Superhot VR recensionsbombas efter att möjligheten till självskada inne i spelet tagits bort
Dom kanske borde patcha bort allt våld i spelet då det säkert är störande för någon. Vapnen borde dom också patcha bort eftersom det finns dom som är emot vapen. Och färgen på spelet fiender är röda, vilket någon skulle kunna tolka som "redskin" som är en nedvärderande term för amerikansk ursprungsbefolknijng, så det borde dom kanske också patcha bort när dom ändå håller på.
På riktigt så tycker jag sånt här är löjligt. Om någon inte gillar att man kan skjuta sig själv behöver den ju inte göra det istället för att ta bort möjligheten för alla. Eller?
Och som @Baronova skriver är det ju konstigt att man fortfarande kan mörda andra.
PSN: MrOakenborn
Förstår resonemanget bakom det, men samtidigt känns det lite dubbelmoral i och med att man ändå dödar andra, eller?
Kan i och för sig tänka mig att de resonerar att de du dödar i spelet är ju röda siluetter av glas (?). Att sedan sätta en pistol mot skallen och skjuta sig själv i VR kan ju ses lite känsligt? Menar när VR är tänkt att vara så "immersive" som möjligt. Det tillför ju egentligen inget till själva spelet heller. Så...
"Writer and Fighter"
Jag förstår inte riktigt. har dom tagit bort ett uppdrag där man behöver skjuta sig själv eller när man självmant kan göra det?
Det förekommer inget uppdrag där du behöver göra det. Men det fanns möjlighet att göra det. Tyckte själv känslan att hålla pistolen mot skallen i VR var sjukt obehagligt.
"Writer and Fighter"
Vad är motivet bakom denna ändring? Har någon i utvecklarnas närhet nyligen begått självmord? Har de blivit öppet kritiserade för detta i sociala medier och pudlat? Att recensionsbomba är oerhört fånigt, men det känns också fånigt att ta bort självskada i ett spel som går ut på att döda allt man ser.
Försöker föreställa mig att skjuta av mitt skalle i VR. Tror inte jag hade klarat av det faktiskt, känns sjukt obehagligt.
Intressant hur vi alla upplever det lite olika. Har gjort det många gånger i VR och har inga direkta känslor kring det. Det är dock helt annorlunda i verkligheten för mig. Sätter inte ens en airsoft mot mitt eget huvud även om jag vet att den är oladdad.
Det är dock skönt att kunna slappa av i VR utan att tänka på andra konsekvenser än att möjligtvis smälla till en eller annan familjemedlem som fortfarande efter 4 år med VR i huset envisas med att försöka smyga förbi så tyst som möjligt när man står där och vevar med armarna...
Dom som tycker det är obehagligt behöver väl inte hindras från att göra det, är det inte hela poängen med obehag? Eller tror vi dom ligger på samma nivå som folk med svår autism som slår sig själva i huvudet konstant? Är du så känslig att bara möjligheten att kunna skada dig själv i ett spel ger dig ett nervöst sammanbrott kanske du borde byta spel, eller hobby.
Ja, det är ju onekligen inte lätt att vara utvecklare i dagens klimat. Ena sidan tycker något man gör är osmakligt så de recensionsbombar. Försöker man ordna problemet, kommer andra sidan och kallar en för cuck och snöflinga, och säkert recensionsbombar de också i motprotest. Det går liksom inte att vinna.
I slutändan är det ändå utvecklarnas beslut hur det vill lösa situationen, och har man problem med det kan man väl packa en picknick, resa till Stockholm, och visa sitt missnöje med att storma Regeringskansliet eller något likvärdigt normalbalanserat.
Tror inte det har något att göra med att det skulle vara obehagligt.
Tror istället det handlar om att deprimerade människor kan träna på att ta sitt liv i spelet vilket möjligtvis skulle kunna öka risken för att de faktiskt vågar genomföra det i verkligheten också.
Låter kanske långsökt men att träna in beteenden genom att göra dem om och om i VR är en grej.
Hur svårt vore det med en toggle i menyn? Kanske rent av komma upp varje gång man startar ett nytt spel?
Så vitt jag förstår fanns denna toggle redan, men man gick ett steg längre och tog bort sekvensen helt från spelet.
| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |
Så ledsamt att se att ingen kan tänka sig in i det fungerar i någon annans huvud än sitt eget...
Bra att möjligheten att ta virtuellt självmord tas bort, imo. Förstår inte varför man kunnat göra det från början...
Man kan förstå varför folk finner det obehagliga eller otänkbart, speciellt om man själv kanske går i dessa tankar. Men borde vara tillräckligt att kunna stänga av det eller att som defult är avstängt och man får slå på det. Var längesen jag spelade spelet, men tillhörde det inte storyn att man inte var i verkliga världen, en gräns mellan verklighet och den virtuella. I vilket fall känner jag att är upp till spelaren att bestämma om de vill uppleva det eller inte. Var många som inte tyckte om uppdraget i cod "no russian" att skjuta ner massa civila, men det var också upp till spelaren att välja om de ville.
Tror inte det har något att göra med att det skulle vara obehagligt.
Tror istället det handlar om att deprimerade människor kan träna på att ta sitt liv i spelet vilket möjligtvis skulle kunna öka risken för att de faktiskt vågar genomföra det i verkligheten också.
Låter kanske långsökt men att träna in beteenden genom att göra dem om och om i VR är en grej.
Det är en intressant tanke faktiskt. Skulle man kunna tänka samma när det kommer till skjuta ner andra människor i vr? Att träna in beteenden/lära saker i VR börjar bli populärt, t.ex VR i industri, där man utbildar folk när det kommer till maskiner, sjukvård osv. Läst lite att militären använder vr tekniken, men inte hittat om i vilken utsträckning. Kanske inte i Sverige, än.
Intressant hur vi alla upplever det lite olika. Har gjort det många gånger i VR och har inga direkta känslor kring det. Det är dock helt annorlunda i verkligheten för mig. Sätter inte ens en airsoft mot mitt eget huvud även om jag vet att den är oladdad.
Det är dock skönt att kunna slappa av i VR utan att tänka på andra konsekvenser än att möjligtvis smälla till en eller annan familjemedlem som fortfarande efter 4 år med VR i huset envisas med att försöka smyga förbi så tyst som möjligt när man står där och vevar med armarna...
Ja, det är intressant. Jag vet ju hur immersive VR är. Blev lurad till att gå plankan i Richie's Plank Experience, med en riktig planka på golvet, något av det sjukaste jag upplevt. Därför tror jag och känner så.
Dom som tycker det är obehagligt behöver väl inte hindras från att göra det, är det inte hela poängen med obehag? Eller tror vi dom ligger på samma nivå som folk med svår autism som slår sig själva i huvudet konstant? Är du så känslig att bara möjligheten att kunna skada dig själv i ett spel ger dig ett nervöst sammanbrott kanske du borde byta spel, eller hobby.
Oj, vilken attack. Autism?
Jag skrev inlägget bara som ett allmänt konstaterande, det betyder inte att jag är tvungen till att virtuellt begå självmord i spelet och absolut inte att byta hobby. Haha!
I'm like you, I have no name.
Kan i och för sig tänka mig att de resonerar att de du dödar i spelet är ju röda siluetter av glas (?). Att sedan sätta en pistol mot skallen och skjuta sig själv i VR kan ju ses lite känsligt? Menar när VR är tänkt att vara så "immersive" som möjligt. Det tillför ju egentligen inget till själva spelet heller. Så...
Nu var det ett tag sen jag spelade Superhot VR, men för att hoppa ur endless mode lägets meny så var man tvungen att skjuta sig själv
Nu var det ett tag sen jag spelade Superhot VR, men för att hoppa ur endless mode lägets meny så var man tvungen att skjuta sig själv
ah, I stand corrected i så fall. Jag brukade bara ta av mig PSVR och stänga ned spelet.
"Writer and Fighter"
Det är en intressant tanke faktiskt. Skulle man kunna tänka samma när det kommer till skjuta ner andra människor i vr? Att träna in beteenden/lära saker i VR börjar bli populärt, t.ex VR i industri, där man utbildar folk när det kommer till maskiner, sjukvård osv. Läst lite att militären använder vr tekniken, men inte hittat om i vilken utsträckning. Kanske inte i Sverige, än.
Militären har ju använt VR mer eller mindre i flygsimulatorer sedan urminnes tider. Det är väl inte "riktigt" VR, men samma tanke, att vänja piloten att kunna tackla stress och liknande i en miljö som är så lika verkligheten som möjligt. Med VR går ju detta att applicera för soldater. Hur som helst tror jag det är outforskad mark än hur det påverkar vårat psyke, men med tanke på att hela idén med VR är att "lura" hjärnan att det ska känna så verkligt som möjligt, så borde det kunna ge både positiva och negativa effekter.
"Writer and Fighter"
Glömde säga i mitt förra inlägg att även om jag tycker det är löjligt att ta bort delar ur spelet är det minst lika löjligt att recensionsbomba det.
Och så tänkte jag dela med mig av ett klipp som jag tycker är väldigt roligt och som visar varför det kan vara tråkigt att ta bort funktioner i spel även om de kan tyckas vara osmakliga av vissa.
PSN: MrOakenborn