Inaktiv
Förlänga Wi-Fi

Hej go’ vänner! Jag har nu tröttnat på att ha två separata wifis att ansluta till, dvs; en på ena sida lägenheten och en på andra som är inställd som AP. Detta funkar faktiskt bra i teorin men mest för saker som inte rör på sig så mycket som Tvn och konsolerna men för telefonerna i hushållet så tycks man alltid hamna på wifit längst bort vilket ger usel hastighet.

Därför önskar jag ha som vi har på jobbet att man ansluter till ett enda nätverk men man har stark anslutning vart man än är i byggnaden. Hur ska jag gå till väga med detta på bästa sätt? Budgetens tak ca 1000 kr eller så.

Gnällkuk

Har du en router och en AP? Har du 2,4Ghz påslaget? Jag är inte helt säker på att du behöver köpa in nytt, snarare konfa rätt. Ditt arbetes trådlösa nätverk fungerar bara inte automagiskt för att det är "ett nätverk". Med dyrare APs som ni troligtvis har på jobbet kan man justera mer. Det låter som att den enhet som sitter längst bort dels har för stark signal, men också för högt tröskelvärde på när den ska släppa en enhet.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Därför önskar jag ha som vi har på jobbet att man ansluter till ett enda nätverk men man har stark anslutning vart man än är i byggnaden. Hur ska jag gå till väga med detta på bästa sätt? Budgetens tak ca 1000 kr eller så.

Det låter som att ditt jobb ev kan ha ett meshnätverk konfigurerat. Enkelt förklarat routrar och ap's anv samma ID, och kan sömnlöst flytta över ex en telefon mellan sig när du går omkring utan att tappa kontakten.

Beroende på vad för hårdvara du redan har hemma kanske den stödjer meshkonfiguration, då behöver du bara konfigurera dem rätt och/eller komplettera med en exakt lika hårdvara och konfigurera dem som ett mesh system.

Finns meshsystem från tusen kronor och upp till flera tusen allt beroende på vad du vill ha/behöver (om du inte redan har kompatibel hårdvara)


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Inaktiv

Tack för svar! Jag misstänker också att det kan vara ett meshnätverk på jobbet. De routrar jag har hemma är Asus RT-AC51U samt Asus RT-N56UB1 där förstnämnda är den som är kopplad till modemet och sistnämnda är kopplad till förstnämnda i AP-läge. Är det någon som vet om man kan konfigurera dessa så de blir "ett" (wifi)nätverk?

Annars har jag sneglat på att köpa en eller två RT-AX55 https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/a... som har AiMesh som vad jag förstår ska kunna göra det jag vill?

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Tack för svar! Jag misstänker också att det kan vara ett meshnätverk på jobbet. De routrar jag har hemma är Asus RT-AC51U samt Asus RT-N56UB1 där förstnämnda är den som är kopplad till modemet och sistnämnda är kopplad till förstnämnda i AP-läge. Är det någon som vet om man kan konfigurera dessa så de blir "ett" (wifi)nätverk?

Annars har jag sneglat på att köpa en eller två RT-AX55 https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/a... som har AiMesh som vad jag förstår ska kunna göra det jag vill?

2 av dom dör routrarna och AiMesh är svaret ja.
Du "kan" göra liknande med dina 2 nuvarande också om du har samma SSID på båda, det brukar dock inte alltid (oftast) fungera lika sömlöst som mesh utan wifit längst bort "håller kvar en"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

SKaffa google nest istället, byter sömnlöst mellan åtkomstpunkterna. Dessutom hög WAF i utseedet.

Medlem

@anon_119148

Som @Molotov nämner kan du sätta dina nuvarande routrar på samma SSID, men eftersom de inte har meshstöd kommer ex, din mobil när du rör dig mellan olika delar av huset inte flytta över dig till närmsta/bästa router.

Genom att köpa 2st RT-AX55 och konfigurera dem som ett meshnätverk, kommer automatisk flytt mellan dem ske när du går omkring hemma.

Ett tips om möjligt, OM du kan ha nätverkskabel mellan båda RT-AX55 enheterna så är hela trådlösa bandbredden tillgänglig för dina enheter som trådlöst kopplar upp sig på dem.
Om enheterna RT-AX55 kopplar ihop med varandra trådlöst så används lite av bandbredden till kommunikation mellan routrarna, och du kan tappa lite hastighet, på den som inte är direktkopplad till modemet.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Inaktiv
Skrivet av Mithos-SWE:

@grollo_92

Som @Molotov nämner kan du sätta dina nuvarande routrar på samma SSID, men eftersom de inte har meshstöd kommer ex, din mobil när du rör dig mellan olika delar av huset inte flytta över dig till närmsta/bästa router.

Genom att köpa 2st RT-AX55 och konfigurera dem som ett meshnätverk, kommer automatisk flytt mellan dem ske när du går omkring hemma.

Ett tips om möjligt, OM du kan ha nätverkskabel mellan båda RT-AX55 enheterna så är hela trådlösa bandbredden tillgänglig för dina enheter som trådlöst kopplar upp sig på dem.
Om enheterna RT-AX55 kopplar ihop med varandra trådlöst så används lite av bandbredden till kommunikation mellan routrarna, och du kan tappa lite hastighet, på den som inte är direktkopplad till modemet.

Det låter superbra. Jag har nämligen mina två nuvarande routrar ihopkopplade med sladd så det är ordnat redan. Då ska jag åka iväg till nettan i helgen och prova detta så skriver jag några rader här om hur det gick om det är intressant för någon. Tack för all hjälp alla som kommenterat här.

1
Skriv svar