Vilket är ditt favorit SNES-spel?

Medlem
Vilket är ditt favorit SNES-spel?

Okej, till er som är gamla nog att ha ägt ett SNES när det begav sig (eller retro nog att skaffa/äga ett på senare år), vilket är det bästa SNES-spelet som någonsin gjordes?

Endast ett spel per inlägg, inga listor eller runner-ups, bara ett spel och gärna med en motivering!

För min del, tveklöst Shadowrun.

Ett (för sin tid) rätt invecklat RPG baserad på bordsrollspelet med samma namn där fantasy och cyberpunk blandas i en helt vansinnig men underbar värld! Jag var...9 år gammal tror jag när jag fick detta spel vars story och värld var så långt ifrån vad jag kunde greppa men tack vare att hela spelet var översatt till svenska! (ett av få tror jag) så kunde jag ändå spela det hela vägen igenom fler gånger än jag kan minnas.

Ett av de få gamla spel som jag på senare år spelat igenom då och då via emulator. Hela min uppväxt hade vi amiga 500, och jag fick mitt SNES åtminstone ett år innan jag fick Shadowrun, men jag tror det var där och då som min framtid som gamer cementerades.

Extra plus till den helt fantastiska musiken!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Nog den enklaste konsolen att bestämma favoritspelet på för min del: Turtles in Time

Har ju gått så lång tid sedan SNES-eran nu så jag har hunnit spela det både en och flera gånger under senare konsolgenerationer samt via emulator eller till och med genom den halvhjärtade remaken på PS3. Konceptet är alltid lika bra och levererar spelglädje som inget annat beat-em-up har gjort för egen del.

Går ju att motivera det genom miljövariationen i nivåerna, den intressanta bossdesignen (inklusive spelnivåer tillräckligt korta för att inte bli tråkiga med de repetetiva fienderna), den utmärkta musiken eller bara ett trevligt Turtles-tema men helt ärligt så gillar jag det nog mest för sammanhanget jag spelade det i; Oavsett sommarlov eller skoldagar så rusade man över till polaren som hade SNES och satt timtals med co-op och såg hur långt det gick att komma på de liv man hade. Game over? Bara att börja om. Spelade alltid som Donatello. Good times.

Medlem

Oj, den är svår, då man vill ju så gärna nämna flera. Det är som att säga vem som är favoritbarnet fastän man inte får favorisera någon

Men, för mig så är det nog utan tvekan:

Zelda: A Link to the Past

Det är absolut min favorit på SNES. Dock inte det spelet jag har spelat igenom flest gånger på SNES, däremot så har den allt man kan önska sig i ett spel.

Den har mysfaktorn med musik som passar alla lägen. Den har varierande miljöer som man kan snabbt komma till. En värld som känns levande, där varje "ruta" har levande varelser. Den har en väldigt lätt att förstå story, som man tidigt förstår vad man ska göra, men ändå lämnar saker upp för tolkning.
Där uppgraderingar känns verkligen att man blivit starkare. Där varje föremål är roliga att använda.

Men det som spelet även har, är minnen. Varje gång jag spelar spelet, eller tittar på när någon kör igenom en Randomizer, så väcker det gamla goda minnen från barndomen. När man var hos polarna på sommaren och spelade spelet. När man gemensamt skrev ner vart man hittade hjärtdelarna tills man hade knåpat ihop en egen 100% guide i en liten anteckningsblock. När man försökte klura ut vart alla hemligheter var, att man verkligen utforskade kartan. När man var tvungen och lista ut pussel för man inte hade google eller internet då (vissa kanske hade men inte vi).

Finns många spel som är favoriter, men Zelda: A Link to the Past är den som jag har alltid känt är perfektion. Finns säkert mycket jag skulle vilja länka som jag verkligen älskar med spelet, men nöjer med att länka det som gav mig gåshud första gången jag hörde det:

För mig var det magiskt. Du kommer in i slottet, musiken går igång samma sekund, men du kan fortfarande höra regnet utanför. Du har precis fått svärdet, det enda du vet är att vakterna är aggressiva, och du har fått i uppdrag att rädda en prinsessa. Bara det lilla får nog många att vilja fortsätta spela, få reda på mer om vad det är som händer.

Om jag kunde gå tillbaka i tiden bara för en dag, eller en sommar, så skulle jag definitivt ta den sommaren jag spelade spelet för första gången och återuppleva det. Tror inte jag har spelat något spel där jag känner att de har nått samma nivå. Många spel har kommit nära, men än idag så är A Link to the Past ett av mina absoluta favoriter. Inte bara på SNES, utan överlag

ZF
Medlem

Megadrives version av Shadowrun är långt långt bättre. Ett helt annat spel, bokstavligen.

Men på SNES får det bli Mario allstars. Var svårt att argumentera mot värdet i det paketet, särskilt på den tiden.

Medlem

Chrono Trigger.

Skribent

Jag ägde aldrig något SNES, så de spel jag minns är främst multiplayer-spel som man lirade hemma hos kompisar. Där är det nog Mario Kart som sticker ut mest, där vi två gaddade ihop oss mot AI:n för att komma på första och andra plats i varje race.

Medlem

Secret of mana eller Zelda a Link to the past


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Oj, den är svår, då man vill ju så gärna nämna flera. Det är som att säga vem som är favoritbarnet fastän man inte får favorisera någon

Men, för mig så är det nog utan tvekan:

Zelda: A Link to the Past

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/21/The_Legend_of_...

Det är absolut min favorit på SNES. Dock inte det spelet jag har spelat igenom flest gånger på SNES, däremot så har den allt man kan önska sig i ett spel.

Den har mysfaktorn med musik som passar alla lägen. Den har varierande miljöer som man kan snabbt komma till. En värld som känns levande, där varje "ruta" har levande varelser. Den har en väldigt lätt att förstå story, som man tidigt förstår vad man ska göra, men ändå lämnar saker upp för tolkning.
Där uppgraderingar känns verkligen att man blivit starkare. Där varje föremål är roliga att använda.

Men det som spelet även har, är minnen. Varje gång jag spelar spelet, eller tittar på när någon kör igenom en Randomizer, så väcker det gamla goda minnen från barndomen. När man var hos polarna på sommaren och spelade spelet. När man gemensamt skrev ner vart man hittade hjärtdelarna tills man hade knåpat ihop en egen 100% guide i en liten anteckningsblock. När man försökte klura ut vart alla hemligheter var, att man verkligen utforskade kartan. När man var tvungen och lista ut pussel för man inte hade google eller internet då (vissa kanske hade men inte vi).

Finns många spel som är favoriter, men Zelda: A Link to the Past är den som jag har alltid kännt är perfektion. Finns säkert mycket jag skulle vilja länka som jag verkligen älskar med spelet, men nöjer med att länka det som gav mig gåshud första gången jag hörde det:

https://youtu.be/2fAKMMSP-MA

För mig var det magiskt. Du kommer in i slottet, musiken går igång samma sekund, men du kan fortfarande höra regnet utanför. Du har precis fått svärdet, det enda du vet är att vakterna är aggressiva, och du har fått i uppdrag att rädda en prinsessa. Bara det lilla får nog många att vilja fortsätta spela, få reda på mer om vad det är som händer.

Om jag kunde gå tillbaka i tiden bara för en dag, eller en sommar, så skulle jag definitivt ta den sommarek jag spelade spelet för första gången och återuppleva det. Tror inte jag har spelat något spel där jag känner att de har nått samma nivå. Många spel har kommit nära, men än idag så är A Link to the Past ett av mina absoluta favoriter. Inte bara på SNES, utan överlag

Härligt skrivet, det kom från hjärtat. Jag känner igen känslan bland mina spelfavoriter. När spel blir större än bara ett spel <3.

Medlem

Street Fighter 2, 1993 så var det SPELET som alla spelade och alla ville vara bäst på.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Street Fighter 2, 1993 så var det SPELET som alla spelade och alla ville vara bäst på.

Är fortfarande bäst 😈

Medlem

PopulousSNES, spelar det än idag fast emulerat på Android tablets, funkar riktigt bra trots styrning via touchskärmen

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Street Fighter 2, 1993 så var det SPELET som alla spelade och alla ville vara bäst på.

Helt klart! Den som var bäst på Street fighter 2 och kunde alla special kombos hade högst status

Helt klart Harvest Moon för mig. Det första spelet står sig fortfarande som ett av de bästa bland alla de många uppföljare och kopior som kommit efteråt. Även om såklart Stardew Valley till slut kom in och visade var skåpet skulle stå.

Tätt följt av secret of mana.

Medlem

Älskade Shadowrun! Var verkligen något speciellt med det. Lite obskyrt, mystiskt... Klarade dock aldrig det i ung ålder. Körde det på äldre dar på emulator och varvade det... tog ingen hjälp av Google eller så...

Blir alltid lika sugen på att starta mitt SNES Mini när jag läser trådar likt dessa. Dessvärre finns inte Shadowrun på den.

Medlem

Men seriöst, 13 inlägg och fortfarande inte:

Super Metroid. Bästa spelet på snes med grym stämning och musik, vackra miljöer och kul gameplay.

Zelda får en andraplats från mig. Och några andra redan nämnda spel kommer högt upp.

Medlem

Läste rubriken och skulle också nämna Shadowrun. Ett av dom få spel som släpptes på svenska.

There can only be one. Bästa SNES-spelet, som jag komiskt nog aldrig ens spelat på ett Super Nintendo.

Final Fantasy VI

Kort och gott, det var här romantiken börja.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Ägde inget själv men kommer alltid minnas Donkey Kong Country med varma minnen 😊
Spelade hos en vän till mina päron medan de satt och hängde.

Inaktiv

Japp, Shadowrun är det korrekta svaret.
Hade aldrig ett SNES själv (Sega var min grej) men lånade hem en helg och plöjde igenom Shadowrun. Magiskt.

Medlem

A link to the past och Super Mario world...med kniven på strupen väljer jag dock Zelda.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Chrono Trigger.

+1 på den, fantastiskt spel

Medlem

Helt klart Goof Troop, Smash TV eller Zombies ate my neighbour.
Gemensamma nämnaren? Co-op!

Fantastiskt roliga spel som enligt mig håller än idag

Medlem

Zelda, Mega Man X, Super Metroid. De är alla på första plats för mig.

1
Skriv svar