Snabbkollen – Är achievements viktiga för dig?

Medlem

Achievements är en kul motivator i vissa fall, i det att spela mer av spelet eller till och med spela om spelet en eller flera gånger.
Ibland bara frustrerande när man inser att man aldrig kommer att ha tid för att klara av vissa av dem.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Jag kommer ihåg när achievements var nya i Spel och hur reaktionen på den tiden i min krets / vad jag läste online så tyckte folk att det var trams som utvecklarna la in för att artificiellt pressa ut mer tid ur spelarna utan att faktiskt ha riktigt gameplay att underhålla dem med.

Förvisso så kan jag se att vissa achievements är lite häftiga, men dock så håller jag fortfarande med den gamla tanken att det egentligen inte tillför något i spel utan är bara en easy win för att försöka få vissa att spela mer.

Så röstade Nej. Det känns som det minst viktiga i ett spel. Till och med omslaget är viktigare för mig.


signatur
Medlem

med dom bästa spelen iaf


signatur

//monster

Medlem

Väldigt sällan. Men kan göra det i spel jag verkligen tycker om, som World of Warcraft och Diablo 3. Tror inte jag har jagat achievements i något annat spel!

Skrivet av AplAy:

Inte bara det.

Det används också för att sinnesslöa spelare ska känna att de har åstadkommit något med spelet och därmed berättiga sig själva en dopaminboost för att inte vilja ångra sitt köp (=förlorade intäkter för spelbolaget).

Så det är inte bara för att få vissa spelare beroende av spelet utan också för att få majoriteten av spelarna att undvika att ångra sina köp där sådant går att göra i praktiken (t.ex. Steam).

Det låter troligt. Intressant indeed!

Medlem

har aldrig 100%at ett spel med achievements


signatur

Allätare

Medlem

Nej, om man kunde använda poängen som någon slags valuta vore det intressant däremot.

Medlem

Hatar achievements egentligen. Men faller alltid dit på dem då de finns där. Så jag har hamnat i trophyhunter-träsket jag med, fast hade helst sluppit dem.
Har dock börjat lära mig att skippa dem mer och mer då jag inte har lika mycket tid med dem nu som förr.
Men ja, det är en riktig psykologisk fälla, precis som spelberoende…

Medlem

Har aldrig förstått grejen med achievments. Varken på X360 tiden eller nu i Steam...

Tilltalar inte mig att jaga efter, eller överhuvudtaget bry mig om. Vill bara spela på mitt sätt utan att behöva se att jag "låst upp en bild + ett nummer i en lista som inte har någon sorts påverkan på spelet i övrigt".

Medlem

Känns ofta lite krystat.
Många låter helt omöjliga och flera förstår jag inte riktigt heller.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Razken:

Har aldrig förstått grejen med achievments. Varken på X360 tiden eller nu i Steam...

Tilltalar inte mig att jaga efter, eller överhuvudtaget bry mig om. Vill bara spela på mitt sätt utan att behöva se att jag "låst upp en bild + ett nummer i en lista som inte har någon sorts påverkan på spelet i övrigt".

Jag ser achievements lite som en form av digitalt frimärkssamlande.

Medlem

Min bästa vän är trophy hunter. Han köper dåliga spel med lätta trophys BARA för att få fler trophys. Jag kommer aldrig förstå honom, känns mer som ett missbruk än en hobby. Jag tar platinum i spel som jag verkligen gillar för klämma ut varenda droppe av nöje ur det spelet för att få valuta för pengarna. "Jag har si och så många trophys" och? Betyder bara att du slängt bort tid utav ditt liv på skit som är tråkigt bara för att få höra "ding" ljudet. Det är på samma nivå som att sitta och dra i en enarmad bandit hela dagarna i hopp om att vinna. Fattar han inte att han är hjärntvättad? Han försöker säga till sin 9 årige son som spelar fortnite att han blir manipulerad till att köpa saker som han inte behöver, vilket är bra, men jag blir så irriterad att han inte fattar att han är lika manipulerad utav sony själv...

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Jag ser achievements lite som en form av digitalt frimärkssamlande.

En annan hobby jag inte heller förstår mig på. 😆

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Min bästa vän är trophy hunter. Han köper dåliga spel med lätta trophys BARA för att få fler trophys. Jag kommer aldrig förstå honom, känns mer som ett missbruk än en hobby.

Har en barndomsvän som är likadan. Då och då gör han ett inlägg på Facebook över hur nöjd han är över alla sina Platinum, men det är ju inget imponerande med det då den stora majoriteten av dom är från skitspel som tog mindre än en timme för honom.

12
Skriv svar