trådar som försvinner

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Nej, men det räcker ockås med en eller två för att det skall gå käpp rätt åt skogen. Ensam är stark i det här fallet.

Jag tror ändå inte att det är särskilt utbrett.

Fast jag menar att det inte behöver vara det för att trådar skall försvinna.

Skrivet av båtsman:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Eller - Vilket vi inte hunnit se (för att trådarna försvunnit)?

Om det är en tråd med en livlig diskussion som helt plötsligt försvinner tror jag det märks.

Du missförstod mig där. Jag menar att vi kanske inte alltid hinner se vad det var som fick en tråd att bli borttagen.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av HollowMan:

Men vem avgör vilket som är rätt sammanhang?Om jag t.e.x. skriver att "jag tycker att kvinnor med burka är förtryckta" Detta är ju fakta för "mig"...då måste ju den andra sidan visa källa på att det inte är så,eller?

Det är en åsikt. Fakta är något som stämmer för alla, oavsett åsikt.

Fakta på att "inte" alla burka kvinnor är förtryckta går ju lika lite att bevisa som om att dom är det.Alltså är fakta för "mig" att dom är förtryckta...
Ok skall ta ett lite annat exempel...FAKTA: Stalin var lika vidrig som Hitler.Detta håller väl nästan alla normala människor med om? Men det finns ju trots allt en massa konstiga människor som tycker han var en stor och god ledare..Är det FAKTA att han var en elak jävel,eller FAKTA att han var en snäll och fin person.

Medlem
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av båtsman:
Skrivet av HollowMan:

Men vem avgör vilket som är rätt sammanhang?Om jag t.e.x. skriver att "jag tycker att kvinnor med burka är förtryckta" Detta är ju fakta för "mig"...då måste ju den andra sidan visa källa på att det inte är så,eller?

Det är en åsikt. Fakta är något som stämmer för alla, oavsett åsikt.

Fakta på att "inte" alla burka kvinnor är förtryckta går ju lika lite att bevisa som om att dom är det.Alltså är fakta för "mig" att dom är förtryckta...
Ok skall ta ett lite annat exempel...FAKTA: Stalin var lika vidrig som Hitler.Detta håller väl nästan alla normala människor med om? Men det finns ju trots allt en massa konstiga människor som tycker han var en stor och god ledare..Är det FAKTA att han var en elak jävel,eller FAKTA att han var en snäll och fin person.

Det där är ju ganska subjektivt, vad god och ond är så det är svårt att säga vad som är rätt eller fel.

Om man sympatiserar med vad Hitler och Stalin gjorde så är det självklart att dom ses som några som gjorde rätt, och det motsatta om man inte sympatiserar.

Men ur en humanistisk synvinkel så var båda två lika vidriga, ja.
Läs min förgående post också föresten om det där med att visa fakta osv.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Fast jag menar att det inte behöver vara det för att trådar skall försvinna.

Jag menar att det inte är särskilt utbrett att folk försöker förstöra trådar. Alltså tas inte så många bort.

Skrivet av båtsman:

Du missförstod mig där. Jag menar att vi kanske inte alltid hinner se vad det var som fick en tråd att bli borttagen.

Jag tror vi talar förbi varandra. Jag menar att det märks om en tråd försvinner, dock kanske man inte vet varför.

Medlem
Skrivet av HollowMan:

Fakta på att "inte" alla burka kvinnor är förtryckta går ju lika lite att bevisa som om att dom är det.

Alltså är det i mångt och mycket en åsikt. Men att säga "alla kvinnor i burka är förtryckta" tycker jag kräver någon form av källa. Detta eftersom man säger "alla", och därför att sättet man säger det på antyder att det är ett obestridligt faktum.

Det är lätt att undvika det genom att säga "Jag tycker att alla kvinnor i burka är förtryckta".

Citat:

FAKTA: Stalin var lika vidrig som Hitler.

Har du källa på det?;)

Jag anser att det där är en värdeladdning, en åsikt.

Citat:

Detta håller väl nästan alla normala människor med om? Men det finns ju trots allt en massa konstiga människor som tycker han var en stor och god ledare..Är det FAKTA att han var en elak jävel,eller FAKTA att han var en snäll och fin person.

I det fallet skulle jag nog säga att det bara finns åsikter.

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Greger:
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av båtsman:
Skrivet av HollowMan:

Ok..Men vad framställer det som fakta även om jag antecknar det?jag kanske ljuger.

Som sagt: "då kanske vi kan".

Och det där är bara ett av problemen med anekdoter. Selektivt minne är en annan. Kollade du på filmen jag länkade till, den tog upp en del sånt här.

Jodå.kollade på filmen och jag fattar problemen med anekdoter,men han nämde även på slutet att det kunde vara väldigt bra och informativt med anekdoter också.

I rätt sammanhang kan ankedoter vara bra, men ur ett rent faktamässigt syfte så är det absolut inte något man kan(eller bör) förlita sig på.

Men vem avgör vilket som är rätt sammanhang?Om jag t.e.x. skriver att "jag tycker att kvinnor med burka är förtryckta" Detta är ju fakta för "mig"...då måste ju den andra sidan visa källa på att det inte är så,eller?

Bara för att du tycker något så behöver det inte vara sant, det är du som kommer med ett påstående om att kvinnor i burka är förtryckta, då måste du ha något mer än att "du tycker så" för att backa upp det du nyss sagt.

Jag tycker att Jorden är platt, men jag kan inte komma med bevis för det förutom att jag tycker jorden är platt, har jag rätt?

Förmodligen inte, om jag däremot tycker att jorden är rund, och visar bevis, då är det för dig att motbevisa mig eller konstatera att jag har fakta på att jorden är rund.

Ett dåligt exempel men jag hoppas du förstår vad jag försöker säga, det är alltid upp till personen som har ett påstående att visa källa, inte motparten att motbevisa ett påstående.

Hehe jag fattar vad en (källa) är för något:D riktigt så korkad är jag faktiskt inte.Om jag hänvisar till en (källa) som faktiskt visar att dom flesta burka kvinnorna är förtryckta,så blir man oftast angripen med att den (källan) inte e trovärdig.Då kommer den andra personen med en (källa) som visar motsatsen..Säg då även att båda (källorna) e trovärdiga,vem har mest rätt?Detta gör att mina egna åsikter och upplevelser väger över till att tro på det jag själv har upplevet och sett,alltså vad man ser i vardaglivet...Källor hit och dit är väl bra till viss utsträckning,men FAKTA kommer ändå för "mig" att vara det jag själv sett och upplevt...P.S: sorry för alla ord inom parantes.

Medlem
Skrivet av HollowMan:

Om jag hänvisar till en (källa) som faktiskt visar att dom flesta burka kvinnorna är förtryckta,så blir man oftast angripen med att den (källan) inte e trovärdig.Då kommer den andra personen med en (källa) som visar motsatsen..Säg då även att båda (källorna) e trovärdiga,vem har mest rätt?

Det är nog inte något du stöter på alltför ofta. Är det något som är belagt finns det fler källor på samma sak.

Citat:

Källor hit och dit är väl bra till viss utsträckning,men FAKTA kommer ändå för "mig" att vara det jag själv sett och upplevt...

Trots att du vet att det inte är särskilt tillförlitligt?

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av HollowMan:

Om jag hänvisar till en (källa) som faktiskt visar att dom flesta burka kvinnorna är förtryckta,så blir man oftast angripen med att den (källan) inte e trovärdig.Då kommer den andra personen med en (källa) som visar motsatsen..Säg då även att båda (källorna) e trovärdiga,vem har mest rätt?

Det är nog inte något du stöter på alltför ofta. Är det något som är belagt finns det fler källor på samma sak.

Citat:

Källor hit och dit är väl bra till viss utsträckning,men FAKTA kommer ändå för "mig" att vara det jag själv sett och upplevt...

Trots att du vet att det inte är särskilt tillförlitligt?

Precis tvärtom,det ända jag litar på helt enkelt.

Medlem
Skrivet av HollowMan:

Precis tvärtom,det ända jag litar på helt enkelt.

Trots att det finns så många felkällor?

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av HollowMan:

Precis tvärtom,det ända jag litar på helt enkelt.

Trots att det finns så många felkällor?

Ser inte på mig själv som en felaktig källa.

Medlem
Skrivet av HollowMan:

Ser inte på mig själv som en felaktig källa.

Du kollade aldrig på filmen om anekdoter?

Det är inte särskilt vetenskapligt att bara lita på sig själv. Fast det kanske du inte bryr dig om?

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av HollowMan:

Ser inte på mig själv som en felaktig källa.

Du kollade aldrig på filmen om anekdoter?

Det är inte särskilt vetenskapligt att bara lita på sig själv. Fast det kanske du inte bryr dig om?

Det finns stunder som jag inte litar på mig själv,men det är ju oftast när jag varit på krogen då så klart:) Annars så litar jag nog på vad jag ser med egna ögon eller upplever till och med.

Medlem
Skrivet av HollowMan:

Det finns stunder som jag inte litar på mig själv,men det är ju oftast när jag varit på krogen då så klart:) Annars så litar jag nog på vad jag ser med egna ögon eller upplever till och med.

Trots att våra sinnen kan lura oss?

Och trots att du fått påpekat för dig, bland annat genom filmen, att det krävs mer för att kunna säkerhetsställa fakta?

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av HollowMan:

Det finns stunder som jag inte litar på mig själv,men det är ju oftast när jag varit på krogen då så klart:) Annars så litar jag nog på vad jag ser med egna ögon eller upplever till och med.

Trots att våra sinnen kan lura oss?

Och trots att du fått påpekat för dig, bland annat genom filmen, att det krävs mer för att kunna säkerhetsställa fakta?

Filmen är ju åsikter om problem med anekdoter ifrån en person..Knappast fakta.

Medlem
Skrivet av Greger:

Förmodligen inte, om jag däremot tycker att jorden är rund, och visar bevis, då är det för dig att motbevisa mig eller konstatera att jag har fakta på att jorden är rund.

Tycker jorden ser väldigt platt ut där.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem
Skrivet av HollowMan:

Filmen är ju åsikter om problem med anekdoter ifrån en person..Knappast fakta.

Han tar upp saker som ofta belyses när man pratar om anekdoter och dess otillförlitlighet när man ska belägga något.

Du kan läsa mer här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Anecdotal_evidence#Anecdotal_evi...

http://atheism.about.com/od/logicalflawsinreasoning/a/anecdot...

Den nedre länkar även till fortsatt läsning, där de bland annat tar upp kritiskt tänkande och logiska falluckor.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av HollowMan:

Filmen är ju åsikter om problem med anekdoter ifrån en person..Knappast fakta.

Han tar upp saker som ofta belyses när man pratar om anekdoter och dess otillförlitlighet när man ska belägga något.

Du kan läsa mer här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Anecdotal_evidence#Anecdotal_evi...

http://atheism.about.com/od/logicalflawsinreasoning/a/anecdot...

Den nedre länkar även till fortsatt läsning, där de bland annat tar upp kritiskt tänkande och logiska falluckor.

Enligt denna teorin om att anekdoter nästan aldrig stämmer,utan att det skulle vara kraftiga överdrifter av upplevda och överdrivna misstolkningar är ett problem för mig.Detta skulle betyda att t.e.x. man kan lägga ner brottsmål som innehåller ögonvittnen och liknande situtioner p.g.a. det finns inga som helst bevis på att ögonvittnet verkligen har sett det han eller hon har sett,utan det kan vara att vittnet misstolkat hela händelsen:O När folk skall avgöra vem som är "mest" trovärdig,så blir ju rättegångar rena farsen med vissa utvalda vittnen som framstår som mer trovärdiga än vissa andra p.g.a. att det finns människor som ser sig som bättre på att välja ut vilka som är trovärdiga och vilka som inte är det.Detta kan ju i slutändan sluta med att vissa vittnen som kanske ser udda ut inte upplevs som trovärdiga,just p.g.a. dom just ser annorlunda ut:(

Medlem
Skrivet av HollowMan:

Enligt denna teorin om att anekdoter nästan aldrig stämmer,utan att det skulle vara kraftiga överdrifter av upplevda och överdrivna misstolkningar är ett problem för mig.

Allting är inte som man vill och tycker att det ska vara.

Citat:

Detta skulle betyda att t.e.x. man kan lägga ner brottsmål som innehåller ögonvittnen och liknande situtioner p.g.a. det finns inga som helst bevis på att ögonvittnet verkligen har sett det han eller hon har sett,utan det kan vara att vittnet misstolkat hela händelsen:O

Det är också ett problem som, om jag inte minns fel har tagits upp ett antal gånger. Ska försöka fixa fram en källa snart, ska gå när jag skrivit klart det här.

Citat:

När folk skall avgöra vem som är "mest" trovärdig,så blir ju rättegångar rena farsen med vissa utvalda vittnen som framstår som mer trovärdiga än vissa andra p.g.a. att det finns människor som ser sig som bättre på att välja ut vilka som är trovärdiga och vilka som inte är det.Detta kan ju i slutändan sluta med att vissa vittnen som kanske ser udda ut inte upplevs som trovärdiga,just p.g.a. dom just ser annorlunda ut:(

Man måste bedöma vad varje person säger, och om det stämmer tillsammans med resten av vad man kommit fram till.

Vet att jag läst om det här, ska bara hitta var så delar jag med mig!:)

Medlem

FZ is in your forumz stealing ur threads


signatur

Kan Gordon Freeman tala?

Medlem
Skrivet av boneless:

Nej, det rakryggade vore att ni åtminstone kontaktade de personer som går över gränsen och motiverar varför anser det vara så. att människor sen säger vad de tycker är alltid grunden i diskussion vad man än tycker om deras åsikter. Sen blev det ju en del trollande på slutet (av folk födda efter killinggängets storhetstid).

Varför inte radera poster som man upplever som stötande och varna författaren?

Skulle kännas betydligt mer godtagbart, kollektiv bestraffning gör att ni känns som sura dagisfröknar.

Vi tar ogärna bort hela trådar men när tråden är "infekterad" igenom, så att säga, så blir det mer eller mindre inte så mycket kvar tyvärr..

Inaktiv

När trådar är borta försvinner dom

Dagens visdomsord


signatur

Jag vill att du tar denna tråd seriöst....

Medlem
Skrivet av SeaNArN:

När trådar är borta försvinner dom

Dagens visdomsord

Spam. Anmäld.

OnT: Ang. den tråden där det spammades "Källa." så kanske det inte var så konstigt att den "försvan". Men det händer inte speciellt ofta, vad jag kan minnas iaf. Så jag tror egentligen inte det är ett problem.

ps. Skrattar fortf. så mycket åt Gregers inlägg på förstasidan av denna tråden!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av mosoloa1:
Skrivet av Noken8:
Skrivet av Hero_Swe:
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Jokkocze:
Skrivet av HollowMan:

Min tråd "skrämmande" har tagits bort utan förklaring:(

Har du någon källa till det?

Väx upp..troll

Har du någon källa till att han är ett troll?

Haha, tror jag inte jag skrattat så mycket på länge här på fz:P

...Dålig humor tråden nästa!

Haha ni är för sköna


signatur

Jag skriver i trådar Spotify Playlist

Medlem

att stalin skulle vara exakt lika vidrig som hitler låter orimligt, vem som sen är vidrigast bör avgöras utifrån vem som åt minst kaviar.

Medlem

Hitler var ju en vegeterian och det är ju nuförtiden helt rätt i tiden, tycker vi borde sluta klanka ner på gamle adde och istället göra han till en rollmodell för världens ledare!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

greger: renlevnadsmänniska t.o.m. dessutom hade han fått smak på karlar den gamla stofilen. hade han levt idag hade han säkert varit med bonde söker man alt. styltig kapten i Färjan. vi hade helt enkelt hittat lämpligare sysslor åt en sådan herre.

Medlem

Haha va!? Att han skulle vara homosexuell? Det är ju inte otroligt, men det känns lite som de allierades smutskastning? Att han endast skulle ha en testikel för att han stoppade pungen i en gets mun när han var ung osv.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

bjosarn: se på byxorna god damn it! och muschen!

Skriv svar