Sony har säkrat komponenter för att nå 22 miljoner sålda PS5:or innan april

Robot
Sony har säkrat komponenter för att nå 22 miljoner sålda PS5:or innan april

Så förhoppningsvis blir det lättare att få tag på en konsol framöver.


Medlem

Misstänker att de hade justerat upp sina mål ännu högre om de kunnat säkra fler komponenter.

Medlem

Stackars kvalitetskontroll - Gud vet vilka fläktar de kommer stoppa i. Coil whine, here we go. Minnen uppe i 100 C 🌡️. Handkontrollen har ju redan en livslängd på lite över 300 timmar.

Kvantitet före kvalitet. 😏

Medlem
Skrivet av A1200G:

Stackars kvalitetskontroll - Gud vet vilka fläktar de kommer stoppa i. Coil whine, here we go. Minnen uppe i 100 C 🌡️. Handkontrollen har ju redan en livslängd på lite över 300 timmar.

Kvantitet före kvalitet. 😏

Alla dessa påstådda saker och ändå slår de försäljningsrekord. Motståndet i konsolkriget måste vara extremt klent denna generationen.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Ifall detta håller i sig så har det ju skett en rätt extrem utveckling inom spelindustrin.
En prisökning på nästan 30% på både konsoler och spel samtidigt som man räknar med en ökad försäljning på ca 50%.
Då pratar vi ju ändå om ett system som har väldigt få exklusiva spel samt att alla utannonserade stortitlar från Sony även kommer finnas på nuvarande system.
Jag antar då också att early adopters antagligen ägde PS4 och köper PS5 tidigt eftersom att de var nöjda med sin tidigare konsol.

Medlem

Har ju inte ny Xboxen men PS5 är den klart bästa konsolen jag haft rent tekniskt och funktionsmässigt. Det som saknas är väl spelen men får nog skyllas en del på Covid som ju försenat mycket - själv har jag en fet backlogg dock så det funkar. Annars kan man nog sitta lugnt i båten för de stora PS5 liren verkar komma först 2022 och då har väl alla som vill/kan fixat en PS5 hoppas jag.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag antar då också att early adopters antagligen ägde PS4 och köper PS5 tidigt eftersom att de var nöjda med sin tidigare konsol.

Det är väl just bakåtkompatibiliteten som saknats i tidigare Playstations som numera finns som gör uppgraderingen rätt klockren. PS5 lirar PS4 spelen så mycket bättre (iallafall om man går från en bas PS4)...

Medlem
Skrivet av feistin:

Det är väl just bakåtkompatibiliteten som saknats i tidigare Playstations som numera finns som gör uppgraderingen rätt klockren. PS5 lirar PS4 spelen så mycket bättre (iallafall om man går från en bas PS4)...

Yeap detta gör nog väldigt mycket.
Nu väntar inte folk på ny generationens spel för att köpa ny konsol utan kan köra sina nuvarande med bättre prestanda/grafik

Avstängd
Skrivet av feistin:

Det är väl just bakåtkompatibiliteten som saknats i tidigare Playstations som numera finns som gör uppgraderingen rätt klockren. PS5 lirar PS4 spelen så mycket bättre (iallafall om man går från en bas PS4)...

Ja jag hade en bas ps4 och lirar ofta ps4 spel på min ps5. Laddningstider är ju så mycket kortare nu.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av feistin:

Har ju inte ny Xboxen men PS5 är den klart bästa konsolen jag haft rent tekniskt och funktionsmässigt. Det som saknas är väl spelen men får nog skyllas en del på Covid som ju försenat mycket - själv har jag en fet backlogg dock så det funkar. Annars kan man nog sitta lugnt i båten för de stora PS5 liren verkar komma först 2022 och då har väl alla som vill/kan fixat en PS5 hoppas jag.

Jag tror mer på 2023, men det finns ju chans för att mycket skulle kunna komma redan 2022.
Jag skulle inte bli förvånad ifall Final Fantasy 16 och God of War blir försenade till exempel.
Som jag uttryckt innan så tycker jag också att det är lite dumt att släppa både GoW och Horizon nära inpå varandra, båda är ju episka open world spel och det är tråkigt ifall man får en så stor lucka emellan den typen av spel efter GoW släpps.

Skrivet av feistin:

Det är väl just bakåtkompatibiliteten som saknats i tidigare Playstations som numera finns som gör uppgraderingen rätt klockren. PS5 lirar PS4 spelen så mycket bättre (iallafall om man går från en bas PS4)...

Jo precis, fast nu så är man inte tvungen att köpa hårdvaran, även om det såklart är trevligt.
Tänk till exempel för yngre spelare när de ska förklara för sina föräldrar varför de ska köpa ett nytt tv-spel, kan bli svårt att förklara det när det inte handlar om spel utan om grafik istället.
Eller för casuals, de kanske inte vill lägga 6000Kr när spelen redan finns tillgängliga för deras nuvarande system, eller i alla fall inte har så bråttom med att göra det.
Att motivera inköp på grund av att man nu äger en 4K tv kan ju säkert hjälpa i och för sig.

Själv så förbokade jag dock PS5 och känner att jag får ut mycket från konsolen, men jag köpte också SSD till PS4 Pro vilket inte är jättevanligt.
Jag har än så länge spelat väldigt få PS5 spel dock, typ bara spel som följde med och boostade spel.
Så det är ju lite tråkigt, men jag har ju backlogg, så jag har spel att spela ändå.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Stackars kvalitetskontroll - Gud vet vilka fläktar de kommer stoppa i. Coil whine, here we go. Minnen uppe i 100 C 🌡️. Handkontrollen har ju redan en livslängd på lite över 300 timmar.

Kvantitet före kvalitet. 😏

Om handkontrollen bara håller i 300 timmar känns det rent spontant som att man hamrar gärnet på knapparna när man spelar. Coil whine är väl svårt att komma ifrån om jag förstått det rätt och förekommer ju även frekvent på kraftfulla pc burkar. Fläkten dock, den hade jag nog tur med men störigt värre om den låter högt. Ps4 pro lät ju hemskt emellanåt.

Skrivet av feistin:

Det är väl just bakåtkompatibiliteten som saknats i tidigare Playstations som numera finns som gör uppgraderingen rätt klockren. PS5 lirar PS4 spelen så mycket bättre (iallafall om man går från en bas PS4)...

Instämmer till 100. Visst att ps3an också klarade bakåtkomp men jag personligen använde den bara nån enstaka gång. Vet inte vad det berodde på men förmodligen kände jag mig färdig med tidigare generationers spel. På ps5 känns det som en helt annat sak.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Instämmer till 100. Visst att ps3an också klarade bakåtkomp men jag personligen använde den bara nån enstaka gång. Vet inte vad det berodde på men förmodligen kände jag mig färdig med tidigare generationers spel. På ps5 känns det som en helt annat sak.

Är det för att steget mellan PS2 och PS3 kändes mycket större än PS4 och PS5?

Avstängd
Skrivet av androsynth:

Är det för att steget mellan PS2 och PS3 kändes mycket större än PS4 och PS5?

Jag hade ps1 och skaffade ingen mer förrän ps4. Det var iaf ett jäkla steg! Men ps4 och ps5 känns nästan som samma eftersom du kan spela alla gamla spel du har på ps5.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag hade ps1 och skaffade ingen mer förrän ps4. Det var iaf ett jäkla steg! Men ps4 och ps5 känns nästan som samma eftersom du kan spela alla gamla spel du har på ps5.

PS4-PS5 och Xbox one-xbox series är just nu lite som att byta upp sig 3-4 grafikkorts generationer på en PC. Samma spel fast mycket snyggare och bättre flyt.
Men till skillnad från tidigare generationer så har man ett stort antal spel att köra tack vare att de stödjer föregående generation så bra.

Medlem
Skrivet av androsynth:

Är det för att steget mellan PS2 och PS3 kändes mycket större än PS4 och PS5?

Så var det ju förmodligen. Det mesta jag testade via ps3ans bakåtkomp såg ut som gröt^^.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Så var det ju förmodligen. Det mesta jag testade via ps3ans bakåtkomp såg ut som gröt^^.

Oj, var det så illa? Köpte en komponentkabel till min PS2 för en månad sen och vilken skarp bild det blev!

Medlem
Skrivet av androsynth:

Oj, var det så illa? Köpte en komponentkabel till min PS2 för en månad sen och vilken skarp bild det blev!

Det låter det! Det var inte igår man spelade på en ps2. Det kanske det var för dig^^.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Det låter det! Det var inte igår man spelade på en ps2. Det kanske det var för dig^^.

Nja, jag körde med sladden som man fick med till konsolen och med en sån sladd får man ingen höjdarbild direkt på en modern TV. Så jag avstod med PS2-spelandet tills jag fixade en bättre kabel. Som tur är så har min TV utmärkt stöd för 240p också så jag får dessutom riktigt fin bild på PS1-spel. Kabeln gick på 79 kronor så jag sparade in massa pengar på att slippa köpa en upscaler. Jag vill ha tydlig bild men jag behöver inte direkt köra i 1080p. 480p räcker gott för mig. Det ser ändå finare ut än vad jag trodde var möjligt för en PS2. Beyond Good and Evil såg riktigt bedårande ut (haltande framerate till trots) 😊

Medlem
Skrivet av androsynth:

Nja, jag körde med sladden som man fick med till konsolen och med en sån sladd får man ingen höjdarbild direkt på en modern TV. Så jag avstod med PS2-spelandet tills jag fixade en bättre kabel. Som tur är så har min TV utmärkt stöd för 240p också så jag får dessutom riktigt fin bild på PS1-spel. Kabeln gick på 79 kronor så jag sparade in massa pengar på att slippa köpa en upscaler. Jag vill ha tydlig bild men jag behöver inte direkt köra i 1080p. 480p räcker gott för mig. Det ser ändå finare ut än vad jag trodde var möjligt för en PS2. Beyond Good and Evil såg riktigt bedårande ut (haltande framerate till trots) 😊

Kan tänka mig att det är klurigt med nya tv-apparater. Hade problem med mitt wii när jag köpte ny tv för nåt år sen. Köpte en liten adapter som skulle funka men den var redigt kass.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Kan tänka mig att det är klurigt med nya tv-apparater. Hade problem med mitt wii när jag köpte ny tv för nåt år sen. Köpte en liten adapter som skulle funka men den var redigt kass.

Testat att köpa en komponentkabel? Det borde göra susen👍

Medlem
Skrivet av androsynth:

Testat att köpa en komponentkabel? Det borde göra susen👍

Jag har ju originalkablarna men min tv har ingen komponentingång (om det nu heter så?). Köpte en wii2hdmi-adapter men bilden funkar bara när den själv vill, väldigt mysko.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Jag har ju originalkablarna men min tv har ingen komponentingång (om det nu heter så?). Köpte en wii2hdmi-adapter men bilden funkar bara när den själv vill, väldigt mysko.

Ahhh, I see 🤔 Det lär finnas andra upscalers som gör ett bättre jobb men den stabilaste lösningen kan nog vara att skaffa en Wii U. Den har inbyggt Wii-läge och är bakåtkompartibel med spel och kontroller (dock inte med Gamecube-spel). När jag skaffade min gjorde jag en komplett data transfer från min gamla Wii till Wii U.

Medlem
Skrivet av androsynth:

Ahhh, I see 🤔 Det lär finnas andra upscalers som gör ett bättre jobb men den stabilaste lösningen kan nog vara att skaffa en Wii U. Den har inbyggt Wii-läge och är bakåtkompartibel med spel och kontroller (dock inte med Gamecube-spel). När jag skaffade min gjorde jag en komplett data transfer från min gamla Wii till Wii U.

Det är ju ett alternativ. Får bli en switch framöver istället:).

1
Skriv svar