Digital Foundry imponerade av "hemliga" Playstation VR-siffror till PS5

Robot
Digital Foundry imponerade av "hemliga" Playstation VR-siffror till PS5

Ryktas släppas lagom till julen 2022.

#playstation-5, #playstation-vr


Medlem

Alltid härligt med goda VR nyheter!

Medlem

Spännande. Jag håller verkligen tummarna för att de nyttjar wifi-uppgraderingen i PS5 till att strömma till ett trådlöst headset. Snälla Sony. Snälla. Pwetty pwease.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Kommer inte att skaffa PS5, men det bådar gott för ett bättre Quest nästa gång. Bort med LCD skräpet, in med OLED. Bättre FOV osv

Medlem
Skrivet av Proximately:

Spännande. Jag håller verkligen tummarna för att de nyttjar wifi-uppgraderingen i PS5 till att strömma till ett trådlöst headset. Snälla Sony. Snälla. Pwetty pwease.

Hoppas också att Sony fixar så man kan köra trådlöst antingen via wifi eller annan frekvens.
Det fungerar så otroligt bra med AirLink till Quest så det borde Sony kunna lösa.
Man kan ju göra det som "beta/kör på egen risk" som Facebook gjort.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Trodde DF var oberoende, då kan de väl dela med sig av dessa fantastiska spec som ingen sett.

Medlem

Synd bara att inte Hz eller target FPS kommit ut än, men 4K och den nya tekniken låter lovande, ifall den även har 90 eller mer FPS/Hz

Skrivet av Molotov:

Hoppas också att Sony fixar så man kan köra trådlöst antingen via wifi eller annan frekvens.
Det fungerar så otroligt bra med AirLink till Quest så det borde Sony kunna lösa.
Man kan ju göra det som "beta/kör på egen risk" som Facebook gjort.

Alltså nu vet jag att du är oerhört nöjd med Quest, men själv så ser jag hellre höga specifikationer istället.

Gillar som sagt inte att länkens hastighet i teorin är låg eller att latency är högre.

Pratade med kompis som äger Quest 2, RTX 3070 och har WiFi 6 igår, han tyckte att det var lite besvärligt att behöva optimera inställningar för att få bort bland annat ghosting.

Men du har ju mer hands on på Quest, jag kan ju bara prata teoretiskt, samt att jag nog är känslig för dessa problem.
Jag klarar inte av motion blur eller ghosting och lite suddig bild gör så att jag får svårt att koncentrera mig, så som i spel med relativt låg FPS eller i action sekvenset på filmer, där det ofta blir en röra så att det är nästan svårt att hänga med i vad som händer.

Men aja, i vilket fall så borde bandbredden för trådlös PSVR och trådbunden bli ungefär densamma, eftersom WiFi hastigheten är väl typ upp till 9,6Gbit och USB 3.1 gen 2 ligger på 10Gbit.
Då förmodar jag att USB C porten är tänkt att användas till detta, vilket är troligt, men inte ända lösningen i och för sig.

Avstängd

Snabb fråga: är det tänkt att PSVR2 endast skall fungera till PS5-enheter eller är det tänkt att även fungera till SteamVR och dylikt?

Medlem
Skrivet av AplAy:

Snabb fråga: är det tänkt att PSVR2 endast skall fungera till PS5-enheter eller är det tänkt att även fungera till SteamVR och dylikt?

Ingen vet, men om man kollar historiskt med det mesta Sony gör, med allt relaterat till Playstation, så kan man nog primärt kan räkna med att det bara är för PS5.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Snabb fråga: är det tänkt att PSVR2 endast skall fungera till PS5-enheter eller är det tänkt att även fungera till SteamVR och dylikt?

PSVR funkar officiellt inte med SteamVR men gör det ändå via hax. Så kanske, med risk för stympad funktionalitet

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Synd bara att inte Hz eller target FPS kommit ut än, men 4K och den nya tekniken låter lovande, ifall den även har 90 eller mer FPS/Hz

https://youtu.be/MnAOWbzBEco

Alltså nu vet jag att du är oerhört nöjd med Quest, men själv så ser jag hellre höga specifikationer istället.

Gillar som sagt inte att länkens hastighet i teorin är låg eller att latency är högre.

Pratade med kompis som äger Quest 2, RTX 3070 och har WiFi 6 igår, han tyckte att det var lite besvärligt att behöva optimera inställningar för att få bort bland annat ghosting.

Men du har ju mer hands on på Quest, jag kan ju bara prata teoretiskt, samt att jag nog är känslig för dessa problem.
Jag klarar inte av motion blur eller ghosting och lite suddig bild gör så att jag får svårt att koncentrera mig, så som i spel med relativt låg FPS eller i action sekvenset på filmer, där det ofta blir en röra så att det är nästan svårt att hänga med i vad som händer.

Men aja, i vilket fall så borde bandbredden för trådlös PSVR och trådbunden bli ungefär densamma, eftersom WiFi hastigheten är väl typ upp till 9,6Gbit och USB 3.1 gen 2 ligger på 10Gbit.
Då förmodar jag att USB C porten är tänkt att användas till detta, vilket är troligt, men inte ända lösningen i och för sig.

Oavsett om man föredrar trådat eller trådlös så borde alternativet finnas.
Sen är det väll sagt att trådat PSVR2 ska vara genom USB-C porten så det borde väll vara samma som Quest gissar jag.
DVS det blir "lite hårdvara" även i själva headsetet och inte "bara en skärm"
på Quest är det en Stream oavsett om man kör med USB-kabel eller Wifi.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Molotov:

Oavsett om man föredrar trådat eller trådlös så borde alternativet finnas.
Sen är det väll sagt att trådat PSVR2 ska vara genom USB-C porten så det borde väll vara samma som Quest gissar jag.
DVS det blir "lite hårdvara" även i själva headsetet och inte "bara en skärm"
på Quest är det en Stream oavsett om man kör med USB-kabel eller Wifi.

Inte nödvändigtvis på samma sätt. Jag förstår att du tänker att det ska vara en komprimerad dataström genom USB, så som det är på Quest, men man kan skicka fullständig displayport genom USB-C.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Inte nödvändigtvis på samma sätt. Jag förstår att du tänker att det ska vara en komprimerad dataström genom USB, så som det är på Quest, men man kan skicka fullständig displayport genom USB-C.

Inte genom USB-C per se, men underliggande protokoll kan stödja det. Snabb googling verkar antyda att PS5 inte gör det

Medlem
Skrivet av SkogsTrollet:

Ingen vet, men om man kollar historiskt med det mesta Sony gör, med allt relaterat till Playstation, så kan man nog primärt kan räkna med att det bara är för PS5.

Ps5 handkontroll fungerade Plug & Play på PC dag 1. Det gjorde inte Ps4 handkontrollen utan det tog år innan det kom en firmware för "native support".

Så vem vet, kanske PSVR2 kommer kunna användas på PC också

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Ps5 handkontroll fungerade Plug & Play på PC dag 1. Det gjorde inte Ps4 handkontrollen utan det tog år innan det kom en firmware för "native support".

Så vem vet, kanske PSVR2 kommer kunna användas på PC också

Ifall kopplingen sker via USB-C beroende på vilken teknik som används så kanske det går att haxxa till det, i värsta fall:)

Sony verkar ju vara mer öppna för PC framöver, så det är också ett gott tecken.

Medlem

Verkar som Sony även vill att "vanliga spel" ska fungera i VR på PS5. dvs inte nödvändigtvis med VR-kontroller och roomscale men typ sittande spelande med handkontroll som Resident evil 4, Hitman 3 mm.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Verkar som Sony även vill att "vanliga spel" ska fungera i VR på PS5. dvs inte nödvändigtvis med VR-kontroller och roomscale men typ sittande spelande med handkontroll som Resident evil 4, Hitman 3 mm.

Alltså typ som när man ser på film i en VR biograf?
Var det, de menade med att AAA spel ska få VR läge?
Kanske får en skin med effekter, typ att ifall man spelar ett spel så ser man en tv framför sig som har belysning runt om som reagerar beroende på vad som visas på skärmen, typ som tv-appareter som har lampor som byter färg bakom tv:n irl, fast mer avancerat och i virtuell miljö istället.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Alltså typ som när man ser på film i en VR biograf?
Var det, de menade med att AAA spel ska få VR läge?
Kanske får en skin med effekter, typ att ifall man spelar ett spel så ser man en tv framför sig som har belysning runt om som reagerar beroende på vad som visas på skärmen, typ som tv-appareter som har lampor som byter färg bakom tv:n irl, fast mer avancerat och i virtuell miljö istället.

Nu minns jag inte exakt vart jag läste det här men det var nån sida som visade samma video som du postade.
Men jag förstod det inte som en "virtuell biograf" utan full VR som tex Resident Evil 7 och Hitman 3.
Dvs du spelar med kontroll men tittar runt i VR.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nu minns jag inte exakt vart jag läste det här men det var nån sida som visade samma video som du postade.
Men jag förstod det inte som en "virtuell biograf" utan full VR som tex Resident Evil 7 och Hitman 3.
Dvs du spelar med kontroll men tittar runt i VR.

Vilket fungerade förvånansvärt bra. RE7 i VR är bland de bästa VR-upplevelser jag haft - trots handkontroll.

Medlem
Skrivet av Question No7:

Vilket fungerade förvånansvärt bra. RE7 i VR är bland de bästa VR-upplevelser jag haft - trots handkontroll.

Har tyvärr inte fått testa men har förstått att det är grymt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nu minns jag inte exakt vart jag läste det här men det var nån sida som visade samma video som du postade.
Men jag förstod det inte som en "virtuell biograf" utan full VR som tex Resident Evil 7 och Hitman 3.
Dvs du spelar med kontroll men tittar runt i VR.

Jag är visst lite trött idag... jo precis, RE7 och Hitman 3 finns ju i VR med handkontroll.

RE7 verkar ju bra, men Hitman fick väl lite kritik.
Det kan väl delvis bero på att Hitman hade varit väldigt häftigt med just VR kontroller.

Bör ju leda till mer inlevelse oberoende av hur det blir i alla fall:)

Medlem

Tyckte det var lite underligt att ingen länk till tiddstämpeln i källan angavs. Desto svårare blev det när kapitlena inte heller innehöll något om "PSVR". Så jag grävde vidare och till slut fick jag fram det genom att söka i transkriptionerna till videon:

https://youtu.be/67jeWba0a9E?t=2940 (alltså 49:00)

Medlem

Kanske blir PSVR2 som pensionerar min CV1. Den börjar bli till åren.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag är visst lite trött idag... jo precis, RE7 och Hitman 3 finns ju i VR med handkontroll.

RE7 verkar ju bra, men Hitman fick väl lite kritik.
Det kan väl delvis bero på att Hitman hade varit väldigt häftigt med just VR kontroller.

Bör ju leda till mer inlevelse oberoende av hur det blir i alla fall:)

Ja lit trött jag också, dom nämner i videon också att Sony vill gå ifrån typiska "VR Experience" (typ dagens förhållandevis låg-budget spel) till AAA Hybrid Games. Spel som ska fungera både platt och VR. Får se vad dom menar exakt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

ZF
Medlem
Skrivet av kebbe:

Trodde DF var oberoende, då kan de väl dela med sig av dessa fantastiska spec som ingen sett.

Oberoende eller ej så är brutna NDA ett utmärkt sätt att se till att aldrig bli inbjuden till några förtittar igen.

Medlem

Sony verkar ha gått ut med att de ska försöka gå ifrån "VR experiences" till att istället släppa AAA spel istället.
Något som jag verkligen hoppas på är fallet. Alla dessa tröttsamma wave shooters o mediokra FPS släpp som släpps var o varannan dag gör inte VR rättvisa.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja lit trött jag också, dom nämner i videon också att Sony vill gå ifrån typiska "VR Experience" (typ dagens förhållandevis låg-budget spel) till AAA Hybrid Games. Spel som ska fungera både platt och VR. Får se vad dom menar exakt.

Svårt att föreställa sig hur detta kommer att se ut.
Eller det finns väl några alternativ i och för sig, men det borde ju kosta en del arbetstid och pengar att optimera för detta.
Kan ju i bli en merit framöver ifall man jobbat på detta sätt och har perspektiv på hur man får FPS att fungera bra med både locomotion och vanlig plattskärm.
Men i FPS så är det väl i och för sig inget jättenytt eftersom att man har behövt att få handkontroll och Mus/tangentbord att passa in, så locomotion kanske inte är så värst långt borta.
Det kanske inte behövs så mycket mer handpåläggning än att olika kontroller får användaren att i vanliga fall föredra lättare eller svårare svårighetsgrad, eller aim assist då(som på handkontroller).

Allt behöver ju inte vara FPS heller, det finns ju spel som Moss eller så kan man sväva efter karaktären i 3rd person, det ger ju ändå mer inlevelse när man inte har ens riktiga vardagsrum som stör.

Det finns väl VR tillbehör som läser av ansiktsuttryck, så det ska bli lite intressant framöver ifall det släpps spel där detta används för en vald avatar när man kanske spelar brädspel, eller andra spel där man vill skapa någon gemenskap och att det hjälps av att se sin medspelare.

Skrivet av ZF:

Oberoende eller ej så är brutna NDA ett utmärkt sätt att se till att aldrig bli inbjuden till några förtittar igen.

Det är väl inte säkert att de brutit något NDA eller till exempel blivit bjudna till eventet som jag länkade till?
Det kan ju vara så att de pratat med någon dock som har mycket insyn och att den då möjligtvis brutit mot detta.
De har ju då inte heller gjort något som påverkar detta på någon större skala, skulle de gått ut med specifikationer själv så hade det nog varit känsligt, nu så har han bara sagt att det är imponerande.

Det finns väl en gråzon här som man såklart bör vara försiktig med beroende på vad för information som gäller, men jag har svårt att se att de skulle få problem på grund av detta.
Jag tror inte heller att de blivit inbjudna till några förtittar själva än, om nyheten handlar om eventet så var det nog bara utvecklare där, DF blir nog bara inbjudna ifall det handlar om marknadsföring.

Skrivet av SunShine:

Sony verkar ha gått ut med att de ska försöka gå ifrån "VR experiences" till att istället släppa AAA spel istället.
Något som jag verkligen hoppas på är fallet. Alla dessa tröttsamma wave shooters o mediokra FPS släpp som släpps var o varannan dag gör inte VR rättvisa.

Jag tror att prestandan har varit en stor del av problemet, men såklart så har det väl med användarbasen att göra också.
PSVR har ju till exempel nästan bara spel som har väldigt simpel grafik och det har ju krävt rätt mycket mer prestanda för VR än för vanliga spel.
Med PS5 och PSVR2 så tar ju detta ett rätt stort hopp.
Både standardspelen och PSVR2 spelen vill ju nå 4k, PSVR2 vill ju dock ha mer FPS, men samtidigt så kommer det ju teknik som sänker belastningen för VR.

Så potentialet för mer avancerade spel borde vara rätt mycket högre framöver, portning emellan bör väl också vara enklare.
Sen så har du ju lagringen, väntetider vid VR är nog rätt mycket värre än vid vanligt spelare, vilket inte bör bli ett problem framöver.
Tror det var bland annat Iron Man som man fick vänta typ 40 sec väldigt ofta, det måste skada upplevelsen enormt.
Nu blir det Matrix där man kan spawna in fordon, miljöer och vapen på någon sekund

På tal om Matrix, vågar man hoppas på ett VR spel som är lite så som jag beskriver, nu när prestandan finns, samt att 4:an är på väg.
Det blir i och för sig nog inte open world i så fall, det skulle väl kosta enormt mycket pengar för att få till det bra.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag tror att prestandan har varit en stor del av problemet, men såklart så har det väl med användarbasen att göra också.
PSVR har ju till exempel nästan bara spel som har väldigt simpel grafik och det har ju krävt rätt mycket mer prestanda för VR än för vanliga spel.
Med PS5 och PSVR2 så tar ju detta ett rätt stort hopp.
Både standardspelen och PSVR2 spelen vill ju nå 4k, PSVR2 vill ju dock ha mer FPS, men samtidigt så kommer det ju teknik som sänker belastningen för VR.

fast de som satsat på PS VR har gjort fantastiska spel. Moss, Astro Bot, FarPoint, Borderlands 2, Ghost Giant, Blood & Truth, RE 7 mfl har trots PS VR lite klena förhållning varit fantastiska spel. Tror mkt beror på att det är för fantasilösa VR utvecklare där ute. Finns mkt skit för VR på PC med. Mediokra Wave shooters drunknar vi VR spelare i både på Playstation och PC. Det är så tråkigt.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja lit trött jag också, dom nämner i videon också att Sony vill gå ifrån typiska "VR Experience" (typ dagens förhållandevis låg-budget spel) till AAA Hybrid Games. Spel som ska fungera både platt och VR. Får se vad dom menar exakt.

Det verkar bli 90-120Hz också😁
Var lite orolig över det, då dem inte tog upp det under första videon.
Satte starta vid 25:35, där de tar upp detta.

Fasen, kan bli bra det här... Förutom kabeln☺

Men är lite fundersam på hur 120 Hz fungerar på nuvarande PSVR, dubblerar dem bilderna eller något liknande, för jag har väldigt svårt att tänka mig att den visar 120 bilder per sekund i något spel. Har för mig att några går i 90 och några i 60?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det verkar bli 90-120Hz också😁
Var lite orolig över det, då dem inte tog upp det under första videon.
Satte starta vid 25:35, där de tar upp detta.

https://youtu.be/GH90xf_v4Ag?t=1535

Fasen, kan bli bra det här... Förutom kabeln☺

Men är lite fundersam på hur 120 Hz fungerar på nuvarande PSVR, dubblerar dem bilderna eller något liknande, för jag har väldigt svårt att tänka mig att den visar 120 bilder per sekund i något spel. Har för mig att några går i 90 och några i 60?

intressant klipp


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar