intresse att göra, inte skicklighet. Den dagen P12-matcher lockar samma intresse ska du nog se att man försöker inkludera det också. Med samma typ av logik kan man ju argumentera för att den stora merparten av dagens ligor i FM, inklusive alla svenska serier, inte borde vara med eftersom de är chanslösa mot de bättre ligorna.

Eller behövde ni bara få ur er att damfotboll suger?

Avstängd
Skrivet av Sisyr:

Vad är relevansen? Att damerna tas med har ju enbart med intresse att göra, inte skicklighet. Den dagen P12-matcher lockar samma intresse ska du nog se att man försöker inkludera det också. Med samma typ av logik kan man ju argumentera för att den stora merparten av dagens ligor i FM, inklusive alla svenska serier, inte borde vara med eftersom de är chanslösa mot de bättre ligorna.

Eller behövde ni bara få ur er att damfotboll suger?

Ja kallsvenskan är ju typ sista serien som ska vara med. Så oerhört ointressant och tråkig liga. Det går så sakta med, som att se fotboll i slowmotion.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Vad är relevansen? Att damerna tas med har ju enbart med intresse att göra, inte skicklighet. Den dagen P12-matcher lockar samma intresse ska du nog se att man försöker inkludera det också. Med samma typ av logik kan man ju argumentera för att den stora merparten av dagens ligor i FM, inklusive alla svenska serier, inte borde vara med eftersom de är chanslösa mot de bättre ligorna.

Eller behövde ni bara få ur er att damfotboll suger?

Intresset för damfotboll är ytterst svalt och enda anledningen till att det visas på tv är pga politiska påtryckningar.
Alla med ögon kan se att damfotboll är av ytterst låg kvalité.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av StarscreamSWE:

Intresset för damfotboll är ytterst svalt och enda anledningen till att det visas på tv är pga politiska påtryckningar.
Alla med ögon kan se att damfotboll är av ytterst låg kvalité.

När England spelade semifinal i VM senast hade man 11,7 miljoner tittare. I England, alltså. Vilka politiker var det som tvingade dessa att sätta sig framför TV-apparaten? Finalarenan var i sin tur fullsatt (drygt 59k åskådare).

Sen är det noll och ingen som påstått att damfotboll är i närheten av herrfotbollen i intresse. Nu var det dock pojkfotboll det jämfördes med, och om du tycker ovan nämnda siffror är jämförbara med att närmast sörjande i form av föräldrar kikar på pojkfotboll så får det stå för dig.

FM har redan inkluderat en mängd ligor och divisioner i herrfotboll som genererar ännu mindre intresse än damfotbollen. Vad är då problemet med att inkludera damfotboll? Varför skaver det så dant hos er?

Skrivet av StarscreamSWE:

Intresset för damfotboll är ytterst svalt och enda anledningen till att det visas på tv är pga politiska påtryckningar.
Alla med ögon kan se att damfotboll är av ytterst låg kvalité.

Vilket snack. Det tar tid att bygga intresset, men det gjorde det gissningsvis även när herrarna började lira en gång i tiden. När samhället är och har varit grovt ojämställt i evigheter så krävs det insatser för att skapa förändring.

Mer uppmärksamhet innebär större intresse vilket leder till fler spelare och högre kvalitet. Precis som för herrarna.

Kul med damlag i FM och på tiden!

Ps. Man kan såklart inte heller jämföra killar i p12 med p16 på herrsidan, enorm skillnad där de sistnämnda ofta är nära a-lagskvalitet i de flesta klubbar.

Skribent
Skrivet av StarscreamSWE:

Intresset för damfotboll är ytterst svalt och enda anledningen till att det visas på tv är pga politiska påtryckningar.
Alla med ögon kan se att damfotboll är av ytterst låg kvalité.

Hör ofta det där argumentet, men samma sak gäller ju klyftan mellan säg Allsvenskan och Champion's League, och det sistnämnda gör inte att folk slutar gå på eller följa det förstnämnda.

Med det vill jag säga att folk följer lag för att man har någon slags koppling till dem. Och eftersom det finns fans som håller på lag som Wolfsburg eller Rosengård kan väl de också få se sina lag i spelet?

Testpilot
Skrivet av Joel OS:

Ser fram emot det. Som det diskuterades i en FM-tråd nyligen, fler varierade sätt att spela (och fler utmaningar) är spännande. Enda som kanske kan bli knivigt (men som de säkert löser bra ändå) är just Reputation-nivåerna mellan herr & dam-klubbar. Finns ju inte så många som gått däremellan vad jag minns i huvudet, så kanske kan behövas lite kalibration.

Nuvarande tränare för damlandslaget var ju i herrarnas BK Häcken i många år. Sen är frågan om hans rykte hade varit någon skillnad, kanske om de nu vinner OS guld.

Spännande får man säga, men vilket jobb. Det kommer ta åratals tills databasen blir i närheten av den som finns för herrarna, även om det inte är lika många aktiva på damsidan.

Skribent
Skrivet av Mutumba:

Nuvarande tränare för damlandslaget var ju i herrarnas BK Häcken i många år. Sen är frågan om hans rykte hade varit någon skillnad, kanske om de nu vinner OS guld.

Spännande får man säga, men vilket jobb. Det kommer ta åratals tills databasen blir i närheten av den som finns för herrarna, även om det inte är lika många aktiva på damsidan.

Sant, och har för mig att även Emma Hayes varit aktuell som tränare för herrklubblag (hon finns iaf med i FM:s databas). SI säger ju inte när detta kommer att komma, så det kan ju ta ett tag. Men kanske for det en till effekt, eftersom fler spelare kan börja känna (bättre) till (fler) damlag/spelare.

SI är ju bra på att se till att även enkla laptops klarar deras spel, så för den som är allergisk mot damfotboll lär det ju säkerligen finnas en möjlighet att bocka ur det när man startar nytt spel.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Mutumba:

Nuvarande tränare för damlandslaget var ju i herrarnas BK Häcken i många år. Sen är frågan om hans rykte hade varit någon skillnad, kanske om de nu vinner OS guld.

Spännande får man säga, men vilket jobb. Det kommer ta åratals tills databasen blir i närheten av den som finns för herrarna, även om det inte är lika många aktiva på damsidan.

Om jag inte minns helt fel så har utvecklarna sagt att man har 10 ligor klara (licensierade dvs) och siktar på 10 till. Får ses som rätt rejält ändå, med tanke på hur pass liten damfotbollen är.

Skriv svar