Vad är det som driver folk att göra helt sinnessjuka omkörningar?

Medlem
Vad är det som driver folk att göra helt sinnessjuka omkörningar?

Det är morgon. Solen skiner. Marmeladov sitter i en hyrbil i en stor korsning och väntar på att det ska bli grönt. Det är en fin dag. Det blir grönt. Marmeladov tar en snabb titt åt höger och vänster och trycker försiktigt ner gasen och börjar rulla. I ögonvrån så ser han något svart susa förbi. En förare har bestämt sig för att göra en snabb omkörning mitt i en riktigt stökig och vältrafikerad korsning. Vi andra saktar ner, tillsammans i perfekt tempo, tittar förvirrat och skräckslaget mot varandra och rullar vidare.

Några sekunder senare så fastnar den svarta bilen mitt i trafiken igen. Vägen är vältrafikerad. Vi är på väg ut ur en stad. Den svarta bilen kan försöka köra om och äventyra andras säkerhet om och om igen. Som bäst kommer den svarta bilen ha vunnit någon sekund.

Marmeladov, som aldrig har rökt i hela sitt liv, känner plötsligt ett sug efter att svänga in på Coop och köpa ett paket cigaretter. Vreden mot mänskligheten växer och tankarna om att flytta ut på landet växer sig starkare än någonsin.

Seriöst, vad är det som driver folk att göra helt sinnessjuka omkörningar som de som bäst tjänar en sekund på? Livet är inte ett bilspel.

Medlem

Det finns så många självutnämnda världsmästare bakom ratten som enbart överlever för att andra har huvudet på skaft.
Idioter i trafiken helt enkelt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Sena till något och tar risker i körningen för att komma fram "snabbare".
Adrenalinkick.
You name it.

Sen är nog problemet också att dessa brukar köra tokigt, kommer undan med det, skadar varken sig själva eller andra under en väldigt lång tid, så då fortsätter man med det. Tills man förhoppningsvis åker fast eller i värsta fall skadar någon annan eller sig själv.


signatur

Halo kompis!

Medlem

Sinnessjuka omkörningar gör jag nog aldrig men det som gör mig irriterad och framtvingar diskutabla omkörningar är lågpannade idioter som kör 10 km/h under hastighetsgränsen.

Medlem

Något jag tycker mig sett/hört relativt ofta i samband med olyckor är att man "minsann kört bil i tio år och har aldrig krockat, jag är fan bäst på detta!"
Varpå man sedan tänker att man kan kontrollera det hela när det går undan och så händer det saker man inte hade räknat med.
Eller att man tänker "men under alla dessa tio år har jag aldrig fått möte på den här vägen", eller något liknande.
Man tar vanan för givet.

Ska vi kalla det ratthybris?


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Sinnessjuka omkörningar gör jag nog aldrig men det som gör mig irriterad och framtvingar diskutabla omkörningar är lågpannade idioter som kör 10 km/h under hastighetsgränsen.

Ungefär lika illa är att många på svenska vägar verkar tro att hastighetsbegränsningen +5-10km/h är den hastighet som gäller.

Medlem

Jag begriper det inte om jag ska vara ärlig. Folk gör helt sinnessjuka omkörningar och riskerar både deras och andras liv för vadå? Komma fram 2-3 minuter tidigare? Vad ska du göra med den tiden? En av de riktigt stora anledningarna jag numera hatar att köra på landsvägar, man vet aldrig vilken jävla dåre du kan få möte med.

Skribent

Två gånger här i Uppsala har jag stått i HÖGERFILEN vid en rondell och väntat, med både bilar till vänster och bakom. När det sedan blir fritt och jag ska fortsätta rakt framåt så visar det sig att den som stått i VÄNSTERFILEN bredvid mig svänger HÖGER i rondellen. Jag blir i princip prejad och får bromsa och kraftigt svänga åt höger för att inte smälla med den andra bilen.

Det är nog det sjukaste jag sett en annan förare göra i trafiken. Hur tänker man liksom?

(Ja, man får åka rakt eller höger från högerfilen i den rondellen).

Medlem

Nog är det väldigt märkligt att jag är den enda i den här världen som vet hur man ska köra bil. Vad är det för fel på er alla egentligen?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av greb1989:

Jag begriper det inte om jag ska vara ärlig. Folk gör helt sinnessjuka omkörningar och riskerar både deras och andras liv för vadå? Komma fram 2-3 minuter tidigare? Vad ska du göra med den tiden? En av de riktigt stora anledningarna jag numera hatar att köra på landsvägar, man vet aldrig vilken jävla dåre du kan få möte med.

Precis.

Visst, jag förstår om folk vill köra om en traktor eller en riktig slöfock, men att köra om ganska centralt där det är packat med bilar överallt, eller på landsväg där alla redan ligger 5/10km över känns bara galet.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det finns så många självutnämnda världsmästare bakom ratten som enbart överlever för att andra har huvudet på skaft.
Idioter i trafiken helt enkelt.

Där sa du nåt... jag är inte perfekt bilförare själv, har kört in i en långtradare bakifrån men det var inte mitt fel, försäkringsbolaget gav mig rätt, vilket tydligen är rätt svårt om det gäller att köra in i fordon baktill. Men hur mycket har man inte undvikit mycket genom att ha uppsikt själv.

Måste vara ganska lätt att vara trafikpolis, man kan ju plocka hur många som helst på en dag.

Medlem

Oof upplevde en idiotisk omkörning häromveckan, jag övningskör med min farbror och en dag skulle vi göra ett par ärenden tillsammans med min faster i Ullared. Efter en längre bit körning så vart det en LGF traktor på motsatta körfältet och någon fick för sig att göra en omkörning framför mig, med strax 50-60 meter ifrån där jag och traktorn möts på en väg 70-80 väg. Jag får hjärtat i halsen och bromsar en aning (och troligtvis det som stoppade en olycka att ske). Nu fick jag klapp på axeln för att ha reagerat och agerat snabbt, men fan om inte situationen satte i mig småchock.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Shadee:

Två gånger här i Uppsala har jag stått i HÖGERFILEN vid en rondell och väntat, med både bilar till vänster och bakom. När det sedan blir fritt och jag ska fortsätta rakt framåt så visar det sig att den som stått i VÄNSTERFILEN bredvid mig svänger HÖGER i rondellen. Jag blir i princip prejad och får bromsa och kraftigt svänga åt höger för att inte smälla med den andra bilen.

Det är nog det sjukaste jag sett en annan förare göra i trafiken. Hur tänker man liksom?

(Ja, man får åka rakt eller höger från högerfilen i den rondellen).

Jag har nog ställt mig fel nån gång om man inte vet exakt hur rondellen ser ut och vet vart man ska av, dvs man har inte varit där tidigare, men då får man väl försöka se till så man inte ställer till med något.
Men då har jag ju hunnit köra i c:a 20% av rondellen innan jag ser att "oj, nu ligger jag lite fel".

Avstängd
Skrivet av shelter:

Jag har nog ställt mig fel nån gång om man inte vet exakt hur rondellen ser ut och vet vart man ska av, dvs man har inte varit där tidigare, men då får man väl försöka se till så man inte ställer till med något.
Men då har jag ju hunnit köra i c:a 20% av rondellen innan jag ser att "oj, nu ligger jag lite fel".

Jag kör varje dag och mer än bara till/från jobbet och ser alltid idioter som inte vet hur de ska köra i rondeller. Det är främst det där med blinkandet som inte fungerar (antingen blinkar de inte alls eller så blinkar de helt fel) men även direkt fel körning som hade kunnat orsaka massor av olyckor om inte andra förare varit vakna.

Hade varit så nice att se dessa sopor bli av med kortet eller iaf få feta böter…

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

Jag kör varje dag och mer än bara till/från jobbet och ser alltid idioter som inte vet hur de ska köra i rondeller. Det är främst det där med blinkandet som inte fungerar (antingen blinkar de inte alls eller så blinkar de helt fel) men även direkt fel körning som hade kunnat orsaka massor av olyckor om inte andra förare varit vakna.

Hade varit så nice att se dessa sopor bli av med kortet eller iaf få feta böter…

Oftast hjälper det inte. Känner till en som körde 40+ för fort och tappade körkortet. Vart inge bättre efter det direkt, samma visa igen.
Svårt att komma på en bra lösning till problemet. Det behövs fler eller värre straff i alla fall.

Medlem

Samvete, många saknar det och inser inte konsekvenser av sitt handlande och det lyser väl igenom samhället i stort.

Medlem

Beror på hur man definierar en sinnessjuk omkörning. Ute är det fullt med folk som kör för långsamt. Speciellt i vänsterfilen. Eller de som inte kan bestämma sig för vilken fil de ligger i, sitter med telefonen, m.m. Känns som man borde skaffa sig en dashcam och fånga allt på video

inK
Medlem
Skrivet av Marmeladov:

Seriöst, vad är det som driver folk att göra helt sinnessjuka omkörningar som de som bäst tjänar en sekund på? Livet är inte ett bilspel.

Det bästa med spelforum är att spelen inte beskylls för detta problem.


signatur

Every trophy counts...

Medlem
Skrivet av waeress:

Ungefär lika illa är att många på svenska vägar verkar tro att hastighetsbegränsningen +5-10km/h är den hastighet som gäller.

Om din hastighetsmätare visar 5-10 km/h över begränsningen kör du förmodligen exakt vad skylten visar. Tyvärr tror de flesta svenskar att hastighetsmätaren visar exakt hastighet.

Avstängd
Skrivet av Chicobello:

Om din hastighetsmätare visar 5-10 km/h över begränsningen kör du förmodligen exakt vad skylten visar. Tyvärr tror de flesta svenskar att hastighetsmätaren visar exakt hastighet.

Förstår jag dig rätt i att du menar att hastighetsmätare i bilar generellt visar 10km/h fel? 🤔

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Sinnessjuka omkörningar gör jag nog aldrig men det som gör mig irriterad och framtvingar diskutabla omkörningar är lågpannade idioter som kör 10 km/h under hastighetsgränsen.

Jag håller med. Tyvärr kan man inte alltid lita på hastighetsmätaren dock. På vår Volvo visas alltid 10km mindre än vad det är. Dvs visar mätaren 70 så är den riktiga hastigheten 60.

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

Förstår jag dig rätt i att du menar att hastighetsmätare i bilar generellt visar 10km/h fel? 🤔

att mätare visar fel är ganska välkänt.

https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-hur-stor-felvis...

Avstängd
Skrivet av superlim:

” Vid Vi Bil-ägares tester har jag noterat att felvisningen minskat under senare år. Den ligger vanligtvis vid plus 2–4 km/tim. Vi något tillfälle har skillnaden varit 0–+1 km/tim. ”

10km/h i felaktig visning gäller troligtvis generellt äldre bilar då.
Det kan jag köpa

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

” Vid Vi Bil-ägares tester har jag noterat att felvisningen minskat under senare år. Den ligger vanligtvis vid plus 2–4 km/tim. Vi något tillfälle har skillnaden varit 0–+1 km/tim. ”

10km/h i felaktig visning gäller troligtvis generellt äldre bilar då.
Det kan jag köpa

Den där biten om 0-+1 vet jag inte om jag tror på, då skulle ju mätaren inte ha någon felmarginal alls eller helt enkelt visa för lite, vilket vore olagligt.

Jag vet att min relativt nya bil visar 7km för lite på 90-väg, så jag antar att det skiljer en hel del mellan olika bilmärken och modeller.

Medlem

Året är runt 2005. Fyra killar i 23års åldern sitter i en Volvo s40 1997 med en klen 1,6 motor på 100hk på väg mot en tågstation.
Sträckan är 80km. De är förväntansfulla på väg mot EuroTrip med sina förinköpta Interrail tågbiljetter.
Tidsschemat är spikad och det finns knappt någon tids marginal.

Halvvägs säger ena kompisen att han glömt "passet". Hur kan man glömma det viktigaste på hela resan? Den mest noggranne av oss alla, han som är först att se alla fel. HAN GLÖMDE PASSET!

Den Volvon fick sitt enda och första intervall pass i hela sitt liv. Det blev "Dubbel" omkörningar i 0-100 i 15 sek stuket.
Polarna var skiträdda och jag satt bakom ratten. Vi hann med tåget med nån minuts marginal.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Inaktiv

Dom flesta kör ju relativt säkert men det är ju tyvärr idioterna som man lägger märke till. Sett så många dumma saker att man ibland blir helt paff över vilka miffon det finns bakom ratten. Det skrämmande är ju att många desutom skryter om det, lika coolt som att skryta om att gå till prostitutionerade på ett ungefär.

Avstängd
Skrivet av cybo:

Året är runt 2005. Fyra killar i 23års åldern sitter i en Volvo s40 1997 med en klen 1,6 motor på 100hk på väg mot en tågstation.
Sträckan är 80km. De är förväntansfulla på väg mot EuroTrip med sina förinköpta Interrail tågbiljetter.
Tidsschemat är spikad och det finns knappt någon tids marginal.

Halvvägs säger ena kompisen att han glömt "passet". Hur kan man glömma det viktigaste på hela resan? Den mest noggranne av oss alla, han som är först att se alla fel. HAN GLÖMDE PASSET!

Den Volvon fick sitt enda och första intervall pass i hela sitt liv. Det blev "Dubbel" omkörningar i 0-100 i 15 sek stuket.
Polarna var skiträdda och jag satt bakom ratten. Vi hann med tåget med nån minuts marginal.

Weird flex but ok! Skönt att ingen oskyldig blev skadad iaf

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Om din hastighetsmätare visar 5-10 km/h över begränsningen kör du förmodligen exakt vad skylten visar. Tyvärr tror de flesta svenskar att hastighetsmätaren visar exakt hastighet.

Eller så håller alla det som står på hastighetsmätaren istället för att gissa sig till en siffra så blir skillnaderna mellan fordonen mindre.

Nu för tiden så kör jag nästan alltid på farthållare. På 80-väg brukar jag sätta den på 82 sen myser jag på. Om min mätare går 10km/h fel och din går rätt så får du invänta ett säkert tillfälle att köra om.

Medlem

Hetsen mot folk som kör i laglig hastighet i högerfilen borde många män söka för. Allvarligt talat.

Visst, jag förstår absolut om man blir irriterad på proppar som kör med skygglappar och inte anpassar sig till omgivningen. Exempelvis genom att spontant kasta sig ut i omköringsfil när personen i fråga håller på att gasa in i röven på en långtradare i uppförsbacke. Ännu bättre om den som kör om själv rattar ett tungt och långsamt fordon. Eller fenomenet att plötsligt börja tokaccelerera upp +20-30 km/h när man märker att en bil är på väg ut framför en från en påfartssträcka längre fram. Det är bara så jävla onödigt och alla omkringvarande förare blir irriterade eller rent av rädda.

Men samtidigt går det ju att se ganska tidigt vad som kommer hända. Varför inte lätta lite på gasen och ge dig själv (och eventuella idioter framför eller bakom dig) tid att anpassa hastigheten till de nya förutsättningarna?

Det finns en anledning till varför körskolorna gnäller så mycket på sina elever att titta i alla speglar med jämna mellanrum och hålla blicken 100m längre fram i synfältet. Synd bara att det glöms bort so fort som körkorten delats ut...

Medlem

Människor generellt borde inte köra bil. Jag längtar efter dagen helt självkörande bilar blir standard.

Skriv svar