Kraftspelen - en ny podd om spelen som BETYTT nåt

Kraftspelen - en ny podd om spelen som BETYTT nåt

Hej gott folk!

Nu finns det en ny podd om spel att följa. Den heter Kraftspelen och drivs av mig.

Kraftspelen är en podcast som hyllar spelen som BETYTT något. Vare sig det handlar om banbrytande gameplay-innovationer, nya narrativa nivåer eller estetiska genombrott så har alla kulturella verk som avhandlas i podden öppnat upp nya filer på den ettor och nollor-drivna autobahn vi kallar spelmediet.

I debutavsnittet gästas jag av Johan Martinsson, som en gång i tiden var känd som Sveriges bästa speljournalist, och tillsammans pratar vi om Tomb Raider - originalet. Det blir skoj med en del ploj som man kanske kan säga.

Podden finns där poddar finns: iTunes, Google Play och Spotify.

Vill man veta lite mer kan man kolla in Instagram-sidan: https://www.instagram.com/kraftspelen/

Och är man gammaldags och vill lyssna via WEBBEN kan man göra det här: https://redcircle.com/shows/kraftspelen

Hoppas ni vill hänga med. Det blir många fina gäster - och fina spel - framöver.

Ha det!

/Jonas


signatur

Kittens are for real!

Medlem

Har nu lyssnat på avsnittet, riktigt bra!
Mysigt att lyssna på medans man målar.

Skrivet av Lord Chinaski:

Har nu lyssnat på avsnittet, riktigt bra!
Mysigt att lyssna på medans man målar.

Vad kul! Hoppas du fortsätter lyssna, siktar på ett nytt avsnitt varje vecka.


signatur

Kittens are for real!

Medlem
Skrivet av Jonas Högberg:

Vad kul! Hoppas du fortsätter lyssna, siktar på ett nytt avsnitt varje vecka.

Härligt, ser fram emot det.

Medlem

Jag är sugen på att lyssna, men kan inte se att ni lagt upp den på Acast

Skrivet av Gubbgamern:

Jag är sugen på att lyssna, men kan inte se att ni lagt upp den på Acast

Nu finns podden på Acast!


signatur

Kittens are for real!

Hej! Stort tack, himla härlig medans man knegar! Ser fram emot kommande avsnitt👌🍀🍻💯💥💥💥💗

Medlem
Skrivet av Lord Chinaski:

Har nu lyssnat på avsnittet, riktigt bra!
Mysigt att lyssna på medans man målar.

Vad målar du?

Skrivet av PsykoFnask1985:

Hej! Stort tack, himla härlig medans man knegar! Ser fram emot kommande avsnitt👌🍀🍻💯💥💥💥💗

Fint att höra!


signatur

Kittens are for real!

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Vad målar du?

Tavlor, oftast abstrakt.

Medlem

Nu har jag lyssnat lite.

Tycker det är småputtrigt, men hade önskat att ni vågade gå lite mer på djupet. Varför är detta spel som bör skrivas in i historieböckerna? Bör det ens det? Vad har det haft för betydelse? Ni tassar ju lite på det, men det blir ofta lite nostalgivurmande (vilket inte är fel i sig, men en förbättringspunkt).

Eller så är jag bara sur på att ni tycker Hollow Knight är det bästa Metroidvania-spelet

Ärligt talat tycker jag att Hollow Knight är vansinnigt överskattat. Dels det grafiska som ni nämner, att det är mycket grått och kallt. Estetiken känns som ett överstiliserat flashspel i min bok, vilket gör att jag har svårt för det. Jag hade föredragit det i pixlar, ärligt talat. Jag hade också svårt för det där med att navigera. För mig är ligger inte ett Metroidvanias utmaning i att utforska och leta efter saker. Det blir markant svårare när en inte har ett ordentligt navigationssystem. Det blir lite som att spela Metroid till NES all over again. Det finns en anledning till att Zero Mission förärades med en karta.

För mig ligger som sagt utmaning i att utforska och veta var man ska. Bossar och fiender skall aldrig vara det svåra, tycker jag, utan att ta reda på hur en tar sig dit och att lösa ett mönster. När väl det är gjort skall fingerfärdigheten var enkel, men det känns som Hollow Knight lever lite för mycket på att du skall vara vass i tummarna. Kanske är en bara gammel, men hade jag velat spela Dark Souls hade jag ju gjort det.

Utöver det tycker jag spelet är för långt. Ett Metroidvania skall vara relativt snabbt att springa i genom om du kan vägen, men det kan du inte i Hollow Knight.

Sedan vet jag inte. Har Hollow Knight VERKLIGEN betytt något? Det förändrade ju inte genren direkt och har ju inte vänt upp och ner på spel. Det är välgjort, det kan jag ge det, men jag vet inte om det i historieböckerna kommer förtjäna mer än en parantes.

Jag inser att mycket av ovan är tycke och smak, men med tanke på att ni själva rabblar upp alla dessa brister och ÄNDÅ tycker att det är det bästa Metroidvania gör att ni förlorar all trovärdighet... Säger vi

Med det sagt kommer jag självklart lyssna vidare, keep it up!

Skrivet av Gubbgamern:

Nu har jag lyssnat lite.

Tycker det är småputtrigt, men hade önskat att ni vågade gå lite mer på djupet. Varför är detta spel som bör skrivas in i historieböckerna? Bör det ens det? Vad har det haft för betydelse? Ni tassar ju lite på det, men det blir ofta lite nostalgivurmande (vilket inte är fel i sig, men en förbättringspunkt).

Eller så är jag bara sur på att ni tycker Hollow Knight är det bästa Metroidvania-spelet

Ärligt talat tycker jag att Hollow Knight är vansinnigt överskattat. Dels det grafiska som ni nämner, att det är mycket grått och kallt. Estetiken känns som ett överstiliserat flashspel i min bok, vilket gör att jag har svårt för det. Jag hade föredragit det i pixlar, ärligt talat. Jag hade också svårt för det där med att navigera. För mig är ligger inte ett Metroidvanias utmaning i att utforska och leta efter saker. Det blir markant svårare när en inte har ett ordentligt navigationssystem. Det blir lite som att spela Metroid till NES all over again. Det finns en anledning till att Zero Mission förärades med en karta.

För mig ligger som sagt utmaning i att utforska och veta var man ska. Bossar och fiender skall aldrig vara det svåra, tycker jag, utan att ta reda på hur en tar sig dit och att lösa ett mönster. När väl det är gjort skall fingerfärdigheten var enkel, men det känns som Hollow Knight lever lite för mycket på att du skall vara vass i tummarna. Kanske är en bara gammel, men hade jag velat spela Dark Souls hade jag ju gjort det.

Utöver det tycker jag spelet är för långt. Ett Metroidvania skall vara relativt snabbt att springa i genom om du kan vägen, men det kan du inte i Hollow Knight.

Sedan vet jag inte. Har Hollow Knight VERKLIGEN betytt något? Det förändrade ju inte genren direkt och har ju inte vänt upp och ner på spel. Det är välgjort, det kan jag ge det, men jag vet inte om det i historieböckerna kommer förtjäna mer än en parantes.

Jag inser att mycket av ovan är tycke och smak, men med tanke på att ni själva rabblar upp alla dessa brister och ÄNDÅ tycker att det är det bästa Metroidvania gör att ni förlorar all trovärdighet... Säger vi

Med det sagt kommer jag självklart lyssna vidare, keep it up!

Ord och inga visor.

Jag håller med om att vi kunde varit tydligare med Hollow Knights betydelse. Vi ser ju båda spelet som en ny sorts grundplåt för Metroidvania-genren och det är tydligt hur spelutvecklare inspireras av estetik och stämning med nya spel i genren (Crowsworn, Ender Lillies, Aeterna Noctis osv).

Jag hoppas du fortsätter lyssna! Det blir förhoppningsvis bättre än småputtrigt när jag blivit lite varmare i kläderna. Det minsta jag kan utlova är nya trevliga gäster varje vecka.


signatur

Kittens are for real!

FM-guru
F.d. Sisyr

Hollow Knight är föda för själen. Det står förmodligen i Bibeln någonstans, och @Gubbgamern har i detta fall helt fel!

Annars trevligt med svensk spelpod, finns inte så många. Eller rättare sagt; finns inte så många jag A) känner till och B) vill lyssna på. Denna adderas dock till podlistan efter en lyssning.

Skrivet av Sisyr:

Hollow Knight är föda för själen. Det står förmodligen i Bibeln någonstans, och @Gubbgamern har i detta fall helt fel!

Annars trevligt med svensk spelpod, finns inte så många. Eller rättare sagt; finns inte så många jag A) känner till och B) vill lyssna på. Denna adderas dock till podlistan efter en lyssning.

Härligt! Vågar utlova en bred blandning hyfsat nya och hyfsat gamla spel under höstsäsongen.


signatur

Kittens are for real!

Medlem
Skrivet av Jonas Högberg:

Jag hoppas du fortsätter lyssna!

Självklart, det går att ha högt i tak och ändå uppskatta det ni gör. Det betyder ju bara att jag bryr mig

Ser nu att jag har ett snoddigt avsnitt framför mig...

Medlem

Det är inte ofta det händer nuförtiden, men det här var ett spel som jag verkligen aldrig ens hört talas om.

Det är ju spännande på sitt sätt, även om det mest verkar vara historien bakom spelet som är mer intressant än spelet i sig. Men verkligen kul med något oförutsägbart, mer sådant!

EDIT:
Som tillägg till detta är jag inte heller något fan av Dark Souls, men inte så mycket för att det är svårt (även om det bidrar) utan mer att det bygger på gamla spelmekaniker. Som att en måste memorera allting. Det känns som ett besynnerligt och gammalt sätt att bygga spel på, att en måste komma ihåg precis allt. Till skillnad från roguelikes, där du mer skall lära dig ett system än var alla fiender håller hus.

Medlem

Ville bara nämna att jag lyssnar på alla avsnitt förutom Inside så långt. Bra och trevligt att lyssna på och intressanta gäster. Dock saknar jag lite en slutsats eller iaf notis om _varför_ spelet gjort avtryck i historien.

I övrigt allt gott!

Medlem

Kul att ni kör indiespel som Breath of The Wild ändå!

Skämt åsido, jag tycker podden bara växer och växer. Även om det mellan varven kan bli lite tradigt med alla hyllningskörer så är ni duktiga på att förklara vad ni gillar med spelen, och det är ju det viktigaste.

Keep it up!

Medlem

Tack för tipset, den är tillagd i poddlistan och redo att lyssnas på när man jobbar natt. Får återkomma med en liten recension när jag gått igenom ett par.

Skrivet av ChalleT:

Ville bara nämna att jag lyssnar på alla avsnitt förutom Inside så långt. Bra och trevligt att lyssna på och intressanta gäster. Dock saknar jag lite en slutsats eller iaf notis om _varför_ spelet gjort avtryck i historien.

I övrigt allt gott!

Kul att höra! Ja, det verkar vara en återkommande kritik att vi borde bli bättre på att sammanfatta i slutet. Ska tänka på det framgent! Tack för att du lyssnar.


signatur

Kittens are for real!

Skrivet av Gubbgamern:

Kul att ni kör indiespel som Breath of The Wild ändå!

Skämt åsido, jag tycker podden bara växer och växer. Även om det mellan varven kan bli lite tradigt med alla hyllningskörer så är ni duktiga på att förklara vad ni gillar med spelen, och det är ju det viktigaste.

Keep it up!

Härligt! Ska försöka aktivera min inre surkart lite mer.


signatur

Kittens are for real!

Hoppas ni lyssnar på veckans avsnitt. Den oefterhärmlige Oskar Skog är gäst och pratar om Cannon Fodder och Sensible Soccer!


signatur

Kittens are for real!

Medlem
Skrivet av Jonas Högberg:

Hoppas ni lyssnar på veckans avsnitt. Den oefterhärmlige Oskar Skog är gäst och pratar om Cannon Fodder och Sensible Soccer!

Det här var UTAN TVEKAN bästa avsnittet hittills.

Inte bara för att det var långt och för att jag älskar Oskar Skog (inte BARA), men också för att jag tycker han har så vettiga poänger. Som varför narrativt styrda spel alltid hamnar i rampljuset, tyckte hans poäng var sjukt vettig och något fler borde ta till sig. Annars har jag tyckt att podden ibland blivit liiite av en gruppen för inbördes beundran, men det som var kul här var att Skog i princip slog sönder den bilden. Uppfriskande!

Ser fram emot kommande avsnitt med glädje

Medlem

Kort sagt - Spelvärlden saknar Oskar Skog.

Idag kan man lyssna på sista avsnittet för säsongen om man känner för det. Spelet heter Super Mario Bros och gästen heter Tobias Bjarneby: https://open.spotify.com/episode/16ac9DCeQJXOCJcPEq5VJ7


signatur

Kittens are for real!

Medlem

Jag började lyssna nu under julhelgen och har redan dragit igenom allt.
Jag vill ha mer. Det här är riktigt bra!
Ser fram emot Super PLAY avsnittet på lördag.

Medlem

Lyssnat på senaste avsnittet. Mastodontavsnittet.

På något sätt känns podden som "Super Play - The Podd". På gott och ont förstås, ibland känns det lite väl klubben för inbördes beundran och lite väl internt, men totalt sett tycker jag att det är roligt och bra.

Ser fram emot att ni vidgar perspektivet och tar in andra också. Ska bli kul att följa!

Medlem
Skrivet av Gubbgamern:

Lyssnat på senaste avsnittet. Mastodontavsnittet.

På något sätt känns podden som "Super Play - The Podd". På gott och ont förstås, ibland känns det lite väl klubben för inbördes beundran och lite väl internt, men totalt sett tycker jag att det är roligt och bra.

Ser fram emot att ni vidgar perspektivet och tar in andra också. Ska bli kul att följa!

Håller med. Väldigt intressant med Super Play, men bredda gärna med gäster från PCGamer, FZ etc. Kul att få det journalistiska perspektivet från fler håll.

Vill gärna ha ett Witcher 3/Grim Fandango-avsnitt med Bennet också!

Medlem

Ett helt avsnitt om Heroes 3? Skall lyssnas

Edit: Riktigt mysigt! Gillar att ni nämnde Fanstratics. Följer det regelbundet och läser alla nyhetsbrev med anekdoterna

Har för övrigt också alltid uttalat resurserna på Engelska. Sulfur, Mercury etc. Känns konstigt att säga det på svenska. Ska prova Songs of Conquest när det släpps!

Medlem

Jättekul att ni ÄNTLIGEN tog upp mitt absoluta favoritspel - Super Metroid

En kul detalj är att spelets titel kanske (eller kanske inte) antyder på superlativet "super". Många NES-klassiker fick ju "Super" framför sig, men det många missat är ju att Metroiden i slutet är rätt... Stor.

Därav Super.

12
Skriv svar