Olympic Games Tokyo 2020 - mer själlöst och oinspirerat än valfri fryspizza!

Medlem
Olympic Games Tokyo 2020 - mer själlöst och oinspirerat än valfri fryspizza!

Det smärtar att erkänna det: men jag har alltid gillat de officiella OS-spelen. De är något av en guilty pleasure för mig. Inte bara för att de under många varit de enda friidrottsspelen som släppts, utan också för att de generellt hållit en hyfsad kvalité. 2012 års spel, vilket också var det senaste att släppas, lyckades till och med kamma hem unisont höga betyg från spelpressen. Då var då och nu är nu. 2020-års spel är nämligen inte i närheten av lika bra. Häng med så förklarar jag varför!

Charmen med spel baserade på de olympiska spelen är densamma som för själva spelen: att det är något som enbart inträffar vart fjärde år och därför tenderar att leda till upplevelser som i sinom tid blir till oförglömliga minnen.

Sega som under de senaste två decennierna (kanske dags för ett byte?) suttit på licensen till de olympiska spelen har under åren låtit ett antal olika utvecklare förvalta densamma. Först ut var Eurocom med Athens 2004 följt av Beijing 2008 innan Sega med London 2012 tog hem utvecklingen till sin egen studio i Australien.

2016 stod vi dock utan något officiellt OS-spel. Något som då kändes som en besvikelse, men som nu framstår som det bättre valet.

Formkurvan för dessa spel var enligt mitt tycke spikrak. Serien gick från extrem button mashing till mer taktiskt och rytmbaserat gameplay. Med detta steg också kvaliteten i såväl de enskilda grenarna som de olika spellägena. Faktum är att 2012 års spel var så bra att jag och min bror fortsatt gärna plockar fram det när det vankas spelkväll.

Förväntningarna på 2020 års upplaga var således höga, riktigt höga. Men Olympic Games 2020 - The official video game är sannerligen ingen värdig uppföljare - inte alls.

Oturligt nog går London 2012 inte längre att köpa...

Det första och kanske största problemet är sammansättningen av grenar. Olympic Games Tokyo 2020 kastar nämligen ut många av friidrottsgrenarna (såväl som det tidigare utmärkta bågskyttet) till förmån för grenar som basket, fotboll, tennis och ping pong. Sporter som görs bra mycket bättre på andra håll än just här.

Det stannar dock inte där. De friidrottsgrenar som spelet innehåller saknar nämligen all form av djup, inlärningskurva och svårighetsgrad. Resultatet blir en vinstfest där jag redan på första försöket lyckas ta världsrekord. Att vinna är visserligen kul, men inte när det såhär enkelt.

Det totala antalet grenar är därutöver litet. Fem friidrottsgrenar och två simgrenar (där flera är variationer av varandra) har parats ihop med 11 “andra” (vilket här verkar vara ett kodord för ointressanta) grenar så som BMX, klättring och tidigare nämnda fotboll och basket. Alla har de en sak gemensamt: nämligen att de är simpla, tråkiga och underutvecklade.

Att spela en runda av spelets samtliga 18 grenar tog mig i runda slängar en halvtimme. En halvtimme av mitt liv som jag aldrig får tillbaka.

Att spela mot en vän är såklart roligare än att spela ensam. Men att ett spel är roligt, eller mindre roligt, när det spelas med en vän i soffan beror ofta mer på stämningen i själva soffan än spelet.

Den som vill kan också ta sitt idrottande online. Hur väl det fungerar har jag dock ingen aning om då det sista jag vill är att bli omsprungen under hundrametersloppet av någon tolvåring som skapat sin egen button mashing-robot.

Vad som dock är av relativt hög kvalité är karaktärsskaparen. Vilken låter dig sätta samman en redigt grotesk, om du så vill, idrottare att ge dig ut på bravader med. Tänk dig dock för innan du går fullständigt bananas- i vart fall om du tänkt spela online (överträdelser med inslag av tredje riket beivras mest troligt).

Olympic games Tokyo 2020 - The official video game (jag vet inte varför jag är så glad i att skriva ut hela titeln - kanske för att den är så sabla lång) är sammanfattningsvis otroligt oinspirerat. Det är absurt enkelt, snålt på innehåll, generiskt och alldeles, alldeles själlöst. Det rekommenderas följaktligen inte till någon - även om det inte heller är uselt.

Olympic Games 2020
2
Tveksamt
+
Karaktärsskaparen
+
Den enkla (men ändock trevliga) grafiken
-
Själlösheten
-
Den närmast parodiska simpliciteten
-
Avsaknaden av adekvat innehåll
Det här betyder betygen på FZ
FM-guru
F.d. Sisyr

Håller med, verkligen ingen höjdare. Sen fattar jag ju att det är svårt att undvika det simpla när man försöker få med så pass många vitt skilda grenar. Mycket spelmekanik som ska fixas. Finns dock gränser på hur grund vattenpölen bör tillåtas vara... Liiite djup är inte för mycket begärt.

Medlem

Är det publik med i spelet eller?

Edit: Det är ett spel, så det kan ju gärna inte vara riktig publik med...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Avstängd

Visste inte ens att det fanns ett spel för detta. Antar att det bara är till PC?


signatur

PS5 och inget annat.

Skribent

Jag testade det på Playstation Now och fann det faktiskt rätt roligt. Tycker sporterna har mer varierande spelmekanik än spel som dessa brukar ha. Visst, det är inte något 10/10-spel, men jag kan nog tänka mig att det är roligt i goda vänners sällskap.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Spelet är fruktansvärt dåligt. Men min son som är 10 tycker det är roligt. Men han spelar även roblox hellre än fortnite. Vi spelade lite vs över nätet, jag vann alla grenar och slog rekord efter rekord. Och då hade jag aldrig testat spelet ens. Att det är gratis nu säger ungefär hur bra det är, borde alltid vara gratis. Vem betalar för detta? Borde vara gratis PR spel för att få unga att intressera sig för OS, men tycker synd om folk som betalar för det.

Medlem

Testade spelet på Xbox då det var gratishelg för alla med Gold, och jag tycker att det var det sämsta OS-spelet som jag har spelat. Var inget större fan av art stylen, men det gick att tolerera. Det jag stör mig mest på var att man hade tagit bort så jävla många grenar, och framför allt inom friidrott. Var fan är höjdhopp, spjut, tresteg? Noll gymnastikgrenar, inget simhopp, inget skytte, och de nya grenarna är precis som du säger, väldigt simpla och saknar någon som helst substans, och det finns bättre spel där ute som gör ett mycket bättre jobb i att representera sporten, så jag ser inte vitsen med att implementera dem och samtidigt ta bort så många klassiska OS-grenar.

Medlem

Fyfan får ångest bara av att se skiten


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av breahl:

Visste inte ens att det fanns ett spel för detta. Antar att det bara är till PC?

Xbox, playstation, switch, stadia och PC.

https://www.olympicvideogames.com/uk/

Medlem

Denna är långt ifrån själlös! Bra skit!


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Synd, London 2012'/ var ju faktiskt riktigt trevligt!

Medlem

Tack för recensionen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Spela nåt OS (vinter) kom på ett lifehack gällande skidskyttet genom att bara dra iväg alla skott hejvilt för ”avdraget” gynna en ändå xD sen sluta vi (jag å polarna spela de eftersom jag inte var seriös, jag var bara snabbast ).

Medlem

Hoppas spelet är bättre än Discoverys OS-sändningar..

Medlem

Kör igång en C64-emulator och spela Summer Games 1 & 2 istället

Avstängd
Skrivet av Lofa:

Kör igång en C64-emulator och spela Summer Games 1 & 2 istället

Haha dom minns jag från min c64 tid. Jävlar vad man fick smasha joysticken.


signatur

PS5 och inget annat.

C64
Medlem

Dom la för mycket tid på hur gubben ska se ut! och det ska va så otrooooligt barnsligt! London 2012 Är företrädaren till trackn field på psx Yey !!!!

1
Skriv svar