Vilken var er guldålder?

It's not a lake, it's an ocean
Vilken var er guldålder?

Det är många jubiléer i år. 20 år sedan Xbox (och därmed Halo) och Gamecube lanserades, 20 år sedan Sega drog ur pluggen på Dreamcast, 20 år sedan odödliga mästerverk som Silent Hill 2 och Shenmue II. 2001 såg vi även lanseringar av GTA III, Devil May Cry och Metal Gear Solid 2.

Detta år var det i praktiken över för Sega medan resan bara hade börjat för Xbox, PS2 och Gamecube. Denna sjätte generation ligger mig varm om hjärtat. Dreamcast, PS2, Xbox och Gamecube var fyra helt olika maskiner med olika styrkor och svagheter. Alla fyra fick oförglömliga spel, alla hade roliga tillbehör som utvecklade spelandet och samtliga var värda att äga. De hade kort sagt karaktär. Sedan dess har Sonys och Microsofts konsoler alltmer kommit att likna varandra, och under den senaste generationen har de flesta spel jag spelat funnits till både Xbox och PlayStation. Jag hade kunnat köpa dem till endera format.

Gamecube, som betraktades som ett misslyckande (inte minst av Nintendo själva) har i efterhand fått något av en upprättelse och krypande blivit lite av en kultkonsol med kraftigt stigande spelpriser på retromarknaden. Jag spelade mycket på Xbox när det begav sig, men det är först på senare år jag har insett hur varierat spelutbudet faktiskt är. Och PS2 har förstås ett utbud som är närmast oöverblickbart.

Vilken är er spelguldålder? Är det den vi har just nu (vilket jag på sätt och vis kan tycka givet både utbud och tjänster), eller är det någon annan generation som ligger er varmast om hjärtat?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

FM-guru
F.d. Sisyr

I egenskap av att vara rollspelsnörd blir det lätt att säga runt 96-04 där nånstans. Åren kring millenieskiftet, typ. Så många fina titlar som föll mig helt i smaken. Planescape: Torment, Arcanum, Fallout, Baldur's Gate, Bloodlines, Deus Ex, Jagged Alliance 2 och ett gäng andra titlar från den tiden skulle alla komma väldigt högt på en "bästa spel någonsin"-lista om jag gjorde en.

Medlem

Det är svårt att peka på något speciellt men för mig är det de fem åren innan och de fem åren efter att WoW släpptes som har gjort mest avtryck på mig. Jag är en ganska nostalgiskt lagd person och finner mig ofta längtandes tillbaka till den här tiden. Givetvis är det inte bara spelen som kallar på mig, hela livet var lättare och mer bekymmersfritt och det var hela paketet som utgjorde ens tillvaro som gjorde det till den kanske bästa perioden i mitt liv.

Jag och ett par kamrater tävlade i UT99 på den här tiden (när Clanbase fortfarande var en grej) och till min stora glädje visade det sig att fyra av oss skulle börja på samma gymnasielinje. I samband med detta släpptes WoW och i stort sett hela UT-klanen var taggade och tänkte dra igång med spelet. Jag hade själv spelat lite Lineage 2 tidigare men för i stort sett samtliga av oss var det den första riktiga introduktionen till MMORPGs och spelet präglade allas våra liv. Gymnasielinjen vi gick på var programmeringsinriktad vilket innebär att vi var ca 25 i klassen, alla killar och i stort sett alla av oss spelade WoW. På kvällar och nätter satt vi på TS2 och utforskade Azeroth medan vi på dagarna entusiastiskt satt i klassrummen eller korridorerna och ögnade igenom Thottbot efter all information vi kunde hitta (programmets natur innebar att vi alla hade var sin dator under hela skoldagarna) samt återgav vad våra äventyr innehöll kvällen innan för de som inte kunde delta eller behövde avvika tidigare. Det var en sådan fantastisk känsla att både ens gamla UT-bekanta, IRL-vänner och klasskamrater delade samma intresse och att man kunde sitta i timmar varje dag som i trans och göra den här resan tillsammans. Därefter växte folk upp, hittade andra intressen, man tappade kontakten efter gymnasiet och gemenskapen dog ut. Själv följde jag med till Cataclysm innan jag tog en längre paus, därefter blev det MoP, WoD och Legion för mig men det är och kommer aldrig att bli detsamma som tidigare då man nu inte har någon koppling till folket på sin realm och att där på sin höjd satt kvar 2-3 stackare av de 40+ IRL-bekanta man hade vid start. Jag har inte ens headset inkopplat eller någon voice chat-app installerad längre då det sällan ger någonting vettigt utbyte oavsett spel. De senaste två expansionerna har jag inte skaffat och jag kan inte se att jag upptar WoW igen även om det var klistret som höll mitt sociala liv ihop under ett årtionde.

Med det sagt är utbudet av såväl spel som tjänster bättre i dagsläget men jag står fast i min övertygelse om att ingenting någonsin kommer att påverka mig på samma sätt som det därade spelet från Blizzard gjorde för över 15 år sedan.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

https://i.imgur.com/YqHAsR3.jpg

Det är många jubiléer i år. 20 år sedan Xbox (och därmed Halo) och Gamecube lanserades, 20 år sedan Sega drog ur pluggen på Dreamcast, 20 år sedan odödliga mästerverk som Silent Hill 2 och Shenmue II. 2001 såg vi även lanseringar av GTA III, Devil May Cry och Metal Gear Solid 2.

Detta år var det i praktiken över för Sega medan resan bara hade börjat för Xbox, PS2 och Gamecube. Denna sjätte generation ligger mig varm om hjärtat. Dreamcast, PS2, Xbox och Gamecube var fyra helt olika maskiner med olika styrkor och svagheter. Alla fyra fick oförglömliga spel, alla hade roliga tillbehör som utvecklade spelandet och samtliga var värda att äga. De hade kort sagt karaktär. Sedan dess har Sonys och Microsofts konsoler alltmer kommit att likna varandra, och under den senaste generationen har de flesta spel jag spelat funnits till både Xbox och PlayStation. Jag hade kunnat köpa dem till endera format.

Gamecube, som betraktades som ett misslyckande (inte minst av Nintendo själva) har i efterhand fått något av en upprättelse och krypande blivit lite av en kultkonsol med kraftigt stigande spelpriser på retromarknaden. Jag spelade mycket på Xbox när det begav sig, men det är först på senare år jag har insett hur varierat spelutbudet faktiskt är. Och PS2 har förstås ett utbud som är närmast oöverblickbart.

Vilken är er spelguldålder? Är det den vi har just nu (vilket jag på sätt och vis kan tycka givet både utbud och tjänster), eller är det någon annan generation som ligger er varmast om hjärtat?

Jösses vad åren springer iväg, minns att när Xbox och Gamecube kom ut så sa jag hela tiden "Xcube" eller "Gamebox"... Apropå inget.

Mina guldålder är svårt att bestämma bara sådär men jag tror att jag började spela PC på riktigt när command and conquer tiberian sun, Rooler Coaster, GTA2, Star Craft, Diablo 2 och Theme Hospital kom, de kom inte samma år men så från typ 1998 till 2010 så spelade jag som mest antar jag och nu försöker jag vara gamer ibland om jag har lust. Men jag önskar ibland att jag inte var så kräsen som jag är nu, förr var alla de här spelen som Command and Counquer-serien. The Sims-serien, Age of empire, Warcraft, Starcraft, Football Manager och GTA-serien bra äventyr som man kunde försvinna i.

Från kring 2010 gick jag från PC till att nästan bara spela PS3 eller PS4 som jag har nu, eftersom det är lite svårare att spela bra spel på laptop med liten skärm men också för att jag inte pallar att ha koll på alla grafikkort som har roliga kombinationer av bokstäver och siffror ^^ Men det kanske kommer en tid för det också.

Medlem

2001-2004. Tre fantastiska GTA-spel som släpptes med något års mellanrum. Nu verkar det gå 10 år mellan releaserna så som gamer har livet blivit mycket sämre.

Medlem

Jag har en enorm kärlek till SNES-eran, även om jag som 91:a är lite för ung för att ha upplevt den ordentligt där och då. Emulering skapade många varma minnen några år senare dock. Tales of Phantasia, Star Ocean, Seiken Densetsu 3, Chrono Trigger, FFVI, Terranigma... Listan är lång. Alltid älskat JRPGs och SNESen har fler top-tier JRPGs än de flesta.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Chicobello:

2001-2004. Tre fantastiska GTA-spel som släpptes med något års mellanrum. Nu verkar det gå 10 år mellan releaserna så som gamer har livet blivit mycket sämre.

Är i en liknande situation, nu har jag också fallit för RDR2 och RDR3 kommer säkert inte ens först 2030 om man ska tänka rockstar.

Medlem

1993-2007

Älskade C64/NES/Amiga/SNES eran men när jag såg Doom första gången kändes det som man kollade in i en annan värld med nya möjligheter.

Klassiska ID Software, Blizzard, Valve, Origin Systems, Bullfrog, Westwood, Lucas Arts, Bioware, Rare, Ravensoft, Monolith, Rockstar, New World Computing, 2K Czech, Remedy, 3D Realms, Dice, Bethesda, Interplay, Looking Glass Studios, Ion Storm, Irrational Games, Epic och många flera. De skapade fantastiska spel och sammtidigt tryckte utvecklingen framåt i alla hörn och kanter tekniskt, design, innovation, berättandet, gameplay, mekanik.

Det är eran som det är svårt att göra en top 10 lista av bästa FPS, RTS, äventyrspel, bilspel, turbaserat strategi, RPG mm, pga det fanns många bra spel i varje genre.

Inaktiv

Jag inser bara att jag nu i 25 år jagat samma upplevelse man fick av spelen innan den perioden. Om det sen är pga spelen eller att man blir äldre låter jag vara osagt. Men c64 nes Amigatiden kommer förmodligen alltid vara min guldålder.

Medlem

Helt klart hela 90-talet är "guldåldern".

Medlem

Min tid i högstadiet när Diablo 2: Lord of Destruction totalt förintade allt vad betyg jag hade.
Sedan efter 1 år på "iv" där jag fick läsa upp mina betyg så blev det WoW som gjorde att hela gymnasietiden gick åt helv...!!

Men shit vad roligt det var, då.

Senaste 8-10 åren har inte heller varit fel med titlar som God of war, The Last of Us, GTA och RDR.


signatur

Konsolgamer från Helsingborg
NES, SNES, N64, 3Ds, Switch
PSP, Ps3, Ps4, Ps5
Google Stadia
MSI Katana

Redaktör
Ponny

Jag hoppas guldåldern blir "the golden years" när man kan sitta som pigg pensionär och spela utan så himla många bör och måsten vid sidan om. Men ärligt talat, den där naiva spelglädjen jag kände under sent 90- och tidigt 00-tal blir svårslaget. Banjo-Kazooie, Suikoden 2, Final Fantasy VII med flera. Good times!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Sent 80-tal och första minnena med Bubble Bobble och Double Dragon! Tidigt 90-tal när jag skolkade plugget och spelade Street Fighter 2 och Doom. Sent 90-tal när Playstation och Nintendo 64 gjorde mig till gamern jag är idag och tidigt 2000-tal med Halo 1-2 och system link från fredag till söndag. Är i en ny guldålder nu med ett mer moget sätt att spel och fler spel att välja på och tjänster som inte ens gick att drömma om för 20 år sedan ☺️

Medlem

Ja inte är det nu i alla fall...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Dom första åren med Playstation. 1998-2000. Allt kändes nytt.
Så många minnen, nostalgi, och stora upplevelser. Det kommer aldrig att kännas så igen.

Tomb Raider, Spyro the Dragon, Resident Evil, Resident Evil 2, Tomb Raider 2, Overblood, Tombi, Ape Escape, Silent Hill, Soul Reaver, Clock Tower, Syphon Filter 2, Metal Gear Solid, Oddworld: Abe's Oddyssey, Broken Sword 1 och 2, Dino Crisis.

Medlem

För mig var det nog PC-spel i slutet av 90-talet och tidigt 2000-tal, både för att det gjordes jävligt bra och VARIERADE spel, men såklart också för att jag var runt 13 år gammal och allt var asballt. Allt från rollspel som Arcanum, Deus Ex och Morrowind till rymdspel som X-Wing Alliance och actionspel som No One Lives Forever och Half-Life, och RTS som Starcraft etc. Samt taktiska spel som Rainbow Six och Swat 3 etc.
Generellt känns det lite som att variationen bland "storspel" var mycket högre på den tiden, fler som hade visioner och bara körde på det. Å andra sidan var väl ett "storspel" på den tiden extremt mycket mindre och billigare att göra än vad det som klassas för storspel idag är.

Men ja, mycket var nog också att man var i tidig tonår och jag som person verkligen kunde dyka in grejer på ett sätt som inte sker lika ofta idag. Spelåren runt millenieskiftet kommer nog alltid ha ett jäkligt "magiskt" skimmer för mig. Då och då kommer det även i modern tid spel som väcker lite av de där gamla magiska känslorna. Disco Elysium är nog senast det hände för mig.

KoP
Medlem

Den tiden då man satt med Amigan och spelade spel eller skapade i Deluxepaint eller gjorde lite musik på maskinen, det var personligen den bästa tiden.

Ambassadör
League of Legends

Jag måste nog säga 2007. "The Orange Box" (med TF2, Portal och Half-Life 2), Call of Duty Modern Warfare och Assassin Creed är dom spelen jag kommer ihåg från det året. Alla spel, utom Assassin Creed, håller jag fortfarande som några av de bästa titlarna jag spelat och Assassin Creed var minnesvärd för jag följde utvecklingen under lång tid vilket byggde upp förväntningar som endast en tonåring kan göra, tyvärr inget som spelet kunde nå upp till.

Medlem

Från mitten på 90-talet till mitten på 00-talet var spelguldåren. Säg 1995-2005. Med SNES, PlayStation och Nintendo 64 samt DreamCast, GameCube och PS2-erorna.

De här åren var spel som bäst helt enkelt. Vi snackar titlar som Chrono Trigger, Donkey Kong Country 2, Final Fantasy VII och VIII, Suikoden-serien, Metal Gear Solid, Xenogears, Gran Turismo, Grand Theft Auto, Tekken 3, SoulCalibur, Resident Evil, Silent Hill, Shenmue, GoldenEye, Super Mario 64, Unreal Tournament, Super Monkey Ball...

Medlem

Min guldålder är nog hela 360-eran men ska jag förfina den så är det runt 2007-2011 då flera av mina favoritspel genom tiderna släpptes som Gears of War 2&3, Dead Space 1&2, Skyrim, Fallout 3&New Vegas, Halo 3, Mass Effect m.fl.

Det har inte riktigt känts likadant att spela spel sen dess vilket nog beror på att jag då var 16-20 år gammal och nu är 30. Vilka minnen!

Medlem

Min guldålder var då jag hade obegränsat med tid att spela och vi precis "upptäckt" LAN med skrivarkabel och senare koaxkablar nånstans runt -95. Hela spelvärlden blev helt uppochner över en natt då man plötsligt kunde spela mot/med varann på olika skärmar istället för splittscreen. Känslan efter 2 timmars krångel för att få kontakt mellan 2 pentium 100 med skrivarkabel för att sedan spela i max 30 min duke nukem mot varann innan föräldrarna skulle hämta upp oss ungdomar var nog det roligaste jag gjort nånsin och jag tror aldrig den känslan kommer tillbaka.

Efter den kvällen tog den bara nån vecka så hade vi alla köpt varsitt nätverkskort med både tp och koaxingång på. Vi hade givetvis inte råd med nån hubb så det fick bli den billigare koaxkabeln till en början. Sen blev det quake1 och diablo 1 LAN i flera år framöver, men jag vill ändå säga att mellan 95-00 var det som roligast.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Som stor äventyrsspels fantast så är svaret tveklöst 90-talet. Dock kommer 10-talet på god andra plats så håller verkligen tummarna för det här decenniet.

Avstängd

Jag måste säga att det är den här generationen (next-gen) tycker det är mycket roligare att spela nu med dagens grafik än vad det var förr i tiden. Tekniken ska gå framåt inte bakåt 😃


signatur

Tommy Tommy, pulver på min stjärt.
Tommy Tommy, vita moln av fjärt.

Medlem

Jag skulle nog säga nu eftersom att jag aldrig haft så mycket att spela.
Men ska man ha lite nostalgiska ögon och vilket system som kändes bäst(där man antagligen bara kommer ihåg topparna) så var ju SNES riktigt bra, satt väl som besatt och spelade Mega man X, X3, Street Fighter 2/Alpha 2, Killer instinct, Donkey Kong Country, Super probotector med fler.
Spelade även igenom många av de stora RPG spelen, fast det kom senare via emulator för egen del.

Men varje generation och system har ju verkligen sina guldklimpar som Mario kart,Goldeneye på N64, C&C serien och TF2 på PC, Monkey ball och Soul Calibur 2 på NGC med mera.

Men jag upplever nog som sagt att det nog aldig funnits en bättre tid för spelande och ser fram emot att till slut skaffa mig ett kompetent VR system nästa år, det blir PSVR2 eller Index 2 eller båda när de väl släpps.

Man saknar ju LANen lite grann nu för tiden i och för sig☺

Medlem

För mig var det nog när jag började med gaming på egen C64, sen Atari ST, '85. Mest för att allt var nytt och all kändes möjligt då.
Annars är det nog nu - fantastiskt grafik och mer eller mindre kontakt med devs (bättre än förr iaf) ger mera inflytande (vill man tro, men egentligen inte....), mera system och mindre "mitt är bättre än ditt". Enda nackdelen är oftast tvång för allways-online även för single player. Har haft en gång detta år ingen internet i 20h och fan vad det märktes.... Detta problem fanns inte förr....

Medlem

Jag skulle nog säga att jag tycker att spel på det stora hela är bättre idag. Dock så kan jag tycka att man hamnar lite snett om man såhär i efterhand försöker konstruera en objektiv åsikt om det hela.

Om vi bara tittar på vilken teknisk utveckling vi fick uppleva mellan mitten av 90-talet och tidigt 00-tal så var den ju svindlande. Att gå från SNES till PSX, till N64, till Dreamcast och PS2 under en period på sex år kändes overkligt.

Samtidigt så handlade spelbranschen om att hela tiden pressa gränserna och presentera nya idéer och spelsätt. Det fanns en vilja och en stolthet i att kunna visa upp något helt nytt.

Jämför 1996 - 2001 med 2016 - 2021 så känns 2016 - 2021 nästan som att spelindustrin har fastnat, även om det kommit många bra spel under den perioden.

Medlem

2000-2010 tror jag.

BF, GTA, Diablo, LOTR-spelen som var bra på sin tid, WoW..

Medlem

Mellan 1990-2000.

Hade så sjukt kul med NES, SNES och mitt PS1 under samma era så det var galet. Vi var ett gäng som alltid samlades, lirade något och de som inte hade en kontroll spelade Magic the gathering i stället. Inget ansvar, bara lugn och ro, polare, spel och jaga nya skrapsår på cykeln. Blev även en hel del pc där emellan även fast den dominerade helt efter 2000. Ett av mina starkaste spelminnen är trots allt ifrån tiden när man spelade Dune 2 på PC (även första X-COM och huva vad läskigt det var på den tiden)


signatur

Just an honest man in a leather mask

C2
Medlem

För min del så tar det vid runt -98-99, från första MGS ända fram till 2010-2011, med MGS2 och MGS3 som absoluta höjdpunkter på skolåren..

Medlem

-95 var jag 12 bast gamla goda tiden, då var alla spel bra.


signatur

//monster

Skriv svar