Tips på headset till konsol (XSX)

Medlem
Tips på headset till konsol (XSX)

Hej,

Efter 7 månader med Corsair HS75B som innebar två byten pga buggar och brus blev det att lämna tillbaka det. Nu är jag ute efter ett nytt headset och denna gången tänkte jag köra en annorlunda setup än vad jag brukar göra.

Jag letar alltså efter ett headset med bättre ljud, och jag skippar inbyggd mikrofon och kör istället en AntLion ModMic.

Mina frågor är följande

Vad har ni för tips på headset med ljud i fokus? Har tidigare haft Sony WX-1000 och tyckte de var helt fantastiska och brusreduceringen var skönt att ha då jag spelar i vardagsrummet. Kanske kör dessa igen eller om ni har andra tips?

Kör någon av er med ett AntLion ModMic eller liknande? Bara läst gott om dom men har ingen i min närhet som provat.

Och sista frågan är egentligen om någon har ett bättre tips på headset/lösning överlag.

Tack

Medlem

Hmmm. Budget?

Jag kör på ett par ath-g1 wired, sen en blasterx g6 dac/amp. Tycker det är superbra ljud. Det som är synd är att xsx inte har stöd för ljud via USB och saknar optisk in. Så ljudet går via tvns optiska ingång till g6’an, sen ström vis usb på xboxen. Så när jag använder g6’an funkar det inte med mic.

Beroende på budget finns det ju hur roliga alternativ som helst. Jag drömmer om att prova ett par planar magnetic lurar. Typ audeze penrose, ljudet ska tydligen vara underbart. Däremot är komforten lite tight på dem tydligen. Men om budget inte är ett problem och du inte behöver mic så finns det ju mer high end hörlurar, typ: https://m.thomann.de/se/audeze_lcd_2_classic_closed_new.htm?g...

Vet inte om de funkar med en modmic däremot.

Kolla upp kanalen techne på youtube, han testar det mesta i gaming headset väg. Det var ett klipp av honom som fick mig att köpa mina lurar och g6’an, och ljudet är helt fenomenalt. Dolby atmos på det och huvudet sprängs

Medlem

Kör dessa:

https://www.inet.se/produkt/6608091/sennheiser-hd-599

Med en "extern" mikrofon (mygga). Funkar hur bra som helst, men kanske inte är den smidigaste lösningen.

En av de bästa lurarna jag haft dock. Tror det är svårt att hitta något "vanligt" gamingheadset med motsvarade ljud och komfort.

Medlem

Edit. Svarade ju på min egna tråd, trodde det var en ny haha..

Fö. blev det ett par dt770 PRO med en modmic. Fungerar utmärkt.

Skrivet av Pizzapie:

Jag kör på ett par ath-g1 wired, sen en blasterx g6 dac/amp. Tycker det är superbra ljud. Det som är synd är att xsx inte har stöd för ljud via USB och saknar optisk in. Så ljudet går via tvns optiska ingång till g6’an, sen ström vis usb på xboxen. Så när jag använder g6’an funkar det inte med mic.

Funkar den lösningen bra? Märker du av delay? Och är ljudet betydligt bättre än det vanliga 3.5mm jacket från dosan?
Kikade själv på en Fiio K5Pro för samma ändamål. Optisk kabel från tvn osv.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Edit. Svarade ju på min egna tråd, trodde det var en ny haha..

Fö. blev det ett par dt770 PRO med en modmic. Fungerar utmärkt.

Funkar den lösningen bra? Märker du av delay? Och är ljudet betydligt bättre än det vanliga 3.5mm jacket från dosan?
Kikade själv på en Fiio K5Pro för samma ändamål. Optisk kabel från tvn osv.

Nice med dt770! Hur är dem?

Jag märker ingen delay. Kanske finns där, men jag har kört mycket med den och det funkar jättebra. Det är synd att mic inte funkar med den lösningen, men så är det. Ljudet är betydligt bättre, dac/amp’en förstärker ljudet sinnessjukt bra och typ battlefield 5 blir en otrolig upplevelse. Sen har jag dolby atmos på xboxen med som ordnar surroundet. Verkligen värt det. Att lyssna på musik blir också mycket bättre. Och videomöten via teams på datorn

Medlem
Skrivet av Pizzapie:

Nice med dt770! Hur är dem?

Jag märker ingen delay. Kanske finns där, men jag har kört mycket med den och det funkar jättebra. Det är synd att mic inte funkar med den lösningen, men så är det. Ljudet är betydligt bättre, dac/amp’en förstärker ljudet sinnessjukt bra och typ battlefield 5 blir en otrolig upplevelse. Sen har jag dolby atmos på xboxen med som ordnar surroundet. Verkligen värt det. Att lyssna på musik blir också mycket bättre. Och videomöten via teams på datorn

Lurarna är väldigt bra. Märker direkt en skillnad från de gamla gaminglurarna.

Låter grymt. Då får det nog bli en förstärkare även här, tack! Det med micen är ju ett problem. Får nog bli ljud/mic via kontrollen när jag spelar med vänner och förstärkaren på singel player spel.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Får nog bli ljud/mic via kontrollen när jag spelar med vänner och förstärkaren på singel player spel.

Det är så jag gör med, verkligen värt det. Vill spela om flera spel eller se om filmer bara för att ljudupplevelsen blir så mycket bättre. Skönt att kunna ställa in eq via atmos med.

Medlem

Bra med rediga hörlurar om man inte har en bra hemmabio. Ljudet gör mycket för spel och film.

Medlem
Skrivet av Pizzapie:

Det är så jag gör med, verkligen värt det. Vill spela om flera spel eller se om filmer bara för att ljudupplevelsen blir så mycket bättre. Skönt att kunna ställa in eq via atmos med.

Är Atmos värt pengarna? Sneglade på det idag…

Fö. så hittade jag ett sätt där jag kan ha mina lurar i min AMP samt mikrofonen fungerandes ändå. Nu är det precis så som det är tänkt hehe.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Är Atmos värt pengarna? Sneglade på det idag…

Fö. så hittade jag ett sätt där jag kan ha mina lurar i min AMP samt mikrofonen fungerandes ändå. Nu är det precis så som det är tänkt hehe.

Jag tycket atmos är grymt, helt klart värt det. Bara kör på nu när du har en bra setup Jag märker en stor förbättring i ljudet, surroundet är super och det är kul att pilla i eq i appen.

Hur gjorde du? Det vore så mycket enklare om xsx hade ljud ut via USB utan att behöva licenserade produkter.

Medlem
Skrivet av Pizzapie:

Jag tycket atmos är grymt, helt klart värt det. Bara kör på nu när du har en bra setup Jag märker en stor förbättring i ljudet, surroundet är super och det är kul att pilla i eq i appen.

Hur gjorde du? Det vore så mycket enklare om xsx hade ljud ut via USB utan att behöva licenserade produkter.

Blev ett köp. Ska pilla lite med EQ.

Jag kör DAMP/ARC till TVn via optisk kabel. Mikrofonen kopplar jag in i en splitter och in i dosan. På ljudinställningar sätter jag chattljud till Speaker+headset.

Funkar både Ingmar och party

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Blev ett köp. Ska pilla lite med EQ.

Jag kör DAMP/ARC till TVn via optisk kabel. Mikrofonen kopplar jag in i en splitter och in i dosan. På ljudinställningar sätter jag chattljud till Speaker+headset.

Funkar både Ingmar och party

Aaahhh smart. Ska testa jag med, tack för info.

1
Skriv svar