J. Allen Brack slutar som Blizzard-chef

Robot
J. Allen Brack slutar som Blizzard-chef

Nya förmågor tar över när Brack lämnar Blizzard efter allvarliga anklagelser.

#activision-blizzard, #nyhetstips


Medlem

Ett steg åt rätt riktning. Får se om vi kommer få se fler nyheter om ändringar och dylikt. Kanske de hinner omorganisera till den graden att nuvarande situationen inte kommer påverka D2R säljsiffror när det väl släpps nästa månad.

Medlem
Avstängd

Som sagt så går det att läsa olika infallsvinklar från Blizzard när de levererar samma nyheter till:
- investerare ( https://www.businesswire.com/news/home/20210803005609/en/A-Le... )

- spelarna ( https://news.blizzard.com/en-us/blizzard/23706475/new-leaders... )

Finns en snabbanalys av de två olika infallsvinklarna här: https://www.youtube.com/watch?v=Pat_QLCCPSs

Troligen kommer det hela att lösas i förlikning och inte dras till domstol.

Avstängd

Detta var steg ett. Steg två är nu att strypa hans tillgångar och ta ifrån honom hans barn.

Medlem

Gött, se om annat kvarvarande folk som bör försvinna från företaget med gör det, känns som det behöver en ordentlig uppskakning även om detta är ett steg åt rätt håll.

Medlem

Det är ju Bobby Kotick man vill se sluta som VD men det lär väl aldrig hända.

Detta känns ju lite som plastpåseskatten "titta vi gör något" men betyder ingenting i det stora hela. Hoppas såklart det bli bättre.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Det är ju Bobby Kotick man vill se sluta som VD men det lär väl aldrig hända.

Detta känns ju lite som plastpåseskatten "titta vi gör något" men betyder ingenting i det stora hela. Hoppas såklart det bli bättre.

Tycker du det hade varit bättre om Bobby Kotick hade avgått och inte J. Allen Bracket?

Medlem

Det är absolut positivt att det blir ruljans bland cheferna på Blizzard. Det som är mindre positivt är att de nya cheferna som ska leda Blizzard tillsammans båda kommer från Activision.

https://twitter.com/jasonschreier/status/1422534462164946954

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Tycker du det hade varit bättre om Bobby Kotick hade avgått och inte J. Allen Bracket?


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Skuggsvept:

Det är absolut positivt att det blir ruljans bland cheferna på Blizzard. Det som är mindre positivt är att de nya cheferna som ska leda Blizzard tillsammans båda kommer från Activision.

Gick inte Ybarra från Xbox till Blizzard relativt nyligen?

Medlem

Den här gången räckte det visst inte med en patetisk "ursäkt".

Medlem

Snubben är väl god för 200 miljoner kronor, så han har nog inge bråttom att skaffa ett nytt jobb i alla fall!

Quake-konnässsör

Men alla dessa anklagelser så var det enbart en tidsfråga innan någon chef fick gå, och Allen Brack har ju inte varit så omtyckt då han har betet sig lite väl mycket som en aktieägare mot spelarna. Förmodligen inte så många som kommer sakna honom, men får ändå lycka han en god framtid då han fick bli den första geten till offeraltaret i denna affär.

Får se hur detta eskalerar, om det är flera som får gå.

Medlem
Skrivet av almblad:

Men alla dessa anklagelser så var det enbart en tidsfråga innan någon chef fick gå, och Allen Brack har ju inte varit så omtyckt då han har betet sig lite väl mycket som en aktieägare mot spelarna. Förmodligen inte så många som kommer sakna honom, men får ändå lycka han en god framtid då han fick bli den första geten till offeraltaret i denna affär.

Får se hur detta eskalerar, om det är flera som får gå.

Fast skillnaden nu är att han faktiskt nämns per namn några gånger i stämningsansökan, så det var inte någon på mofo de beslutade måste avgå.

Medlem
Skrivet av almblad:

Men alla dessa anklagelser så var det enbart en tidsfråga innan någon chef fick gå, och Allen Brack har ju inte varit så omtyckt då han har betet sig lite väl mycket som en aktieägare mot spelarna. Förmodligen inte så många som kommer sakna honom, men får ändå lycka han en god framtid då han fick bli den första geten till offeraltaret i denna affär.

Får se hur detta eskalerar, om det är flera som får gå.

Han kan väl ta jobb på CCP som personlig rövslickare till Xi...

Medlem

"highest levels of integrity and commitment to the components of our culture that make Blizzard so special."


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Good riddance. Hoppas bara detta faktiskt leder till förändring, håller inte andan.

Medlem

Att J. Allen Brack avgår kanske är positivt då han inte har varit mycket till president för Blizzard. Det man dock oroar sig för är om detta blir ett sätt för Activision att mer aggressivt driva sin agenda framåt, i Blizzard spel.

Skrivet av Margy:

Gick inte Ybarra från Xbox till Blizzard relativt nyligen?

This.

Intressant med Oneal och Ybarra, två personer med ganska intressant bakgrund. Ybarra har nämligen varit en del av Phil Spencers närmaste team på Xbox och Microsoft sedan 1999 och anslöt alltså till Blizzard 2019.

Detta är alltså en person som kommer från ett minst lika (mycket större iofs) stort företag som Activision/Blizzard och redan varit med och sett den företagskulturella resan som gjorts där sedan Nadellas tillträde 2014. En resa de flesta av oss bara sett utifrån i sättet man marknadsför sina produkter och det språket som används i media, men också något jag personligen hört direkt från folk inifrån Microsoft, dvs hur man vill främja en mer inkluderande kultur. Utöver detta pratar Spencer själv om det väldigt högt och tydligt i sin öppnings-keynote under DICE Summit 2018.

Detta är såklart inget unikt bland börsnoterade jättar idag och något som många gör eftersom de gör studier där det framkommer att högre mångfald bland ledning och personal leder till bättre kreativitet och produktivitet i samtliga led. Rent konkret handlar det om att öka mångfalden i mötesrummen, lyfta marginaliserade röster och kort och gott gå från ett "learn it all"-företag snarare än "know it all"-företag som Nadellas föregångare (Steve Ballmer) arbetade mer efter.

Så i korthet - Ybarra har iaf sett den här typen av arbete drivas inom en stor organisation tidigare och det kanske talar för att det kommer med något positivt.

Oneal har jag inte lika god koll på, men vet att hon arbetade på Vicarious Vision och har dykt upp i intervjuer kring arbete med representation och mångfald inom spelbransch, så summa summarum - kanske är detta ett par som åtminstone har koll på vilka steg som behöver tas för att röra om i grytan.

Återstår att se.


signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Tycker du det hade varit bättre om Bobby Kotick hade avgått och inte J. Allen Bracket?

Jaaaaaaaaaaa

Medlem

En reflektion från mitt håll blir hur detta kommer påverka kulturen på Blizzard. De hade väldigt länge en kultur som ändå var rätt annorlunda, de körde sitt egna race lite och var enligt min mening mindre anonyma än andra utvecklare, t.ex. EA och Ubisoft som iaf jag upplever som mer big business. De hade väldigt länge en kontakt med sina fans (Blizzcon, blueposts, de var och är väldigt öppna med Q&A's osv) som få studios har, de var lite bros med fansen. I min mening hade de helt klart en kultur utåt som var ganska unik och jag funderar om det är samma kultur som lät dessa sexuella trakaserier pågå. Det har ju nämnts ett antal gånger att det varit väldigt grabbig stämning i företaget. Därav undrar jag om vi nu inte ser nådastöten på det Blizzard som en gång var och många ansett varit döende ett bra tag nu.

Jag är tämligen säker på att om Blizzard som varumärke överlever detta så kommer vi se ett Blizzard som inte har stora events, ingen som skriker "For the Horde!" på Blizzcon... eller ens ett Blizzcon för den delen. Den tråkiga bieffekten av detta riskerar bli ett avskalat Blizzard som är en i mängden av relativt anonyma utvecklare som kanske syns på E3 men inte mycket mer än så.

Medlem

Kände på mig att han skulle sluta.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Jaaaaaaaaaaa

Så hellre se en chef som fick stor bonus, som styrelsen hade gått med på, säger upp sig, än en chef vars namn står listad flera gånger på en stämningsansökan som är orsaken till att de förlorar konsumenter varje dag som passerar just nu?

Det spelar ju ingen roll om Kotick hade avgått, då hade någon annan person tagit över, och så länge styrelsen är desamma, så kommer de tilldela bonusar så länge personen i fråga kan producera resultaten.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Vad skulle dem ha gjort då, om det här inte är ett steg åt rätt riktning? Vad ska de göra så att anställda kan känna sig att de kan trivas på jobbet? Vad ska de göra så att konsumenter litar på att företaget har ett hälsosam arbetskultur?

Tänk på att J. Allen Bracks namn var listad på stämningsansökan. Namn som nu kommer alltid vara associerad med "person som ignorerar "toxic" företagskultur".

För oavsett vad du kommer föreslå, så går det alltid att vinkla till att rädda ett företag så att de kan återvinna förtroendet av konsumenter, och ha en kundbas tillräckligt stor för att ha bra vinstmarginaler.

Angående Brack så tror jag han är rätt ok, han är inte inblandad i lekarna däremot president och ansvarig för det du nämner ovan alltså yttersta ansvaret. Brack var länge på Blizzard och var förmodligen en bra figur men inkompetent när det kommer till bland annat såna frågor en kanske för snäll person som fick ett jobb han inte var ämnad till.

Angående förslå, vet inte om du förstår Activision Blizzard nu har jag inga indirekt korrekt siffror men ett tapp på 4% i aktie motsvarar kanske 4-5 biljoner och då inte kronor utan dollar så då kan du räkna ut om dom tappar 10% blir kanske 13-14 biljoner dollar. pratar vi svenska pengar är blir det typ 80-90 BILJONER kroner. förstår du bobby kotick får snart sälja en yacht för överleva .

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Tycker du det hade varit bättre om Bobby Kotick hade avgått och inte J. Allen Bracket?

Den frågan behövs inte ens ställas, Bobby Kotick kommer aldrig lämna Activision, han är nog fastsvetsad till CEO-stolen och att få loss honom kan få byggnaden att rasa. Han kommer själv loss och drar den dagen Activisions pengar börjar ta slut.

Medlem
Skrivet av Atorak:

Angående Brack så tror jag han är rätt ok, han är inte inblandad i lekarna däremot president och ansvarig för det du nämner ovan alltså yttersta ansvaret. Brack var länge på Blizzard och var förmodligen en bra figur men inkompetent när det kommer till bland annat såna frågor en kanske för snäll person som fick ett jobb han inte var ämnad till.

Låter som du citerar en Asmongold video där han säger exakt det där. J. Allen Brack var definitivt inblandad i lekarna innan han tog över efter Mike. Han var länge delaktig i WoW-teamet innan dess, och det är just det teamet som var "Frat boy" culture som beskrivs i stämningsansökan.

Citat:

Angående förslå, vet inte om du förstår Activision Blizzard nu har jag inga indirekt korrekt siffror men ett tapp på 4% i aktie motsvarar kanske 4-5 biljoner och då inte kronor utan dollar så då kan du räkna ut om dom tappar 10% blir kanske 13-14 biljoner dollar. pratar vi svenska pengar är blir det typ 80-90 BILJONER kroner. förstår du bobby kotick får snart sälja en yacht för överleva .

Vet inte varför du pratar om aktien, då det har ingen relevans till min fråga jag undrade Jag frågade; om J. Allen Bracks avgång inte är rätt riktning att ta; vad skulle dem ha gjort istället då?

Sen, en liten rättning; 4 Billion Dollar är ~34 Miljarder kr, inte 80 Biljoner.
14 billions dollar = 120 miljarder kr.
(1 biljon = 1000 miljarder)

Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Den frågan behövs inte ens ställas, Bobby Kotick kommer aldrig lämna Activision, han är nog fastsvetsad till CEO-stolen och att få loss honom kan få byggnaden att rasa. Han kommer själv loss och drar den dagen Activisions pengar börjar ta slut.

Tänkte inte så mycket på om det är möjligt eller inte, utan mer om personen jag citerade tycker att Kotick är ett "större problem" för ActivisionBlizzard eller om J. Allen Brack är det.

Medlem

[quote postid="4161289" userid="18086" name="Shamanfox"]
Låter som du citerar en Asmongold video där han säger exakt det där. J. Allen Brack var definitivt inblandad i lekarna innan han tog över efter Mike. Han var länge delaktig i WoW-teamet innan dess, och det är just det teamet som var "Frat boy" culture som beskrivs i stämningsansökan.

Vet inte om han kommenterat det ännu och igentligen inte intressant. Sett till Brack så har han gjort fel på fel sen han tog över, Vad jag vet är han omtalad som "passiv" och inte satt ned foten mot personerna i stämningsansökan vilket kanske är svårt då det mer eller mindre var gamla kollegor till han "grabbarna"

Vet inte varför du pratar om aktien, då det har ingen relevans till min fråga jag undrade Jag frågade; om J. Allen Bracks avgång inte är rätt riktning att ta; vad skulle dem ha gjort istället då?

Ja när du säger att det är steg i rätt riktning vad menar du själv? För Brack var ju inte för kvinnornas skull han blev offrad för aktien. Kotick sitter som CEO på Activision "äger blizzard" och även dömd för sexual harrassment.

Sen, en liten rättning; 4 Billion Dollar är ~34 Miljarder kr, inte 80 Biljoner.
14 billions dollar = 120 miljarder kr.
(1 biljon = 1000 miljarder)

Ja tänkte inte på billion är inte samma i svenska.

Medlem
Skrivet av Atorak:

Vet inte om han kommenterat det ännu och igentligen inte intressant. Sett till Brack så har han gjort fel på fel sen han tog över, Vad jag vet är han omtalad som "passiv" och inte satt ned foten mot personerna i stämningsansökan vilket kanske är svårt då det mer eller mindre var gamla kollegor till han "grabbarna"

Precis, så han är ett problem för att kunna ändra företagskulturen som äger rum på Blizzard. Han ansågs även vara del av problemet utav vissa. Så varför ska en sån person stanna kvar, när anställda går ut i protest? När företaget blir stämd utav en stat? När spelarna börjar bojkotta företaget?

Citat:

Ja när du säger att det är steg i rätt riktning vad menar du själv? För Brack var ju inte för kvinnornas skull han blev offrad för aktien. Kotick sitter som CEO på Activision "äger blizzard" och även dömd för sexual harrassment.

Du svarade fortfarande inte på min fråga... Vad ska de göra istället för att låta J. Allen Brack avgå?

Gällande Kotick, jag hittar ingenstans där han är dömd för sexual harrassment förutom någon incident med en pilot som jobbade på hans bolag. Men Kotick vart aldrig dömd för sexual harrassment, han vart dömd för att ha sparkat på felaktiga grunder. Piloten var den som vart dömd för sexual harrassment.

Men oavsett, Kotick är inte inblandad i Blizzards situation i Kalifornien, så vet inte hur han är relevant till just denna situation och vad de borde ha gjort istället, då du inte tycker att det här är rätt riktning. Det är inte så att Kotick åker in till Blizzards huvudkontor och sitter där varje dag...

Vad jag menar med rätt riktning är att de blir av med en person som inte har gjort något åt situationen som har pågått i flera år på företaget. Nu är det 2 andra personer som har erfarenhet av att sitta i ledning under en längre tid, som vi får hoppas på vågar göra ändringar som gynnar de anställda.
Det är rätt riktning då Blizzard gör något åt saken, även om de först försökte neka till det hela. Man måste börja någonstans.

12
Skriv svar