Ett PS5-utvecklingskit har siktats på Ebay

Robot
Ett PS5-utvecklingskit har siktats på Ebay

Men auktionen togs ner efter att ha nått 29 000 kronor.

#Playstation-5, #Sony, #Utvecklingskit, #dev-kit


Medlem

Ser ut som en "konsol" man köper på jula eller biltema.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Lite kluven när det kommer till detta.
När det kommer till nya system så ska det såklart inte säljas till allmänheten.
Men vad händer med gamla dev-kits, skickas dessa tillbaka och förstörs när de inte används längre?
Hade gärna sett sett ett museum med konsoler i olika revisioner, Dev-kits samt tillbehör till dessa, både lanserade och prototyper eller icke lanserad hårdvara.

Jag tänker nog kanske lite samma sak med mjukvara.

Mycket historia vi går miste om här.

Skribent
Skrivet av Fearnox:

Lite kluven när det kommer till detta.
När det kommer till nya system så ska det såklart inte säljas till allmänheten.
Men vad händer med gamla dev-kits, skickas dessa tillbaka och förstörs när de inte används längre?
Hade gärna sett sett ett museum med konsoler i olika revisioner, Dev-kits samt tillbehör till dessa, både lanserade och prototyper eller icke lanserad hårdvara.

Jag tänker nog kanske lite samma sak med mjukvara.

Mycket historia vi går miste om här.

Jag tror de skickas tillbaka och sen förstörs på något vis. Gissar det sitter massa känslig mjukvara i dem som skulle kunna hjälpa hackare att hacka och modifiera de färdiga konsolerna som finns på marknaden.

Men jag håller med om att det varit kul att ändå få se prototyper och liknande i ett museum. Menar prototyperna går ju oskadliggöra så de inte längre går att använda. I en monter skulle det ju räcka med bara skalet till och med.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Sicken illbatting som la ut den

Medlem
Skrivet av magma:

Ser ut som en "konsol" man köper på jula eller biltema.

Vilken? Devkitet eller PS5? 🤭

Medlem

Tror Sony kommer knacka på hos säljaren. Om en så släpps ökar det risken för att knäcka Ps5 anti-piratkopierings system.

Medlem

Eftersom jag är sjuk i huvudet måste jag säga att devkitet är snyggt som fan. Vet inte varför.

Medlem

Det måste vara lätt att identifiera var den kommer ifrån via serienummer och kanske även andra markörer så det känns ganska riskabelt att försöka sälja något dylikt.

Medlem
Medlem
Skrivet av baxtex:

Hackare älskar ju dev kits, intressant podd om xbox 360 hackandet

Jag kan tänka mig att moderna dev-kits måste kontakta en server med jämna mellanrum för att inte låsas så att om någon enhet hamnar på villovägar blir den värdelös.

It's not a lake, it's an ocean

Den är ganska lik min gamla skotork.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Ser ut som något som kunde vara ett rymdskepp hämtat från Battlestar Galactica eller starstrek

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag kan tänka mig att moderna dev-kits måste kontakta en server med jämna mellanrum för att inte låsas så att om någon enhet hamnar på villovägar blir den värdelös.

Nepp


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tror de skickas tillbaka och sen förstörs på något vis. Gissar det sitter massa känslig mjukvara i dem som skulle kunna hjälpa hackare att hacka och modifiera de färdiga konsolerna som finns på marknaden.

Men jag håller med om att det varit kul att ändå få se prototyper och liknande i ett museum. Menar prototyperna går ju oskadliggöra så de inte längre går att använda. I en monter skulle det ju räcka med bara skalet till och med.

Jo precis, jag tror det med.

Men det är ju tråkigt och tror du att stöldrisken är för hög för att kunna ha en funktionell variant på museum?
Jag gillar ju ibland annars djupdykningar när till exempel Digital foundry diskuterar vilka chip som används i hårdvaran eller videos där de pratar om modifiering av till exempel gamla Sega maskiner, för att få ut bättre ljud och bildkvalité i dessa system.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Vilken? Devkitet eller PS5? 🤭

Menar prototypen eller devkitet


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Varför snackar ingen om kontrollen? Den är ju clean som tusan!

Skribent
Skrivet av GuPe96:

Varför snackar ingen om kontrollen? Den är ju clean som tusan!

Håller med nu när du sa det! Såg i först anblick ut som en PS4-kontroll, men ser nu att det är någon mixad variant av PS4 och det som blev den nya till PS5. Ser nice ut!


signatur

"Writer and Fighter"

ELF
Medlem

Det ser ju ut som att de tagit en del av designen från Xbox. Jag tycker helt klart att dev kitet ser bättre ut än hur PS5 ser ut nu.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Jag verkar tillhöra den lilla skara som verkligen gillar designen på dev-kitet.
Hade mer än gärna haft denna i min TV-bänk istället för PS5 som den ser ut nu.
Dev-kitet känns väldigt sci-fi, får Star Trek-vibbar av den.

Medlem

Asså inte för att vara den men devkitten va ljusår snyggare än hur ps5an. Liksom ser juuh ut som något som passar in bredvid en futuristisk konseptbil från bwm eller något. Helt horribel.

Medlem

Sony går åt fel håll vad gäller designen på sina konsoler, så det skulle inte förvåna mig om dev kitet blir den slutgiltiga designen på PS6an i framtiden.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Jo, det måste dom. I alla fall ps4, vilket är trolig även för ps5 då.
Eller jag kanske misstolkar ditt "Nepp". 🙂

https://youtu.be/jKYeXqQyRUQ


signatur

“All thinking people are atheists.”

ZF
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tror de skickas tillbaka och sen förstörs på något vis. Gissar det sitter massa känslig mjukvara i dem som skulle kunna hjälpa hackare att hacka och modifiera de färdiga konsolerna som finns på marknaden.

Men jag håller med om att det varit kul att ändå få se prototyper och liknande i ett museum. Menar prototyperna går ju oskadliggöra så de inte längre går att använda. I en monter skulle det ju räcka med bara skalet till och med.

Vid det laget spelar det inte längre någon roll för maskintillverkaren om utvecklingskitet fungerar eller ej. Det är bara under produktens livslängden det är viktigt, så när det sista spelet släppts så kommer även dessa rymdskepp stå och skräpa på något kontor som bytt ägare, och återigen hamna på Ebay, fast utan att någon bryr sig.

Det är inte ovanligt med utvecklngsmaskiner från tidigare generationer där nu.

Eller ens mer uppseendeväckande saker. Som Playstation SNES.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tror de skickas tillbaka och sen förstörs på något vis. Gissar det sitter massa känslig mjukvara i dem som skulle kunna hjälpa hackare att hacka och modifiera de färdiga konsolerna som finns på marknaden.

Men jag håller med om att det varit kul att ändå få se prototyper och liknande i ett museum. Menar prototyperna går ju oskadliggöra så de inte längre går att använda. I en monter skulle det ju räcka med bara skalet till och med.

Devkits "försvinner" i omorganiseringar och dylikt. Har en gammal kollega som samlar på devkits. I stort sett det enda han inte har är det första devkitet till Nintendo 3DS som såg ut som ett stort moderkort med två skärmar på (se bild). Jag kommer ihåg när vi fick in det, det var väldigt mycket hysh hysh kring det. Vi var bara några få som fick se det i början, och när den inte användes var den inlåst och det var bara huvudprogrammeraren som hade nyckel.

Låter det vara osagt om jag själv sitter på något som jag egentligen inte borde

Skribent
Skrivet av Kyraal:

Devkits "försvinner" i omorganiseringar och dylikt. Har en gammal kollega som samlar på devkits. I stort sett det enda han inte har är det första devkitet till Nintendo 3DS som såg ut som ett stort moderkort med två skärmar på (se bild). Jag kommer ihåg när vi fick in det, det var väldigt mycket hysh hysh kring det. Vi var bara några få som fick se det i början, och när den inte användes var den inlåst och det var bara huvudprogrammeraren som hade nyckel.

Låter det vara osagt om jag själv sitter på något som jag egentligen inte borde

Cool historia!


signatur

"Writer and Fighter"

1
Skriv svar