Sony släpper beta-stöd för att utöka Playstation 5:s interna SSD-lagring

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Suck, med tanke på att min poäng uppenbarligen missades så gott som totalt ser jag ingen större poäng i att fortsätta diskussionen.
Men visst, här är citatet från länken:
"In short, to get instant access to urgent data, more of it needs to be stored in RAM on the current generation consoles - opening the door to a huge efficiency saving for next-gen."

RAM (arbetsminne) är, och kommer så vara ett tag till, brutalt mycket snabbare än långtidslagring (lagringsminne - hårddiskar/SSD). Något som givetvis går att utnyttja av spelutvecklare också. "Redan 16GB är väldigt högt" må vara förhållandevis allmänt tillämpligt just nu, men spel blir inte direkt mindre.

Vad gäller "magin" verkar en del tro att det är det det är frågan om, eller att Sony på något sätt uppfunnit hjulet på nytt. Något som givetvis inte är fallet, och jag hoppas det den här gången framgår tydligt att min formulering är för att illustrera. Tyvärr använder man sig av en del vilseledande påståenden för att få det att verka häftigare än vad det kanske är. (Bland annat så jämförs accesstider i artikeln med accesstider på en hårddisk. Givetvis kommer dessa att vara kraftigt sämre än på så gott som vilken SSD som helst, även SATA-baserade sådana. För att spara frågan, här är det citatet, ur samma intervju som ovan: "With latency of just a few milliseconds, data can be requested and delivered within the processing time of a single frame, or at worst for the next frame. This is in stark contrast to a hard drive, where the same process can typically take up to 250ms.")

Vi pratar fortfarande latenser som är löjligt mycket långsammare än RAM, där de i stället mäts i nanosekunder.
Bandbredden är inte heller den i närheten, personligen kör jag 3600MHz dual channel DDR4 i min PC, vilket ger en maxbandbredd på cirka 57.6GB/s, "något" över de 5.5GB/s (8-9GB/s när komprimeringen/dekomprimeringen/datahanteringen fungerar optimalt) lagringsminnet i en PS5 klarar av, och även med bra optimering (som för övrigt givetvis även görs för annan minneshantering, Superfetch/Sysmain är en minneshanteringsopterimeringsfunktion) blir det fortfarande en jäkla skillnad. Och då ska vi inte prata om bandbredden på VRAM, eller som på PS5 och XSX, en delad GDDR6-pool för RAM och VRAM, där är bandbredden 448GB/s respektive 336-560GB/s.

Så återigen: det är klart RAM är relevant, samtidigt går det så klart att spara pengar genom att ha en snabb SSD för data som inte är lika kritisk och kontinuerligt behöver kommas åt. Samtidigt kläcker Cerny ur sig ganska luddiga/vilseledande påståenden gällande lagringen, bland annat "What if the SSD is so fast that as the player is turning around, it's possible to load textures? If it takes half a second to turn, that's 4GB of compressed data you can load." (4GB som teoretiskt redan hade kunnat ligga i RAM-minnet, om man hade haft mer av den varan, alltså) - och även i den här intervjun jämför han med hårddiskar, dessutom den tröga 2.5" 5400RPM-historian som satt i en PS4.

Med allt det sagt är det spännande att höra om hur man valt vad som verkar vara ett nästintill filsystemlöst (exakt hur det ser ut bakom kulisserna har jag inte lyckats hitta någonting om, men återigen - tar gärna källor på hur det faktiskt fungerar, och inte bara fler "100x faster!"-uttalanden från Cerny) hanteringssystem, som möjliggör bl.a. deduplicering, något som i sig ökar effektiviteten och genom den, den effektiva hastigheten.

Och med det sagt i sig, så finns det/har det funnits försök att skapa en mjukare övergång mellan arbetsminne och lagringsminne (PS5 är inte först med detta, Intel Optane var ett annat exempel) - men hittills ligger RAM i flera avseenden så långt före (vad gäller ex. så väl bandbredd som latenser - se ovan) att det inte kommer kunna ersättas än på ett tag, inte minst då spelutvecklare kommer fortsätta skapa för att åtminstone någon mängd RAM ska finnas. Att spelutvecklare skulle behöva gå tillbaka och helt anpassa sig för den långsammare hastigheten och högre latensen som PS5ans långtidslagring faktiskt fortfarande innebär ser jag inte direkt som något positivt, så att gå mot mindre RAM-mängder låter i mina öron rätt befängt.

TL;DR: Jag släpper den här diskussionen nu, vill någon tycka att PS5ans lagring är det häftigaste sedan skivat bröd är det helt okej. Vill någon annan tycka den är helt kass oavsett anledning får de givetvis det också. Jag personligen tycker den är rätt innovativ och intressant, men att den inte bör höjas till skyarna.

Jao, blir du för frustrerad över att diskutera detta så är det väl bäst att släppa det.
Jag ser fortfarande ingen relevans när det kommer till latens, arbetet som behöver låg latens sköts i VRAM så det gör ingen skillnad ifall latensen är hög, bara överföringshastigheten ligger högt.
Dyra grafikkort för konsumenter till PC brukar ha ca 10GB minne och de använder inte ens Direct storage och liknande tekniker än, så 16GB är mycket.

Ser inte heller hur spelens storlek skulle påverka något när det kommer till hur mycket RAM/VRAM som behövs, vad har det för relevans?

Optane är en egen historia, fanns ingen direct storage under den tiden och mjukvaran(spel) var inte skrivna för att optimeras för detta på ett bra sätt.

Det bör inte vara några större problem att optimera för den nya tekniken, till skillnad från PC så rullas det ut på väldigt mycket bredare front under kort tid.
Redan nu så har ca 17 miljoner enheter stöd för ny speldesign, jämför det med PC miljön där det istället tar väldigt lång tid innan utvecklare kan räkna med att tillräckligt många användare sitter på så modern hårdvara så att det ska vara värt att optimera för den.

Finns väl också en anledning till att nyttjandet av RAM minne ökat väldigt långsamt de senaste 10 åren, köper man ny dator idag så behöver man inte gå över 16GB, min dator från 2012 hade också 16GB och det var inte särskillt dyrt då.
Kompensera med mer RAM verkar alltså inte vara en bra idé.

Näe, men det är lungt, ha en fortsatt trevlig helg!

Medlem

Vet inte om det kom fram i alla inläggen var väldigt mycket citerande,

Men på xbox iaf så så skälet till att man inte tillät vad som helst att kopplas in på det externa uttaget för extern disk var att prestandan ska vara exakt lika på intern som extern,

Även om sony och microsoft kallar sina tekniker olika så antar jag grundtanken är den samma varav man inte kan köra vilken disk som helst på sony ps5 även om dom uppenbarligen ger dig lite mer flexibilitet än på xbox än så länge tills fler tillverkar externa diskar till xbox series x externa port.

Nu har jag ingen bra video på sonys ps5 motsvarande teknik men kan inte tänka mig konceptet skiljer sig inte jättemycket mot xbox
https://www.youtube.com/watch?v=n0sMmt-rSzQ

Men kortfattat vad som skett på ps5 och xbox är inte att hårdisken är så mycket snabbare mer än att det är en ssd utan det unika enl dom är hur hårdvaru api hanterar data mellan ssd disken och operativsystemet,

Mycket det dom säger låter som det finns på server sidan och hpe storage bla men ej på en konsument nivå.

Så är väl bara en fråga när denna teknik kommer till pc och konsument sidan.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Vet inte om det kom fram i alla inläggen var väldigt mycket citerande,

Men på xbox iaf så så skälet till att man inte tillät vad som helst att kopplas in på det externa uttaget för extern disk var att prestandan ska vara exakt lika på intern som extern,

Även om sony och microsoft kallar sina tekniker olika så antar jag grundtanken är den samma varav man inte kan köra vilken disk som helst på sony ps5 även om dom uppenbarligen ger dig lite mer flexibilitet än på xbox än så länge tills fler tillverkar externa diskar till xbox series x externa port.

Nu har jag ingen bra video på sonys ps5 motsvarande teknik men kan inte tänka mig konceptet skiljer sig inte jättemycket mot xbox
https://www.youtube.com/watch?v=n0sMmt-rSzQ

Men kortfattat vad som skett på ps5 och xbox är inte att hårdisken är så mycket snabbare mer än att det är en ssd utan det unika enl dom är hur hårdvaru api hanterar data mellan ssd disken och operativsystemet,

Mycket det dom säger låter som det finns på server sidan och hpe storage bla men ej på en konsument nivå.

Så är väl bara en fråga när denna teknik kommer till pc och konsument sidan.

De kommer säkert använda det på liknande sett, men det är väl patent på tekniker och namn, så de får väl inte ens kalla det samma sak.
Det är väl vägen emellan grafikdelen och lagringsutrymmet som är den stora skillnaden, sparar både prestanda och ökar överföringshastigheten enormt.

När det kommer till kompatibla lagringsenheter så är det nog nästan tvärt om mot vad du skriver.
Än så länge så är det bara Seagate Firecuda 530(som släpps här snart) som har fått godkännande av Sony, men det verkar inte vara någon låsning för vilken tillverkares disk man kommer kunna använda framöver, så länge de uppfyller kraven.

Microsoft har en historia av att köra på proportiär lagring, så det finns inget som talar för att andra tillverkare skulle tillåtas göra lagringsenheter för Series X.
De har väl i och för sig öppnat upp för detta vid bakåtkompabilitet(USB lagring?), men annars så ser det mörkt ut.
Microsoft tjänar antagligen pengar på att sälja lagring, vilket Sony inte gör.

"Men kortfattat vad som skett på ps5 och xbox är inte att hårdisken är så mycket snabbare mer än att det är en ssd utan det unika enl dom är hur hårdvaru api hanterar data mellan ssd disken och operativsystemet,"

Jo, diskarna är mycket snabbare.
Series X har en överföringshastighet som är 20-25 gånger snabbare än gammal HDD, 4-5ggr snabbare än S-ATA SSD.
PS5 lagringen ligger på 50-55ggr snabbare än HDD, 10-11ggr snabbare än S-ATA SSD.
Direct storage och Sonys motsvarighet behövs för att kunna utnyttja detta, annars så flaskhalsar systemet ner hastigheten till S-ATA hastighet typ, som beskrivs i klippet ovan.

Hittar ingen källa på det nu, men jag tror det är antalet kanaler som PS5:ans lagringsenhet har som även finns i server system.
Jag tror det är detta som Sony menar på att man kan kompensera för med snabbare lagringsenhet istället.
Tror inte riktigt PC kommer gå över till att använda det, då det som sagt i vanliga fall är för server, samt att Series X/S inte har stöd för det. Inte omöjligt dock, ifall det ger fördelar när utvecklare arbetar med det i och med PS5, då kanske det finns motivation att migrera över det till konsument sidan för PC. Alternativet verkar som sagt vara att öka överföringshastigheten istället, så behöver inte PC hårdvaran börja använda mer kanaler.

Sonys lagringskompabilitet är i beta stadie än så länge, så vilka krav eller hur bra olika enheter fungerar är väl inte glasklart än.
Firecuda som Sony rekommenderar har väldigt stor variation när det kommer till skrivhastighet, 500GB modellen har bara halva hastigheten där.
Ska bli intressant att se tester framöver, finns ju dock än så länge väldigt få spel som belastar lagringen relativt hårt under gameplay, antar att det bara är typ Ratchet and Clank som gör det.
I spel som bara använder tekniken till att ladda banor eller fast travel så bör man inte märka så stor skillnad ifall disken har 2GB/s eller 5,5GB/s, man kanske får vänta 2 sekunder extra, vilket många säkert inte ens lägger märke till.

Medlem
Skrivet av Margy:

Seagate presenterade den första SSD:n som klarar kraven för ett par dagar sedan och den släpps nästa månad.

Vad är poängen med stöd för saker som inte existerar?

Äh det har funnits gen 4 cvme ssd som klarar "kraven" sedan början av året, corsair mp600 pro exempelvis.
Men sony har ju gjort utrymmet där den skulle kunna sitta några millimeter för litet. Haha.
Vilket också är helt efterblivet, man gör väl förfan portar med spelrum för olika enheter när det bara handlar om 1-3 millimeter.

Och dom garranterar ju inte stöd för några enheter vad det ser ut som även om dom lever upp till dom specs dom släppte.

"You should carefully review drive specifications prior to purchase and contact the vendor or manufacturer if you need further information. SIE cannot guarantee that all M.2 SSD devices meeting the described specifications will work with your console and assumes no responsibility for the selection, performance or use of third-party products."

Ska kunderna sitta och testa sig fram,
Du kanske köper hela "betatest" kulturen, men jag blir fan förbannad när den släpar sig in bland hårdvara x)

Men det är mest för att, jag äger ingen ps5, och kommer definitivt inte göra det.

ZF
Medlem
Skrivet av Håkan:

Kan hålla med, Sony får faktiskt ta den skit dom förtjänar för PS5. Microsoft har lyckats lansera sin konsol i perfekt skick, medans alla PS5 funktioner inte är på plats vid lansering och annat skit som pågått med mjukvaran.
Känns lite som Cyberpunk, man får hoppas allt funkar lagom till att spelet/konsolen varit ute ett år och fått alla uppdateringar som behövs.

Det gjorde de ju dock inte alls. Det var ju en hel hög av fel på Series maskinerna. Och flera kvarstår fortfarande.

Trasig HDR, felaktig hantering av färgrymd, felaktig hantering av bildfrekvens, med frekventa ryck som följd, resume-grejen funkade inte alls från start, och gör det fortfarande inte på alla spel, gränssnittet begränsat till 1080.

Men visst, tycker man det är skitsamma jämte att inte omedelbums akivera stöd för ett tillbehör som knappt finns, så visst.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

De kommer säkert använda det på liknande sett, men det är väl patent på tekniker och namn, så de får väl inte ens kalla det samma sak.
Det är väl vägen emellan grafikdelen och lagringsutrymmet som är den stora skillnaden, sparar både prestanda och ökar överföringshastigheten enormt.
https://www.youtube.com/watch?v=zXV3jrwkv0I

När det kommer till kompatibla lagringsenheter så är det nog nästan tvärt om mot vad du skriver.
Än så länge så är det bara Seagate Firecuda 530(som släpps här snart) som har fått godkännande av Sony, men det verkar inte vara någon låsning för vilken tillverkares disk man kommer kunna använda framöver, så länge de uppfyller kraven.

Microsoft har en historia av att köra på proportiär lagring, så det finns inget som talar för att andra tillverkare skulle tillåtas göra lagringsenheter för Series X.
De har väl i och för sig öppnat upp för detta vid bakåtkompabilitet(USB lagring?), men annars så ser det mörkt ut.
Microsoft tjänar antagligen pengar på att sälja lagring, vilket Sony inte gör.

"Men kortfattat vad som skett på ps5 och xbox är inte att hårdisken är så mycket snabbare mer än att det är en ssd utan det unika enl dom är hur hårdvaru api hanterar data mellan ssd disken och operativsystemet,"

Jo, diskarna är mycket snabbare.
Series X har en överföringshastighet som är 20-25 gånger snabbare än gammal HDD, 4-5ggr snabbare än S-ATA SSD.
PS5 lagringen ligger på 50-55ggr snabbare än HDD, 10-11ggr snabbare än S-ATA SSD.
Direct storage och Sonys motsvarighet behövs för att kunna utnyttja detta, annars så flaskhalsar systemet ner hastigheten till S-ATA hastighet typ, som beskrivs i klippet ovan.

Hittar ingen källa på det nu, men jag tror det är antalet kanaler som PS5:ans lagringsenhet har som även finns i server system.
Jag tror det är detta som Sony menar på att man kan kompensera för med snabbare lagringsenhet istället.
Tror inte riktigt PC kommer gå över till att använda det, då det som sagt i vanliga fall är för server, samt att Series X/S inte har stöd för det. Inte omöjligt dock, ifall det ger fördelar när utvecklare arbetar med det i och med PS5, då kanske det finns motivation att migrera över det till konsument sidan för PC. Alternativet verkar som sagt vara att öka överföringshastigheten istället, så behöver inte PC hårdvaran börja använda mer kanaler.

Sonys lagringskompabilitet är i beta stadie än så länge, så vilka krav eller hur bra olika enheter fungerar är väl inte glasklart än.
Firecuda som Sony rekommenderar har väldigt stor variation när det kommer till skrivhastighet, 500GB modellen har bara halva hastigheten där.
Ska bli intressant att se tester framöver, finns ju dock än så länge väldigt få spel som belastar lagringen relativt hårt under gameplay, antar att det bara är typ Ratchet and Clank som gör det.
I spel som bara använder tekniken till att ladda banor eller fast travel så bör man inte märka så stor skillnad ifall disken har 2GB/s eller 5,5GB/s, man kanske får vänta 2 sekunder extra, vilket många säkert inte ens lägger märke till.

Nu tänker jag iofs nvme och pcie4 här men iaf eftersom det är amd cpu och gpu på båda.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Cerny gick nu ut med att SN850 med kylfläns också är kompatibel, det gör mycket för priset och konkurrensen framöver.
Cerny Twitter

Lite pinsamt för Xbox också att den är billigare än deras lösning samtidigt som den har mer än dubbla hastigheten.
Det ska bli intressant att följa utvecklingen av NVME enheter framöver, SN850 lär ju sälja som smör nu när 10 miljoner enheter är kompatibla och den ändå kända konkurrenten kostar 300Kr mer med fläns eller 1000Kr mer utan(fläns är nog krav, men det kanske räcker med att köpa en billigare separat och montera den själv? på egen risk antar jag, så man får väl hitta något test framöver i så fall).
Ifall man kan koppla på egen kylfläns så kanske det till och med går att få ner priset 500Kr till.

SN850 utan fläns 1800-1900Kr:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5586258
Med fläns 2600Kr:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5586264

Firecuda 530 2900Kr: https://www.webhallen.com/se/product/338473-Seagate-FireCuda-...

Edit* Såg nu att Series Expansion gått ner i pris till 2400Kr, så de ligger väl ungefär på samma nivå där ifall man inte kan lösa egen kylning till SN850.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Cerny gick nu ut med att SN850 med kylfläns också är kompatibel, det gör mycket för priset och konkurrensen framöver.
Cerny Twitter

Lite pinsamt för Xbox också att den är billigare än deras lösning samtidigt som den har mer än dubbla hastigheten.
Det ska bli intressant att följa utvecklingen av NVME enheter framöver, SN850 lär ju sälja som smör nu när 10 miljoner enheter är kompatibla och den ändå kända konkurrenten kostar 300Kr mer med fläns eller 1000Kr mer utan(fläns är nog krav, men det kanske räcker med att köpa en billigare separat och montera den själv? på egen risk antar jag, så man får väl hitta något test framöver i så fall).
Ifall man kan koppla på egen kylfläns så kanske det till och med går att få ner priset 500Kr till.

SN850 utan fläns 1800-1900Kr:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5586258
Med fläns 2600Kr:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5586264

Firecuda 530 2900Kr: https://www.webhallen.com/se/product/338473-Seagate-FireCuda-...

Edit* Såg nu att Series Expansion gått ner i pris till 2400Kr, så de ligger väl ungefär på samma nivå där ifall man inte kan lösa egen kylning till SN850.

Gigabyte/Aorus marknadsför [Facebook] sin 7000-lineup som passande (eller åtminstone 2TB-varianten, som de visar i klippet). Finns för rimlig peng (med kylfläns), 2200-2600kr för 1TB.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Gigabyte/Aorus marknadsför [Facebook] sin 7000-lineup som passande. Finns för rimlig peng (med kylfläns), 2200-2600kr för 1TB.

Nice, skönt att se lite utveckling i det hela.
Förhoppningsvis så blir kompabiliteten och priset ännu bättre framöver.
Jag känner ingen stress över att uppgradera själv än, men 2023 kanske det börjar kännas trångt.

Jag förstår dock till exempel journalister/recensenter har ett mycket större behov av detta, så trevligt att de slipper hålla på att swappa spel hela tiden.
Det hade säkert också varit lite jobbigare om Series X hade samma problem, eftersom att man säkert är mer benägen att ha fler spel i och med Gamepass.

12
Skriv svar