Microsoft kan ha läckt datumet för Diablo II: Resurrected-betan

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Har ingen koll på det, aldrig gillat souls-spelen

Det kallas remake av utvecklarna men är nästan exakt samma som originalet fast de har byggt upp ny grafik men behållt upplevelsen som originalet. Också använt originalkod för de sakerna

Medlem
Skrivet av Karmak:

Men om du tänker så är Demons souls på ps5 också en remaster?

Allt är typ exakt samma fast med annan grafik

Det är en remake eftersom HELA spelet är uppbyggt på nytt från grunden.

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Det är en remake eftersom HELA spelet är uppbyggt på nytt från grunden.

Det är det jo inte? De bygger på samma kod för hur allt fungerar för att det ska upplevas så lika som möjligt till originalet

Det har de själva sagt https://www.youtube.com/watch?v=9O--CnN056E
Samma motor körs i botten

SÅ hur är det skillnad på det från Diablo 2 Resurrected?

Medlem
Skrivet av Karmak:

Det är det jo inte? De bygger på samma kod för hur allt fungerar för att det ska upplevas så lika som möjligt till originalet

Det har de själva sagt https://www.youtube.com/watch?v=9O--CnN056E
Samma motor körs i botten

SÅ hur är det skillnad på det från Diablo 2 Resurrected?

Deras resonemang till att det är en remake är att dom har byggt upp hela spelet i en ny motor och sen körs originalmotorn under denna för att bevara viss spellogik som var en del av originalets kärna. Antagligen för att det var lättare än att fejka det.

Men summa summarum så drivs spelet av nyutvecklad kod, till skillnad från Diablo 2 där man lagt på ett nytt grafiklager och själva maskineriet är detsamma som för 20 år sen (exempelvis så körs spelet fortfarande i 25fps, men nya grafiklagret körs i 60fps för att skapa en illusion av att hela spelet kommer köras i 60fps)

Medlem

Remaster = Samma spel fast uppdaterad grafik med oftast lite extra QOL funktioner.

Remake = Ett helt nytt spel fast baserat på det gamla.

Medlem

Missade diablo 2 när det begav sig, men efter att ha spelat 3an i åratal med svärfar och hört honom tjata om hur bra 2an var så är jag hypad denna remaster

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Deras resonemang till att det är en remake är att dom har byggt upp hela spelet i en ny motor och sen körs originalmotorn under denna för att bevara viss spellogik som var en del av originalets kärna. Antagligen för att det var lättare än att fejka det.

Men summa summarum så drivs spelet av nyutvecklad kod, till skillnad från Diablo 2 där man lagt på ett nytt grafiklager och själva maskineriet är detsamma som för 20 år sen (exempelvis så körs spelet fortfarande i 25fps, men nya grafiklagret körs i 60fps för att skapa en illusion av att hela spelet kommer köras i 60fps)

Diablo 2 har jo också en helt ny motor som de byggt annars skulle inget av det nya grafiken och högre fps fungera.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Diablo 2 har jo också en helt ny motor som de byggt annars skulle inget av det nya grafiken och högre fps fungera.

Nej dom har inte byggt en ny spelmotor, och jo det är fullt möjligt att göra så enbart genom att separera grafikrenderingen från övriga delar. Faktum är att man väldigt ofta inom 3D-spelutveckling separerar fps för grafikrendering för att den ska hållas variabel, medan resterande delar av spelet kör med en fast ”fps” (mer timing för hur ofta saker ska ske).

Förr så var allt knutet till samma timing och det är därför äldre spel blir långsammare istället för att börja hacka när prestandan inte räckte till.

Medlem

När jag först hörde om det så kände jag ett visst sug då jag spelade det intensivt under ett par år, men just nu har jag tappat lite av känslan för Blizzard i största allmänhet. Jag har stått bakom dem i måååånga år då jag alltid gillat deras spel, i alla genres, men nu när alla veteraner hoppat av och man fått en sådan negativ inblick i företagsstrukturen så har jag verkligen förlorat gnistan.

De har många punkter där de måste arbeta hårt på att förändra sig till det bättre. Förutom den uppenbara företagskulturen så är det helt klart också dags att sluta mjölka gammalt material…det börjat ju fan bli pinsamt nu. Remasters och enbart remasters är som när gamla 2-album-wonders släpper ”best-of” på Statoil.

Medlem
Skrivet av Chrille_H:

Jag tänker då aldrig ta i något Blizzard relatwrqt igen.

Tills de släpper nästa mäaterverk som alla dina polare spelar...


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Tills de släpper nästa mäaterverk som alla dina polare spelar...

Japp nästa WC3 Reforged eller?

Medlem
Skrivet av stoffe20:

Japp nästa WC3 Reforged eller?

Eller Diablo 4?

Overwatch 2?

D2:Remaster?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Avstängd
Skrivet av Freakon:

Tills de släpper nästa mäaterverk som alla dina polare spelar...

Grrrr

Medlem
Skrivet av Chrille_H:

🥰


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

jag kan gå för lite Grrrr chips nu. Blir intressant att testa när den öppna betan kommer ut. inte kollat på några d2 remastered videosar direkt. så jag undrar, hur är det när fienderna dör? är det typ 1-3 animationer så som det var tidigare i spel eller är det som i diablo 3 när dom kan falla i olika riktningar och så på olika sätt? kanske är dåligt formulerat men hoppas att ni förstår. lite ragdoll över det hela.

Medlem

signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

12
Skriv svar