Blizzards före detta VD Mike Morhaime uttalar sig om stämningen

Skribent
Skrivet av PeTTs0n:

Helt klart, och det är ett problem när allt blir en enda sörja av fakta, känslor, åsikter, tankar och fabrikationer.
Desinformation är utan tvekan ett stort samhällsproblem i sig. (De flesta källor i länkarna fokuserar just nu på pandemin, men det nämns flera andra sätt som vilseledande och/eller falsk information kan destabilisera samhällen.)

Å andra sidan tycker jag fortfarande att arbetet för att minska utsattheten vissa grupper i samhället fortfarande kämpar med måste fortgå, och att det måste gå att diskutera de aspekterna också - även om de riskerar röra upp känslor.
Nu börjar vi gå ifrån spelvärlden i sig, men samtidigt återfinns symptom på problemen även där. Något som stämningen signalerar.

Ja, "fake news" har ju blivit rejäla modeord och har en hel problem i sig själv. Fast då är vi som sagt långt från trådens syfte

Precis, men saken är ju den att det här är bortglömt om ett par månader. De som "kämpar" mest högljutt idag är de som är på drevtåget, de kommer kämpa mot något annat om ett tag och fullständigt skita i Blizzard eftersom det är gårdagens nyheter och inte ger klick eller uppmärksamhet något mer.

Självklart ska allt gå att diskuteras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Mike Morhaime känner företaget och dess anställda långt mycket bättre än vad ni gör.
Han kanske faktiskt har vett nog att lyssna på sina forna kollegor, som han arbetat nära under lång tid, när de berättar om sina erfarenheter. Och faktiskt inte misstro dem det första han gör.

Att ni vill få det till något annat får stå för er, ingen annan. Men det är nästan skrattretande att ni upplever er ha någon insikt i Mike Morhaimes huvud eller känslor de senaste dagarna (eller för den delen tidigare ändå). Att han genom sig själv ger sina forna kollegor (och sannolikt en hel del vänner) en röst de kanske aldrig hade haft annars (i värsta fall, i bästa fall blir det en förstärkning och ett stöd) är kanske det bästa han kan göra nu, även om just ni inte uppskattar det.

Tolkningsfrihet deluxe?

Nej. Det du påstår har inget med min poäng att göra. Du har helt enkelt läst något annat.

Det jag skriver är att det var dumt av honom att säga förlåt till något han inte gjort eller sett. Jag syftar alltså på att det var olägligt och dumt att skriva uttalandet som kan läsas i nyhetsartikeln - inget annat.

Han kunde ha väntat tills både domslutet och det monstruösa nyhetsdrevet hade lagt sig. Eller så kunde han skrivit privat till alla individer som är berörda.

Nu gjorde han ett öppet uttalande. Detta uttalande är inte till någon tröst eller hjälp, utan kommer leda till mer irritation, salt i såren, och kol i elden och mer olja i nyhetsdrevet. Dessutom kommer han med ”förlåt, jag märkte inget”.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Tolkningsfrihet deluxe?

Nej. Det du påstår har inget med min poäng att göra. Du har helt enkelt läst något annat.

Det jag skriver är att det var dumt av honom att säga förlåt till något han inte gjort eller sett. Jag syftar alltså på att det var olägligt och dumt att skriva uttalandet som kan läsas i nyhetsartikeln - inget annat.

Han kunde ha väntat tills både domslutet och det monstruösa nyhetsdrevet hade lagt sig. Eller så kunde han skrivit privat till alla individer som är berörda.

Nu gjorde han ett öppet uttalande. Detta uttalande är inte till någon tröst eller hjälp, utan kommer leda till mer irritation, salt i såren, och kol i elden och mer olja i nyhetsdrevet. Dessutom kommer han med ”förlåt, jag märkte inget”.

Fast vi vet inte vad han har sett eller inte. Eller hur en rad människor som faktiskt arbetar på/har någon mer direkt anknytning till Blizzard känner när de läser det här. Så att "detta uttalande är inte till någon tröst eller hjälp" är bara din enskilda åsikt. Från någon som (rätta mig gärna om jag har fel) inte har någon som helst direkt anknytning till Blizzard (jag tar det som statistiskt sannolikt i alla fall, då Activision Blizzard enligt Wikipedia har cirka 9500 anställda 2020) så känns det inte som du har särskilt mycket tolkningsföreträde i den frågan.

Jag säger inte att hans inlägg är någon slags gudagåva eller att allt är otvetydigt perfekt framställt eller formulerat, men jag vill gärna motsätta mig din/er tämligen tydliga åsikt om att det bortom allt tvivel skulle vara fel.

Nåja, vi kan väl lämna det där - vi ser uppenbarligen diametralt olika på den saken, och ingen av oss är direkt involverade (återigen, rätta mig gärna om jag har fel!) och kan egentligen uttala oss om vilken faktisk effekt det har på den tänkta målgruppen eller sådana i dess närhet. Och även där kan det väl fortfarande skilja mellan individer.

Till syvende och sist är det ju faktiskt individens (Mike Morhaimes, i det här fallet) beslut att lägga ut en ursäkt/ett uttalande/sin syn på saken, förutsatt att han inte blev tvingad då. I ett samhälle med någon form av yttrandefrihet, och på en plattform där han inte bryter mot deras regler, så är det väl i allra högsta grad hans beslut. Du/ni får väl ta det med honom och förklara varför han gjort fel, så får vi se om han håller med.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Det är väl min åsikt att det är fel att be om ursäkt för något man inte gjort. Det är så jag är uppfostrad.

”Du ska aldrig säga förlåt om du inte gjort något fel”
”Du ska inte be om ursäkt om det inte är ditt fel.”

När något illa har hänt vill man gärna skylla det på någon. Ber man då om ursäkt för något man inte gjort så faller skulden på dej ändå, eftersom du bad om ursäkt. Nu är det ditt fel, eftersom du bad om ursäkt.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Det är väl min åsikt att det är fel att be om ursäkt för något man inte gjort. Det är så jag är uppfostrad.

”Du ska aldrig säga förlåt om du inte gjort något fel”
”Du ska inte be om ursäkt om det inte är ditt fel.”

När något illa har hänt vill man gärna skylla det på någon. Ber man då om ursäkt för något man inte gjort så faller skulden på dej ändå, eftersom du bad om ursäkt.

Det kan jag också förstå, och den delen i sig håller jag med om. Ursäkter riskerar att urvattnas om de inte innefattar något man faktiskt kunnat påverka.

Samtidigt var han ju faktiskt chef under ett antal år, och som chef så har man ju faktiskt en del ansvar - exakt hur mycket, i vilken form och så vidare... då börjar vi gå in på en del relevanta frågor.
Det var lite det jag var inne på, vi känner nog till lite för lite om Mike Morhaime och hur han jobbat och lett under åren för att säga vad han visste och inte, och vad han gjorde eller inte. Men väljer han själv att gå ut med något sådant här så litar jag mer på hans omdöme i frågan än oss som inte har den insikten.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skribent
Skrivet av Shadee:

Precis, men saken är ju den att det här är bortglömt om ett par månader. De som "kämpar" mest högljutt idag är de som är på drevtåget, de kommer kämpa mot något annat om ett tag och fullständigt skita i Blizzard eftersom det är gårdagens nyheter och inte ger klick eller uppmärksamhet något mer.

Du har rätt i det här om mycket som händer, men jag är inte helt säker på att just detta kommer vara bortglömt om ett par månader. Det känns som det här är större än något annat som hänt på mycket länge i spelvärlden. Det mesta handlar ju om skandaler där utvecklare inte hållit vad de lovat, eller hur företag försöker krama pengar ur oss spelare. Sen har det varit fall av liknande detta också, men inte något som lett till en 2-årig utredning som leder till att en stat stämmer ett spelföretag. Sen är Blizzard ett spelföretag som är känt utanför de så kallade "gaming-kretsarna" med World of Warcraft (Min 100-åriga mormor vet vilka Blizzard är, no joke) och bara där tror jag detta blir långt större än något annat som hänt.

Jag tror detta kommer figurera ett rätt långt tag i media och inte blir så lätt att glömma bort.

Men jag kan ju ha fel också, det återstår att se.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av heady89:

Så sant, vår tids lynchmobb är högen av skrikande hyenor som inte slutar förren du är slut, oaktat om du är skyldig eller ej, och i Sverige ihop med massmedia är vi just experter på att döda någon socialt som inte ens dömts eller är uppenbart skyldig.

Det är också stor skillnad på att tex säga ifrån eller be någon i en vänkrets dra åt helvete om man "vet/misstänker" vs om du med makt som säg influencer, stora konton, media osv skapar drev utan dom, där borde de tamefan bli fängelse för förtal och skit dom förstör människors liv, minst 2 år och släng med alla rattfyllerister samtidigt.

Alltså, i dagsläget så skyddar vi ju fortfarande betydligt fler våldtäktsmän och trakasserande människor än vi anklagar dem. Generellt stämmer detta, det letar sig in i arbetsmiljöer på mängder med platser och jag ser gärna att den ersätts. Vi är fortfarande betydligt bättre på att vända örat åt andra hållet och fullkomligt skita i människor som ber om hjälp än vi är bra på att falskeligen anklaga människor för sexuella trakasserier. Du får väl prioritera det du vill, jag anser att vi har råd att bekämpa båda dessa utan att försöka spela på den andra som om rättighet för en människa innebär att en annan människa oförättigas. Jag vet redan med mig många våldtäktsfall i helt vanliga cirklar som aldrig gått någonstans och där någon aldrig blivit dömd.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Avstängd
Skrivet av PeTTs0n:

Alright, du får givetvis ha den åsikten om du vill - men kan du inte backa upp den är den faktiskt bara en åsikt, inget annat. Att förutsätta att X antal andra har samma/liknande åsikt/uppfattning är också ganska taget ur luften.
Oavsett hur mycket du anser att du "hänger med i svängarna". Hur var det där med att diskutera sak i stället för person, förresten?

Fast jag backade ju precis upp min generalisering med flera exempel. Vilka åsikter menar du är tagna ur luften? Man borde kunna kräva att man är nått sånär insatt i det man diskuterar, det är det jag menar med att det inte är mitt problem att du inte hänger med i debattklimatet. Det är inget illa menat mot dig som person, utan det skulle snarare förklara varför du inte uppfattat att ursäkter inte fungerar när mobben är efter dig.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Självklart. Jag påstår inte heller att det är allt eller inget. Däremot så ogillar jag starkt när man tar förhastade beslut för att man antar något. Jag vet att det förekommer kränkningar och särbehandlingar i alla yrken. Men som jag skrev tidigare, många argumenterar eller diskuterar som om det som står i stämningsansökan är fakta, och det är det jag tycker man ska akta sig för.

1. Det finns alltid undantag eller instanser där man känner att man inte vill prata om det, i risk att inte bli trodd på eller att man får konsekvenser. Tror även det tas upp i stämningsansökan att vissa utsatta påstås inte ha vågat kliva fram förens nu.
2. Man kan alltid ha åsikter, har inte sagt att man inte får har det. Det jag säger är att man inte ska anta något. Det är skillnad Antaganden kan vara skadligt, speciellt om den som gör antagandet skriver något som fakta utan faktiskt veta om det verkligen stämmer.
3. Där håller jag med. Som jag skrev högre upp, så säger jag inte att det är allt eller inget när det kommer till den här stämningen.

Absolut, det håller jag med. Kan däremot tänka mig att det kan vara svårt att införa riktlinjer till den grad att det helt enkelt inte kan ske på en arbetsplats. Vissa kan känna sig lättare kränkt än andra. Men absolut kan man försöka minska det så mycket man kan, och det bör man.

Personligen har jag inget emot det där. Jag tycker allt ska upplysas. Om vi tar t.ex. Blizzards fall så länkade någon en reddit tråd med video från en Personal Manager från Blizzard som uttrycker sin åsikt, som säger bl.a. att även han vart kränkt på arbetsplatsen. Jag anser att det är viktigt att visa att det är mer än bara kvinnor som blir dåligt behandlade och bemött på företaget, att problemet är större än så. Annars så det enda jag har sett (kan såklart ha missat) så nämndes Johnny Depps situation, där folket hade högafflarna framme och attackerade honom, och sen först vid rättegången så framgick det att stämningen hade inte hela sanningen, och folk hade hoppat på förhastade slutsatser. Sånt tycker jag är en bra påminnelse att inte anta något, och även om du kan ha åsikter, så ska man ha i åtanke att man inte ska argumentera att man har all fakta än.

Edit: Stryker över det där med videon på reddit, då det är nu oklart om han pratar sanning eller söker clout. Men poängen kvarstår, om det dyker upp att det är fler än bara kvinnor och minoritetsgrupper som har blivit utsatta så ska man kunna ta upp det.

Förlåt, jag vill bara förtydliga mitt inlägg där jag citerade dig, nu när jag såg att du svarade så utförligt. Det var egentligen bara de 4 första raderna i mitt inlägg så var riktade till dig, och då mest för att beröra det du nämnde, att det inte är att se som någon direkt bevisning för att det just är staten Kalifornien som står bakom stämningen.
Jag såg att många skrev/förtydligade det tidigt i tråden, för de som mest verkade läst nyhetens rubrik och dragit väldigt tidiga slutsatser. Därför höll jag med dig och tyckte det kunde vara tänkvärt att diskutera lite närmare.

Jag har märkt hos mig själv att jag ofta gör så, börjar med att citera någon för att sedan fortsätta mina åsikter och tankar mer generellt. Man ska inte skriva onödigt många inlägg, tänk på miljön!
Nu vet jag ju inte ifall du verkligen trodde att allt jag skrev var riktat mot dig, men för säkerhets skull så vet du nu att så inte var fallet 😊

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Fast jag backade ju precis upp min generalisering med flera exempel. Vilka åsikter menar du är tagna ur luften? Man borde kunna kräva att man är nått sånär insatt i det man diskuterar, det är det jag menar med att det inte är mitt problem att du inte hänger med i debattklimatet. Det är inget illa menat mot dig som person, utan det skulle snarare förklara varför du inte uppfattat att ursäkter inte fungerar när mobben är efter dig.

Ah, det måste vara därför folk fortsätter att ge offentliga ursäkter alltså, för att det är fel att göra det. Gotcha. Det är givetvis du som är insatt och personer som ex. Mike Morhaime eller Chris Metzen som inte har någon aning om vad de pysslar med.

Med den något sarkastiska formuleringen (förlåt) vill jag lyfta fram att debattklimatet inte definieras av enskild part - att någon lidit i samband med (observera att detta inte behöver betyda på grund av, korrelation och kausalitet är inte samma sak) en offentlig ursäkt bevisar inte att offentliga ursäkter är dåliga, även om flera sådana exempel finns och du producerat några sådana - eller rättare sagt din tolkning av dem. Det finns dessutom en lång rad variabler som spelar in, som vi inte tagit hänsyn till i diskussionen - vad som föranleder ursäkten, vad den innehåller, vem den kommer från, i vilket sammanhang (om denne fortfarande är anställd, om situationen är pågående o.s.v.), till vem/vilka den riktas etc.

Jag säger inte att det inte finns en poäng någonstans i det du säger, precis som vi tidigare varit inne på - det där med drev (oavsett media, från traditionella till sociala sådana) kan vara rejält skadligt på många sätt. Men det finns fler sidor av offentliga ursäkter än att de bara skulle vara en del av sagda drev, och det är inte säkert att du eller jag ser dessa, eller är målgruppen för dem. Och då anser jag inte riktigt att vi ska ha tolkningsföreträdet att säga att ursäkten i sig är kass, eller att den inte fyller X syfte, alt. något alls.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

eld
Medlem
Skrivet av Hanzo:

Det är väl min åsikt att det är fel att be om ursäkt för något man inte gjort. Det är så jag är uppfostrad.

”Du ska aldrig säga förlåt om du inte gjort något fel”
”Du ska inte be om ursäkt om det inte är ditt fel.”

När något illa har hänt vill man gärna skylla det på någon. Ber man då om ursäkt för något man inte gjort så faller skulden på dej ändå, eftersom du bad om ursäkt. Nu är det ditt fel, eftersom du bad om ursäkt.

Jag tror du låser fast det lite vid handlingarna, som han inte är bakom. Det han ber om ursäkt för är hur företaget hanterade situationerna, vilket han absolut hade allt ansvar för.

Många företag lever dock fortfarande efter att avsäga sig så mycket ansvar som möjligt, och använder HR för detta.

Det finns nog en stor mängd rödsmiskade handleder på Blizzard och skyfflande under mattan.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Det är väl min åsikt att det är fel att be om ursäkt för något man inte gjort. Det är så jag är uppfostrad.

”Du ska aldrig säga förlåt om du inte gjort något fel”
”Du ska inte be om ursäkt om det inte är ditt fel.”

När något illa har hänt vill man gärna skylla det på någon. Ber man då om ursäkt för något man inte gjort så faller skulden på dej ändå, eftersom du bad om ursäkt. Nu är det ditt fel, eftersom du bad om ursäkt.

Lurigt det där, jag menar, du kan ju tycka att det inte är ditt fel och därför inte be om ursäkt när det i själva verket är ditt fel och du bör be om ursäkt. När man jobbar med barn ser man detta ofta, barn som vägrar be om ursäkt då det aldrig är deras fel enligt dem själva, denna typ av uppfostran du pratar om är lurig, det är nog bättre att i vissa fall be om ursäkt även om du tycker du är utan skuld då det ofta är en bedömningsfråga och du kanske är delvis skyldig och därmed är en ursäkt lämplig. Såklart ska man ju ta på sig skulden när någon annan felat, det blir ju tokigt då också men det kan vara svårt att bedöma ibland.

Medlem
Skrivet av anon_327210:

Nyhetstorka? Helt ointressant att läsa om denna sandlåda, när det väl har varit en utredning, kan ni posta om det.

Jag tyckte det va rätt intressant, jag hänger inte runt över hela internet jag får mina spelnyheter mestadels från FZ som jag i perioder inte tittar in på varje dag så missar lätt saker.

Medlem

Mike har gjort fel hur han än vänder och vrider på det;
Antingen visste han inte om det som är en stort miss från hans sida, eller så visste han om det men trodde det inte var så allvarligt och lät det vara.. eller så visste han om det och tyckte att det var helt okey.
Poängen är att detta har hänt under hans tid som VD. Även om utredningen sträcker sig två år så kan jag knappast tro att det "börja" för två år sedan. Sedan vet jag inte hur det har eskalerat eller några detaljer vad som går att bevisa och inte bevisa.
Me-too rörelsen är en stor häxjakt som är väldigt 50-50 i effektiviteten och kan begrava oskyldiga människor i processen för rättvisa.

I vilket fall, förekommer det misstänkt systematiskt könsmobbning och sexuellt ofredande så ska det absolut prövas i rätten.

eld
Medlem
Skrivet av Redguard:

Mike har gjort fel hur han än vänder och vrider på det;
Antingen visste han inte om det som är en stort miss från hans sida, eller så visste han om det men trodde det inte var så allvarligt och lät det vara.. eller så visste han om det och tyckte att det var helt okey.
Poängen är att detta har hänt under hans tid som VD. Även om utredningen sträcker sig två år så kan jag knappast tro att det "börja" för två år sedan. Sedan vet jag inte hur det har eskalerat eller några detaljer vad som går att bevisa och inte bevisa.
Me-too rörelsen är en stor häxjakt som är väldigt 50-50 i effektiviteten och kan begrava oskyldiga människor i processen för rättvisa.

I vilket fall, förekommer det misstänkt systematiskt könsmobbning och sexuellt ofredande så ska det absolut prövas i rätten.

Han har ju själv sagt att han misslyckades, på grund av att sakerna hände när han var vd och högsta ansvariga på företaget.

Utredningen handlar om en väldigt lång tid, inte de två senaste åren. Det är just därför blizzard inte kan ursäkta sig med att de tagit tag i problemen och blivigt bättre.

Kvinnor som kommer ut för att berätta saker som hänt är absolut inte 50/50 sant eller falskt, och då kan vi inte ta med mörkertalet med kvinnor som utsätts för saker och inte kommer ut med det, den stora majoriteten i dessa situationer berättar sanningen.

Medlem
Skrivet av eld:

Kvinnor som kommer ut för att berätta saker som hänt är absolut inte 50/50 sant eller falskt, och då kan vi inte ta med mörkertalet med kvinnor som utsätts för saker och inte kommer ut med det, den stora majoriteten i dessa situationer berättar sanningen.

Det är många Me-too fall som blir frikända i rätten, betyder det att det har hänt eller inte hänt? Nej men bevis finns inte och då i lagens mening så kan det inte styrkas att det har skett.
Och tro att att majoriteten av alla påståenden är sanna tar jag med en smula salt.
Det finns otroligt hemska påståenden och sedan påståenden från personer som bara vill ha uppmärksamhet.
Mörkertalet kan vi bara spekulera i, för det är just vad det heter, ett mörkertal.

Jag förnekar inte att sexuella trakasserier och annat skräp har en stor utsträckning på världens arbetsplatser, men jag ifrågasätter kraften med me-too att skriva ett twitter inlägg om person X och sedan få hela personens karriär ner i toaletten utan en utredning och rättegång.

eld
Medlem
Skrivet av Redguard:

Det är många Me-too fall som blir frikända i rätten, betyder det att det har hänt eller inte hänt? Nej men bevis finns inte och då i lagens mening så kan det inte styrkas att det har skett.
Och tro att att majoriteten av alla påståenden är sanna tar jag med en smula salt.
Det finns otroligt hemska påståenden och sedan påståenden från personer som bara vill ha uppmärksamhet.

Som sagt, en minoritet av fallen, inte ens uppmärksamheten är värd dödshoten och utsattheten man får uppleva när man kommer med anklagelser, speciellt i publika fall. Till och med kvinnor som det hänt för väljer att hålla det för sig själv än att komma ut med sanningen.

Skrivet av Redguard:

Mörkertalet kan vi bara spekulera i, för det är just vad det heter, ett mörkertal.

Lite mer än bara spekulera:

https://www.rainn.org/statistics/criminal-justice-system

Skrivet av Redguard:

Jag förnekar inte att sexuella trakasserier och annat skräp har en stor utsträckning på världens arbetsplatser, men jag ifrågasätter kraften med me-too att skriva ett twitter inlägg om person X och sedan få hela personens karriär ner i toaletten utan en utredning och rättegång.

För att kvinnors karriärer och liv har spolats ner i toaletten i evigheter nu, folk är trötta på att det varit så lätt att komma undan.

Men just nu handlar det om ett berg av anklagelser från många personer i en industri där detta är långt från det ovanliga, så folk har ju en hel del ammunition att komma med.

Medlem
Skrivet av Tarmböld:

Tror man oavsett synsätt så måste kunna erkänna att problem finns. Absolut finns det situationer då saker blåses upp eller är rent av osant. Men det är lite fel att det alltid anta något sådant.
I det här fallet, så verkade det ju som att iaf mycket är sant, när Californien som stat utreder det.

Om du nån gång får en dotter och personal på ett företaget skicka runt nakenbilder på henne och trakasserade henne så hon begår självmord. Då tror jag du skulle bli rätt arg om folk så... "ähhh bara gnälliga feminister som blåser upp allt".

Tarmböld over and out!

Hade det varit en man så hade det inte skrivits en rad om detta var så säker,det är ju skithålet Califonien.
Ja jag har en dotter som säkert är i din ålder och jag hade försökt få rättvisa för det hade varit samma förlopp i Sverige som där.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

eld
Medlem
Skrivet av Sten-greger:

Hade det varit en man så hade det inte skrivits en rad om detta var så säker,det är ju skithålet Califonien.
Ja jag har en dotter som säkert är i din ålder och jag hade försökt få rättvisa för det hade varit samma förlopp i Sverige som där.

Men du hade väl inte väntat på rättens beslut innan du kapar kontakter och säger åt alla du känner att inte ha något med förövaren att göra, jag gissar rätt hårt på att du hade trott din dotter fullt ut?

Skribent
Skrivet av Johan Lorentzon:

Du har rätt i det här om mycket som händer, men jag är inte helt säker på att just detta kommer vara bortglömt om ett par månader. Det känns som det här är större än något annat som hänt på mycket länge i spelvärlden. Det mesta handlar ju om skandaler där utvecklare inte hållit vad de lovat, eller hur företag försöker krama pengar ur oss spelare. Sen har det varit fall av liknande detta också, men inte något som lett till en 2-årig utredning som leder till att en stat stämmer ett spelföretag. Sen är Blizzard ett spelföretag som är känt utanför de så kallade "gaming-kretsarna" med World of Warcraft (Min 100-åriga mormor vet vilka Blizzard är, no joke) och bara där tror jag detta blir långt större än något annat som hänt.

Jag tror detta kommer figurera ett rätt långt tag i media och inte blir så lätt att glömma bort.

Men jag kan ju ha fel också, det återstår att se.

Jag märker att jag är lite mer cynisk i mitt tankesätt än dig

Vi får låta tiden ha sin gång och se vad som händer, vem vet vad framtiden har i sitt sköte för oss

Inaktiv
Skrivet av fue:

God morgon. Kanske inte borde uttala sig om något om man inte själv har hängt med i svängarna senaste veckan.

Helt rätt, korkat av mig. Borde följt det bättre innan jag började skriva. Min första reaktion var, here we go again, någon/några skrivit på twitter (eller annan social media) och nu börjar drevet från social media-krigarna (tröttsamt). Precis som dem, borde jag tänkt till innan jag började skriva.

123
Skriv svar