Microsoft Flight Simulator till Xbox: "Förträfflig portning av ultra-pc-upplevelse"

eld
Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

"Stall, Stall, Stall, Stall"
Känns som att man når ett osynligt tak. AIn tar över och går inte att ta sig ur.

Går det att flyga utan denna förbannade varning? Blir ju galen. 🤣

Imponerad att du ens hör dom över skriken från dina passagerare

eld
Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Exakt, det var det jag försökte framföra med mitt inlägg. Xbox series S är en rejäl bottleneck tyvärr.

Frågan är ju om series S är en bottleneck för att spel som utvecklades för PC och pressar gränserna rejält

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Grymt imponerad hittills. Blev sittande i timmar. Jag har tidigare kört spelet på min PC med Ryzen 3950X och 2070Super men tyckte nästan det funkade bättre på Xboxen. Men jag har inte spelat på PC på länge så det har säkert patchats till förbannelse.

Jo, det lär flyta mycket bättre på PC numera i och med att de introducerat culling. I min värld är det dock inte värt det men det var väl nödvändigt för att få Xbox att klara av det. Synd bara att även PC-versionen drabbas.

Avstängd
Skrivet av eld:

Frågan är ju om series S är en bottleneck för att spel som utvecklades för PC och pressar gränserna rejält

Ja precis! Man kan ju inte bli en flaskhals i efterhand. Man ser ju tydligt vilka kompromisser de fått göra på XSS grafiskt och i upplösning. Och Xboxarnas CPU:er kämpar för livet.

Medlem
Skrivet av eld:

Imponerad att du ens hör dom över skriken från dina passagerare

Kör man på lägsta realistiska inställningarna så ska man fan inte behöva tänka på att planet får stall.
Stiger sakta med planet som ska klara 13 300m och får direkt stall på 7000m.

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

Kör man på lägsta realistiska inställningarna så ska man fan inte behöva tänka på att planet får stall.
Stiger sakta med planet som ska klara 13 300m och får direkt stall på 7000m.

Aha, tänkte just för det finns en inställning för att motverka stall. Du har igång den men får ändå stall? Det har med din hastighet att göra som jag förstått så ha lite koll på den när du stiger så ska det gå bra.

Tänker att med kommande dlc från topgun att man kommer att kunna köra lite mer arkadigt med såna plan. Rekommenderar Ace combat annars, långt ifrån en simulator.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Jo, de källorna du länkar har man sett och hört innan, men tack ändå.

Kanske var fel av mig att använda ordet "myt", men "höna av en fjäder" då? Något som gärna upprepas av "andra lägret" för att indirekt hacka på MS/Xbox.

"Tänk vilka snygga spel vi hade kunnat ha om inte Series S fanns", typ. Vilket känns lite fånigt.

Jag menar, hur pass mycket bottleneck är Series S rent konkret? Är genuint nyfiken. Om inte Series S skulle finnas, skulle då Series X helt plötsligt kunna driva MS Flight Sim i native 4k/120fps? Multiplattformspel som AC Valhalla på PS5 likaså? Nu överdriver jag lite, men försöker göra en poäng.

Jag har sett ganska mycket Digital Foundry genom åren, särskilt nu i och med de nya konsolerna. Så vitt jag kan minnas har de aldrig nämnt något om att Series S skulle vara en bottleneck i deras analyser? Kan ha fel så klart. Känns som om det borde vara en ganska big deal, men när inte ens experter som DF tar upp det kan man ju börja undra hur pass erkänt och utbrett detta problem är.

Här är en video som "motbevisar" det hela: https://www.youtube.com/watch?v=5dU2VmKzk4E

Dock verkar han vara lite av en Xbox fanboy så man kanske ska ta det med en nypa salt. Tror detta i grunden handlar om vad man "vill" tro på. Jag kan köpa och förstå att Series S är en bottleneck i en viss (väldigt liten) mån.

Men frågan kvarstår... Hade vi märkt någon större (ens märkbar?) skillnad i grafik och prestanda om vi räknar bort Series S ur ekvationen? Jag tror inte det.

Ganska utdaterad video från innan ens konsolen var släppt. Precis just sådana här argumenten baserat på hype om automagiska lösningar jag prata om som vissa bara sväljer med hull och hår. Att de tydligen kommer lösa alla problem, oavsett om man utvecklar ett simpelt bilspel, eller komplexa rymdsimulatorer. Liksom verkligheten funkar ju inte så.

Det killen i videon tog upp var att minnet inte kommer vara ett problem, för systemet kommer nyttja det effektivare. Men detta är ju inget nytt, diverse effektiviseringar har alltid skett med ny hårdvara. Problemen med begränsad hårdvara kommer dock alltid tillbaks när utvecklare sammtidigt också vill öka detaljnivå ännu mer och utöka spelets komplexitet, något som verkar glömmas bort i ekvationen.

Redan nu ser man ju tydligt att Series S inte klara av 1440p/60fps i dagens mer krävande titlar. Om några år när de då relativt svaga Series X och PS5 går från att sikta på "4K"/30-60fps high, tillbaks ner till 1440-900p/30fps medium-low, tja vart tar man då en konsol med 1/3 av grafik-prestandan, 900p-480p/30fps?

Visst idag kanske Series S svaga hårdvara inte är ett lika stort bekymmer, speciellt när så många fortfarande har en fot kvar i gamla konsol-generationen, men till framtidens AAA-titlar likt GTA 6 kommer det självklart spela roll.

Sedan togs inte det utvecklaren från Remedy prata om upp. Bland annat att det helt enkelt blir mer bekymmer när man behöver utveckla till en extra platform.

Och för mindre utvecklare med begränsad personal och budget, kommer alltid en extra enhet vara ett drygt och kostnadsamt bekymmer när det kommer till QA.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Ganska utdaterad video från innan ens konsolen var släppt. Precis just sådana här argumenten baserat på hype om automagiska lösningar jag prata om som vissa bara sväljer med hull och hår, att de tydligen kommer lösa alla problem. Oavsett om man utvecklar ett simpelt bilspel, eller komplexa rymdsimulatorer. Liksom verkligheten funkar ju inte så.

Det killen i videon tog upp var att minnet inte kommer vara ett problem, för systemet kommer nyttja det effektivare. Men detta är ju inget nytt, diverse effektiviseringar har alltid skett med ny hårdvara. Problemen med begränsad hårdvara kommer dock alltid tillbaks när utvecklare sammtidigt också vill öka detaljnivå ännu mer och utöka spelets komplexitet, något som verkar glömmas bort i ekvationen.

Redan nu ser man ju tydligt att Series S inte klara av 1440p/60fps i dagens mer krävande titlar. Om några år när de då relativt svaga Series X och PS5 går från att sikta på "4K"/30-60fps high, tillbaks ner till 1440-900p/30fps medium-low, tja vart tar man då en konsol med 1/3 av grafik-prestandan, 900p-480p/30fps?

Sedan togs inte det utvecklaren från Remedy prata om upp. Bland annat att det helt enkelt blir mer bekymmer när man behöver utveckla till en extra platform. Visst idag kanske Series S svaga hårdvara inte är ett lika stort bekymmer men till framtidens AAA-titlar likt GTA 6, kommer det självklart spela roll.

Och för mindre utvecklare med begränsad personal och budget, kommer alltid en extra enhet vara ett drygt och kostnadsamt bekymmer när det kommer till QA.

Att Series S kommer få svettas mer och mer ju längre generationen fortskrider är ju en sak, men att den skulle agera bottleneck är ju en annan.

Vi får helt enkelt se hur det blir i framtiden. Vi kan ju ha GTA 6 som en måttstock när det väl släpps. Kommer folk sitta och gräma sig över den "fula" grafiken "för att Series S är en bottleneck" då? Möjligtvis ett fåtal entusiaster/experter som ser och tänker på saker som en annan inte gör, men gemene man?

Jag är inte så bekymrad som en del verkar vara, men sen är jag inte heller någon expert på ämnet och säger egentligen varken bu eller bä.

Det blir spännande att följa hursomhelst.

Avstängd
Skrivet av r4v3nl0rd:

Att Series S kommer få svettas mer och mer ju längre generationen fortskrider är ju en sak, men att den skulle agera bottleneck är ju en annan.

Vi får helt enkelt se hur det blir i framtiden. Vi kan ju ha GTA 6 som en måttstock när det väl släpps. Kommer folk sitta och gräma sig över den "fula" grafiken "för att Series S är en bottleneck" då? Möjligtvis ett fåtal entusiaster/experter som ser och tänker på saker som en annan inte gör, men gemene man?

Jag är inte så bekymrad som en del verkar vara, men sen är jag inte heller någon expert på ämnet och säger egentligen varken bu eller bä.

Det blir spännande att följa hursomhelst.

Låt oss ponera att XSS kräver ett merarbete som resulterar i att man struntar i att optimera XSX med skuggor i Ultra och lämnar de på High istället (ett fjompigt exempel), då skiter jag fullständigt i det. Varför ska vi konsumenter gråta över att spelföretag får lite merarbete eller struntar i en detalj vi inte ens tänker på?

Och vill man ha ännu mer kräm så kommer det garanterat nya konsoler 3-4 år in. Hur vet vi det. Lika väl som vi visste det i början på förra generationen. Efterfrågan ville det, och efterfrågan vill det igen.

Det finns inga utvecklare som gör galna speciallösningar med hårdvaran längre för att vinna 3 bildrutor eller ladda om en karta genom att boota om konsolen i smyg. Det är bara krångel. Vill man ha mer kräm så köper man den senaste och värsta hårdvaran. Marknaden har redan talat och de som vill ha det, däribland jag, de köper det.

Vi lever inte längre i en tid där PC får värdelösa portningar bara för att de stora hemmakonsolerna har PowerPC och Cell. CPU bygger världen och cpu är samma nu över alla plattformar, x86. Det gamla snacket med generationsklyftor och 7 år långa generationer är över. Alla gamla argument för vad en konsol är är pasé.

Kolla bara på Xbox. Det har blivit en nedstängd Windows-PC som man köper till produktionskostnad. Vill man ha mer kräm så köper man den dyraste, så enkelt är det.

Vi som byggt våra egna PC nån gång i tiden vet hur svårt det är att budgetera bygget. Man vill klicka på det bästa när man beställer, och kostnaderna bara skenar. Men i slutändan så köper man inte det bästa, för det är inte värt det. Den där sista krämen kostar typ 10 000.

Om folk i allmänhet brydde sig om grafikkort och minne, så hade alla köpt PS4Pro och XOneX när de kom. Det gjorde de inte. De konsolerna var för de som vill ha mer, och de konsolerna kommer komma igen.

Och XSS kommer att kräva mer arbete från utvecklarna, men det kommer också att ge dem en större kundbas. När konsolerna står i butik så kommer den stora massan att välja den som kostar 3000 istället för 5000. Så gjorde de förra generationen och så kommer de göra igen.

Om 3 år kanske vi har Xbox-val på 2000, 4000 och 6000. Jag kommer köpa den för 6000 med en gång, precis som många andra med mig.

En polare frågade mig en gång vad det är för skillnad på Series S och X. Jag sa att det är ungefär samma som One S och X. Då var hans val klart. Han ville ha en S. Så kommer majoriteten resonera när konsolerna står i butik och entusiasterna handlat färdigt.

*jag uppdaterade inlägget ett par gånger. Lite bakis och hjärnan går på högvarv😂

Skribent

Är imponerad av detta på min Xbox Series X. Har flygit runt i Umeå och sträckan Umeå - Luleå och allt är väldigt nära verkligheten i hur husen är placerade.


signatur

"Writer and Fighter"

12
Skriv svar