Superhot VR recensionsbombas efter att möjligheten till självskada inne i spelet tagits bort

Robot
Superhot VR recensionsbombas efter att möjligheten till självskada inne i spelet tagits bort

Nu är det slut med självmorden i Superhot VR

#PSVR, #Steam, #Superhot-VR


Medlem

Valve har ju dock blivit snabba på att ta filtrera bort recensionsbombningar verkar det som.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Så jävla löjligt, både att ta bort det ur spelet och att recensionsbomba…

Ingen vinner


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Förstår resonemanget bakom det, men samtidigt känns det lite dubbelmoral i och med att man ändå dödar andra, eller?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Satan så löjligt.

Bevis på att folk inte kan skilja på spel och verklighet...

Medlem

Dom kanske borde patcha bort allt våld i spelet då det säkert är störande för någon. Vapnen borde dom också patcha bort eftersom det finns dom som är emot vapen. Och färgen på spelet fiender är röda, vilket någon skulle kunna tolka som "redskin" som är en nedvärderande term för amerikansk ursprungsbefolknijng, så det borde dom kanske också patcha bort när dom ändå håller på.

På riktigt så tycker jag sånt här är löjligt. Om någon inte gillar att man kan skjuta sig själv behöver den ju inte göra det istället för att ta bort möjligheten för alla. Eller?
Och som @Baronova skriver är det ju konstigt att man fortfarande kan mörda andra.


signatur

PSN: MrOakenborn

Skribent
Skrivet av Baronova:

Förstår resonemanget bakom det, men samtidigt känns det lite dubbelmoral i och med att man ändå dödar andra, eller?

Kan i och för sig tänka mig att de resonerar att de du dödar i spelet är ju röda siluetter av glas (?). Att sedan sätta en pistol mot skallen och skjuta sig själv i VR kan ju ses lite känsligt? Menar när VR är tänkt att vara så "immersive" som möjligt. Det tillför ju egentligen inget till själva spelet heller. Så...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Att recensionsbomba är betydligt löjligare än att det togs bort

Medlem

Försöker föreställa mig att skjuta av mitt skalle i VR. Tror inte jag hade klarat av det faktiskt, känns sjukt obehagligt.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Från vad jag läste så hade de så man kunde stänga av dom bitarna, men det hela var inte bra förklarat, och man behövde klicka på en Read more för att få upp att det gäller våld och självmord

Medlem

Jag förstår inte riktigt. har dom tagit bort ett uppdrag där man behöver skjuta sig själv eller när man självmant kan göra det?

Skribent
Skrivet av jehuty:

Jag förstår inte riktigt. har dom tagit bort ett uppdrag där man behöver skjuta sig själv eller när man självmant kan göra det?

Det förekommer inget uppdrag där du behöver göra det. Men det fanns möjlighet att göra det. Tyckte själv känslan att hålla pistolen mot skallen i VR var sjukt obehagligt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Vad är motivet bakom denna ändring? Har någon i utvecklarnas närhet nyligen begått självmord? Har de blivit öppet kritiserade för detta i sociala medier och pudlat? Att recensionsbomba är oerhört fånigt, men det känns också fånigt att ta bort självskada i ett spel som går ut på att döda allt man ser.

Medlem
Skrivet av Dohman:

Försöker föreställa mig att skjuta av mitt skalle i VR. Tror inte jag hade klarat av det faktiskt, känns sjukt obehagligt.

Intressant hur vi alla upplever det lite olika. Har gjort det många gånger i VR och har inga direkta känslor kring det. Det är dock helt annorlunda i verkligheten för mig. Sätter inte ens en airsoft mot mitt eget huvud även om jag vet att den är oladdad.

Det är dock skönt att kunna slappa av i VR utan att tänka på andra konsekvenser än att möjligtvis smälla till en eller annan familjemedlem som fortfarande efter 4 år med VR i huset envisas med att försöka smyga förbi så tyst som möjligt när man står där och vevar med armarna...

Medlem

Dom som tycker det är obehagligt behöver väl inte hindras från att göra det, är det inte hela poängen med obehag? Eller tror vi dom ligger på samma nivå som folk med svår autism som slår sig själva i huvudet konstant? Är du så känslig att bara möjligheten att kunna skada dig själv i ett spel ger dig ett nervöst sammanbrott kanske du borde byta spel, eller hobby.

Hur svårt vore det med en toggle i menyn? Kanske rent av komma upp varje gång man startar ett nytt spel?

Medlem

Så ledsamt att se att ingen kan tänka sig in i det fungerar i någon annans huvud än sitt eget...

Bra att möjligheten att ta virtuellt självmord tas bort, imo. Förstår inte varför man kunnat göra det från början...

Medlem

Ja, det är ju onekligen inte lätt att vara utvecklare i dagens klimat. Ena sidan tycker något man gör är osmakligt så de recensionsbombar. Försöker man ordna problemet, kommer andra sidan och kallar en för cuck och snöflinga, och säkert recensionsbombar de också i motprotest. Det går liksom inte att vinna.

I slutändan är det ändå utvecklarnas beslut hur det vill lösa situationen, och har man problem med det kan man väl packa en picknick, resa till Stockholm, och visa sitt missnöje med att storma Regeringskansliet eller något likvärdigt normalbalanserat.

Medlem

Härligt att spel börjar omyndigförklara en nu också

Inaktiv

Tror inte det har något att göra med att det skulle vara obehagligt.

Tror istället det handlar om att deprimerade människor kan träna på att ta sitt liv i spelet vilket möjligtvis skulle kunna öka risken för att de faktiskt vågar genomföra det i verkligheten också.

Låter kanske långsökt men att träna in beteenden genom att göra dem om och om i VR är en grej.

Medlem

Helt sjukt att de kan ta bort någonting man redan betalt för.
Det räckte gott och väl med en toggle.
Bra att folk recensionsbombar skiten.

FM-guru
F.d. Sisyr

Att ta bort funktionalitet är aldrig populärt, det måste utvecklarna begripa.

Sen är givetvis recensionsbombningar löjligt.

Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Hur svårt vore det med en toggle i menyn? Kanske rent av komma upp varje gång man startar ett nytt spel?

Så vitt jag förstår fanns denna toggle redan, men man gick ett steg längre och tog bort sekvensen helt från spelet.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av bulleboss:

Så ledsamt att se att ingen kan tänka sig in i det fungerar i någon annans huvud än sitt eget...

Bra att möjligheten att ta virtuellt självmord tas bort, imo. Förstår inte varför man kunnat göra det från början...

Man kan förstå varför folk finner det obehagliga eller otänkbart, speciellt om man själv kanske går i dessa tankar. Men borde vara tillräckligt att kunna stänga av det eller att som defult är avstängt och man får slå på det. Var längesen jag spelade spelet, men tillhörde det inte storyn att man inte var i verkliga världen, en gräns mellan verklighet och den virtuella. I vilket fall känner jag att är upp till spelaren att bestämma om de vill uppleva det eller inte. Var många som inte tyckte om uppdraget i cod "no russian" att skjuta ner massa civila, men det var också upp till spelaren att välja om de ville.

Skrivet av anon_306295:

Tror inte det har något att göra med att det skulle vara obehagligt.

Tror istället det handlar om att deprimerade människor kan träna på att ta sitt liv i spelet vilket möjligtvis skulle kunna öka risken för att de faktiskt vågar genomföra det i verkligheten också.

Låter kanske långsökt men att träna in beteenden genom att göra dem om och om i VR är en grej.

Det är en intressant tanke faktiskt. Skulle man kunna tänka samma när det kommer till skjuta ner andra människor i vr? Att träna in beteenden/lära saker i VR börjar bli populärt, t.ex VR i industri, där man utbildar folk när det kommer till maskiner, sjukvård osv. Läst lite att militären använder vr tekniken, men inte hittat om i vilken utsträckning. Kanske inte i Sverige, än.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Intressant hur vi alla upplever det lite olika. Har gjort det många gånger i VR och har inga direkta känslor kring det. Det är dock helt annorlunda i verkligheten för mig. Sätter inte ens en airsoft mot mitt eget huvud även om jag vet att den är oladdad.

Det är dock skönt att kunna slappa av i VR utan att tänka på andra konsekvenser än att möjligtvis smälla till en eller annan familjemedlem som fortfarande efter 4 år med VR i huset envisas med att försöka smyga förbi så tyst som möjligt när man står där och vevar med armarna...

Ja, det är intressant. Jag vet ju hur immersive VR är. Blev lurad till att gå plankan i Richie's Plank Experience, med en riktig planka på golvet, något av det sjukaste jag upplevt. Därför tror jag och känner så.

Skrivet av Ziljun:

Dom som tycker det är obehagligt behöver väl inte hindras från att göra det, är det inte hela poängen med obehag? Eller tror vi dom ligger på samma nivå som folk med svår autism som slår sig själva i huvudet konstant? Är du så känslig att bara möjligheten att kunna skada dig själv i ett spel ger dig ett nervöst sammanbrott kanske du borde byta spel, eller hobby.

Oj, vilken attack. Autism?

Jag skrev inlägget bara som ett allmänt konstaterande, det betyder inte att jag är tvungen till att virtuellt begå självmord i spelet och absolut inte att byta hobby. Haha!


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Fanns det nån fördel man kunde få i spelet av att ha lite HP eller dö?

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Kan i och för sig tänka mig att de resonerar att de du dödar i spelet är ju röda siluetter av glas (?). Att sedan sätta en pistol mot skallen och skjuta sig själv i VR kan ju ses lite känsligt? Menar när VR är tänkt att vara så "immersive" som möjligt. Det tillför ju egentligen inget till själva spelet heller. Så...

Nu var det ett tag sen jag spelade Superhot VR, men för att hoppa ur endless mode lägets meny så var man tvungen att skjuta sig själv


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Molotov:

Nu var det ett tag sen jag spelade Superhot VR, men för att hoppa ur endless mode lägets meny så var man tvungen att skjuta sig själv

ah, I stand corrected i så fall. Jag brukade bara ta av mig PSVR och stänga ned spelet.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av noyart:

Det är en intressant tanke faktiskt. Skulle man kunna tänka samma när det kommer till skjuta ner andra människor i vr? Att träna in beteenden/lära saker i VR börjar bli populärt, t.ex VR i industri, där man utbildar folk när det kommer till maskiner, sjukvård osv. Läst lite att militären använder vr tekniken, men inte hittat om i vilken utsträckning. Kanske inte i Sverige, än.

Militären har ju använt VR mer eller mindre i flygsimulatorer sedan urminnes tider. Det är väl inte "riktigt" VR, men samma tanke, att vänja piloten att kunna tackla stress och liknande i en miljö som är så lika verkligheten som möjligt. Med VR går ju detta att applicera för soldater. Hur som helst tror jag det är outforskad mark än hur det påverkar vårat psyke, men med tanke på att hela idén med VR är att "lura" hjärnan att det ska känna så verkligt som möjligt, så borde det kunna ge både positiva och negativa effekter.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Glömde säga i mitt förra inlägg att även om jag tycker det är löjligt att ta bort delar ur spelet är det minst lika löjligt att recensionsbomba det.
Och så tänkte jag dela med mig av ett klipp som jag tycker är väldigt roligt och som visar varför det kan vara tråkigt att ta bort funktioner i spel även om de kan tyckas vara osmakliga av vissa.


signatur

PSN: MrOakenborn

123
Skriv svar