Final Fantasy XVI prioriterar brittisk engelska framför japanska

Robot
Final Fantasy XVI prioriterar brittisk engelska framför japanska
Medlem

Så länge man kan ha japanska röster och engelsk text så är jag nöjd.

Det jag hoppas på är att de gör ordentlig textning utav japanska rösterna, och inte tar en copy-paste från den engelska manuset. Vissa moment i FFXV så stämde texten inte alls överens vad de faktiskt sa på japanska. Samma sak i FF7. För mig kan det bli lite irriterande, för jag vet inte sen när de kommer ord eller meningar jag inte förstår på japanska, ifall texten har gjort korrekt översättning eller inte...

Medlem

YoshiP gillar verkligen sina britter! FF14 har jävligt bra röstskådespel också på engelska från och med Heavensward imo! Jag stod verkligen inte ut med de engelska rösterna under 2.X perioden och körde på japanska istället, men det har vänt helt och hållet. Föredrar de engelska nu (som sagt, från och med Heavensward).
Ser sjukt mycket fram emot FF16. ^^

Medlem

Det är inte speciellt förvånande med tanke på att marknaden för den här typen av produkt är större i väst vid det här laget. Tråkig utveckling fös oss som föredrar japanska röstskådisar i våra japanskproducerade spel dock.

För jag förutsätter att detta är en del av startskottet som sakta men säkert kommer att urholka, för att sedan helt ersätta japanska röstskådisar i spel där majoriteten av spelarna är från väst.

Jag hoppas att mina farhågor är helt obefogade.

Medlem

Klarar inte av japanska röstskådespeleriet så detta är väldigt välkommet!


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Nintendo kör ju även de med brittiska röstskådisar sedan år. Tycker att resultatet är bättre än när de kör amerikaner.

Jag är fortfarande lite tveksam till FFXVI dock. Hack and slash spel som inte är partybased är inte min kopp te.

Medlem

Jag är relativt ny inom RPG-spel då The Witcher 3 var mitt första riktiga rollspel att lira. Körde iofs en del Zelda: Ocarina of Time även på 90-talet. Testade iaf Final Fantasy 15 på Steam när jag köpte det under en rea för några år sedan o gav det 6 timmar men spelet är så jäkla konstigt. Känns väldigt Japanskt. Visst, det är ju gjort i Japan men jag jämför med The Witcher 3 som hade en mer verklighetstrogen värld o känsla. Avskyr striderna i Final Fantasy när de ska hoppa upp i luften för att stanna kvar o sväva i många sekunder o banka skiten ur fienderna med konstiga attacker med lång svärd som lyser upp halva skärmen. O allt går så extremt snabbt i striderna. Det blixtrar till hela tiden i snabbhet. Jag ville verkligen tycka om spelet då det är så pass känt men det ville sig icke tyvärr. Nån mer som håller med mig eller?

Sedan tycker jag det är skönt att lira med engelska röster i spel. Lirar Ghost of Tsushima på PlayStation 5 för tillfället med engelska röster o svensk subtitle. Hoppas dock utvecklaren får in Japanska röster till lanseringen så att fler gamers blir nöjda.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Jag är relativt ny inom RPG-spel då The Witcher 3 var mitt första riktiga rollspel att lira. Körde iofs en del Zelda: Ocarina of Time även på 90-talet. Testade iaf Final Fantasy 15 på Steam när jag köpte det under en rea för några år sedan o gav det 6 timmar men spelet är så jäkla konstigt. Känns väldigt Japanskt. Visst, det är ju gjort i Japan men jag jämför med The Witcher 3 som hade en mer verklighetstrogen värld o känsla. Avskyr striderna i Final Fantasy när de ska hoppa upp i luften för att stanna kvar o sväva i många sekunder o banka skiten ur fienderna med konstiga attacker med lång svärd som lyser upp halva skärmen. O allt går så extremt snabbt i striderna. Det blixtrar till hela tiden i snabbhet. Jag ville verkligen tycka om spelet då det är så pass känt men det ville sig icke tyvärr. Nån mer som håller med mig eller?

Har en kollega som inte kunde spela FF15 eftersom han inte gillade striderna alls i spelet. Jag skulle rekommendera att titta på lite äldre Final Fantasy ifall det är något mer som du gillar. Dock är det inte lika mycket ARPG som The Witcher är, utan mer turbaserad. Ett "modernare" som är omtyckt är Final Fantasy X och XII. Annars så finns det klassiker som FF6, 7, 8 eller 9. Alla dem är bra (dock är 8:an igen en titel som är antingen omtyckt eller hatad).

Annars om det är JRPG som är mer likt ARPG-stilen så vet jag faktiskt inte själv någon bra. Även om jag gillar Witcher 3-stilen, så föredrar jag turbaserad RPG när jag spelar JRPG Där kanske någon annan har en bra rekommendation på JRPG som är ARPG-stil.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Så länge man kan ha japanska röster och engelsk text så är jag nöjd.

Det jag hoppas på är att de gör ordentlig textning utav japanska rösterna, och inte tar en copy-paste från den engelska manuset. Vissa moment i FFXV så stämde texten inte alls överens vad de faktiskt sa på japanska. Samma sak i FF7. För mig kan det bli lite irriterande, för jag vet inte sen när de kommer ord eller meningar jag inte förstår på japanska, ifall texten har gjort korrekt översättning eller inte...

Får helt instämma.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Jag är relativt ny inom RPG-spel då The Witcher 3 var mitt första riktiga rollspel att lira. Körde iofs en del Zelda: Ocarina of Time även på 90-talet. Testade iaf Final Fantasy 15 på Steam när jag köpte det under en rea för några år sedan o gav det 6 timmar men spelet är så jäkla konstigt. Känns väldigt Japanskt. Visst, det är ju gjort i Japan men jag jämför med The Witcher 3 som hade en mer verklighetstrogen värld o känsla. Avskyr striderna i Final Fantasy när de ska hoppa upp i luften för att stanna kvar o sväva i många sekunder o banka skiten ur fienderna med konstiga attacker med lång svärd som lyser upp halva skärmen. O allt går så extremt snabbt i striderna. Det blixtrar till hela tiden i snabbhet. Jag ville verkligen tycka om spelet då det är så pass känt men det ville sig icke tyvärr. Nån mer som håller med mig eller?

Sedan tycker jag det är skönt att lira med engelska röster i spel. Lirar Ghost of Tsushima på PlayStation 5 för tillfället med engelska röster o svensk subtitle. Hoppas dock utvecklaren får in Japanska röster till lanseringen så att fler gamers blir nöjda.

Witcher 3 är ett av mina favoritspel men överlag tycker jag japanerna gör de bästa spelen helt klart. Känns bara som det är så mycket mer själ i de och de är så jävla wack på ett bra sätt. Men det dära "wack" är något som jag vet många ogillar. Jag tyckte FFXV var helt ok men jag tror du skulle gilla VII Remaken MYCKET mer. Combaten, storyn och karaktärerna i det spelet är jätte jättemycket bättre än XV imo.

MEN!

Jag rekommenderar dem varje gång jag får chansen.... Fromsoftware. Vill du lira de bästa japanska spelen ge dig på Dark Souls, Bloodborne och Sekiro. De spelen känns inte så "japanska" som många andra japanska spel gör. Sekiro känns japanskt för att det utspelar sig i Japan men annars så är det en liknande känsla där som i DS och BB.

Och jag säger även det andra som jag alltid säger när jag rekommenderar Fromsoft spel för många har inte tålamod att dö eller att sitta fast. Spela med en guide. De har gott om spel, ta det första med en guide, bli kär i spelet sen har du en hel drös med bra skit du kan lira igenom utan guide.

Annars lira igenom WItcher 2. Det är långt ifrån vad 3an är men när jag lirade 2an, ganska långt innan 3an ens släppts så var det ett av de bästa spelen jag hade kört. Gillade du Witcher 3 tycker jag absolut du bör lira 2an. Witcher 2 var en lika stor uppgradering från 1an som 3an var för 2an.

Medlem

Om jag minns rätt så spelade dom in dom engelska rösterna till FF12 först också.

Medlem

Har aldrig varit ett fan av att läsa sub och min japanska är otillräcklig så i mina öron låter det bra 😎

Medlem
Skrivet av Dunder:

Klarar inte av japanska röstskådespeleriet så detta är väldigt välkommet!

Samma här, det är så överdramatiskt. Gubbarna ska ryta hela tiden, och kärringarna skriker med ljus röst, blir tokig på det.

Men spelet verkar roligt om man kollar på trailern som släpptes tidigare.. Önskar bara att jag slapp köpa det till PS5.. (jäkla Sony skatt) Det kunde släppas till PC och XBOX också, men Sony har väl betalt dem som vanligt....

Gnällkuk

Sub over dub.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Personligen vill jag ha dom finska röster, ooooh dom är så bra! låter så hårt och brutalt och militäriskt! Älskart!

...skämt åsido, aldrig fattat grejjen med ältandet om "japanska röster", hälften fattar väl inte vad dom säger ändå och varför skulle man då vilja höra japanska? Oftast är dom som någon sa så överdrivna och onaturliga. Känns mer som att det är en "grej" att man ska gilla japanska, hardcore liksom fast man ändå inte fattar vad dom säger (kanske därför man tror dom är bra).

Skribent
Skrivet av CARTMAN:

Jag är relativt ny inom RPG-spel då The Witcher 3 var mitt första riktiga rollspel att lira. Körde iofs en del Zelda: Ocarina of Time även på 90-talet. Testade iaf Final Fantasy 15 på Steam när jag köpte det under en rea för några år sedan o gav det 6 timmar men spelet är så jäkla konstigt. Känns väldigt Japanskt. Visst, det är ju gjort i Japan men jag jämför med The Witcher 3 som hade en mer verklighetstrogen värld o känsla. Avskyr striderna i Final Fantasy när de ska hoppa upp i luften för att stanna kvar o sväva i många sekunder o banka skiten ur fienderna med konstiga attacker med lång svärd som lyser upp halva skärmen. O allt går så extremt snabbt i striderna. Det blixtrar till hela tiden i snabbhet. Jag ville verkligen tycka om spelet då det är så pass känt men det ville sig icke tyvärr. Nån mer som håller med mig eller?

Sedan tycker jag det är skönt att lira med engelska röster i spel. Lirar Ghost of Tsushima på PlayStation 5 för tillfället med engelska röster o svensk subtitle. Hoppas dock utvecklaren får in Japanska röster till lanseringen så att fler gamers blir nöjda.

Jag skulle rekommendera att du provar Final Fantasy 12. Den världen och spelsystemet är mer "down to earth". Det är dock mer ren fantasy, men inte blandning av fantasy och amerikanska midwest som FF16.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av hero:

Personligen vill jag ha dom finska röster, ooooh dom är så bra! låter så hårt och brutalt och militäriskt! Älskart!

...skämt åsido, aldrig fattat grejjen med ältandet om "japanska röster", hälften fattar väl inte vad dom säger ändå och varför skulle man då vilja höra japanska? Oftast är dom som någon sa så överdrivna och onaturliga. Känns mer som att det är en "grej" att man ska gilla japanska, hardcore liksom fast man ändå inte fattar vad dom säger (kanske därför man tror dom är bra).

Jag förstår generellt inte mer än en bråkdel av vad som sägs på japanska, ändock föredrar jag FF7 Remake på japanska med subs pga att karaktärerna är skrivna för det språket och den kulturen.

Problemet blir när man översätter rösterna men inte får med kulturen för den har ingen direkt motsvarighet då blir det bara konstigt.


signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Har en kollega som inte kunde spela FF15 eftersom han inte gillade striderna alls i spelet. Jag skulle rekommendera att titta på lite äldre Final Fantasy ifall det är något mer som du gillar. Dock är det inte lika mycket ARPG som The Witcher är, utan mer turbaserad. Ett "modernare" som är omtyckt är Final Fantasy X och XII. Annars så finns det klassiker som FF6, 7, 8 eller 9. Alla dem är bra (dock är 8:an igen en titel som är antingen omtyckt eller hatad).

Annars om det är JRPG som är mer likt ARPG-stilen så vet jag faktiskt inte själv någon bra. Även om jag gillar Witcher 3-stilen, så föredrar jag turbaserad RPG när jag spelar JRPG Där kanske någon annan har en bra rekommendation på JRPG som är ARPG-stil.

Skrivet av Fiigaro:

Witcher 3 är ett av mina favoritspel men överlag tycker jag japanerna gör de bästa spelen helt klart. Känns bara som det är så mycket mer själ i de och de är så jävla wack på ett bra sätt. Men det dära "wack" är något som jag vet många ogillar. Jag tyckte FFXV var helt ok men jag tror du skulle gilla VII Remaken MYCKET mer. Combaten, storyn och karaktärerna i det spelet är jätte jättemycket bättre än XV imo.

MEN!

Jag rekommenderar dem varje gång jag får chansen.... Fromsoftware. Vill du lira de bästa japanska spelen ge dig på Dark Souls, Bloodborne och Sekiro. De spelen känns inte så "japanska" som många andra japanska spel gör. Sekiro känns japanskt för att det utspelar sig i Japan men annars så är det en liknande känsla där som i DS och BB.

Och jag säger även det andra som jag alltid säger när jag rekommenderar Fromsoft spel för många har inte tålamod att dö eller att sitta fast. Spela med en guide. De har gott om spel, ta det första med en guide, bli kär i spelet sen har du en hel drös med bra skit du kan lira igenom utan guide.

Annars lira igenom WItcher 2. Det är långt ifrån vad 3an är men när jag lirade 2an, ganska långt innan 3an ens släppts så var det ett av de bästa spelen jag hade kört. Gillade du Witcher 3 tycker jag absolut du bör lira 2an. Witcher 2 var en lika stor uppgradering från 1an som 3an var för 2an.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag skulle rekommendera att du provar Final Fantasy 12. Den världen och spelsystemet är mer "down to earth". Det är dock mer ren fantasy, men inte blandning av fantasy och amerikanska midwest som FF16.

Tack för alla fina detaljerade svar o tips. MEN... ni vet väl att jag är FZ's grafik-kåtaste jäkel. hehe. Därför är inte de äldre Final Fantasy ens tänkbara. Förutom Final Fantasy 7 Remaken då. Tack för era svar!

Skrivet av hero:

Personligen vill jag ha dom finska röster, ooooh dom är så bra! låter så hårt och brutalt och militäriskt! Älskart!

...skämt åsido, aldrig fattat grejjen med ältandet om "japanska röster", hälften fattar väl inte vad dom säger ändå och varför skulle man då vilja höra japanska? Oftast är dom som någon sa så överdrivna och onaturliga. Känns mer som att det är en "grej" att man ska gilla japanska, hardcore liksom fast man ändå inte fattar vad dom säger (kanske därför man tror dom är bra).

Perkele popä satana paska.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Avstängd
Skrivet av CARTMAN:

Jag är relativt ny inom RPG-spel då The Witcher 3 var mitt första riktiga rollspel att lira. Körde iofs en del Zelda: Ocarina of Time även på 90-talet. Testade iaf Final Fantasy 15 på Steam när jag köpte det under en rea för några år sedan o gav det 6 timmar men spelet är så jäkla konstigt. Känns väldigt Japanskt. Visst, det är ju gjort i Japan men jag jämför med The Witcher 3 som hade en mer verklighetstrogen värld o känsla. Avskyr striderna i Final Fantasy när de ska hoppa upp i luften för att stanna kvar o sväva i många sekunder o banka skiten ur fienderna med konstiga attacker med lång svärd som lyser upp halva skärmen. O allt går så extremt snabbt i striderna. Det blixtrar till hela tiden i snabbhet. Jag ville verkligen tycka om spelet då det är så pass känt men det ville sig icke tyvärr. Nån mer som håller med mig eller?

Sedan tycker jag det är skönt att lira med engelska röster i spel. Lirar Ghost of Tsushima på PlayStation 5 för tillfället med engelska röster o svensk subtitle. Hoppas dock utvecklaren får in Japanska röster till lanseringen så att fler gamers blir nöjda.

Jag tyckte 15 var bra och ser fram emot 16. Striderna var det inget som alls fel på.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Väldigt tveksam på brittisk engelska.. blir nog att välja japanska trots att jag ogillar det i regel i spel.

Medlem
Skrivet av hero:

Personligen vill jag ha dom finska röster, ooooh dom är så bra! låter så hårt och brutalt och militäriskt! Älskart!

...skämt åsido, aldrig fattat grejjen med ältandet om "japanska röster", hälften fattar väl inte vad dom säger ändå och varför skulle man då vilja höra japanska? Oftast är dom som någon sa så överdrivna och onaturliga. Känns mer som att det är en "grej" att man ska gilla japanska, hardcore liksom fast man ändå inte fattar vad dom säger (kanske därför man tror dom är bra).

Nu kan jag bara svara varför jag föredrar japanska röster över Amerikanska/Brittiska:

Jag kan förstå en del japanska, dock inte allt. Om vi tar FFXV som exempel; testade spela vissa bitar med Amerikanska rösterna. Vissa saker de säger kändes inte alls att det passade in den situationen när det sades. Vissa gånger så blir det awkward tystnader eller pauser då det Amerikanska manuset är kortare vid det tillfället jämfört med det japanska.
Vissa skämt känns mer passande på japanska vid de tillfällen de sägs jämfört med det Amerikanska. Spelet är trotsallt gjord först och främst med japansk tal i åtanke.

Andra anledningar är att bibehålla den japanska språket jag besitter som jag har pluggat tidigare. Men också att kanske hitta nya ord eller termer som jag kan lära mig (därav irritationen jag känner mig när de inte gör översättning av det som sägs på japanska, utan undertexterna är tagna från det Amerikanska manuset, och då stämmer inte alltid texten överens med vad som sägs).

Under yngre åren så tittade jag på ofantlig mycket animé, men knappt alls tecknade filmer eller serier från väst. Så jag har vant mig vid japanska röstskådespeleri, och är ovan med amerikanska motsatsen. Det betyder inte att amerikanska röstskådespelare är sämre, utan handlar mer om vad man är van med, och hur pass bra eller dåligt manuset är för respektive språk. Exempel är att jag har sett Dragon Ball både Subbad och Dubbad, och där så föredrar jag Dub ovanligt nog. Men om vi tar Naruto som ett exempel, så kan jag inte se den dubbad alls, uttalen utav namnen, skämten och generella slutprodukten känns inte är utav samma kvalité som den japanska motsattsen.

Om något, så är det ändå bra att man får alternativ att välja mellan. De som gillar att spela med Amerikanska röster kan välja det, och de som föredrar japanska kan välja det Kommer ihåg att det var många fans utav Final Fantasy-spelen som försökte göra sina röster hörda om att Square ska implementera möjligheten att välja språk på rösterna, och till slut så lyssnade dem

Medlem
Skrivet av hero:

Personligen vill jag ha dom finska röster, ooooh dom är så bra! låter så hårt och brutalt och militäriskt! Älskart!

...skämt åsido, aldrig fattat grejjen med ältandet om "japanska röster", hälften fattar väl inte vad dom säger ändå och varför skulle man då vilja höra japanska? Oftast är dom som någon sa så överdrivna och onaturliga. Känns mer som att det är en "grej" att man ska gilla japanska, hardcore liksom fast man ändå inte fattar vad dom säger (kanske därför man tror dom är bra).

Hm, I mitt fall är det främst att de amerikanska röstskådespelarna som generellt dubbar japanska totalt misslyckas med leveransen och själva försöker (?) låta som japanerna eller helt enkelt inte får inlevelsen när skillnaden i kroppsspråket och små mellanljud ska falla på plats. Jag klarar absolut av att höra amerikanska (eller valfritt annat språks) röstskådespelare när de gör ett bra jobb men jobbet de gjorde nu i Remaken var helt enkelt förkastligt. Plus att jag aldrig har haft någonting emot japanska som språk. Kinesiska tycker jag dock låter väldigt jobbigt att lyssna på, oavsett min åsikt om landet i övrigt.

Kan också tillägga att Dragonball är en serie jag enbart tittar på på amerikanska. Står inte ut med Gokus japanska röst och tycker att framförallt männen i den amerikanska dubben gör ett riktigt bra jobb trots att manuset ibland inte är helt genomarbetat.

Medlem

Engelsk text och japanska röster, tack. Det finns så väldigt få engelskspråkiga VA's som faktiskt är bra, imo.

Medlem

Personligen spelar jag nästan alltid med japanska röster och engelsk text. Ofta beror det dock på att spelets "originalspråk" ofta har betydligt bättre skådespeleri och har fått lite mer kärlek än dubs. Om FFXVI får samma omtanke så kan det definitivt bli aktuellt att spela det på engelska istället.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

1
Skriv svar