Vad är det som driver folk att göra helt sinnessjuka omkörningar?

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Bättre om folk kör i typ samma hastighet än enligt hastighetsmätare som visar olika i olika bilar och beroende på däckslitage osv.

Folk kommer ändå inte köra i samma hastighet då alla anpassar den efter egna tolkningar av trafiksituationen (eller tolkningar av GPS resultat...). Om alla kör enligt mätaren så vet man i all fall att ingen kör för snabbt vilket är det viktiga.

Skrivet av roftg:

10 km under gällande maxhastighet var det Chico gnällde på?,.. tex 70 på 80 väg lr 80 på 90 osv... inte ojämn hastighet bara lägre hastighet,det är ju inte förbjudet,.. det får man lixom ta att inte alla kör i maxfart överallt,.. kör om bara, det r väl inte svårt... sen har vi ju tempot i storstäder, tex gbg där säkert 90% ligger över hastighetsbegränsningen.. om man inte är typ infödd då går det inte hålla samma tempo som resterande.... ska jag då som 41 åring inte få köra där bara för jag inte vill köra snabbare än vad jag är bekväm med??,.. det handlar ju inte bara om respekt åt ett håll i trafiken, vi kör ju alla tillsammans,..

Det är inte förbjudet och vet en om att en ska köra långsammare än trafikrytmen i övrigt så får en också underlätta andras omkörning. Jag får ju bara köra om inom hastighetsbegränsningen och vid bara 10km/h i skillnad tar det tid och sträcka innan jag är om.
Men 9/10 gånger så handlar det inte om folk som bestämt kör långsamt utan kommer på att de kör långsamt (för att de pillar med mobilen eller dylikt) gasar på i min omkörning!

Sen är det tråkigt nog så att jag får anpassa mig och får sitta i oljudet när jag måste köra i 70 på 80-vägen. Varför? För att det är precis vid 70 jag ska växla i min bil, så jag måste gå ner en växel med ökat varvantal och oljud som följd. Nu har jag som tur var en 10-årig dieselbil, så jag har överlag låga varvtal men i flickvännens 4-växlade bil så blir det att tuffa efter i +3000 rpm och det är inte särskilt kul någon längre sträcka.

Sen håller jag med om att folk ska ta det lugnare i storstäderna och hjälpas åt mer i trafiken.


Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Thomas:

Bilister orsakar nio av tio MC-olyckor säger i alla fall ett försäkringsbolag.

Hur som helst blir jag lite full i skratt när jag läser den här tråden. Jag tror att vi alla gärna gnäller på andra förare utan att kännas vid våra egna brister. Visst finns det olämpliga förare ute i trafiken, men vem kan ärligt säga att de själva inte har gjort idiotsaker i trafiken? Inte för att man försöker bete sig som ett as, utan för att man helt enkelt har missbedömt en situation.

Det är nog 7-8 år sedan nu, men jag har en historia som känns mitt i prick. Jag åker bil med min kära far. Jag sitter i passagerarsätet. Vi ligger på motorvägen i högerfilen i 110 km/h. Vi närmar oss en avfart som vi skall svänga av på. Rätt vad det är blåser en annan förare förbi oss i vänsterfilen, slänger sig framför och pressar sig in på avfarten vi ska in på mitt framför näsan på oss. Vi måste ju såklart bromsa in så att han inte klipper oss. Inte jättedramatiskt, men ändå en inbromsning. Pappa blir såklart lite irriterad och säger något i stil med "vissa personer borde inte ha körkort". Jag svarar med att det såklart var lite onödigt att slänga sig framför oss på det viset.

Sen tror jag inte ens att det dröjer fem minuter innan vi kommer till en rondell. Då är pappa lite obetänksam och kör in i rondellen utan att se sig för ordentligt. Resultatet blir att en bil som redan befinner sig i rondellen får bromsa in ganska kraftigt. Föraren tutar lite och kör sedan vidare. Inget allvarligt inträffade som tur var, men det var ändå 100% pappas fel. Då kan jag inte motstå att fälla en kommentar om att "vissa personer inte borde ha körkort". Det blev mest lite humor i situationen eftersom han mindre än fem minuter tidigare hade gnällt på hur dåliga andra förare var.

Men det finns ju såklart personer till allt. För ett par dagar sedan var det någon stolle som bara hade stannat mitt på gatan i rusningstrafik för att prata med någon han kände och skapade därmed en bilkö bakom sig. De stod säkert där i en minut och ignorerade alla tutande bilar. Skapade ju ett mindre trafikkaos.

Vad är det som driver folk till att göra sinnessjuka omkörningar? Snarare misstag än skitigt beteende. I alla fall för det mesta. Så känner jag i alla fall.

Jag är övertygad att det sker oftare pga skitigt beteende än pga misstag/felbedömning.

Medlem
Skrivet av Kago1316:

Folk kommer ändå inte köra i samma hastighet då alla anpassar den efter egna tolkningar av trafiksituationen (eller tolkningar av GPS resultat...). Om alla kör enligt mätaren så vet man i all fall att ingen kör för snabbt vilket är det viktiga.

Fortfarande mycket bättre om alla utgår från samma hastighet.

Medlem

Köra för fort, för långsamt, vingligt eller kungligt... Kör bil så ni påverkar era medtrafikanter så lite som möjligt och håll avstånd till bilen framför så du hinner bromsa. Kör du om och har fri sikt, vad gör det? Att chansa så utsätter du andra för risk. Gör inte det.
Följ trafikflödet på hårt trafikerade leder, då påverkar du dina medtrafikanter så lite som möjligt. Oavsett om trafiken kör för långsamt, håller aktuell hastighet eller kör för fort (inte nu idiotfart).

Att skapa långa köer är inte speciellt omtyckt för utryckande fordon, kör in i en P-ficka och släpp fram trafikanter om du inte vill/kan hålla dig till rådande hastighet.

Det står följande i 3 kap. 16 § trafikförordningen (1998:1276): ”En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.”

Det här innebär att en förare som kör med avsevärt lägre hastighet än den högsta tillåtna enligt vägmärket C31, kan begå brott. Detta brott kan leda till böter. Ett exempel på omständigheter där det är förbjudet att köra för långsamt, är att vid god sikt och gott väglag köra så pass mycket långsammare än högsta tillåtna hastighet, att det uppstår kö bakom det egna fordonet.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Fortfarande mycket bättre om alla utgår från samma hastighet.

Såvida du inte kan hitta ett system där alla får genomgå systematisk fartkontroll med exakta mätmetoder och efterföljande justering av mätare så kan vi ju inte förlita oss på enskilda individuella experiment av lekmän med kommersiella GPS system och godtyckliga justeringar uppåt av hastigheten. Så nej, fortfarande bättre om alla kör enligt bilens mätare.

Medlem
Skrivet av Seggallion:

Oavsett om trafiken kör för långsamt, håller aktuell hastighet eller kör för fort (inte nu idiotfart).

Om du kör enligt ustatt hastighet och alla bakomvarande fordon önskar överskrida den, så att det bildar kö är inte en godtagbar anledning att bryta mot lagen och köra snabbare än tillåtet.

Medlem
Skrivet av Kago1316:

Såvida du inte kan hitta ett system där alla får genomgå systematisk fartkontroll med exakta mätmetoder och efterföljande justering av mätare så kan vi ju inte förlita oss på enskilda individuella experiment av lekmän med kommersiella GPS system och godtyckliga justeringar uppåt av hastigheten. Så nej, fortfarande bättre om alla kör enligt bilens mätare.

Vet inte vad du har använt för gps enheter men de är tillräckligt exakta för att man kan lita på att hastigheten stämmer om man testar på en rak plan väg vid okej väder.
Och klarar man inte av en så simpel sak så är man nog ändå inte en person som vet om att bilens mätare visar fel.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Vet inte vad du har använt för gps enheter men de är tillräckligt exakta för att man kan lita på att hastigheten stämmer om man testar på en rak plan väg vid okej väder.
Och klarar man inte av en så simpel sak så är man nog ändå inte en person som vet om att bilens mätare visar fel.

Så du begär att Kalle och hans mormor skall anskaffa sig kunskap, köpa en "tillräcklig bra" GPS, genomföra säkra tester vid många olika tillfällen och förhållanden för säkerställd statistik, tolka resultaten och sedan göra nödvändiga justeringar av hastigheten vid regelbundna intervaller?

Medlem
Skrivet av Kago1316:

Så du begär att Kalle och hans mormor skall anskaffa sig kunskap, köpa en "tillräcklig bra" GPS, genomföra säkra tester vid många olika tillfällen och förhållanden för säkerställd statistik, tolka resultaten och sedan göra nödvändiga justeringar av hastigheten vid regelbundna intervaller?

Nej det begär jag inte men jag tycker det hade varit bra om folk utgick från samma hastighet.
Ett sätt som fungerar är det jag tipsade om kontrollera med gps när du skiftat hjul så får du en tillräckligt exakta siffra. Sen om du kör väldigt mycket eller kör dålig så att däcken slits fort får du kontrollera oftare. Har man inte kunskapen så får man väl låta bli att kolla upp hur fel mätaren visar.

Det är inte en så exakt vetenskap som du får det att verka som, spelar ingen roll om gps skulle visa 1kmh fel hastighetsgränsen är dessutom redan satt med god marginal så det är inte farligt om någon kör i 71 istället för 70.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Nej det begär jag inte men jag tycker det hade varit bra om folk utgick från samma hastighet.
Ett sätt som fungerar är det jag tipsade om kontrollera med gps när du skiftat hjul så får du en tillräckligt exakta siffra. Har man inte kunskapen så får man väl låta bli.

Men om det bara är några få som gör detta så kommer ju de konsekvent köra snabbare än alla andra som kör enligt bilens mätare. Bättre då om alla kör enligt mätaren som de flesta redan gör. Idag är det väldigt små skillnader mellan nya bilar.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Det är inte en så exakt vetenskap som du får det att verka som, spelar ingen roll om gps skulle visa 1kmh fel hastighetsgränsen är dessutom redan satt med god marginal så det är inte farligt om någon kör i 71 istället för 70.

Precis! Eftersom det inte är en exakt vetenskap, särskilt när man blandar in lekmän, så bör man kanske låta bli. Det är inte upp till varje individ att tolka vad den "säkra" hastigheten är på en väg. Håll dig inom lagen och kör inte för fort helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Kago1316:

Precis! Eftersom det inte är en exakt vetenskap, särskilt när man blandar in lekmän, så bör man kanske låta bli. Det är inte upp till varje individ att tolka vad den "säkra" hastigheten är på en väg. Håll dig inom lagen och kör inte för fort helt enkelt.

Bara för att man vet vilken felmarginal mätaren har kör man inte över gränsen. Vem har påstått att man själv ska avgöra vilken hastighet vägen klarar av? Inte jag i alla fall. Citera rätt person i fortsättningen.

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

Jag är övertygad att det sker oftare pga skitigt beteende än pga misstag/felbedömning.

Ok.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Bara för att man vet vilken felmarginal mätaren har kör man inte över gränsen. Vem har påstått att man själv ska avgöra vilken hastighet vägen klarar av? Inte jag i alla fall. Citera rätt person i fortsättningen.

Om det inte är en exakt vetenskap, som du själv säger, så kan du ju inte med 100% säkerhet påstå att du "vet vilken felmarginal mätaren har". Därför kan det hända att, som du själv säger: "gps skulle visa 1kmh fel" eller til och med mer än så och att du då kör över gränsen. Följer du bilens mätare och de skyltar som finns så riskerar du inte att bryta mot lagen.

Här tolkar jag det som om du själv vill avgöra vilken hastighet som egentligen är säkert och ok att köra snabbare än skylten:
"hastighetsgränsen är dessutom redan satt med god marginal så det är inte farligt om någon kör i 71 istället för 70."
Jag vill då mena att en 70 skylt t.ex betyder >70, inte =70 och absolut inte ~70.

Om de som vill köra exakt hastighet enligt skylt bara slutar jaga några få kmh hit och dit så skulle nog vägarna bli bra mycket säkrare.

Medlem
Skrivet av Kago1316:

Här tolkar jag det som om du själv vill avgöra vilken hastighet som egentligen är säkert och ok att köra snabbare än skylten:
"hastighetsgränsen är dessutom redan satt med god marginal så det är inte farligt om någon kör i 71 istället för 70."

Då tolkar du inte rätt. "Inte farligt om någon kör i 71 istället för 70" betyder inte att jag skriver att det är okej att köra över gränsen, jag vet vad lagen säger men lagens gräns är satt en bit under nivån där det blir orimligt farligt att framföra ett fordon på den sträckan. Allt annat vore galet från Trafikverkets eftersom de vet att det alltid finns förare som tar risker, och det finns fordon i drift av varierande skick.

Om man klantar sig och kör 71 kommer det inte göra skillnad. Polisen drar väl till och med av några kmh vid hastighetskontroller. Aldrig fått böter förutom en parkeringsbot så vet inte säkert utan bara hört.

Citat:

Om de som vill köra exakt hastighet enligt skylt bara slutar jaga några få kmh hit och dit så skulle nog vägarna bli bra mycket säkrare.

Det är inte så att man blir en BMW förare bara för att man inte vill köra enligt en mätare man vet visar fel.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Det är inte så att man blir en BMW förare bara för att man inte vill köra enligt en mätare man vet visar fel.

Fair enough. Du verkar vara en vettig och säker förare, men lita inte för mycket på GPS heller och ha gärna god marginal till gränsen. Det är som sagt >30/50/70 osv, inte en uppmaning att hålla exakt den hastigheten.

Skriv svar