Steam Deck är ingen Switch-konkurrent, menar Gaben

Robot
Steam Deck är ingen Switch-konkurrent, menar Gaben
Medlem

Switch är som jag har förstått det riktad mot casuals medan steam deck är för riktiga gamers.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Hur ska något konkurrera med nintendo som har låst ner alla sina produkter och tjänster till ett litet ekosystem? Vet inte vem som sa det är en konkurrent men om nintendo sa det är det bra konstigt.

Medlem

Ganska konstigt uttalande, överlappet av kunderna måste vara stort.
Många har antagligen köpt en Switch endast på grund av brist på alternativ, jag själv inkluderad. Förhoppningsvis blir detta en kick i baken för mer portabelt spelande.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Jag tror inte denna version av Steam Deck kommer vara en konkurrens för Nintendo Switch. Tror jag sist skrev så kanske Steam Deck kan konkurrera med Nintendo vid iteration 2 eller 3, när formfaktorn är lite mindre, det är smidigare att ha som bärbar enhet och känns lite mer diskret.

Steam Deck har sin plats på marknaden, men även jag som är "riktig gamer" som någon skrev ovanför, så tar jag Nintendo Switch om jag ska resa/åka kommunalt i korta resor, än Steam Deck. Steam Deck är något jag skulle ta med mig till landstället där jag ska vara i 2+ veckor och slöa.

Medlem

Det är verkligen inte det, det är snarare en konkurrent till en bärbar eller stationär dator av annat märke.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Switch är som jag har förstått det riktad mot casuals medan steam deck är för riktiga gamers.

Trams. Självklart kan "riktiga gamers" (vad det nu innebär) satsa på switch också.

It's not a lake, it's an ocean

Rätt uppenbart tilltalar de olika målgrupper.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Varför finns inte alternativet 'Båda' i pollen?

Ska man vara laglig så finns det inget alernativ till Swtich, tillexempel om man vill spela kommande Metroid 5 eller BOTW2.

Tycker oxå det är ett konstigt utalande som andra nämt, jag och många andra jag känner har Switch och har bokat Steam Deck.

Medlem

Ge Gaben lite slack, tror nog alla förstår vad han menar. Han är ju också väldans ensidig får man komma ihåg, han vill nog bara inte hamna i kläm mellan Nintendo-fans och sina egna - och att man fokuserar mer på Decken som sin egen produkt, inte något som är tänkt att efterapa Switch.

Medlem

Ska bli kul att se när Switch emuleras på Steam Deck.
Så går det när man ligger långt efter andra i hårdvaruracet Nintendo 😎

Medlem

Det är intressant att se alla olika svar här 🙂 Själv köpte vi Switch mer för dess breda familjeutbud, och ingenting alls för dess portabilitet. För mig öppnar ju Steam Deck upp för en helt annan typ av spelande, och utifrån mina egna imaginära behov så är det endast fattningen på de båda enheterna som har något gemensamt.

Medlem

Nintendo Switch, helt klart.

Switch väger redan för mycket för långa spelsessioner. Steam deck väger 68% mer. Det är helt enkelt inte intressant för mig.

Medlem

Målet är kanske inte att konkurrera men kommer indirekt göra det enda.
Jag kommer nog bara ha Nintendo exklusiviteter till switch framöver. Resten som spelas bärbart blir på Steam Deck


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Steamdeck har iallafall fått mig att helt släppa tanken på ett Switch köp. Metroid 4 eller ej. Steamdeck känns ljusår mer intressant och när Ryan Mcafry blev visad gyron blev jag omåttligt spelsugen.

Visst tusan kommer det påverka Nintendo i det långa loppet? Steamdeck är ju bara början.

Medlem

Väldigt konstigt att gå ut med att produkten existerar samma dag som Nintendo själva gick ut med sin nya Switch modell. Väldigt konstig tillfällighet.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Väldigt konstigt att gå ut med att produkten existerar samma dag som Nintendo själva gick ut med sin nya Switch modell. Väldigt konstig tillfällighet.

Vore korkat att inte utnyttja det när teknikmedia håller på och diskuterar bärbara konsoler, speciellt när nintendo visade upp något som många blev besvikna på.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Vore korkat att inte utnyttja det när teknikmedia håller på och diskuterar bärbara konsoler, speciellt när nintendo visade upp något som många blev besvikna på.

Ja det var väldigt smart ur ett marknadsföringsperspektiv.

Medlem

Jag har förbokat den fetaste versionen med 512gb minne... detta är det bästa som hänt på länge... xcloud o stadia kommer spelas mera än steam spel.

Medlem
Skrivet av Ender:

Det är intressant att se alla olika svar här 🙂 Själv köpte vi Switch mer för dess breda familjeutbud, och ingenting alls för dess portabilitet. För mig öppnar ju Steam Deck upp för en helt annan typ av spelande, och utifrån mina egna imaginära behov så är det endast fattningen på de båda enheterna som har något gemensamt.

switch har ju fantastikt dåligt spelutbud enligt mig då jag inte är intresserad av nintendos egna spel. Äger en switch men spelar väldigt sällan på den.

Medlem

Tror att SteamDeck konkurrerar med Switch på samma sätt som PS och Xbox, dvs nästan inte alls. Folk brukar väl köpa en PS eller XB, OCH en Nintendokonsol. Köper man en Nintendokonsol så är det väl oftast för att man vill åt de konsol-låsta spelen, dvs Zelda, Mario eller Pokemon (m.fl).

Medlem

Ingen självklar konkurrent, men för oss som gillar Switch mest för formatet och inte bryr oss om Super Mario och Zelda och Nintendo exklusiva titlar så är den än mer intressant. Jag spelar bara lätta indie-titlar på min mest. Med Steam Deck får jag hela mitt steam arkiv. Tänker inte förboka men hoppas dem lyckas, då blir switchen såld direkt.

Medlem

Steamdeck är bättre för mig än switch helt klart, men jag är inte ens intresserad utav handhållet. Vem vill ha detta?

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Steamdeck är bättre för mig än switch helt klart, men jag är inte ens intresserad utav handhållet. Vem vill ha detta?

Småbarnsföräldrar som vill spela handhållet när tillfälle ges? Somliga som pendlar eller gillar att mysa i soffan med riktiga PC-lir med ett stort bibliotek via Steam eller andra PC-bibliotek. Finns många spel även på PC jag hellre kopplar in en handkontroll till. Varför är Switch så populär, inte är det bara spelen? Iaf inte för mig.

Medlem

Spelar mindre roll när Nintendo antagligen avtäcker nästa version av Switch nästa år med en Lovelace krets under huven.
Då blir det nog ett köp för att köra BOTW 1/2 plus eventuella Metroid.

Medlem

Nintendo har aldrig konkurerat med PC-spel


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem
Skrivet av McRaoul:

men jag är inte ens intresserad utav handhållet. Vem vill ha detta?

Alltid trevligt med den attityden. "Jag gillar inte x, så ingen annan gör det"
Är det så svårt att försöka se saker från en annan vinkel än sin egen?

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Ska bli kul att se när Switch emuleras på Steam Deck.
Så går det när man ligger långt efter andra i hårdvaruracet Nintendo 😎

Nintendo har alltid kört med billigare hårdvara för att få ner priset. Gameboy körde med monokrom skärm och gammal hårdvara för att den skulle bli billigare så fler skulle köpa den. Och kombinerat med Tetris blev den en succe.

Jag är team Switch. Vill jag ha en dator har jag min laptop.

Medlem
Skrivet av androsynth:

Nintendo har alltid kört med billigare hårdvara för att få ner priset. Gameboy körde med monokrom skärm och gammal hårdvara för att den skulle bli billigare så fler skulle köpa den. Och kombinerat med Tetris blev den en succe.

Jag är team Switch. Vill jag ha en dator har jag min laptop.

Med Steam Deck bevisar Valve att man kan ha (förhållandevis) kompetent hårdvara utan att det måste bli hemskt mycket dyrare.

Hade Switch-spel inte varit påverkade av den åldrade hårdvaran hade jag varit den första att inte bry mig alls men det finns många spel som presterar under all kritik.

Nintendo har tidigare haft problem med stöd från tredjepart och vad jag hört kan så bli fallet igen då det blir en alltför stor skillnad från nu-gen och Switch för att det ska vara värt att satsa på.

Det ligger i Nintendos intresse att det släpps spel som håller en viss standard på maskinen och se till så att andra än dem själva vill stötta maskinen.

Jag har snart 60 spel till Switchen så jag vill inte se Nintendo misslyckas. Jag vill se dem ta tag i problemen.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Trams. Självklart kan "riktiga gamers" (vad det nu innebär) satsa på switch också.

Fast en produkt har ju oftast en målgrupp som den främst riktas mot, det betyder inte att en kund som inte är just den målgruppen inte kan köpa produkten.
Sen vad som menas med riktiga gamers är nog inte bestämt, men jag tänker mig i alla fall en person som enbart har spel som hobby och dricker mycket monster. Men jag är kanske fördomsfull.

(Obs jag beställde en switch och mario 3d allstar igår så jag är en casual)

12
Skriv svar